PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 00:31

Patriciavt schreef:
Djeez Jolijn.. Als we het hebben over het toppunt van doorzettingsvermogen dan is t antwoord toch wel 'Jo en Mo' :D Als er iemand is, die alles over heeft voor haar paard dan ben jij het wel, ik vind dat echt bijzonder en kan dat enorm in jou waarderen. Ik zou mijn paard - niet dat er nog een komt, maar voor de vorm - blind aan jou toevertrouwen als t daar op aan zou komen :)

Tof om te zien hoe jullie vooruit gaan. Ik heb zelf naast haar gestaan en gezien hoe rillerig en angstig ze was. Ik geloof dus zeker dat ze houvast zoekt bij één persoon en ik ben er ook van overtuigd dat er paarden zijn die zich maar door 1 persoon laten rijden (of nou, dat er maar 1 is die echt aan het werk kan met dit paard, dat ze die focus nodig heeft) Bijzonder om jullie verhaal zo te volgen. Ben heel benieuwd waar jullie over een jaar zullen staan! Enne... Geen grapjes maken over dat een Z proef niet hoeft, wie weet, ik zie jou en Mo er wel voor aan :P

Thanks Tries :o

Erg fijn om dit van jou te horen, van jou weet ik ook daadwerkelijk wat je mening waard is :o

Hahaha, dat Mo het uiteindelijk in zich heeft weet ik wel zeker, of ik het zelf nog wil en kan is dan de vraag haha, voorlopig vermaak ik me zo prima met wat dressuurmatig trainen en vele heerlijke buitenritten :P

Anoniem

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:22

Jolijn, ik ben trots op wat jullie steeds maar weer bereiken! :D

En ik zal binnenkort is filmen!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:48

Ik denk dat het label 'getraumatiseerd' een beetje bijzonder is als je de geschiedenis niet kent. Er zijn zat paarden die vluchten/eng vinden als de ruiter wat beweegt, die niet vast gezet kunnen worden of een ramp zijn met de hoefsmid. Helemaal bij een gevoelig paard als de andalusier. Hoewel die littekens wel heel naar klinken, maar je weet niet hoe ze die heeft opgelopen, kan bij een ongeluk zijn geweest wat helemaal niet traumatiserend was.

Mbt je houding had ik het niet over het inknikken, maar over het naar voren vallen en hierbij ook de onderbenen die naar achter (of naar voren meegaan). De foto die je hebt gepakt uit je profiel is een van de weinige waar je redelijk rechtop zit. Hierdoor breng je bij Modesta ook nog meer gewicht op de voorhand. Rijtechnisch zou ik voor nu zeggen, zorg ervoor dat je balans goed komt, dat zou zo ontzettend schelen in het op de voorhand lopen. Dan zou ik ook op de ontspanning in je armen letten en zorgen voor een vloeietende lijn van je teugels en armen (door je handen iets hoger en naar voren te plaatsen, met je teugels wat korter).

Qua werk vanaf de grond, weet ik niet precies wat je doet. Je zal vast grondwerken, maar daarmee doe je weinig qua spieropbouw. Ik ben zelf een groot voorstander van dubbele longe, ook met jonge, gevoelige en vluchtende andas meegewerkt en dat werkt echt heel fijn. Ik ben er vrij handig mee, maar miste nog een dressuurtechnisch aspect dus heb nu les gehad van Patrick Molenaar. Die man is echt heel goed met de dubbele longe en denk dat die ie echt met een Modesta een end kan komen. Veel ervaring ook met revaladatie paarden en PRE's.

Verder zou ik echt nog eens kritisch kijken waar het met voeren misgaat (voeren zelf, voeropname?). Het is altijd erg lastig om dit zelf goed te monitoren omdat je je paard elke dag ziet, maar jij maakt regelmatig foto's dus dat kan je goed vergelijken! Ik heb echt hetzelfde probleem, een paard die er in de zomer goed (vaak ook te dik als ik het niet goed onder controle hou) uit ziet (gras) en in de winter op alleen hooi het wat lastiger heeft. Hij moet al vrij droog hooi omdat hij gevoelige darmen heeft, maar zit weinig voedingswaarde in dus heel veel voeren.

