No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:17

Hoe scoor jij op niet koudbloedwedstrijden?

Vind eerlijk gezegd je punten nog erg hoog.

Denk dat je echt eerst aan je basis moet werken ipv kijken wat ie in het M doet... Als je dadelijk continu onderaan staat in de M1 wordt je ook niet vrolijk van.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 19:22

Omdat het niet uit maakt in welke klasse ik start. Die spanning blijft hij houden. En of ik dan L of M start maakt imo minder uit. Daarbij vind ik het zonde van mijn tijd en geld om in een klasse te blijven rijden terwijl ik door mag.

Dan rij ik liever een paar wedstrijden mindere punten in een hogere klasse en ik al wat kan proeven en kijken wat ze precies verwachten en daar aan trainen.

En nee, hem ieder weekend meenemen op wedstrijd werkt averechts bij hem, daar gaat hij alleen maar meer van over de zeik. Ik ken hem langer dan vandaag :P

Wat dat betreft, zo veel mensen, zo veel wensen en een ieder doet het op zn eigen manier. ;)

Op niet koudbloedwedstrijden rij ik ook mijn punten. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:27

Ik zie overal dingen die goedgepraat worden, ja maar mijn benen zijn al stiller, ja maar hij is al rustiger, ja maar het is een blok spanning. Als Nash echt zoveel stress heeft, is hij er dan wel klaar voor om op wedstrijd te gaan? En waarom ervaart hij na al die wedstrijden nog steeds zoveel stress? Waarom niet een paar keer HC starten en echt een ontspannen proef neer proberen te zetten?

Ik vind je grof in je handen wat al gezegd is. Je ziet Nash overduidelijk links-rechts schudden met zijn hoofd. Ik vraag me ook af wat je in de tweede proef doet met het halthouden, je gaat ineens verzitten ofzo. Het ziet er niet heel vriendelijk uit.

Daarnaast, en dat mag ik waarschijnlijk niet zeggen, maar ik vind je te zwaar voor hem. Ik weet niet of dit ook te maken heeft met het impulsverlies want in de galop heb je haast geen zweefmoment omdat hij te traag is. Ik vind dat je hem met doorzitten erg in de weg zit, ik snap dat een proef doorzitten pittig is maar als je hem zo in de weg zit vraag ik me af of je zelf wel klaar bent voor het L2. Daarnaast vind ik dat de puntentelling op een koudbloedwedstrijd niet te vergelijk is met een reguliere wedstrijd.
Jammer want ik vind Nash een gaaf dier :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:29

Maar als je het commentaar van M er nog bij krijgt krijg je wel een hele waslijst zo. En het ding van niveaus is dat voordat je de ene onder de knie hebt je niet door mag naar de andere. En punten of niet, een nette L2 proef zou ik het niet noemen.. Dus neem nou je tijd, overhaast niks en ga lekker nog een paar hoge punten in de L rijden en dan de overstap maken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:35

Ik wil niet lelijk doen, maar ik ben erg geschrokken. Ik dacht echt aan auw. Wat zit jij vreselijk te zagen.
En wat zit je steeds tegen de buik van de pony incl sporen :n. Het spijt me maar ik word er niet blij van. ik vind jou serieus nog lang niet klaar voor het M. Als zo keek en ik wil echt niet banketstaaf zijn, had ik niet verwacht dat je al uit de b was eigenlijk

edit ik zag idd ook onregelmatigheid

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:39

oef, ook ik ga met mijn voorgangers mee, terug naar het begin en eerste dat goed krijgen voor dat je aan het M wilt gaan beginnen.
Vind je vreselijk onrustig en hard in de hand, dacht ook menigmaal auw voor je paardje! Ook ben je constant aan het drijven en zit je je paard in de weg zoals meerdere al gezegd hebben!

