Django, het 2e rondje: ontspanning in stap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:16

FriesWytske schreef:
EJuniorJoost schreef:
woow... hoe hij loopt in dat filmpje is echt niet oke... als ik jou was zou ik echt gaan kijken naar marijke de jong. je bedoelt het goed door de teugels zo lang te laten, maar een paard wat scheef is valt nu alleen maar op zijn voorhand. Misschien is het verstandig om eerder aan de hand bezig te gaan met recht richten. Vanuit daar komt de ontspanning en gaat hij zakken (voorwaarts neerwaarts). Als je daar goed mee bezig gaat, gaat hij echt 'zitten' want zn paardje is het ben echt jaloers :~

Dat filmpje is niet bij ts, maar bij de vorige eigenaar.

Pff, wanneer wordt er eens goed gelezen door sommige posters hier.

TS is juist bezig om de ontspanning voor elkaar te krijgen. En dat krijg je dus niet voor elkaar binnen een week.

zie je mij typen dat TS slecht bezig is? sommige zouden inderdaad beter moeten lezen ;)

EJuniorJoost

Re: Django, het 2e rondje: ontspanning in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:18

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:21

Gruwelijk Nikki, wát een dier <3
Ik houd me voorbehouden voor een shoot vd zomer :D

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:26

Persoonlijk zou ik mij wel aangevallen voelen als er allerlei trainers naar voren worden geschoven, maar dat terzijde.

Waarom de keuze, om op een zadelmak paard, wat de principes als wijken voor druk kent, eerst alles aan de hand te bevestigen?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:57

Jo_vales schreef:
Persoonlijk zou ik mij wel aangevallen voelen als er allerlei trainers naar voren worden geschoven, maar dat terzijde.

Waarom de keuze, om op een zadelmak paard, wat de principes als wijken voor druk kent, eerst alles aan de hand te bevestigen?

Om je paard los te werken en recht te richten.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:01

EJuniorJoost schreef:
Jo_vales schreef:

Om je paard los te werken en recht te richten.

Ja zover was ik ook. Maar waarom niet direct onder het zadel? Ik viel persoonlijk beter wat de rugspier doet als ik erop zit dan dat ik het zie als ik ernaast loop.
Zelfs een paard wat aan de hand bevestigd is geeft geen garantie op nooit meer een moment holle rug. Onder mijn les, wanneer we nieuwe dingen proberen gebeurd het vaak zat dat we de aanleuning even kwijt zijn. Geen probleem hoor, rug gaat niet stuk van 15 minuten niet de juiste aanleuning.

Rij jij op het moment paard?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:07

Laat ik het anders formuleren:
Op het moment dat je een paard rijd wat nog niet helemaal vertrouwd is met het nageven en hand volgen ed, waarom zou je het dan eerst vanaf de grond leren? En stel je stapt er dan op zal je de hulpen ook vanaf óp het paard nog eens moeten bevestigen.

En als je een paard rijd wat wel netjes nageeft en over zijn rug loopt, en je begint te trainen met laten we zeggen wijken, komt het paard dan nooit omhoog uit zijn nageving? Of moet je dat jouw insziens dan ook eerst vanaf de grond oefenen?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:21

Ook ik zou je willen adviseren om eerst aan de hand te gaan werken met dit paard. Ik heb mijn paard na een héle lange (meer dan een jaar) blessure eerst aan de hand opgepakt. Je wil echt niet weten hoeveel goeds dit voor mijn paard gedaan heeft. Zeker in combinatie met jouw chronische pijn en het niet zo lekker liggende zadel, zou ik ervoor kiezen om éerst aan de ontspanning te werken aan de hand. Je kunt een paard aan de hand zo vreselijk veel trainen waar je alleen maar profijt van kan hebben als je uiteindelijk de training onder het zadel oppakt. Je denkt de goede richting in, maar ik denk dat je beter en sneller resultaat boekt als je je verdiept (en les neemt) in het werken aan de hand.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:45

Precies wat manon zegt. Ik doe alles met mijn pony aan de hand in zowel stap en draf van keertwending tot appyeren. Je maakt ze er super sterk mee. En je kan het daarna toepassen met het rijden. Zou wel echt goed bezig gaan met rechtrichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:17

TS als eerste; vre-selijk gaaf paard heb je daar onder je kont zeg! Ik denk dat je daar een hoop plezier mee kan beleven. Wel vraag ik me af waarom je wil rijden (al is het maar een kwartier) met een zadel wat niet lekker op de rug van je paard past, maar waar jij zo te zien ook niet lekker in past. Het rijtechnische houd ik me verder lekker buiten, maar ik vraag me toch wel erg af waarom je inderdaad dan niet eerst begint met werken aan de hand. Je hebt gezien wat voor reactie het geeft bij je knappe paard omdat ze waren doorgereden met een gebroken wolfskies. Waarom dan nog een nare asociatie op willen roepen en over een half jaar alsnog met de ellende zitten van een niet passend zadel?

