'Dressuurpaard' Chickie aan het springen & 1e x parcours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:05

Famke160301 schreef:
Jammer dat de ruiter zo weinig credits krijgt. Op zo'n lage simpele sprongetjes hoef je je handen helemaal niet tot halverwege de hals naar voren te brengen (en er een boog in de teugels komt), juist dán stoor je het paard. Deze ruiter heeft een constante aanleuning wat alleen maar toe te juichen is. Paard is een beginner en nog erg zoekerig in het parcours. Ruiter bereikt door deze aanleuning wel dat het paard zich gesteund maar niet gedwongen voelt. Mep mep heb ik niet gezien. Alleen 1 x op het juiste moment als het paard al 2 x gestopt heeft en moet begrijpen dat dat niet de bedoeling is.

Het is het eerste parcours voor het paard, ik denk dat velen hier dat onderschatten. Dat er niet altijd in de juiste galop wordt gereden is voor de 1e keer niet erg. Paard moet eerst leren om door te lopen en meer als 2 sprongen achter elkaar te nemen. Vind juist dat de ruiter dit heel netjes doet. Als het paard wat meer parcours ervaring heeft en zich minder vast houdt van spanning en onervarenheid dan zal het galoperen in de juiste galop vanzelf gaan. Omdat nu af te dwingen terwijl het paard niet ontspannen is, heeft geen zin. De ruiter lost het naar voren toe op en dat is alleen maar te prijzen. Geeft meer vertrouwen aan het paard dan terug te rijden en dus meer druk er voor op te zetten. TS gaf al aan dat paard zich niet laat dwingen. Ik denk dat deze ruiter het paard heel goed aanvoelt. Zijn gewicht brengt hij boven de sprong netjes boven de schoft van het paard, misschien af en toe ietsje te ver, maar op een onervaren paard valt t niet altijd mee om helemaal uit t boekje te zitten. Hakken mogen ook meer uit gedrukt worden, maar functioneel gaat nog altijd voor stijl. Maar goed dat is mijn mening. TS je hebt echt een super leuk paard met echt wel talent! Om trots op te zijn.

Dank god dat iemand dit zegt!

Wat een hoop gezever over die ruiter. De TS geeft duidelijk aan dat het paard zich niet zomaar laat wassen, ik vind dat de ruiter juist enorm goed meedenkt. En iedereen die miept dat hij z'n paard 'niet zo in de mond moet zitten' boven de sprong, mag eens wat gaan opzoeken over de verschillende releases. Dubbeldam laat in genoeg trainingsvideo's een soortgelijke handhouding zien (zie http://instagram.com/p/kU9fzGrO2g/?modal=true). Juist om het paard steun te geven.

TS, je hebt echt een waanzinnig leuk paardje! Ik vind het echt lief van je dat je iemand met je dier laat springen, ondanks dat je het zelf niet durft. Die variatie in training maakt je paard vast heel blij!

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:12

Paard doet het leuk. De ruiter kan nog het 1 en ander verbeteren, dat is niet erg. Toch krijg ik het gevoel (zeg niet dat het zo is) dat de ruiter het paard hindert of in ieder geval niet goed begeleidt richting de sprong en daardoor de weigeringen op het filmpje. Om een onzeker paard daarom vervolgens met de zweep te gaan slaan vind ik echt not done.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:24

Persoonlijk denk ik dat dit paard alleen maar onzekerder wordt van deze ruiter :o

Er is niets mis met een paard aanpakken maar je pakt een paard niet op je eigen fouten. Een onzeker paard met amper/weinig ervaring zet je niet schuin voor een hindernis zoals Tendance al aangaf. Verder zie je tijdens het parcours van mijlen ver al dat het paard gaat weigeren en de ruiter speelt daar niet genoeg op in, correctie volgt te laat.

