Natural Horsemanship les met Lesley de Appaloosa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Re: Natural Horsemanship les met Lesley de Appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:13

Ziet er goed uit Marlien! Eigenlijk zou ik ook wel eens een grondwerk lesje willen doen met mijn verzorgpaard. Ben wel eens benieuwd wat daar uit zou komen.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:15

Thanks beide!

Em_ Dat zou echt wel heel grappig zijn!

Sicayes, Ik kan je Inge van harte aanraden, zal je een PB sturen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:40

Wat een leuk en interessant topic, ik blijf jou even volgen :)
Ook ik ben wel heel benieuwd van wie je les krijgt.

En klinkt zeker niet zweverig hoor, paarden spiegelen zo sterk aan je eigen gedrag, alsof ze je gedachten kunnen lezen, daarom zijn paarden zo leuk, ze praten niet maar communiceren wel :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 21:37

Romy1234 schreef:
Wat een leuk en interessant topic, ik blijf jou even volgen :)
Ook ik ben wel heel benieuwd van wie je les krijgt.

Thanks Romy! Fijn om te horen dat je het leuk vindt om te volgen. Motiveert mij ook weer om door te gaan met verslagjes schrijven. Voor mezelf ook superleuk om het even op te schrijven en te documenteren zodat ik het later nog eens terug kan lezen :-)

Ik zal je een PB sturen m.b.t. Inge :)

Romy1234 schreef:
En klinkt zeker niet zweverig hoor, paarden spiegelen zo sterk aan je eigen gedrag, alsof ze je gedachten kunnen lezen, daarom zijn paarden zo leuk, ze praten niet maar communiceren wel :)

Klopt! Ik vind dat zo bijzonder inderdaad :-) Vandaag las ik nog een mooi artikel hierover: http://eponaquest.com/hidden-wisdom-of- ... uestrians/

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:27

Alweer een lesje gehad?

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 14:33

Ik kom er toevallig echt net weer vandaag. Later vandaag zal ik weer verslagje schrijven en hopelijk volgen de foto's ook snel weer :-)

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:35

Leuk!

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 16:49

Nadat het vorige keer zo goed ging, had ik er helemaal weer zin in. Afgelopen week ben ik dan ook nog twee keer extra naar haar geweest en zijn we zelf wat aan de slag gegaan. Vooral het volgen, maar we hebben ook een beginnetje gemaakt in wat basisoefeningen uit het vrijheidsdressuur. Ze vindt het erg leuk om nieuwe dingen te leren en is daar ook zo goed in. Voedsel weigeren gaat nu al supergoed en het targetten lukt, zolang de bal maar op de grond ligt :D Echter tijdens de les, zijn we weer met andere dingen bezig geweest :)

Verslag vijfde les
Citaat:
Gisterenmiddag kreeg ik een berichtje van mijn begeleidster of ik hele (winter)wortels mee wilde nemen. Ze wilde iets leuks en heilzaams ermee doen. Nadat de eerste gniffels := voorbij waren, uiteraard gezorgd dat ik ze klaar had liggen. Uiteraard was ik wel enorm nieuwsgierige wat het dan zou kunnen zijn waar ze perse hele wortels voor nodig zou hebben...

Vanmiddag was het zover! Gelukkig hadden we redelijk goed weer. Het was droog en de zon scheen, echter wel fris en een enorm harde wind. Toch besloten we lekker in de doorweekte buitenbak te gaan. Dan kon ze lekker los en hoeven we geen rekening met anderen te houden.

Al snel legde ze uit dat we vandaag gingen werken aan het gymnastiseren van Lesley. Iets wat je op het paard kunt doen, maar ook heel goed ernaast. Zeker omdat ze al wat last heeft van haar rug, zou het goed zijn om aan buigingen te werken. Ik dacht aan naar links en rechts buigen, maar ze bedoelde echt een buiging met haar hoofd tussen haar benen zodat ze haar rug bol maakt en deze kan oprekken. En die wortel? Die was nodig om haar te begeleiden. Hij is natuurlijk extra lekker en doordat hij langwerpig is, kun je gemakkelijker vasthouden op een plek waar je niet zo goed zicht hebt (tussen haar benen) en haar toch verleiden om steeds een stukje verder te zakken. Y)(^)