Het verbaasd me eerlijk gezegd dat je zulke hoge punten gereden hebt,, weet niet of ik persoonlijk je al klaar vind voor het M. (sorry)

Het is een ontzettend knappe haf, heb jullie gezien bij de wedstrijd was er zelf ook met een andere haf met een vriendin, maar ook ik zeg echt terug naar de basis en dan pas weer verder!
Succes ermee, veel oefenen dan komen jullie er wel!
Laatst bijgewerkt door _Lisaa_ op 16-03-15 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:40

Als je een M proef laat zien in de vorm waarin hij op de filmpjes loopt en dat is geen koudbloeden wedstrijd dan ben ik bang dat je schrikt van je punten. Maar dat moet je zelf weten.
Top dat je aan het afvallen bent, zal je rijden gemakkelijker maken , zowel voor jou als voor je paard en ik denk dat ietwat dikkere billen :D ook een oorzaak van het zwabberende onderbeen kan zijn, hoeft niet. Wat me wel zorgen baart, hij loopt niet altijd goed van achteren, het lijkt alsof hij ook gewoon moeite heeft met het wijken voor het rechterbeen, dus zijn rechterbeen/heup toch eens een keer laten controleren. M betekend de kont er onder zodat het van voren licht word, dat zie ik hem nu totaal nog niet doen maar dat komt met training wel goed, maar zorg dat hij dat lichamelijk ook kan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 19:41

Sabine, ik nodig je uit een keer een rondje te komen rijden, ik denk dat je er na 5 minuten heel erg graag vanaf wil ;)

Tjah, dit is idd een van mn mindere wedstrijden. misschien had ik van andere wedstrijden een topic moeten maken en aan de andere kant, niemand is perfect en ik ook niet. Ik praat niks goed, ik geef ook aan dat het voor een heel groot deel bij mij ligt.

Er is heel normaal gejureerd en is zeker representatief gejureerd voor een normale wedstrijd.

En nogmaals, als ik M ga starten, doe ik dat niet om te punten, of omdat er haast achter zit, maar juist om eens te kijken wat er van me verwacht wordt. Hoe gaat dat in de M1, een beetje proeven. Kommentaar kan ik prima hebben en met die hooguit 12x per jaar dat ik start zou ik toch niet zeggen dat ik er haast op zet. Ik heb hem zelfs tot januari met 5 maanden thuis gehouden om te trainen en bij te komen van mn val.

Sappos

Re: No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:45

Hoezo? Denk je dat ik bang ben? En als ik er na 5 minuten vanaf wil dan ligt dat meer aan jouw manier van opleiden dan aan mijn manier van rijden. Met mijn zelf opgeleide pony's kan iedereen een rondje rijden. Al rijd ik hem wel leuk rond.. dat is niet de oplossing voor JOU.

Waarom per se naar het M willen omdat het zonde geld is om in een klasse te blijven waar je de punten al gehaald hebt? Je bent toch bezig met je paard verbeteren? Niet op de korte termijn maar vooral op de lange termijn. Als hij nu baat heeft bij het rustiger aandoen, meer tijd om aan de proeven te werken en vooral de ontspanning wil je hem dat niet geven omdat je liever M start?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:45

maar waarom zaag je zo? Ik neem aan dat je weet dat dat echt heel fout is??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:49

Peelie, niet in de verdediging schieten en je voordeel met sommige opmerkingen doen. Wat je wel moet beseffen is het feit dat je weinig wedstrijden start, waarschijnlijk steeds op dezelfde locaties waar vaak ook dezelfde juryleden zitten. Zet je daar twee proeven met zeer slechte punten neer dan kan het tegen je gaan werken. Het mag misschien niet maar helaas, zo werkt het soms wel. Ga gewoon een oefendressuur meepakken in het M, dan weet je ook wat er van je verwacht word. Maar kun je nog wel een jaar L2 rijden en je paard echt goed voorbereiden op de M en dat jaar ben je wel nodig.
Want mocht er toevallig wel wat aan de hand zijn met zijn achterbeen/heup dan kun je het wel vergeten om hem echt goed op de achterhand te krijgen want dat doet gewoon zeer en krijg je vluchtgedrag/protest dus pak het behoedzaam aan.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:52

Hoi,
Allereerst vind ik het fijn dat je positief omgaat met de commentaar en hier ook uit wil leren!

