Famke160301 schreef:Jammer dat de ruiter zo weinig credits krijgt. Op zo'n lage simpele sprongetjes hoef je je handen helemaal niet tot halverwege de hals naar voren te brengen (en er een boog in de teugels komt), juist dán stoor je het paard. Deze ruiter heeft een constante aanleuning wat alleen maar toe te juichen is. Paard is een beginner en nog erg zoekerig in het parcours. Ruiter bereikt door deze aanleuning wel dat het paard zich gesteund maar niet gedwongen voelt. Mep mep heb ik niet gezien. Alleen 1 x op het juiste moment als het paard al 2 x gestopt heeft en moet begrijpen dat dat niet de bedoeling is.
Het is het eerste parcours voor het paard, ik denk dat velen hier dat onderschatten. Dat er niet altijd in de juiste galop wordt gereden is voor de 1e keer niet erg. Paard moet eerst leren om door te lopen en meer als 2 sprongen achter elkaar te nemen. Vind juist dat de ruiter dit heel netjes doet. Als het paard wat meer parcours ervaring heeft en zich minder vast houdt van spanning en onervarenheid dan zal het galoperen in de juiste galop vanzelf gaan. Omdat nu af te dwingen terwijl het paard niet ontspannen is, heeft geen zin. De ruiter lost het naar voren toe op en dat is alleen maar te prijzen. Geeft meer vertrouwen aan het paard dan terug te rijden en dus meer druk er voor op te zetten. TS gaf al aan dat paard zich niet laat dwingen. Ik denk dat deze ruiter het paard heel goed aanvoelt. Zijn gewicht brengt hij boven de sprong netjes boven de schoft van het paard, misschien af en toe ietsje te ver, maar op een onervaren paard valt t niet altijd mee om helemaal uit t boekje te zitten. Hakken mogen ook meer uit gedrukt worden, maar functioneel gaat nog altijd voor stijl. Maar goed dat is mijn mening. TS je hebt echt een super leuk paard met echt wel talent! Om trots op te zijn.
Dank god dat iemand dit zegt!
Wat een hoop gezever over die ruiter. De TS geeft duidelijk aan dat het paard zich niet zomaar laat wassen, ik vind dat de ruiter juist enorm goed meedenkt. En iedereen die miept dat hij z'n paard 'niet zo in de mond moet zitten' boven de sprong, mag eens wat gaan opzoeken over de verschillende releases. Dubbeldam laat in genoeg trainingsvideo's een soortgelijke handhouding zien (zie http://instagram.com/p/kU9fzGrO2g/?modal=true). Juist om het paard steun te geven.
TS, je hebt echt een waanzinnig leuk paardje! Ik vind het echt lief van je dat je iemand met je dier laat springen, ondanks dat je het zelf niet durft. Die variatie in training maakt je paard vast heel blij!

.
heb daar zelf zo'n 3 jaar gereden, van m'n 10e tot m'n 13e. Is al even geleden dus.
.
M dressuur staat gelijk aan sporen misbruiken?