Boke is naar de hoefsmid geweest ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:10

[***] schreef:
Ik zal proberen.:+ Het is ergens ook wel positief dat in ieder geval zijn voorvoeten gedaan zijn :j Maar het was tegelijk ook zo sneu om te zien wat voor spanning het opleverde en hoeveel moeite het was voor hem... En als die dan daarna iets had van 'ok, het is voorbij, niks gebeurd' dan vond ik dat al minder erg. Maar dat hij dan uren later nog snuivend naar die poetsplaats loopt, meteen mest (doet hij normaal zelden en dan al helemaal niet plat dus was echt stress) en ook heel snel weer naar buiten loopt, dat vind ik een stuk minder... -O-

Sneu he.. heel zielig eigenlijk. Maar ja je moet maar zo zien, van pogingen om er mee aan de slag te gaan heeft hij ook veel stress en nu had hij ook veel stress en zijn er twee voeten gedaan.

Nu voorzichtig en rustig verder oefenen totdat de smid weer hoognodig is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:11

[***] schreef:
Van wat .. goede vraag .. maar ik denk eigenlijk van alles een beetje, en het geheel is een ramp ;)
Het materiaal heeft hij bang van (een vijl bv. wat hard op de grond leggen zorgt ervoor dat hij 2 meter verder staat), de geur vindt hij niks en dan natuurlijk de persoon. Maar in het algemeen heeft hij het niet op vreemden (al gaat dat wel al steeds beter) en dan nog het minst op mannen. Dus een mannelijke hoefsmid kan niet eens in zijn buurt komen, dat is alles in 1 en dat kan die niet verwerken ...

Druppels op zich zijn nog niet geprobeerd, verdoving wel (zowel gewoon als in het bloed).
Misschien dat druppels wat kunnen zijn, maar omdat hij bij mij die spanning helemaal niet heeft heb ik iets van: voor zijn gemoedsrust kan ik het misschien gewoon beter zelf doen. Dan moet die stress & spanning & steeds dingen proberen niet meer voor hem ... Hij is niet meer de jongste, hij heeft een handicap .. Ik behandel hem niet als een poppetje maar ik vind stress veroorzaken als het niet moet ook niet nodig ..

Wil eventueel wel verder blijven oefenen met vreemde personen :j Maar het moet ook veilig blijven, vandaar dat we nog niet verder gegaan zijn dan krabben (daar zit de grens volgens mij). Wil niet op mijn geweten hebben dat iemand wat aan de hand krijg omdat ik wil dat ze de hoefsmid nabootst ;)

Voor de geur kun je eventueel gaan clickeren met een bepaalde geur erbij (denk aan olie / geurkaars / wierook)

Je kunt het natuurlijk ook zelf gaan doen alleen vind ik wel al ga je maar 1 stapje per jaar vooruit hij groeit er wel van. En het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er onverwacht behandeling nodig is en dan zit je met de gebakken peren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:10

Ik heb een 1 daagse cursus natuurlijk bekappen gedaan, daar leer je al heel veel. Denk dat je na zo'n cursus de hoeven best zelf kan doen, met begeleiding dan wel in het begin.

Anoniem

Re: Boke is naar de hoefsmid geweest ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:59

Om die reden wil ik er ook wel mee doorgaan :j Stel dat er eens iets dringends is ... dan is het toch fijn al je enigszins wat kan.. Haar manier van werken sluit ook prima aan op die van mij (waardoor de rest van de stal haar maar een rare smid vond :+ :)) ) dus zo komen we wel het verst denk ik :j

Zelf wil ik ook meer kennis vergaren om tussentijdse dingen zelf op te lossen. Is altijd fijn als dat kan :)

Mijn slecht gevoel wordt trouwens ook gevoed door het feit dat hij echt laat merken dat het jouw schuld is dat die bang heeft. Nu was het gelukkig niet zo extreem als toen met die hoefstal, maar toch.. Hij moet dan even een stuk minder van je weten dan normaal :+ Maar positief dan wel weer dat ik wel gewoon hem kon aanraken, borstelen en zijn hoeven krabben :D Dus toch wel vertrouwen en vooruitgang ;) Moet ik niet uit het oog verliezen :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:08

TS ik snap ergens wel dat je baalt en ergens ook helemaal niet.

Maar als ik dan zo links en rechts je topics heb gevolgd, joh, wat zijn jullie dan al ver gekomen. In je vorige topic gaf je al aan dat Boke al van het padje ging als er alleen maar een vijl in de buurt kwam. Nu zijn zijn voorvoeten al gedaan. Dat is toch een enorme stap vooruit?