Wat mij vooral opvalt is het ontbreken van impuls, waardoor de aanleuning ook te zwaar is, het paard daardoor teveel op de voorhand blijft hangen, en dat je geen lengte buiging hebt.

Ik herken hier een hele hoop in van mijn paard. Ik ben vorig jaar naar een andere instructrice gegaan en daar veel van geleerd. Ik zat ook al in M2, wou ook steeds over toen ik mijn punten had, maar uiteindelijk loop je vast.
Ik zou alleszins proberen om thuis meer te gaan gymnastiseren. Eerst meer van vanachter naar voor toe, en probeer dit eerst eens met een lagere hals. Beetje zoals in je halsstrekken.dan voorzichtig ietsje meer bij nemen. Maar niet per se hoog willen instellen, want zonder je impuls gaat dit niet. En dan ook werken aan je stelling en lengte buiging. Want je pony loopt in de wendingen te recht. Bvb na je binnenkomen naar links, daar is hij echt helemaal recht ipv naar links gebogen.
Je zit ook moeilijker, omdat je pony moeilijk uit te zitten is. Dit is echter vaak ook een gevolg van een te strakke rug (opnieuw te weinig impuls en geen correcte aanleuning, waardoor ze de rug gaan vastzetten)

Succes verder met het afvallen, en met je lessen!
Even terug naar de basis is echt geen schande hoor. Ik heb het vorig jaar ook gedaan, en echt, na een paar maand heb je een heel ander paard en komen de punten in een hogere klasse ook!
Succes!

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:57

Sorry maar ik ga met de rest mee al snap ik dat je graag leuk commentaar had gekregen. Wil wel eerst even zeggen dat ik het een hele leuke haflinger is. Mag ik vragen waarom je zjn manen niet hebt ingevlochten? Ik vind jullie ook echt nog niet m waardig. Ik stoor me heel erg aan het continu drijven en zagen en jou onrustige zit. Het is ook jammer dat dat hij zo onzuiver gaat lopen en zijn rug wegdrukt omdat jij zo met de voorkant bezig bent. Denk dat je paard dit ook niet prettig rijden vind zo en misschien hierdoor ook extra spanning opbouwt. Ik zou voorlopig met een rustig losser contact gaan rondrijden en bezig gaan met actief krijgen aan je been en veek overgangen gaan rijden en van daaruit weer rustig aan proberen om weer wat meer contact te nemen met een stille hand. En misschien zelf een paar zitlessen nemen? En knap van je dat je al 10 kilo bent afgevallen ga zo door ik denk dat je dan je haf ook minder in de weg gaat zitten. Succes en zou het leuk vinden om een filmpje te zien van je aankomende clinic. :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:00

Goh, wat een aannames. Ik start door Noord-Holland en Utrecht heen. Ik start op veel verschillende locaties en heb nooit de zelfde juryleden.

Als het echt allemaal echt zo slecht was geweest had ik toch ook geen 2x eerste plaats klasse L1/2 geworden.

Ja, ik heb nog een hoop te doen aan mijzelf.

ik ben sinds september overgestapt op mijn huidige instructrice en sinds die gaat hij letterlijk met sprongen vooruit! Ik blijf zelf nog een beetje achter in die ontwikkeling.

Ik moet meer aan mijn eigen lijf werken, mijn eigen spanning verminderen, psoas rekken waar een deel van de spanning in mijn rug (en daardoor spanning in de rug van Nash want ik zit hem te veel in de weg) vandaan komt.

