en toen was mijn kleine zwarte Lusitano veulentje alweer 5!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 08:47

dank voor de reacties!

kamille schreef:
Ik vind het interessante filmpjes! Inderdaad, zoekende, maar dat is het hele trainen, daarom heb je ook les. Als dit een paard is dat neigt om op je hand en op de voorhand te gaan hangen, dan is wat hij nu laat zien hoopgevend toch? Want niet opgelost met kracht, zoals je zo vaak ziet, wel een paard wat onder je blijft en ook regelmatig van je hand af kan blijven. Dat daarbij het contact regelmatig even weg is is dan niet zo erg, als je dan weer iets aanvult met je been heb je dat wel weer. Dat komt wel. Hij leert nu om achter te gaan dragen. Ik vind het leerzame filmpjes, en het ziet er vriendelijk, weldoordacht en beheerst uit. Het lijkt me een lastig paard om te rijden, technisch gezien.

Dit is inderdaad precies goed verwoord zoals het gebracht is in deze les en wat het doel is van deze actie! +:)+
Het is zeker geen einddoel maar een tussenstapje om weer een stapje verder in meer en stabielere aanleuning te komen.
Het was/is in dit stadium ook juist niet erg dat hij uit de aanleuning komt en wat te hoog omdat hij nog zoekende is en het erg moeilijk vindt.
Vandaag ook korte stukjes en afwisselen met lang, laag en rechtuit...

Verder is het inderdaad zo dat dit type paard (lusitano/PRE) vaak beter tot z'n recht komt door minder tempo te pakken in dit soort werk en eerder zijgangen te erbij te pakken omdat ze zich daar vaak goed in kunnen vinden en daarin makkelijker een manier vinden om hun lijf goed te leren gebruiken.

xXutopiaXx

Re: en toen was mijn kleine zwarte Lusitano veulentje alweer 5!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:55

Wat een heerlijk dier is het toch :+: Vind dat je het op een hele vriendelijke manier oplost en begrijp heel goed dat je zoekende bent in wat nou het fijnst is voor je paard, heeft iedereen toch tijdens de training van hun paard? Ben benieuwd waar jullie eindigen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:58

Wat een MOOI paard :oo

TS je mag er fier op wezen dat hij de jouwe is! :)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:04

Goh Ellis wat een ander plaatje dan met het witte spookje.
Vind het juist erg voor je te pleiten dat je buiten de betreden paden durft te zoeken. Tja en in een zoektocht is het plaatje vaak niet perfect. Sterker nog trainen we niet allemaal om elke keer een klein beetje beter te worden dan de dag ervoor? :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:21

Trainen, goed trainen is uitvogelen wat werkt voor jou en je paard. Dat kan soms een wat rommelig of minder mooi plaatje geven maar dat is het voordeel van training... Net als op school kun je niet van een kind verwachten dat het altijd maar tienen haalt.. Jij bent altijd zo secuur en probeer je goed te rijden dat een minder mooi plaatje of beeld alleen maar aangeeft dat je bezig bent om te achterhalen wat nou voor jou en je zwarte Pup werkt. Ik ken jou niet anders als een hele fijne serieuze ruiter en dat hou ik in mijn achterhoofd.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:54

Ah, knappe Ferro!
Wat gaan jullie lekker! Dat zoeken is logisch, jullie zijn tenslotte nog maar kort bezig. Maar wat doen jullie een paar mooie overgangen!
De zijgangen pakken wij ook altijd vrij snel mee, eerst aan de hand tijdens het beleer proces en later ook onder de man, met begeleiding van iemand op de grond, indien nodig. Dat helpt erg goed om ze in balans te brengen, uiteraard afwisselend met stukjes rechtuit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 12:26

dank voor jullie reacties!

Mooi om de verschillende inzichten en visies te lezen!

Ik sta altijd open voor andere/nieuwe/onbekende methodes als ze goed onderbouwd zijn eerlijk gezegd.
Uiteindelijk haal je daar uit wat het beste bij jou en je paard past.
Ik vind dit zelf een mooie manier om te kijken of het werkt om hem zo losser voor en meer op achter te krijgen maar dat zal inderdaad niet met 2x rijden klaar zijn en bevestigd, dat heeft een lange weg nodig waarbij je steeds kijkt wat wel en wat niet werkt.
Ik rijd hem nu het eerste stuk meer naar voren en wat lager en daarna ga ik 'm wat meer oppakken, stukjes doorzitten en hem proberen voor wat luchtiger te krijgen.
Dit wissel ik al met steeds stukjes lang en laag om weer even ontspanning te geven.

Jesser, grappig zoiets zei Herman ook toen we het hadden over waar ik op het moment tegen aan loop in het rijden en waarbij ik aangaf dat ik niet wil uitmonden in 'duw en trekwerk'.
Toen zei hij ook al dat hij mij dat niet gauw zag doen... :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:23

De filmpjes laten een les zien zoals een les er uit hoort te zien i.m.o. Je bent samen met een instructeur (in dit geval nog niet eens met je vaste instructrice) aan het werk met iets wat nog moeilijk is. Dat is work in progress. En om eerlijk te zijn blijft paardrijden work in progress, want als jullie dit onder de knie hebben zijn jullie ook weer toe aan een volgende uitdaging! :) Ik zie er dus niets verkeerds in.