Ik snap wel dat het wordt gerespecteerd dat je zo doorzet, want met je eigen angst zal dat best heel lastig zijn. Neemt niet weg dat ik denk, dat als Mo bij iemand was gekomen zonder angst dat het misschien wel anders was geweest, maar dat zullen we nooit weten. In ieder geval heeft ze een baasje die veel tijd voor haar neemt en niet haar afdankt en dat is natuurlijk super.

Ben benieuwd of je iets met m'n tips kan :) vermoed dat je nog steeds topics opent voor feedback, want je krijgt niet vaak de leukste reacties dus hier mijn feedback :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:54

Modesta heeft niet zomaar vlucht gedrag... Ze slaat eerst letterlijk op slot en laat zich daarna maar gewoon vallen op de wasplaats bijvoorbeeld. Halster om of af doen blijft ook een issue voor mijn stal eigenaren, ik heb er inmiddels geen problemen meer mee.

Meer in balans komen is inderdaad een groot punt, ik ga af en toe nog klaar zitten voor de ontploffing wat ik dus juist niet moet doen. Dubbele longe werk doe ik, helaas ben ik in longe werk wat beperkt door mijn heup breuk en in een cirkeltje lopen blijkt daarvoor erg belastend :')

Qua voer krijgt ze onwijs veel, alleen iedere 5 kilo meer of minder is meteen te zien op haar kruis zoals ik al zei. Ze lijkt snel te vol of juist wat te schraal terwijl ze dan in de praktijk misschien 10 kg schommelt. Ik voer zelf ook mais slobber bij en verder krijgt ze 3x daags zeer ruim hooi/kuil en 1 kg muesli zonder.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:03

Ik ga geen commentaar geven op jouw lengte en alles, want ik vind dat jullie echt super vooruit gaan! Steeds meer aanspanning inderdaad, en er zitten zeker hele fijne foto's tussen. Super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:17

Nog even een foto van gisteren erbij :D

Afbeelding

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:40

Dit beeld vind ik beter dan de eerder geplaatste foto's! Als jij je schouders iets meer terug kunt houden komt het beeld direct horizontaal en heb je een goede basis om mee verder te gaan, succes!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:51

Robijntjah schreef:
....

Goed, hoe beïnvloedt mijn heup mijn houding?
Het is mijn rechterheup die gebroken is geweest, hierdoor heb ik 5 afwijkingen in mijn beenstand opgelopen. De lengte van mijn been verschilt met mijn andere been, de hoek ten opzichte van mijn bekken en knieën is veranderd, ik heb een forse bewegingsbeperking van mijn been naar buiten toe.
Ik had verwacht dat ik naar links zou gaan compenseren maar het is andersom geworden, ik zit meer op mijn rechterzitbeenknobbel. Ik ben er hard mee bezig om dit te veranderen, met resultaat, vorig jaar was het nog vele malen erger :')

....

Heeft het geen zin om om je beugel lengte aan die kant te veranderen? Je geeft aan dat je een beenlengte verschil hebt, ik ga er dan vanuit dat nu je rechterbeen korter is, omdat je je rechterheup gebroken hebt gehad? Ik vind het wel logisch dat je dan op rechts gaat zitten, als dat been korter is. Je wilt namelijk op beide benen kunnen steunen. Als je recht zou gaan zitten (dus precies in het midden van je zadel en paard) komt je rechterbeen niet zo ver als je linkerbeen. Dat ben jij nu (logisch!) aan het compenseren door meer naar rechts te gaan zitten want dan kan je nog bij je beugel.
Als ik naar de foto kijk lijkt het zadel wel recht te blijven liggen. Hier lijkt je rechterbeen trouwens langer? Maar dat lijkt mij een moment opname. :)

Je bent iig goed op weg en je bewust van je grenzen!