Begin gewoon laag en met een goede begeleiding komt het echt wel goed TS. Je hebt nu gezien dat je paard kan springen, en dit soort weigeringen kun je prima uitzitten. Gewoon wat tijd in steken samen en dan ga je er allebei van genieten. :j

Edit, nog even een aanvulling. Je ziet ook dat het paard heel regelmatig niet uitkomt. Dat is voor jong en onervaren niet erg, maar de ruiter laat het paard het maar uitzoeken.. Ik mis variatie. Paarden leer niet niet springen door omhoog te bouwen, maar door veel afwisselende lijntjes te springen, in uitjes etc. Eerst de basis!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:47

springt zeker niet verkeerd, al verdient de ruiter niet de stijlprijs...

Pattyy_

Re: 'Dressuurpaard' Chickie aan het springen & 1e x parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:46

Knappe Chickie!! Super dat ze al zo veel zekerder is geworden! +:)+

Jammer dat er zo veel gezever op de ruiter komt, je maakt een topic over Chickie, niet over de ruiter.

Joortjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:51

Wauw! Die 1e kee springen, sprong ze echt al hoog! Wel heb k een tip voor de rijder, waardoor het voor t paard ook fijner is: handen mee naar voren ☺️

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:49

Waar halen mensen vandaan dat dit paard nog nooit gesprongen heeft. Ts geeft duidelijk aan voorheen wel wat gesprongen te hebben, alleen wat onzeker te zijn.

Ik ken zowel eigenaar als paard goed en het is echt een merrie die soms opeens omdraait terwijl ze er al 10 x langs is geweest, zich opeens afsluiten voor elke hulp van buiten af, of in het geval van springen, echt totaal zonder reden op de rem gaan.
Nee deze ruiter krijgt geen stijlprijs, maar hij rijd haar wel op een correcte manier! Nergens zit hij haar in de mond, hij overtuigt haar waar nodig.
Dat ze niet altijd uitkomen ben ik het wel mee eens dat kan beter maar is ook wel lastig en zeker neit voor iedere ruiter weggelegd! Ik zie hem nergens het paard straffen wanneer ze stopt met een verkeerde afstand... En scheef aanrijden, tja niet heel handig, ook mee eens.

Wat het topic betreft (waar het allemaal om ging)... Ik vind dat ze echt mooie vooruitgang boekt. Ze begint echt wat vertrouwen te krijgen en ze heeft een mooie sprong met een fijn vermogen en rug gebruik als ze netjes springt! Misschien toch maar eens een carrière switch overwegen Patty ;).

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:00

Hey verrek, dat vreemde terrein is in Leende op de Molenberg of niet? :P heb daar zelf zo'n 3 jaar gereden, van m'n 10e tot m'n 13e. Is al even geleden dus.

Ze springt goed!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:26

Dat ziet er goed uit! Paardje kan mooi springen, al helemaal omdat jijzelf haar een 'dressuurpaard' noemt. ;)

Wat ik mij wel afvraag is waarom je voor de eerste keer een heel parcours springen, gelijk 'zo hoog' gaat? Ik snap dat dit qua hoogte niets voorstelt voor dit paard (als je kijkt naar de voorgaande sprongen), maar zo'n eerste volledige parcours zorgt altijd voor onzekerheid. Dan is het misschien beter de onzekerheid zoveel mogelijk te beperken.

Ik zeg altijd: Beter 10x laag dan 1x té hoog. Zodra je namelijk teveel van je paard vraagt stijgt die onzekerheid en gaat het vaak alleen maar slechter, terwijl je daar geen last van hebt als je gewoon laag begint en langzaam omhoog gaat werken als de techniek in orde is.