Ik ben juist heeeeel erg veel bezig met basis. Schakelen, schakelen, schakelen, lang laag, hoger, voorwaards naar de hand toe. Echter zodra ik op wedstrijd ben, komt er een deel spanning bij kijken vanwegen die nieuwe locatie waardoor ik anders ga rijden en het te perfect wil doen, waardoor ik ga lopen prutsen. Niet handig, i know, maar wel wat ik doe (ik praat het dus niet goed oid)

ik moet bekennen dat ik deze reacties niet helemaal had verwacht, maargoed. Dat geeft niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:02

Peelie schreef:
Echter zodra ik op wedstrijd ben, komt er een deel spanning bij kijken vanwegen die nieuwe locatie waardoor ik anders ga rijden en het te perfect wil doen, waardoor ik ga lopen prutsen. Niet handig, i know, maar wel wat ik doe (ik praat het dus niet goed oid)

Denk je niet dat dat alleen maar erger wordt wanneer je zo vroeg al een overstap naar de M maakt :) ?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:08

nee :)

het heeft temaken met de vreemde locatie, niet met welke oefeningen ik rij :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:10

Ben je dan met een B proef net zo zenuwachtig? Zou het niet beter zijn voor houding en zit als je zelf relaxed op je paard zit? Als je in Blaricum start heb je dan ook spanning of kan je het dan beter af laten vloeien. Puur om je te helpen want ik vind het zonde dat jij/jullie zoveel spanning hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:13

Tja, ook ik ga met mijn voorgangers mee. Als ik jouw was zou ik voorlopig gewoon lekker in de L2 blijven rijden. Punten en plaatsing zeggen mij niks. Als ik zo op wedstrijden zou rijden. En ik heb mijn punten voor de M. Dan ga ik echt nog niet over. Ook al gaat het in de training wel goed. Mijn instructeurs zouden mij zelfs tegenhouden om hoger te gaan starten.
Een tip waarbij je spanning misschien wel minder wordt is om je proeven eens uit het hoofd te rijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:15

het maakt helemaal niks uit waar ik start, bij de club in Blaricum is hij net zo hyperdepiep. Het gaat om de setting en dat is al een stuk controleerbaarder geworden, maar het is een blijft Nash :P

Nadat ik er 2x heel hard vanaf gevallen ben, waarvan in september een interne bloeding, paar dagen in het ziekehuis, weken alleen maar hebben mogen liggen en de kans op een doorgescheurde nier (met allee gevolgen van dien) een zware hersenschudding en vocht in mijn schedel door de klap word je echt wel voorzichtig.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:25

Eventjes terug naar de basis lijkt mij voor jullie het juiste om te doen om uiteindelijk hoger te scoren in de proeven. En met de basis bedoel ik niet stap-draf-galop en verder niks maar juist je paard sterker te maken door veel overgangen en schijnovergangen te maken, voltes sluiten, kleine stukjes contra galop, slangenvoltes met extra voltes erin etc etc. Probeer ook eens te überstreichen. Met deze oefening kun je goed meten of je paard op de voorhand loopt of juist al draagt op de achterhand. Deze oefening is vaak een eyeopener! Veel succes en plezier met Nash!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:29