Vorige keer was ie een maand van de rel. Nu "nog maar" een dag of paar daagjes. Dat is toch ook een enorme verbetering?

En je smid wil nog niet opgeven, dus dat gaat echt wel goedkomen.

Andere flauwe gedachte? KUn jij geen Bach Bloesem nemen, want hoeveel van de stress van Boke komt nu nog van Boke zelf en hoeveel neemt hij instinctief over van jou? Dit is overigens niet aanvallend bedoeld hoor.

Ik begrijp je "teleurstelling", maar ik ben ook heel trots op jullie dat deze stap inmiddels is gemaakt. Super gedaan!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:11

Ik zag laatst dit filmpje van een nieuw soort praam, vond het erg interessant. Het heeft eigenlijk niets te maken met de gebruikelijke praam en zijn werking. Dit ding werkt in mijn ogen veel vriendelijker d.m.v. pressure points. Het filmpje is zeker de moeite waard om even voor te gaan zitten! Je moet wel even door het Amerikaanse blabla heenprikken.
http://www.udderlyez.com/stableizer.php
Misschien is het iets voor Boke!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:21

ik denk dat het ergens een vooruitgang is. al is het de vraag natuurlijk hoe hij het verwerkt.. en daar kun je de volgende keer ook pas achterkomen.
wel zag ik dit laatst op Facebook voorbij komen en moest direct aan jou en Boke denken, maar ik kwam natuurlijk weer niet op jouw bokt naam en op Boke.(verder dan dat blinde paard die zo bang is voor de smid kwam ik niet! :o :+ )
https://www.facebook.com/ConfidenceEQBenelux?fref=ts
misschien nog iets om te proberen. lees er goede verhalen over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:29

Rocamor schreef:
TS ik snap ergens wel dat je baalt en ergens ook helemaal niet.

Maar als ik dan zo links en rechts je topics heb gevolgd, joh, wat zijn jullie dan al ver gekomen. In je vorige topic gaf je al aan dat [***] al van het padje ging als er alleen maar een vijl in de buurt kwam. Nu zijn zijn voorvoeten al gedaan. Dat is toch een enorme stap vooruit?

Vorige keer was ie een maand van de rel. Nu "nog maar" een dag of paar daagjes. Dat is toch ook een enorme verbetering?

En je smid wil nog niet opgeven, dus dat gaat echt wel goedkomen.

Klopt zeker wel, zeker als je het zo vergelijkt is er véél vooruitgang :j Maar ik wil zo graag dat het leven stressloos is voor hem .. en ik weet dat dit nooit 100% kan (elk paard/mens heeft wel stress owv bepaalde dingen) maar als ik dan weet dat iets hem echt over de rooie kan brengen en het dan toch doen... :+ Maar even volhouden en wie weet kan het over een tijd wel stressloos ;)

Rocamor schreef:
Andere flauwe gedachte? KUn jij geen Bach Bloesem nemen, want hoeveel van de stress van [***] komt nu nog van [***] zelf en hoeveel neemt hij instinctief over van jou? Dit is overigens niet aanvallend bedoeld hoor.

:D Had ergens zo'n reactie wel verwacht, vandaar dat ik ook probeer te verdedigen wat er staat. Je gelooft het misschien niet, maar ter plaatse is het totaal niet zo'n issue. Ik denk niet dat hij echt effectief last van mij had, al helemaal niet omdat ik eigenlijk dacht dat het wel goed zou gaan. Toen dat meteen van het begin niet bleek en de hoefsmid zei "zullen we clickeren" dacht ik "ja, dan komt het zeker goed".

Ik ben vooral een achteraf-denker. Ik heb al veel dingen meegemaakt met ongelukken en moeilijke momenten maar op die momenten zelf ben ik eigenlijk altijd enorm rustig en handel ik heel rationeel. Het is pas als de situatie opgelost/voorbij is dat ik begin te panikeren en te denken "maar dit had kunnen zijn, of dat, of paard heeft dat zus of zo ervaren en wat nu .. ". Echt stom eigenlijk, maarja, mijn probleem :')

@ kiwiwitje : dat ben ik inderdaad al tegengekomen :j Maar heb er eigenlijk verder nog niet naar gekeken omdat ik iets heb van "al die middeltjes & druppeltjes .. ". Vraag me af waarom zo'n dingen beter zouden werken dan een verdoving bv. (en aangezien die al niet werkt). Maar misschien moet ik toch eens naar ervaringen gaan zoeken :)

@ hoogendroog : dank je, nog niets van gehoord maar ik ga het zeker even bekijken :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:23

Ik heb al meerdere topics van jullie doorgelezen en ik vind het echt al een hele vooruitgang dat zijn voorvoeten nu gedaan zijn!