Misschien kan flexchair training een goede aanvulling zijn? Icm centered riding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:57

Ik heb al eerder de discussie met je gehad over de manier van rijden, maar ik zie nu dat je onwijs de goede kant op gaat.
Wel vind ik, en dat bedoel ik niet banketstaaf, begrijp me niet verkeerd, dat je het haar wel erg lastig maakt. Je zit scheef, je zit voorovere n daarbij ben je aardig aan de grote kant voor haar. Ik vraag me oprecht af of dat wel eerlijk is voor zo'n dier. Moet je zo wel verder willen rijden? Jullie hebben al veel behaald, petje af daarvoor, maar ik vraag me echt af of jullie 'lichamelijk' wel bij elkaar passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:02

Ik steun juist meer op mijn beugel dus ik vrees hoe korter ik hem maak hoe meer ik ga hangen. Maar ik kan het eens proberen.

Centered riding zit al een stuk in mijn instructie en flexchair ben ik voor aan het sparen :Y

Tjah joolien, dat we voor het beeld niet de ideale combi Zijn weet ik maar ze gaat gewoon niet meer weg, dat is vragen om ongelukken. Onze grootste focus ligt overigens nog steeds bij het lekker buiten rijden dus dressuurmatig zijn we zo'n 2 x in de week bezig denk ik.

Bedankt voor de feedback allemaal!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:17

Als jij echt rechtop zit, denk ik dat het beeld "te groot"ook minder word. Het paard is op voor gebouwd en jij gaat daar nu extra in mee voor het beeld, waardoor het extreem lijkt.

Het belangrijkst is dat je haar niet in de weg zit, dus maak je lang en help haar op het achterbeen!

(valt het op dat ik graag kleine paarden rijd :') )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:25

Vergeleken met je vorige topics is er verbetering!
Vindt je laatste foto nog het mooist, in je blauwe setje.

Misschien een tip, ken je de flexchair? Daarmee kan je je drukpunten zien en wordt je bewust hoe je zit. Samen met een fysio (die gericht is op ruiters en paardrijden) kan je dan werken aan je houding en zit.
Het zou denk ik wel zeer doen met je heup, omdat hij natuurlijk gebroken is, maar misschien is het wat :)?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:05

Fijn om te zien dat je toch wel progressie boekt met je voorover zitten.
Als het zo'n ingesleten gewoonte is om voorover te zitten (want ook voor je ongeluk vond ik je altijd al zo apart zitten) dan is het mooi om te zien dat je ondanks je beperking toch stappen kan maken.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:43

Robijntjah schreef:
allereerst even een foto van voren, hier zie je goed wat er gebeurd...

[ Afbeelding ]

Erg frustrerend voor mij om te zien want voor mijn ongeluk zat ik nooit ingeknikt of wat dan ook en was inderdaad sowieso mijn hele houding beter.
Even een vergelijkje:

[ Afbeelding ]
Op deze foto loopt ze overigens voor het oog errug gaaf maar ik had er totaal geen invloed op behalve blijven zitten en overleven :') Toen was ze altijd nog erg gespannen wat zich uitte in extreem vluchtgedrag.

Goed, hoe beïnvloedt mijn heup mijn houding?
Het is mijn rechterheup die gebroken is geweest, hierdoor heb ik 5 afwijkingen in mijn beenstand opgelopen. De lengte van mijn been verschilt met mijn andere been, de hoek ten opzichte van mijn bekken en knieën is veranderd, ik heb een forse bewegingsbeperking van mijn been naar buiten toe.
Ik had verwacht dat ik naar links zou gaan compenseren maar het is andersom geworden, ik zit meer op mijn rechterzitbeenknobbel. Ik ben er hard mee bezig om dit te veranderen, met resultaat, vorig jaar was het nog vele malen erger :')

Het naar voren zitten is iets wat er altijd wel een beetje heeft ingezeten bij me maar is sinds mijn ongeluk zeker erger geworden.
Ik denk dat ik er ook een stukje (schijn)balans in gevonden heb en ik schiet er dan nog erg naar terug op momenten die voor mij spannend zijn. Daarbij is het ook iets wat Mo en ik samen ontwikkeld hebben denk ik, ze heeft een periode (nog voor ons ongeluk) gehad dat ik niet in het zadel kon bewegen of ze was weg, met een forse sprong zeg maar, en hoe meer ik bleef zitten, hoe meer zij schrok van mijn gewicht wat dan net iets achter bleef. Ik ben dat onbewust gaan vermijden en iets naar voren gaan zitten.

