kamille schreef:Ik vind het interessante filmpjes! Inderdaad, zoekende, maar dat is het hele trainen, daarom heb je ook les. Als dit een paard is dat neigt om op je hand en op de voorhand te gaan hangen, dan is wat hij nu laat zien hoopgevend toch? Want niet opgelost met kracht, zoals je zo vaak ziet, wel een paard wat onder je blijft en ook regelmatig van je hand af kan blijven. Dat daarbij het contact regelmatig even weg is is dan niet zo erg, als je dan weer iets aanvult met je been heb je dat wel weer. Dat komt wel. Hij leert nu om achter te gaan dragen. Ik vind het leerzame filmpjes, en het ziet er vriendelijk, weldoordacht en beheerst uit. Het lijkt me een lastig paard om te rijden, technisch gezien.
Dit is inderdaad precies goed verwoord zoals het gebracht is in deze les en wat het doel is van deze actie!

Het is zeker geen einddoel maar een tussenstapje om weer een stapje verder in meer en stabielere aanleuning te komen.
Het was/is in dit stadium ook juist niet erg dat hij uit de aanleuning komt en wat te hoog omdat hij nog zoekende is en het erg moeilijk vindt.
Vandaag ook korte stukjes en afwisselen met lang, laag en rechtuit...
Verder is het inderdaad zo dat dit type paard (lusitano/PRE) vaak beter tot z'n recht komt door minder tempo te pakken in dit soort werk en eerder zijgangen te erbij te pakken omdat ze zich daar vaak goed in kunnen vinden en daarin makkelijker een manier vinden om hun lijf goed te leren gebruiken.