Ik heb je hele gave dingen zien doen met je vorige paarden en daarom zou het zonde zijn als je harde werk nu weer teniet zou worden gedaan door een zadel waar zowel paard als ruiter niet lekker in kunnen zitten...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:25

Waarom rechtrichten aan de hand en niet gelijk onder het zadel?

Nou om de spieren soepel te maken en je paard recht te maken en ontspannen te laten lopen zonder dat hij ook nog eens het ruitergewicht moet dragen. Je kan een paard zijn spieren sterk maken met het rechtrichten aan de kaptoom ( van de grond dus ) en voorbereiden op het werk onder het ruiter gewicht.
Daar komt bij, er ligt een niet passend zadel op wat voor de rug bespiering niet bevorderlijk is. Je moet niet willen rijden als het zadel niet goed ligt! En als je dat ook nog eens weet ( dus geen onkunde ) vind ik dat eigenlijk ontzettend egoïstisch ook nog.

Dit paard is duidelijk nog niet sterk in de spieren, en dan komt ook het gewicht van de ruiter er boven op. Laat hem eerst wat sterker en vertrouwder worden zonder erop te stappen!
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 27-03-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:43

Zo even een dagje weg en een hele discussie.

Even wat dingen kort omdat ik op mobiel zit:

Tijdens grondwerk heb ik alle ontspanning, agility parcours, grondwerk oefeningen, vrijheidsdressuur is allemaal geen probleem en hebben we de grootste lol mee. Heb ook erg veel ervaring met GW en VD.

Rechtrichten heb ik een instructeur voor, enkel nog ff datum prikken en we kunnen aan de gang.

Het leek me wel prettig om op mijn paard te stappen om uberhaupt te kunnen voelen hoe mijn paard onder het zadel is.... zodat ik weet waar we staan en een route kan gaan maken (en dus stappen kan nemen zoals een passende instructeur zoeken) waar we heen willen. Wat ik niet weet kan ik vrij moeilijk aan werken denk ik?

Over mijn pijn, daar heb ik momenteel minimaal last van en dat word beter, volg ik yoga voor omdat ik nog wat stijf ben. Verder zit ik mezelf al lang niet meer in de weg, maar heb het laatste jaar geen paard meer onder mijn kont gehad dus is ook even wennen.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:53

Mag ik vragen wat jij onder grondwerk oefeningen verstaat?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 21:02

ManonGrr schreef:
Mag ik vragen wat jij onder grondwerk oefeningen verstaat?

Volgen, stoppen, parkeren, wijken voor druk, achterwaarts, cirkelen (groter en kleiner maken) op lichaamstaal lichaam van je paard beinvloeden. Stuk basiswerk dus. Grondwerk is oneindig omdat je natuurlijk naar piaffe kan werken etc. Agility, obstakeltraining, rechtrichten, klassieke dressuur, longeren, lange lijnen, vrijheidsdressuur, parelli, voest, hempfling,natural dressage, balkjes draven, wandelen etc is natuurlijk allemaal werk vanaf de grond ;) dus weet niet op welk werk van de grond je doelt. Rechtrichten begin ik iig als grondwerk mee zodra ik een datum met mijn instructeur heb kunnen prikken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:03

goed dat je het rechtrichten een de hand met instructie gaan oppakken!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:42

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom iedereen het over rechtrichten heeft. Ik zie dit eigenlijk niet als grootste probleem. Volgens mij kun je namelijk pas gaan rechtrichten als je de juiste hulpen kunt geven, als je paard dus ingereden is en vertrouwd is met de hulpen van de ruiter.

Als een paard zo gespannen is ga je daar toch eerst aan werken lijkt mij :)

Ik zou dus nog wat stappen terug zetten, en het paard echt comfortabeler maken onder het zadel, je kunt niet op ontspanning 'wachten' ( dan lees ik: hij moet de hand opzoeken en dat soort dressuurgedoe :+ ) als ze nooit geleerd hebben te ontspannen. Dan kun je lang wachten. Jij moet het paard naar de ontspanning brengen, dan belonen door te stoppen en dat uitbouwen.

