Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Romy1234 schreef:Wat een leuk en interessant topic, ik blijf jou even volgen
Ook ik ben wel heel benieuwd van wie je les krijgt.
Romy1234 schreef:En klinkt zeker niet zweverig hoor, paarden spiegelen zo sterk aan je eigen gedrag, alsof ze je gedachten kunnen lezen, daarom zijn paarden zo leuk, ze praten niet maar communiceren wel
Citaat:Gisterenmiddag kreeg ik een berichtje van mijn begeleidster of ik hele (winter)wortels mee wilde nemen. Ze wilde iets leuks en heilzaams ermee doen. Nadat de eerste gniffelsvoorbij waren, uiteraard gezorgd dat ik ze klaar had liggen. Uiteraard was ik wel enorm nieuwsgierige wat het dan zou kunnen zijn waar ze perse hele wortels voor nodig zou hebben...
Vanmiddag was het zover! Gelukkig hadden we redelijk goed weer. Het was droog en de zon scheen, echter wel fris en een enorm harde wind. Toch besloten we lekker in de doorweekte buitenbak te gaan. Dan kon ze lekker los en hoeven we geen rekening met anderen te houden.
Al snel legde ze uit dat we vandaag gingen werken aan het gymnastiseren van Lesley. Iets wat je op het paard kunt doen, maar ook heel goed ernaast. Zeker omdat ze al wat last heeft van haar rug, zou het goed zijn om aan buigingen te werken. Ik dacht aan naar links en rechts buigen, maar ze bedoelde echt een buiging met haar hoofd tussen haar benen zodat ze haar rug bol maakt en deze kan oprekken. En die wortel? Die was nodig om haar te begeleiden. Hij is natuurlijk extra lekker en doordat hij langwerpig is, kun je gemakkelijker vasthouden op een plek waar je niet zo goed zicht hebt (tussen haar benen) en haar toch verleiden om steeds een stukje verder te zakken.![]()
In het begin bleef ze erg veel achteruit lopen. Het "nadeel" van dat ze nu zo goed volgt en ik nog niet een beginnetje heb gemaakt met "parkeren", dus stil blijven staan als ik om haar heen loop. Maar na een aantal passen had ze toch wel heel goed door wat er bedoeld werd En warempel, ook hier leert ze weer zo ontzettend snel. Zelfs daarna bleef ze even proberen met haar hoofd tussen haar benen om te kijken of er een beloning uit te halen vielIk verbaasde me er trouwens wel over hoe ver een paard kan buigen. In het begin was ik wat voorzichtig, want dacht "iep, zo ver kan het toch helemaal niet"
Maar blijkbaar is zelfs een paard als Lesley dat zoiets niet perse gewend is, in staat om dat prima te doen.
Voor de volgende oefening legde ze een grote plank middenin de bak. Weer zo'n oefening waar ik van tevoren niet had kunnen denken wat hier de bedoeling van zou kunnen zijn. Na wat volgoefeningen gingen we bij de plank staan en dan met je voet kleine stampjes op de plank maken. Een klein beetje de schraap-beweging die paarden ook doen. Je zag Lesley echt heel erg kijken en onderzoeken en nadenken wat nu de bedoeling was. Eerst natuurlijk met haar neus alles even onderzoeken en toen al wat dichterbij met haar voetje. En na 5 minuten had ze hem door. Ze spiegelde me! Naast elkaar stonden we ineens op hetzelfde tempo met onze benen op de plank te tikken. Wat een ongelofelijk prachtig gevoel was dat!Zo debiel als ik me de eerste paar minuten voelde, zo machtig was het toen ineens. Voor mij het allermooiste voorbeeld tot nu toe wat betreft het spiegelen en de band die we nu samen hebben.
Na al dat denkwerk, werd het tijd voor wat spelen. Ze had er lekker veel zin en ging ook zo mooi tekeer. In de bak erbij vond ik stiekem nog wat eng, maar ik weet dat ze me met alles volgt als ik buiten de bakrand ga rennen en ga keren. Zo leuk om weer zo samen te spelen. Zaten ook paar mooie steigers en bokjes bij en volgens mij ook een paar hele mooie en leuke foto's![]()
De les was al bijna voorbij, maar ik wilde nog wat advies wat betreft het voetjes geven; iets wat ze niet leuk vindt, of moeilijk vindt, of in ieder geval altijd lastig gaat. Met haar achterbenen trapt ze zelfs naar je als je het probeert. Ze heeft ook een heel naar verleden met haar benen, want ze is 1,5 jaar zwaar kreupel geweest. Haar hele hoef heeft open gelegen nadat ze tussen een deur heeft klemgezeten. Echter is het toch wel de bedoeling dat we nu regelmatig haar hoeven kunnen uitkrabben. Ze heeft me dus geleerd hoe je een hoef het beste vast kunt pakken en de ontspanning in haar benen kunt proberen te krijgen. Voorbenen is me gelukt. Achterbenen moeten we voor nu nog maar even laten. Vooral 1 kant vind ze echt niet leuk, dus dat mag mijn begeleidster even blijven doen![]()
Het was weer zo'n leuke les, ik vind dit eigenlijk zelfs leuker dan het rijden. Al is het op een andere manier, dit gaat echt veel dieper in de band met elkaar. Er zijn geen woorden om uit te drukken hoe blij ik ben met de klik die Lesley en ik weer hebben. Het is zo leuk!
marley93 schreef:Ik lees jouw nieuwe posts altijd met zoveel plezier! Echt heel tof om te lezen dat jullie band zo goed vooruit gaat.
Ik ga binnenkort ook beginnen met grondwerk lessen met mijn paardje, ben heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
xxdomiixx schreef:Wat gaaf Marlien datze terug liep
RazanRana schreef:Prachtig weer om zo uitgebreid te lezen hoe het met jullie gaat. Ik kijk uit naar onze volgende sessie!