Verkeersmak maken Roemeense stijl!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Verkeersmak maken Roemeense stijl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:45

Het is wel een beetje off-topic, maar vroeger had je stomme films. Dat zegt niks over de kwaliteit van de films, maar over het feit dat er niet in gesproken werd. Het is dus gewoon een term zonder oordeel.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 22:04

Wat een leuke reacties allemaal, bedankt!
Ik zal proberen een beetje antwoord te geven op de diverse vragen.

@ shadow0: Indy lijkt inderdaad heel lief, maar is echt een draakje. Absoluut geen allemansvriend en om in Parelli termen te omschrijven, een echte Left Brain. Heel lastig te motiveren en eten staat op nummer 1 haha

@ Pferdchen: Het nut van de boom snap ik zelf ook niet echt. Ik ben dan ook een behoorlijke men leek. De paarden hebben een halsband om waarmee ze aan de boom vast zitten. Ik denk dat er eigenlijk 2 paarden voor horen te staan want in enkelspan staat het paard niet recht voor de wagen. Heel veel paarden lopen dan ook als "banaantjes" voor de wagen. Dit paard heeft trouwens nog een redelijk tuig om. Soms bestaat het tuig alleen uit een stoffen borsttuig met strengen. Je ziet wel paarden in fatsoenlijk tuig lopen tussen twee bomen, maar niet heel veel.

@ Rebecca: Roemenie is echt een prachtig land. Heel divers ook. Vooral de Karpaten zijn prachtig!
Wij melken op dit moment 27 koeien en hebben een 23 stuks aan jongvee. De boerderij is een voormalig staatsbedrijf en iets oversized voor ons aantal dieren. Maar we hebben in ieder geval genoeg ruimte om trekkers en machines en voer in op te bergen. Ware het niet dat de oude daken hun beste tijd wel gehad hebben.

1. Ons erf met mooi weer
Afbeelding

2. Ons erf met minder mooi weer...
Afbeelding

3. De koeien in de stal. Helaas hebben we nog een aangebonden systeem. Het liefst heb ik ze los lopen in een mooi potstal. De oude gebouwen zijn echter ingericht als grupstal waardoor het op dit moment een te kostbare zaak is om het systeem te veranderen. Hopelijk in de toekomst met de nieuwe subsidie regelingen dier er aan zitten te komen...
Afbeelding

4. Onze Heather, een van de oudste koeien die we hebben. Ze is een jaar of 13 en is de leider van de kudde. In de zomer weiden we in de ochtenden met het vee op een groot stuk weiland in de vallei achter de boerderij waar deze foto ook genomen is. Heather is waarschijnlijk een Baltata Romaneasca, een soort Fleckvieh/Simmentaler achtige koe. Wij kruisen deze koeien in met Rode Holsteins om vervolgens verder te gaan met een driewegkruising van Jersey, Brown Swiss en MRIJ. We hebben dus ook een mooie bontgekleurde veestapel!
Afbeelding

5. De koeien op de weide. We hebbende weides niet afgezet met palen en draad omdat dit gestolen wordt. Er loopt een jongen bij die zorgt dat de koeien alleen op ons stuk grazen en niet stiekem van de Luzerne snoepen die bedoeld is om in te kuilen voor de winter!
Afbeelding

@ MendyGinger: Het paard heeft geen broekriem inderdaad. Ik heb geen idee hoe de wagen geremd wordt eerlijk gezegd... Ik weet wel dat er een balk achter de achter wielen hangt die ze tegen de achterwielen aandraaien om de wagen helemaal of gedeeltelijk af te remmen. Die "rem" draaien ze aan wanneer ze bijvoorbeeld een helling af moeten. Ook zit er een soort van pal op de wagen die ze mee kunnen laten "ratelen" wanneer ze een helling op gaan. Als paard en wagen stil moeten staan op de helling zorgt die "pal" er voor dat de wagen op de rem staat en niet aan het paard hangt. Veel meer kan ik je er helaas niet over vertellen.