Echt een combinatie van allerlei factoren dus. Ik merk nog steeds dat sinds het ongeluk mijn balans niet meer is wat het van te voren was, erg frusterend maar het is niet anders, komt vast wel weer een keer terug.

Schoudervoor kan ik heel af en toe een klein eindje meepakken, om haar meer aan mijn buitenteugel te krijgen maar echter alleen op momenten dat ik eraan kan komen. Pakken we in die stukjes dus ook mee, ook zijn we op de volte bezig met wat laagdrempelige eenzijdige beenhulpen, dit levert echter nog wel de nodige spanning en afstemming op haha!

In draf en in galop kan ik nu aardig schakelen, puur op zit, in stap is dit echt nog te vroeg, zodra ik wat meer doe dan laten stappen gaat die onderhals er weer op en verzanden we in gedribbel en als ik dat niet correct oplos, weer wegstuiven in paniek. Gelukkig stappen we al meer dan 2 maanden geleden, toen kon ik niet los of uitstappen en dat gaat nu aardig.

Erg verhelderend weer voor mijzelf ook om zo antwoord te geven op verschillende vragen en geeft mijzelf ook weer handvatten om sommige dingen weer eens wat meer op te pakken en alert op te zijn :)

Bedankt voor je uitgebreide reactie altijd interessant om te lezen.
Het is op die foto inderdaad heel goed te zien hoe scheef je zit, al denk ik dat je in je bovenlijf voor aan het compenseren bent voor wat er in je onderlijf gebeurt. Denk dat als je jou nu opeens rechtop (zover mogelijk dan) op je paard zet je eraf valt.. Maar door die afwijken standen die je nu hebt in je been en heupen, daarmee blijf je altijd last van houden toch? Dus even grof gezegd, je zal altijd scheef inwerken op je paard, dus onder het zadel rechtrichten zal bijna tot niet gaan denk ik???
Het naar voren vallen in bovenlijf als "schijnbalans"ken ik, soms doe/deed ik dat ook :j En dat is echt een knop die in je eigen hoofd om moet, en ik weet hoe lastig dat is. Het heeft mij ook veel werk gekost omdat eruit te krijgen. Paard wat ik nu rij is een leuke op het moment dat ik net te ver naar voren val (als is het maar 5 mm) gaat ze stil staan :+ Handige graadmeter dus.
De PRE's die ik toe nu toe heb gezien ( zijn er niet veel) hebben allemaal wat moeite met stappen dus ik denk ook dat dat je bij die van jou het ook moet hebben van je draf en galop. Daarin loswerken en dan pas op het eind stapoefeningen erbij pakken. Wat je zegt over je volte werk zou ik idd ook doen. Pre's hebben over het algemeen iets makkelijker in de zijgangen. Zou daar ook veel mee bezig zijn. Kleine stukjes schoudervoor/binnen, wijken en travers. En daar bedoel ik niet mee dat je dat meters moet doen maar echt in het begin alleen voor de reactie gaan. Jij geeft hulp voor zijwaarts, paard reageert meteen door of voorhand/midden/achterhand te verplaatsen meteen hulp weg en belonen en dat dan uitbouwen. Maar dat is lastig als je er niet veel aan mag komen.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:03

Modje is zo knap!
Gaan echt vooruit hoor! Super joh :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:35

Heel fijn om weer zo'n uitgebreid topic van jullie te zien. Je blijft stappen voorwaarts maken, en dat is super!