In het begin bleef ze erg veel achteruit lopen. Het "nadeel" van dat ze nu zo goed volgt en ik nog niet een beginnetje heb gemaakt met "parkeren", dus stil blijven staan als ik om haar heen loop. Maar na een aantal passen had ze toch wel heel goed door wat er bedoeld werd En warempel, ook hier leert ze weer zo ontzettend snel. Zelfs daarna bleef ze even proberen met haar hoofd tussen haar benen om te kijken of er een beloning uit te halen viel <<) Ik verbaasde me er trouwens wel over hoe ver een paard kan buigen. In het begin was ik wat voorzichtig, want dacht "iep, zo ver kan het toch helemaal niet" :? Maar blijkbaar is zelfs een paard als Lesley dat zoiets niet perse gewend is, in staat om dat prima te doen. 8-)

Voor de volgende oefening legde ze een grote plank middenin de bak. Weer zo'n oefening waar ik van tevoren niet had kunnen denken wat hier de bedoeling van zou kunnen zijn. Na wat volgoefeningen gingen we bij de plank staan en dan met je voet kleine stampjes op de plank maken. Een klein beetje de schraap-beweging die paarden ook doen. Je zag Lesley echt heel erg kijken en onderzoeken en nadenken wat nu de bedoeling was. Eerst natuurlijk met haar neus alles even onderzoeken en toen al wat dichterbij met haar voetje. En na 5 minuten had ze hem door. Ze spiegelde me! Naast elkaar stonden we ineens op hetzelfde tempo met onze benen op de plank te tikken. Wat een ongelofelijk prachtig gevoel was dat! =:) Zo debiel als ik me de eerste paar minuten voelde, zo machtig was het toen ineens. Voor mij het allermooiste voorbeeld tot nu toe wat betreft het spiegelen en de band die we nu samen hebben.

Na al dat denkwerk, werd het tijd voor wat spelen. Ze had er lekker veel zin en ging ook zo mooi tekeer. In de bak erbij vond ik stiekem nog wat eng, maar ik weet dat ze me met alles volgt als ik buiten de bakrand ga rennen en ga keren. Zo leuk om weer zo samen te spelen. Zaten ook paar mooie steigers en bokjes bij en volgens mij ook een paar hele mooie en leuke foto's <3

De les was al bijna voorbij, maar ik wilde nog wat advies wat betreft het voetjes geven; iets wat ze niet leuk vindt, of moeilijk vindt, of in ieder geval altijd lastig gaat. Met haar achterbenen trapt ze zelfs naar je als je het probeert. Ze heeft ook een heel naar verleden met haar benen, want ze is 1,5 jaar zwaar kreupel geweest. Haar hele hoef heeft open gelegen nadat ze tussen een deur heeft klemgezeten. Echter is het toch wel de bedoeling dat we nu regelmatig haar hoeven kunnen uitkrabben. Ze heeft me dus geleerd hoe je een hoef het beste vast kunt pakken en de ontspanning in haar benen kunt proberen te krijgen. Voorbenen is me gelukt. Achterbenen moeten we voor nu nog maar even laten. Vooral 1 kant vind ze echt niet leuk, dus dat mag mijn begeleidster even blijven doen }:0

Het was weer zo'n leuke les, ik vind dit eigenlijk zelfs leuker dan het rijden. Al is het op een andere manier, dit gaat echt veel dieper in de band met elkaar. Er zijn geen woorden om uit te drukken hoe blij ik ben met de klik die Lesley en ik weer hebben. Het is zo leuk! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:58

Wat een leuk verslag weer :j
Ben heel benieuwd naar de foto's, wat ik mij wel afvraag: als lesley probeert te blijven buigen terwijl het niet de bedoeling is hoe zorg je dan dat het stopt?