Heeft Boke er baat bij om wat afleiding te hebben?
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt maar bij ons op stal gebruiken veel mensen Horslyx bij de hoefsmid als het paard er wat gestrest van raakt. Ik heb er zelf ook eentje, ze komen altijd wel van pas.
Misschien dat het ook helpt bij Boke, aangezien je dan niet aan de lopende band snoepjes aan hoeft te bieden.

linkje: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0315/52261
Ze zijn er in verschillende smaken, het is eigenlijk een soort liksteen in een bakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:46

Dank je :) Geen idee of afleiding op zich het gaat doen .. denk niet dat ik hem zover krijg ergens aan te gaan likken terwijl de hoefsmid bezig is, al heb ik het natuurlijk nog niet geprobeerd ;)

Dat aan de lopende band snoepjes geven is ook niet als afleiding bedoeld, maar als versterker van het leerproces (clickertraining). Leverde alleen niet meteen het gewenste resultaat op .. ging wel, maar het kon beter zeg maar ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:52

Ik vind het eigenlijk wel een heel positief bericht. Dat het niet ineens een engeltje bij de hoefsmid zal zijn, is uiteraard te verwachten. Maar dat de voorste hoeven al gedaan zijn is toch een grote stap vooruit.
Enig puntje van kritiek is dat de hoefsmid daar dan best gestopt was. Het ging goed, stress was nog niet extreem, dan is het best om af te ronden en te belonen.
Dus ik zou het echt nog wel eens opnieuw proberen, maar dan vroeger stoppen. Net zoals bij alles in de opvoeding van een paard moet je stoppen wanneer het goed gaat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:24

Maar ik hou zo van engeltjes O:)
Ik vind het gewoon stom dat het zo'n groot contrast is met hoe hij zich normaal (bij mij) gedraagt .. maarja, een mens kan niet alles hebben natuurlijk ;)

Niet die achterhoeven proberen was handiger geweest :j Maarja, als het toch best wel redelijk gaat heb je al snel de neiging om "even" verder te doen. Toen het niet bleek te gaan is ze ook meteen gestopt, hebben we nog even gewerkt met het gewoon aaien op de rug en nog even iets aan een voorvoet en klaar..

Iets wat ik mij nog afvraag: waar zou dat gedrag bij de achterbenen vandaan komen? Kan ik daar nog iets qua training aan doen? Stomme is (naja :+ ) dat hij dat bij mij totaal niet doet .. dus daar op trainen is dan moeilijk .. Tenzij ik het door vreemde mensen laat doen maar ik wil natuurlijk ook geen ongelukken .. Ik kon ook later op de dag weer gewoon aaien & achtervoeten vragen en krabben (heb eerst aaien wel met de stick geprobeerd, je weet maar nooit .. maar hij gedroeg zich gewoon zoals anders). Zo raar ...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:00

Het is volgens mij niet zo raar: Boke's emmertje was gewoon vol. Als de voorvoeten volgende keer niet persé hoeven (geinige woordspeling ook, duh) dan zou je eens voorzichtig met de achtervoeten kunnen beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:05

:+ Emmertje was zeker vol :j Maar denk niet dat dat hét probleem was. Immers heeft hij dat gedrag met zijn achterbenen al eerder getoond, ook onder andere omstandigheden toen hij (in mijn ogen) nog een leeg emmetje had ... Toen kwam het helemaal onverwachts (al zag ik dan spanning wel opbouwen maar het ging nogal snel ;) ). Was wel ook met een vreemd, raar mens dat iets van hem moest .. Maarja, ik moet ook altijd wat van hem, en stalgenootjes die hoeven krabben moeten ook wat van hem (en dan gingen achterhoeven wel goed).

Ik probeer verschil te vinden in de situaties, om daar dan weer op in te kunnen spelen, maar ik zie het niet zo meteen. Hoefsmid kan inderdaad nog verklaard worden door de tijdsduur .. maar het was geen uitzonderlijk gedrag dus probeer toch ergens iets van een aanknopingspunt te vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:09

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en heb ook geen verstand van hoeven etc. maar kan de hoefsmid niet een keer jouw jas aandoen (die naar hem of naar Cobe ruikt)?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:11

Het extra element is zo te lezen dat een vreemde iets van hem wil ...

