Samen leren springen, les 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Re: Samen leren springen, les 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:45

Ziet er al netjes uit!
En inderdaad galopssprongen tellen, als je dit moeilijk vind leg eens een x 2 balken op de zoveel meter en ga eens tellen.
Hij komt niet goed uit voor de hindernis, en als jij het tellen onder de knie hebt kun je dan gaan schakelen, of een pasje naar voor of juist een pasje terug, ik denk in dit geval een pasje naar voor. En laat het paard maar kijken naar een hindernis, zo kan hij ook de hoogte inschatten en krijgt hij niet ineens boem een hindernis. In de springsport hoeft nog niet en zeker niet in de b rond ;)

Veel plezier samen!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:54

Haike, ik ben er zelf ook nog mee bezig, maar ik ben er wel achter gekomen dat als ik de teugels iets losser laat voor een paar seconde en klein schopje geef dat hij omhoog gaat (niet teveel teugel geven voor de sprong dat denk het paard dat hij harder mag). Het hoeft natuurlijk niet de hele tijd, maar voor de sprong is het wel handiger. Dat zie je ook bij echte top paarden. Ze lopen tussen de sprongen door best mooi en voor de sprong gaan ze al wat omhoog zodat ze kunnen in schatten hoe hoog ze moeten springen. Misschien kan je zelf op youtube wat filmpjes kijken of aan je instructrice vragen wat je moet doen.
Ik ben natuurlijk geen expert hierin ( ik ben tenslotte nog maar een kind van 14 8-)), maar het viel me op. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:58

Caitlin_Me schreef:
Haike, ik ben er zelf ook nog mee bezig, maar ik ben er wel achter gekomen dat als ik de teugels iets losser laat voor een paar seconde en klein schopje geef dat hij omhoog gaat (niet teveel teugel geven voor de sprong dat denk het paard dat hij harder mag). Het hoeft natuurlijk niet de hele tijd, maar voor de sprong is het wel handiger. Dat zie je ook bij echte top paarden. Ze lopen tussen de sprongen door best mooi en voor de sprong gaan ze al wat omhoog zodat ze kunnen in schatten hoe hoog ze moeten springen. Misschien kan je zelf op youtube wat filmpjes kijken of aan je instructrice vragen wat je moet doen.
Ik ben natuurlijk geen expert hierin ( ik ben tenslotte nog maar een kind van 14 8-)), maar het viel me op. :)

Dat hoofd omhoog doen doet het paard zelf. :) Voor de sprong moet je je zit en houding niet meer veranderen. Dan kan je paard net in de war raken als je hem bijvoorbeeld loslaat (meer teugel geven), en kan dan te vlak springen, wat niet de bedoeling is. Ook voor de sprong niet meer aandrijven, je moet al ver voor de sprong ervoor zorgen dat je paard zijn tempo goed is. Om je paard te helpen kan je op het moment van afzet een klein tikje geven, maar dit echt op advies van de instructie. Verder op de sprong zelf gewoon goed meezitten en genoeg ruimte geven. Niet net ervoor nog aan je paard gaan sleutelen, dan gaat hij er twijfelend overheen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:53

Ik bedoelde ook niet voor de sprong gaan sleutelen maar goed. Verder ben ik het wel met je eens, goede tip. Heb ik ook wat aan denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:08

Alsjeblieft! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:50

Bedankt voor de leuke reacties en de tips!

jenW, met alleen balkjes oefenen inderdaad een goede tip, bedankt.

Resistance, bedankt voor de fijne duidelijke tips.