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 17:02

Gewoon negeren. Ze heeft dan ook snel genoeg door dat het klaar is, er is per slot van rekening ook geen wortel meer daar. Al is het wel handig om inderdaad nog een soort "klaar"-commando te leren, maar hier moet ik me nog wat verder in verdiepen wat handig is. Tot nu toe is het gewoon negeren en wat anders gaan doen voldoende geweest. Ze pikt je energie best wel snel op.
Hetzelfde na het wilde spelen, zodra je dan in de bak erbij komt en wat wilt doen, moet ze aanvoelen dat het spelen nu klaar is en ik degene ben die bepaal wat we gaan doen. Soort van energie overbrengen. Maar een commando klaaaaar o.i.d. kan dus extra helpen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:10

Leuk verslag weer. Erg leuk om te lezen dat je er weer zoveel plezier in hebt gehad deze sessie, en dat je zo vooruit gaat met vertrouwen. :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 18:58

Jaaaa! foto's al binnen *\o/*
Omdat ze allemaal snel achter elkaar zijn gemaakt, heb ik er even GIFjes van gemaakt :-)

Spiegelen
Afbeelding

De buiging
Afbeelding

Lekker rennen
Afbeelding

Nog meer lekker rennen
Afbeelding

En nog wat losse foto's (sorry voor de gekke kleurbewerkingen, het zag er eerst beter uit)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:52

Heerlijk Marlien, ik geniet gewoon om het te lezen en de foto's te zien. Jullie zijn zo leuk samen.
En die buiging is echt heel netjes, dat ga ik ook maar eens met Chendo doen :).

Maarrehhh.... Wel even die benen wat beter poetsen de volgende keer haha :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:58

Haha, ja smeerpijp is het :')

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:41

Heel gaaf om te zien. Ik vind die gifjes een leuke oplossing zeg! :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:42

wat leuk om te zien, was de eerste keer dat ik de term gifjes hoorde voel me nu echt oud :D

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:08

Gisteren heb ik mijn zesde leg gehad. In tegenstelling tot de vorige lessen heb ik niet heel erg veel te melden hierover. We zijn namelijk voornamelijk met "mij" bezig geweest in plaats van met Lesley zelf. Ook heel belangrijk natuurlijk :Y)

Wel zijn er ontzettend leuke foto's gemaakt. Zo leuk, dat ik ze even een eigen topic in ITP heb gegeven [ITP] Gooi je haar los, maak me gek! {:}

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:08

Super leuk Marlien! Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 11:24

Ha Inge (RazanRana), wat leuk dat je nu ook op Bokt zit! Is alles goed overgekomen, of heb je door het lezen van mijn verslagen nog meer tips bedacht voor een volgende keer?

Ik heb in de tussentijd geen lessen meer gehad vanwege vakantie van mijzelf, maar wel ben ik tussendoor nog een keer naar Lesley geweest. Nadat ik de schrik van mijn leven had gehad - ze stond ineens nergens meer, maar was in de hengstenstal gezet om een paardje gezelschap te houden - ben ik met haar naar buiten gegaan.

De buitenbak was eerst nog bezet, dus toen stond ik ernaast te wachten met haar aan een halster en touw. Dat vond ze maar niets, ze wilde helemaal niet stilstaan en al helemaal niet aan een touwtje. Dat beloofde niet veel goeds. Ik had dan ook een enorme explosie verwacht toen ik haar vrij in de buitenbak losgooide. Echter ging ze even rollen en kwam toen naar me toe gesukkeld met een uitstraling van "joh, kom je nog?" Ik wilde wel even wat energie bij haar eruit hebben, maar rennen en druk doen leverde niet veel reactie op, dus ben ik maar gewoon met haar aan de slag gegaan met rustig grondwerk in de bak :Y)

Ik ben weer verder gegaan met het volgen, wat ze echt uitstekend doet. Achteruit ook, ze is echt ontzettend volgzaam en ze blijft gefocussed op mij. Echter krijg ik haar maar niet in draf en/of galop met het volgen. In de roundpen lukte dit niet omdat ik dacht dat het aan de gebrekkige ruimte lag, maar de buitenbak is groot genoeg om een flinke afstand te creëren. Ze blijft me volgen met hoofd laag en een versnelde stap, maar daar blijft het bij. Ik had nu ook niet zoveel zin om heel streng te zijn en wist ook niet zo goed hoe en wat, dus heb ik dat ook maar even gelaten. B-)