Rechtrichten ohz komt daarna wel weer :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:44

rechtrichten kan je prima met een paard wat niet onder het zadel is, aan de hand, en daar hebben we het over ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:45

En dat lost de spanning onder het zadel op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:46

Ik denk dat Nikki als geen ander weet hoe ze met dit (type) paard om moet gaan. :j
Heb er dan ook alle vertrouwen in dat ze de problemen stuk voor stuk en in de juiste volgorde aan gaat pakken.
En dat we over een paar maanden daar het bewijs van zullen zien in een ander prachtig topic!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:46

je kan sowieso een paard vertrouwder maken en soepeler en sterker! Weet je uberhaupt wel wat rechtrichten aan de hand inhoudt?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:05

Cinnepin schreef:
je kan sowieso een paard vertrouwder maken en soepeler en sterker! Weet je uberhaupt wel wat rechtrichten aan de hand inhoudt?

:')

Nee geen idee, ik doe vast iets fout want paarden die gespannen zijn onder het zadel zijn bij mij niet ineens magisch veranderd als ze rechtgericht zijn aan de hand.

Dan zijn ze namelijk gespierd, recht, vertrouwd én .... nog steeds zenuwachtig onder het zadel.

Overigens ben ik niet tegen rechtrichten bij dit paard, maar ik heb bij deze TS zomaar het idee dat zij qua grondwerk best goed bezig is en dus denk dat het een niet het ander uit hoeft te sluiten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:10

Ik denk dat je hier best een project aan hebt! Ik schrok enorm van het filmpje (zijn gangen, de spanning, en zijn manier van lopen onder het zadel is al helemaal erg) en had hem dan ook niet gekocht. Maar ik ken jou wel een beetje op bokt, en weet zeker dat je hier veel tijd voor gaat nemen en dat goed gaat komen. :) Gaaf beest is het!

Ruitje, ben het met je eens. Maar contant nemen en het paard naar beneden uitnodigen (het dressuurgedoe :P) kan juist ook enorm bijdragen aan ontspanning! Ten eerste omdat een lage halshouding zorgt voor ontspanning, en ten tweede omdat soms vertrouwen in de ruiterhand nodig is alvorens het paard kan ontspannen. Om dat vertrouwen te verkrijgen, moet je toch wel met contact gaan werken. Maar dat zou ik echt heel langzaam doen omdat hij anders zo enorm slecht gaat lopen (in andere gevallen zou ik het te contactloos vinden), dus ik vind dat TS goed bezig is :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:25

Ja maar hoe dan?

Hoe 'nodig je een paard uit' naar beneden te komen wat zelf alleen maar gewend is hoog te lopen dan? Daar kan je toch niet op zitten wachten? Dan moet je zo'n paard toch uitleggen dat beneden lopen fijn is, dan moet hij toch geholpen worden beneden te zijn?

Ik 'snap' dat oprecht niet, dat je dan 'wacht' totdat een paard ontspant terwijl het paard moeite heeft met ontspannen.

Dat is imo hetzelfde als wachten totdat een paard de galop zelf aanbied, terwijl je weet dat hij de galop moeilijk vind. Dan ga je toch ook niet eindeloos rondjes rijden in draf omdat je verwacht dat hij de galop ineens snapt :+

Maar dat is eigenlijk niet een discussie die in dit topic plaats hoort misschien, meer dat ik soms dat 'volgen van de hand' zo'n grappige uitvinding vind :o

Edit: ben het overigens eens met het project deel en het ik had 'm niet gekocht deel, ik denk dat hier echt best wat werk in zit :) . Ben benieuwd hoe hij ontwikkelt wel, want het is verder een retegave bok :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:41

Ik snap precies wat je bedoelt. Bij sommige paarden gaat het ook niet zo vanzelf, die blijven dan zo hoog lopen. Het is wel wat anders dan dat galop voorbeeld. Uit eigen ervaring, weet ik dat, als een paard het contact gaat vertrouwen (als gevolg van een zachtjes contact die de ruiter zelf soms neemt), meer kan ontspannen en dan ook echt meer zakt. Ergens zit er toch wel iets in ze dat wilt ontspannen en daardoor zakken. Al zijn er ook van die uitzonderingen die niet uit zichzelf willen ontspannen. Heb er zelf zo één. Die ontspant niet eens in vrijheid :+ , gewoon enkel als ik hem nageeflijk vraag.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:07

Leuk antwoord! Het blijft ook boeiende materie, vind dit soort paarden zoals van de TS machtig boeiend om te volgen, omdat je ze het gewoon zo 'gunt' om zich fijn te voelen onder het zadel. Dan denk je, als dat paard eenmaal doorheeft hoe leuk rijden kan zijn, moet zijn leven toch zoveel leuker worden :) .

Ik hoop dat je ons op de hoogte houd TS!