@ Rije: Het leven is hier behoorlijk anders als in NL. De mentaliteit is heel anders, niet altijd leuk anders. Het communisme heeft heel veel kapot gemaakt in die zin. Er werd voor de mensen gezorgd, er werd voor ze gedacht. Dat is nu afgelopen en daar hebben veel mensen nog moeite mee.
Het onderwijs in de stad is wel heel behoorlijk geloof ik. Bij ons op het platteland is het minder goed. Wel afhankelijk van de leraar. Er zijn leraren die er echt voor gaan maar er zitten er ook zeker tussen die de kinderen maar laten aanmodderen of die zelfs half dronken in de klas staan.
Onze kinderen vinden het hier heerlijk. Ze hebben veel vrijheid en kunnen naar hartenlust buiten spelen of in de stal in het hooi. Ze spelen ook geregeld met kinderen uit de buurt en spreken beter Roemeens dan wij!

@ Amaris: De koetsier is nog vrijgezel..... O:)

@ Suzz14: In huis spreken wij gewoon Nederlands. De kinderen gaan alleen in de ochtenden naar school. Voor 's middags krijgen ze huiswerk mee. Daarnaast geef ik ze in de middagen bijles Nederlands en rekenen.

@ Torfi: Die Nederlanders "ken" ik wel ja. Ben er alleen nog nooit geweest helaas. Zij zitten in west Roemenie terwijl wij helemaal in het Noordoosten zitten. Vlakbij de Moldaafse en de Oekrainse grens zeg maar.

@ Alesco: Hij is inderdaad ook niet doofstom, maar ik weet niet, zo noemen we dat denk ik. Het is ook absoluut niet denigrerend bedoeld hoor! Ik heb diep respect voor deze man. Hij kan wel wat klanken produceren maar omdat hij niet kan horen wat hij zegt heeft hij nooit echt goed leren spreken.

Hopelijk zijn zo een heel aantal vragen beantwoord! Mochten jullie nog meer willen weten, vraag gerust!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:29

Maar als ze zo dol is op eten heb je toch een pracht van een motivatie? :)

En dat het een staatsbedrijf is straalt er wel vanaf! Echt ouderwetse communistische grijze hoekigheid. Die lelijkheid blijft iets in mij raken - Oost-Europa spreekt me wat dat betreft ook heel erg aan. Dit doet erg denken aan een aantal oude landbouwbedrijven in Polen waar ik ooit op studiereis ben geweest. Een zeer interessante combinatie van oud en vergaan en mogelijkheden en nieuwe opbouw. Maar dat dat in cultureel opzicht ook erg lastig is, dat geloof ik wel.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 22:35

haha, klopt hoor! Ik werk ook met clickertraining met haar en ik merk dat ze dat leuk vind en goed oppakt. Maar dat neemt niet weg dat ze toch nog steeds heel attent is op mogelijke groene grassprietjes om haar heen.

Vooral onze toegangspoort maakt het geheel af :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:36

Jeetje, wat gaat het er daar anders aan toe zeg! Wel super leerzaam zo'n topic :D

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:56

Wat een gaaf topic! Een jaar of 6 geleden zelf eindelijk eens een rondreis gemaakt in Roemenië en dat was echt een droom die uitkwam (ik heb als kind geturnd en in die tijd waren de Roemenen op dat gebied oppermachtig). Geweldig land, maar wat een andere mentaliteit, echt ongelooflijk. Alles te maken natuurlijk met het communisme. We zijn toen op bezoek geweest bij mensen die we hadden leren kennen en die echt heel arm waren, maar ze waren zó warm en lief. De speciale voorraad koffie werd aangesproken en natuurlijk de polenta met een soort zure room (ondanks dat wij aangaven echt geen trek te hebben..). Maar ook die nare honden in Boekarest (en het verhaal er achter, té bizar) Koester echt de herinneringen aan Roemenië en zou graag weer eens terug gaan.
Er wonen lijkt me bizar, maar heb wel echt respect voor jullie!
Laatst bijgewerkt door My_Little_P op 06-03-15 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:17

Wow het heeft toch echt zijn charmes jullie bedrijf ! , gave koeien hebben jullie rondlopen . Grupstal of niet dat komt nog wel