Verder ziet het er erg knap uit en ik ben benieuwd of je je er uiteindelijk zelf aan waagt lekker te gaan springen. Gewoon laag beginnen en rustig aan de techniek werken. Pas omhoog als zowel jij als zij ontspannen en met een gerust hart springen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:04

Bunn schreef:
Famke160301 schreef:
Jammer dat de ruiter zo weinig credits krijgt. Op zo'n lage simpele sprongetjes hoef je je handen helemaal niet tot halverwege de hals naar voren te brengen (en er een boog in de teugels komt), juist dán stoor je het paard. Deze ruiter heeft een constante aanleuning wat alleen maar toe te juichen is. Paard is een beginner en nog erg zoekerig in het parcours. Ruiter bereikt door deze aanleuning wel dat het paard zich gesteund maar niet gedwongen voelt. Mep mep heb ik niet gezien. Alleen 1 x op het juiste moment als het paard al 2 x gestopt heeft en moet begrijpen dat dat niet de bedoeling is.

Het is het eerste parcours voor het paard, ik denk dat velen hier dat onderschatten. Dat er niet altijd in de juiste galop wordt gereden is voor de 1e keer niet erg. Paard moet eerst leren om door te lopen en meer als 2 sprongen achter elkaar te nemen. Vind juist dat de ruiter dit heel netjes doet. Als het paard wat meer parcours ervaring heeft en zich minder vast houdt van spanning en onervarenheid dan zal het galoperen in de juiste galop vanzelf gaan. Omdat nu af te dwingen terwijl het paard niet ontspannen is, heeft geen zin. De ruiter lost het naar voren toe op en dat is alleen maar te prijzen. Geeft meer vertrouwen aan het paard dan terug te rijden en dus meer druk er voor op te zetten. TS gaf al aan dat paard zich niet laat dwingen. Ik denk dat deze ruiter het paard heel goed aanvoelt. Zijn gewicht brengt hij boven de sprong netjes boven de schoft van het paard, misschien af en toe ietsje te ver, maar op een onervaren paard valt t niet altijd mee om helemaal uit t boekje te zitten. Hakken mogen ook meer uit gedrukt worden, maar functioneel gaat nog altijd voor stijl. Maar goed dat is mijn mening. TS je hebt echt een super leuk paard met echt wel talent! Om trots op te zijn.

Dank god dat iemand dit zegt!

Wat een hoop gezever over die ruiter. De TS geeft duidelijk aan dat het paard zich niet zomaar laat wassen, ik vind dat de ruiter juist enorm goed meedenkt. En iedereen die miept dat hij z'n paard 'niet zo in de mond moet zitten' boven de sprong, mag eens wat gaan opzoeken over de verschillende releases. Dubbeldam laat in genoeg trainingsvideo's een soortgelijke handhouding zien (zie http://instagram.com/p/kU9fzGrO2g/?modal=true). Juist om het paard steun te geven.

TS, je hebt echt een waanzinnig leuk paardje! Ik vind het echt lief van je dat je iemand met je dier laat springen, ondanks dat je het zelf niet durft. Die variatie in training maakt je paard vast heel blij!

Precies dit ja! :D

Dat de ruiter Chickie af en toe ook in een lastig parket brengt klopt, maar ook dan moet ze gewoon springen. Als je ze alleen maar correct voor de hindernis plaats leren ze ook alleen maar dat. Ze eens verkeerd plaatsen is helemaal niet zo slecht, als het goed is leren ze daar van. Als je ze daarbij niet te veel helpt, laat het ze maar uitzoeken, zelf laten nadenken.
Al was dat wat je in het blooperfilmpje ziet weer net te veel, de ruiter gaf dit zelf ook aan en handelde daar ook na. Daar kom je ook maar op een manier achter en dat is gewoon doen ;).

Bubsj, mijn paard laat zich niet gewoon even corrigeren helaas.. als je aanvoelt dat ze dat gaat doen dan kan je vragen of ze het toch wil doen en dan kan ze besluiten om dat te doen, of toch niet. Als jij meteen een duidelijke correctie geeft gaat ze volledig met haar kont tegen de krib. Ruiter voelt dit gelukkig goed aan en geeft vriendelijk doch dringend aan om wel het gevraagde te doen maar laat haar daarbij in haar waarde. Zo lang het voor het paard voelt alsof het haar keus is om er over heen te gaan dan is het goed. Ze moet het voor je willen doen.
Ik wist overigens al dat mijn paard prima kon springen daar ik eerder zelf ook wat met haar gesprongen heb, maar de weigeringen die ze op dit materiaal laat zien zijn babyweigeringen. Al een stuk beter als wat ze eerder kon doen. (Afzetten alsof ze gaat springen en dan 180 % draaien)
Het zit hem er dan ook in dat je op een hindernis af moet rijden alsof je er ook echt overheen gaat, en daardoor regelmatig nog wel eens voor de beweging in kan gaan zitten. Als ze dan zo weigeren is de kans erg groot dat je zonder paard springt. En dat vind ik toch niet zo prettig :).