Wat me verder elke keer weer opvalt als ik foto's zie van jouw zwarte kereltje (en dat is bijna dagelijks op FB :D ) is zijn enorme lengte. Helemaal voor Lusitano begrippen is hij echt lang en horizontaal gebouwd. Dat is best lastig om bij elkaar te rijden, helemaal als ze nog niet de balans en kracht hebben. Ik zou hem wel lekker voorwaarts rijden, maar niet steeds maar lang en laag. Ik zou inderdaad ook spelen met een paar pasjes zijwaarts of schoudervoor. Dat kan juist zorgen voor lichtheid aan de voorkant. Ik neem aan dat Ferro dat ook allemaal wel beheerst door het grondwerk/lange teugelen wat je met hem doet? Maar ik zou dan wel elke keer weer het voorwaartse opzoeken, dus steeds checken of je die "go" nog wel hebt. Maar goed, dat is maar even mijn gedachtenkronkel over rijden! ;)

Wat me nog het meest opvalt is dat het gewoon een fijn paard is geworden die erg geniet van zijn leventje. Hij mag graag een beetje werken, beetje spelen en ook in het zonnetje liggen en lekker eten! En ik zie hoe jij geniet van hem en dat vind ik altijd mooi om te zien. +:)+

Het lijkt me wel een wereld van verschil met Fifi... Hoe ervaar je dat zelf?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 09:19

Bedankt voor je fijne en uitgebreide reactie! :)

Ik geniet elke dag weer van hem en ga altijd blij naar huis als ik na een lange drukke werkdag weer bij hem bij geweest!

Hij is inderdaad behoorlijk lang, zeker voor een lusitano.
Met zijn 1.63 heeft hij dekenmaat 205... :+
Hij mist mede daardoor inderdaad nog kracht achter, hij doet enorm zijn best en beweegt correct met een goed achterbeen, maar die kracht, die zal moeten groeien in het werk en dat komt wel goed, rustig aan, we hebben alle tijd!

Monya zei toevallig van de week in mijn les dat het inderdaad bizar is dat hij op zijn leeftijd zoveel zijgangen beheerst... :D
En dit is komt inderdaad vooral door het lange teugelwerk en werk aan de hand dat ik met hem heb gedaan voor ik er op stapte en wat we nog steeds met regelmaat ter afwisseling doen.
In stap werken we in het zadel ook veel met schouderbuiten en binnen om hem losser in zijn lijf te maken en dat werkt goed voor hem.

Ik rijd hem ook afwisselend wat terug en meer naar voren en nu hij iets sterker begint te worden gaat dat naar voren hem ook steeds beter af, zonder gelijk voorover in mijn hand te duiken.

Het verschil tussen hem en Fifi is enorm, nadat ik gisteren je reactie en vraag had gelezen heb ik er over na zitten denken, en eigenlijk is er niet een overeenkomst tussen beiden buiten het ras... :D
Alles waar zij veel moeite mee had is voor hem min of meer vanzelfsprekend en de dingen die voor haar simpel en vanzelfsprekend waren heeft hij net weer moeite mee...
Hoe is het mogelijk he, voor mij ook een enorme omschakeling... 8-)
Ik moet na Fifi ook echt weer leren durven rijden, want ik was zo gewend dat er een stress explosie kwam als ik meer ging vragen of dingen na elkaar vroeg, en bij Ferro kan dat gewoon weer, ik kan blijven rijden, en ik moet ook weer echt gaan rijden en durven rijden!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:02

Heb weinig problemen met hoe je bezig bent, idd soms moet je gewoon iets proberen.
En dan neem je idd mee wat werkt en wat niet werkt laat je weer los.
Denk wel dat je goed op je houding moet letten, je zit zelf bijna achter de hulp en je been steekt iets naar voren, waardoor het "lijkt"of je heel voorzichtig rijd. En je zit erg naar buiten, zelfs je zadel gaat mee. Begrijp dat je dat doet om hem om je binnenbeen te laten buigen (bewust of onbewust) maar blijf recht boven je paard zitten dan is het duidelijker dat hij tegen je binnenbeen aan wil leunen en kan je hem effectiever recht maken en opzij duwen van je binnen been. (of linker been , daar zag ik het het duidelijkst) en denk dat hij zich prettiger zou voelen als hij iets lichter was... Maar daar was je mee bezig zei je.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:48

Bedankt voor je reactie!

Klopt wat je zegt, hij is erg rond en gooit mij nog wat naar rechts, in combinatie met mijn kapotte enkel links is het nog lastig voor mij om de boel dan goed recht te houden.
Ik ben me daar bewust van en probeer meer druk op mijn linkerenkel te zetten, maar dat is in de praktijk helaas nog wat lastig...

Door mijn vorige paard ben erg voorzichtig gaan rijden, daar heb ik in de post hierboven toevallig ook iets opgeschreven.
Ik moet met deze heer echt weer durven te gaan rijden, want bij deze kan het gelukkig wel! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:51

Ik zou dit paard meer op zacht contact gaan rijden en met been. Want die lijk je nu bijna niet te gebruiken. En meer activiteit en tempo. Veel schakelen, niet te heftig maar meer zodat het paard wat actiever wordt en zo wat meer contact ga aannemen.
Ook veel met stelling en buiging werken, zodat hij ook op die manier de hand wil aannemen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 12:20

bedankt voor je tip! +:)+
zijn we al hard mee aan de slag!