Ts, jammer dat je mijn posts blijkbaar negatief op vat, als je echt goed leest zijn ze niet zo bedoeld. Een paard goed naar/door de M1 rijden is zo gemakkelijk nog niet en dan kun je inderdaad zeggen dat dit geen goede proeven waren maar, ze waren imo zelfs niet best voor de L. Je geeft aan dat ze niet goed waren dus oke. Je geeft al aan in de training met sprongen voor uit te gaan maar dat je zelf nog niet helemaal mee komt. Wees dan verstandig en geef het ook de tijd. Je zegt dat wel of geen punten rijden geen invloed op je zenuwen heeft maar puur het rijden op vreemd terrein, zowel voor jou als voor je paard. Daar kun je veel aan doen door inderdaad vaker op vreemd terrein te rijden waar je dus ook al mee bezig bent. Wel vind ik de opmerking dat je best wel wat goed doet gezien de keer dat je eerste bent geworden, zo moet en mag je nooit gaan denken, het gaat er om dat je je paard goed voor elkaar hebt en je gezamenlijk een prestatie neer kunt zetten waar je mee voor uit kunt. Mocht je toch M gaan starten en het loopt slecht dan heeft dat onbewust ook zijn invloed op de volgende keer, kun je heel hard zeggen van niet maar het gaat meespelen in je koppie. En dan kom je soms in een neerwaartse spiraal terecht die moeilijk om is te zetten. Ik heb veertig jaar in de sport gezeten, zelf en mijn kinderen en wens elke ruiter het beste toe maar de weg die jij wil bewandelen is misschien niet de makkelijkste.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:37

Ik ben er niet vies van om mn paard thuis te houden (staat ook eerder in het topic). Ik ken de diepe dalen en de hoogste hoogte van het wedstrijd rijden.

Ook het punt van 3x op wedstrijd gaan en zonder winst thuis komen. Dan Is het tijd om thuis verder te trainen en een pauze op de wedstrijden te zetten.

Als mijn doel in de M zou zijn, er zo snel mogelijk doorheen om maar door die klasses heen te stormen, dan zou ik van een koude Kermis thuis komen. Maar dat Is mijn doel zeker niet.

Gisteren tijdens de training/les kon ik mooo de binnenteugel los laten rn bleef hij mooi in een tempo doorlopen, in de zelfde houding. Geen probleem. Maargoed, dat Is wel met instructeur er bij. Soms ben ik zelf nog niet zo handig :')

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:51

Allereerst: wat een stoere naam heeft je pony! :D Moest er erg om lachen!

Laten we oppassen dat het geen HAW-topic wordt jongens... Ze heeft hem vast niet voor niets hier geplaatst.

Ik start zelf momenteel ook L2 en durf de stap naar het M1 nog niet aan. Ben helemaal voor ontwikkelingen en snap dat je soms in een klasse moet groeien, maar ik vind dat wij nog niet genoeg 'over' hebben voor het M1. Als ik zo naar jouw proef kijk denk ik ook dat er nog wat basiswerk te doen is en je nog niet genoeg 'over' hebt. Hierboven zijn al veel werkpuntjes genoemd.

En, laten we eerlijk zijn, eerste worden op een haflingerwedstrijd is andere koek dan eerste worden op een reguliere wedstrijd. Als er bruine springpaardendressuurwedstrijden gehouden zouden worden, zou ik ook sneller een prijs mee naar huis nemen :=

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:10

Ook bij de gewone wedstrijden rij ik regelmatig bovenin mee. Dat maakt geen verschil.

Ik denk ook dat We nog niet genoeg over hebben. Daar moet meer op getraind worden. En dat ligt er meer aan dat ik zelf te zuinig rij en op wedstrijd moeilijk ga lopen doen.

Dit Is voor mij ook totaal nieuw om echt naar het M te werken en kracht op te bouwen.

Oefeningen zijn het punt niet zo, maar kracht, balans en uithoudingsvermogen moet veel meer worden. En dat komt helemaal gied, daar ben ik van overtuigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:12

Ik zou juist nog geen M1 starten omdat je dan neigt de basis nog meer over te gaan slaan. Je moet oefeningen in je proef doen waar je pony nog niet klaar voor is, de basis ontbreekt volledig. Ik zou dan niet die druk op leggen om hoger te gaan starten, onbewust ga je misschien meer neigen naar verzameld willen rijden terwijl je pony dat helemaal nog niet kan. Ik zou juist zeggen, doe een stap terug zodat je wat meer kunt lichtrijden. Dat lijkt me veel zinvoller.

Je moet gewoon nog niet denken aan die M, maar aan je basis.