In je eigen rijden kom je inderdaad op je eigen voorhand, en daarmee ook op de voorhand van modesta. Het antwoord zit hem in het loslaten van je heup, waardoor je recht en los kunt worden, en daardoor minder op je eigen voorhand, en dus die van modesta. Dat maakt het voor haar weer gemakkelijker om, ooit, meer gewicht naar haar achterhand te krijgen. Nu weet ik dat je heup juist het probleem gebied is, maar ik heb er ook vertrouwen in dat je hier nog doorheen gaat komen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:10

Klopt helemaal wat jullie zeggen over het voorover zitten, is een groot aandachtspunt.

Ook bedankt voor de tips, gaan (zijn) we zeker mee aan de slag.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:24

Absoluut een hele verbetering met voorgaand topic.
Erg fijn hoe jij met commentaar omgaat en hoe jullie vooruit gaan.

Wil nog een dingetje toevoegen: ik zou langzamerhand gaan werken aan het begrenzen van de lengte naar beneden, zodra zij teveel zakt(ver voorbij d'r knieen) zak jij mee voorover en krijg ik het idee dat jullie ieder moment op jullie snufferd kunnen gaan.
Zakken en ontspannen is prima, zelf ietsje mee gaan ook, maar probeer het te gaan begrenzen zodat ze niet meer op de voorhand knalt, want van daaruit is het weer lastiger om horizontaler te komen en daar verbinding en aanspanning te krijgen, mede omdat jij aan de lange kant bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:37

Klopt, daar zijn we ook hard mee bezig. Is nog een lastig punt omdat ik dat met been op moet gaan lossen en mijn rechterbeen heb ik nog niet voor de volle 100 % onder controle. Maar er zit zeker progressie in.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:39

Dat TS niet in de balans van het paard zit wisten we ook door het vorige topic al. Dat betekent niet dat het niet te léren is, ook na zo'n heupblessure van de ruiter, waarbij de boel natuurlijk ook vast is gaan zitten is er nog wel wat te bereiken. Dat gaat echter niet van de ene dag op de andere.

Met name niet als het paard zelf ook allerlei problemen heeft.

Paard kiept enórm op de voorhand, gezien haar bouw is dit erg onvoordelig en ook niet goed voor haar voorbeenbelasting.

Ruiter zit niet in het middelpunt van het paard, dus verergert dit. Dit kan komen door haar eigen bekkenproblematiek, maar dmv Centered Riding moet hier echt wel een compensatie voor te vinden te zijn. Het is onfortuinlijk dat nu juist DIT paard een ruiter/eigenaresse heeft die op dit moment niet de fysieke uitrusting heeft om het paard beter te begeleiden in haar eigen bewegingsproblematiek.
Maar als er niemand anders op kan, is het zoals het is.

Aan TS als amazone kan ik dan ook weinig zinnige adviezen geven, of het moet zijn dat zij op dit moment rijtechnisch niet de juiste ruiter voor een paard als Modesta is, maar als er geen andere opties zijn, sta ik daar ook mee in de wind te roepen.

Als ik één rijtechnische opmerking zou moeten maken, is het: hou je handen wat hoger, door ze zo laag te houden druk je haar als het ware nog meer op de schouders.

Verder zie ook ik verbetering en met name toegenomen vertrouwen aan beide kanten (paard en ruiter) t.o.v. vorige topic(s).

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:40

Sorry maar ik vind je echt te groot.. Verder zitten er wel mooie stukken tussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:41

Klopt ook al, mijn hand mag zeker hoger, is een tijdje beter geweest maar lijkt in de vergetelheid te zijn geraakt. Dus weer meer op letten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:44

Mag ik eigenlijk eens heel brutaal vragen waarom je niet eerst aan jezelf gaat werken? Je maakt de problematiek van je paard alleen maar erger zo lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:46

Ik werk aan mijzelf dmv fysio en centered riding.

Mag ik vragen waar de aanname vandaan komt dat ik niet aan mezelf werk? ;)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:49

Ze is trouwens wel heel schriel voor een pre..