We hebben de basis vrijheidsdressuur oefeningen verder opgepakt. Het voedsel weigeren snapt ze echt uitstekend. Zolang ik nee blijf zeggen met mijn hand uitgestrekt met een snoepje erin, houdt ze haar hoofd netjes afgewend, tot ik het commando "braaaaf" geef, dan mag ze het snoepje pakken. Ook het targetten gaat al iets beter, echter doet ze het voornamelijk wanneer de pion op de grond staat. In de lucht is het nog een beetje verwarrend. Ook ben ik begonnen met het starten van het parkeren. Dus dat ze blijft staan terwijl ik wegloop. Dit is ook erg lastig aangezien ze nu zo ontzettend volgzaam is :D Ik heb het commando whoa and stay gebruikt, maar hier moeten we nog wel eventjes mee verder. Al lukt het al wel een beetje:

Afbeelding

Er stonden verder geen andere mensen te wachten om de bak in te gaan, dus toen ben ik haar "in vrijheid" gaan poetsen. Ze heeft er nogal een handje van om onrustig te gaan doen en te dribbelen tijdens het poetsen, dus ik dacht "als ik haar nou eens de ruimte en vrijheid geef, eens kijken wat er gebeurt". En inderdaad, nadat ze doorhad dat ik haar echt een poetsbeurt ging geven, liep ze van me weg. Ik heb niets gezegd, gewoon laten gaan en ben blijven staan op mijn plek. Ze is toen naar de andere kant van de bak gelopen, toen ging ze daar staan en je zag haar denken van "euhm, ja maar hier is het helemaal niet leuk" En toen liep ze toch maar weer terug en is ze braaf naast mij stil gaan staan zodat ik haar kon poetsen! Klinkt misschien niet heel bijzonder, maar voor mij was dit zo'n mooi gebaar <3 Ze had de vrijheid om te gaan en staan waar ze heen wilde, maar ging toch maar lekker rustig naast mij staan.

Hier liep ze toch maar terug naar mij, want ja, die vlek moet toch wel weg hoor ;)
Afbeelding

Hierna werd het tijd om haar weer op stal te zetten. Balen met dat mooie weer en balen dat ik weer weg moest, ik blijf het altijd een moeilijk moment vinden. Vooral als ze me zo aan gaat kijken terwijl ik wegloop :') Ik vind het zo grappig en bijzonder dat ik steeds meer en meer emotie in haar ogen lijk te zien.

Afbeelding

(ze heeft overigens springschoenen aan omdat ze haar hoefijzers steeds afgooit)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:07

Ik lees jouw nieuwe posts altijd met zoveel plezier! Echt heel tof om te lezen dat jullie band zo goed vooruit gaat.
Ik ga binnenkort ook beginnen met grondwerk lessen met mijn paardje, ben heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken. :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:08

Wat gaaf Marlien datze terug liep :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 12:10

marley93 schreef:
Ik lees jouw nieuwe posts altijd met zoveel plezier! Echt heel tof om te lezen dat jullie band zo goed vooruit gaat.
Ik ga binnenkort ook beginnen met grondwerk lessen met mijn paardje, ben heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken. :)

Aww thanks, dat vind ik erg leuk om te horen *D

Ik ben ook benieuwd hoe het met jouw paardje gaat met het grondwerk. Ga je hier ook verslagen van bijhouden? Lijkt mij in ieder geval erg leuk om ook de ervaringen van anderen te lezen :)

Edit: Ik lees nu je onderschrift over jouw paardje en klik op de link. Ik heb gestemt! Wat bijzonder dat je zo leuk met je "oude paardje" zo leuk bezig bent. <3

xxdomiixx schreef:
Wat gaaf Marlien datze terug liep :)

Ah thanks! Ja, dat was voor mij echt zo'n fijn en bijzonder moment <3

RazanRana schreef:
Prachtig weer om zo uitgebreid te lezen hoe het met jullie gaat. Ik kijk uit naar onze volgende sessie! +:)+

Ik ook! :)F

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:18

Ja, ik ben ook van plan er verslagen van bij te houden. Denk dat ik dat ook wel op Bokt zet inderdaad (als ik iemand zo ver kan krijgen foto's te maken. :) )

Dankjewel voor het stemmen! :D Zohra moest zelf wel even omschakelen hoor, nadat ze anderhalf jaar op de opvang heeft gestaan. Daar is natuurlijk niet altijd tijd om echt bezig te zijn met alle paardjes, dus ze moest helemaal even wennen dat ze elke dag aandacht krijgt. :) Nu is de knop echter om, en is ze heel fanatiek op d'r oude dag. Echt leuk!