Bij Boke zijn er volgens mij veel triggers, misschien is het wel zoiets stoms als een raar geurtje (knoflook, te veel of het verkeerde parfum etc.) wat ons niet opvalt maar wat hem onverwachts rauw op zijn dak valt omdat zijn andere zintuigen beter werken omdat hij blind is. Wat die zintuigen betreft zou je eens kunnen kijken wat een oornetje doet (als een egeltje, heel voorzichtig) of een deken op doen of op laten tijdens het voetenwerk.

Het is een bijzonder paard waarbij je een beetje out of de box moet denken, zoveel is mij inmiddels wel duidelijk geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:19

Hmmja, out of the box is wel duidelijk :j Heb al veel bereikt maar het blijft moeilijk ;)
Stomme is ook dat ik bepaalde dingen gewoon niet kan trainen omdat hij dat bij mij niet doet ... Dat vind ik eigenlijk nog het ergste :')

Misschien toch maar eens aan de Confidence EQ ... geloof daar doorgaans niet zo in maar hé, proberen kan altijd. Ben ergens ook wel nieuwsgierig of zoiets nu echt werkt bij echt extreme angst, en daarin is [***] wel een goed "proefkonijn" ;)

@ Danique : we kunnen het eens proberen, heb géén idee of dat voor hem verschil zal maken, denk ergens dat hij wel slim genoeg is om dat te onderscheiden, maar wie weet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:21

Natuurlijk zal hij dat onderscheiden, hij is niet gek, maar dan ruikt het wel vertrouwd!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:56

Film het bezoek van de hoefsmid voortaan eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:30

Zal eens kijken of volgende keer een stukje filmen mogelijk is :j Geen idee of ons dat vooruit gaat helpen.. waar denk je aan?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:11

Ik heb erg veel respect voor je dat je niet opgeeft en dit paard ook echt een kans geeft! De meeste mensen zouden zon paard die blind is sowieso al geen kans meer hebben gegeven, en al helemaal niet als hij zo moeilijk doet met zoiets als dit. Maar jij geeft niet op en hebt echt veel voor dit beestje over. Heel veel respect voor :j Mag je ook echt trots op zijn hoor. Vorige keer dat ik een topic over zn hoeven las, kon je niet eens met een vijl dichtbij komen. Nu lees ik al dat je zelfs zn voorhoeven kon vijlen.. Dat is toch een super vooruitgang?
Dat het nu misschien even minder gaat betekent niet dat het helemaal nier meer gaat lukken. Zoiets gaat zelden in eens helemaal goed. Gaat met ups en downs en dat is prima, kan je alleen maar van leren :)
Dus niet al te kritisch zijn op jezelf, je mag al heel trots zijn wat je nu hebt bereikt!

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 07:38

Ik zou toch een keer Confidence EQ proberen. Ze worden hier niet duf van of iets dergelijks en ook niet verlamd. Je zou kunnen proberen om een proefzakje te krijgen. Boke lijkt me een goed paard om dit te proberen. Het is een baat het niet schaadt het niet middel. Heeft wel een uur inwerktijd nodig een half uur is te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:33

@ Eileen_ : en daarvoor is bokt/zijn jullie er .. om mij te helpen herinneren hoeveel vooruitgang [***] al gemaakt heeft de laatste jaren ;) De eerste jaren dat ik hem had kon ik niet eens zijn hoeven krabben.. :o

En bedankt voor de heel erg mooie woorden :o :D

@ boyca : ik ga daar inderdaad eens voor kijken :j Ga hun eens een bericht doen met het verhaal en wie weet hebben ze nog wel ergens een proefzakje op overschot liggen ;) Als het bij [***] & de hoefsmid werkt dan werkt het echt wel :Y) :))

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:15

Heb je er wel eens aan gedacht om hem niet vast te houden, maar los te laten bekappen? Ik weet niet of je hoefsmid daarvoor in is natuurlijk, maar zo heeft mijn hoefsmid het wel eens opgelost met een aantal ingewikkelde paarden.
Juist door het paard los te laten staan, haal je de druk, het moeten, er vanaf namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:21

Had hem niet vast ... de laatste die geprobeerd heeft hem gewoon vast te houden (in de weide) is eronder belandt, en de betreffende hoefsmid ook een aantal meter verder ..

Verder denk ik niet dat het gaat helpen om [***] gewoon los te laten staan, hij gaat dan echt niet denken "oh, ik sta los, nu gebeurd mij niks" .. neen, hij zal dan heel snel gaan wandelen (lopen, rennen) en dat is voor niemand een oplossing natuurlijk ;)