Klopt inderdaad xPabloBokt, oefenen en het parcours zijn beide bij de Molenberg.

Kimmsel, ik dacht zelf eerst aan 60 cm maar de ruiter gaf aan dat 80 cm ook prima te doen was. En als ik keek naar wat ze thuis gesprongen heeft klopt dit ook wel. Hij had het eventueel ook over een meter te doen als 2e ronde maar hierop heb ik gezegd dat ik dit niet wou en we eerst de 1e ronde af zouden wachten. Daar kwam hij dan ook snel op terug omdat dat gewoon echt te hoog gegrepen was en ze eerst de 80 maar eens ontspannen fijn moest springen.
Zo gaan we het inderdaad doen, rustig aan met een goed gevoel en werken aan de techniek.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:16

Toch vind ik, dat het paard niet hoeft te springen als de bloopers zijn zoals in het filmpje.
Het moet ook verantwoord blijven. Een paard wat op dat moment verkeerd uit zou komen, hoeft niet te weigeren, mits de ruiter ondersteuning biedt. Deze combinatie komt EN niet uit EN wordt vervolgens door de ruiter in de steek gelaten.
Dan is afzetten onverantwoord, dus goed dat het paard het niet doet!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:25

Hmm... ik zie een leuk paard, maar nog erg onzeker, en een ruiter die haar niet dat vertrouwen geeft.
En ik heb het niet eens over de bloopers, maar over de manier van rijden.
Paard heeft in deze fase nog begeleiding nodig, en de ruiter geeft haar dit niet.
Zelf uit laten zoeken is niet voor elk paard de manier.. sommige paarden worden er wijzer van, maar sommige paarden juist onzeker!

Waar ik me verder nog aan stoor, is dat de ruiter met heel zijn gewicht op die voorhand duikt.. :x

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:57

Ben het met je eens hoor, Casarell, maar voor een ongetraind oog is het het beste te zien in de blooper filmpjes, omdat daar steeds dezelfde fout gemaakt wordt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:06

Ook eens met Casarell en Tendance. Om nog toe te voegen dat dit paard echt nog niet met sporen gereden hoeft te worden op de hindernissen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:33

Oh sporen kan ik dan weer helemaal niet mee zitten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:41

Tendance schreef:
Oh sporen kan ik dan weer helemaal niet mee zitten.

Ik vind (net als in de B dressuur) dat een paard wat nog niet eens een B parcours springt niet op sporen gereden hoeft te worden, omdat er weinig verfijning bij komt kijken. Overigens liggen de benen van deze specifieke ruiter ook niet echt netjes stil met de sporen van het paard af boven de sprong.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:35

Ik heb niet zo op zijn spoorgebruik gelet, maar dit paard is al M dressuur, dus denk dat hij al wat gewend is.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:58

Heb de sporen niet gezien maar in dat geval is die zweep helemaal overbodig. 1 middel is meer dan genoeg (eigenlijk al te veel want moet niet nodig zijn vind ik)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:58

Tendance schreef:
Ik heb niet zo op zijn spoorgebruik gelet, maar dit paard is al M dressuur, dus denk dat hij al wat gewend is.

:? M dressuur staat gelijk aan sporen misbruiken?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:13

Uh dames.. commentaar mag, en verschillende denkwijzes zijn prima. Maar zeuren om het zeuren mag achterwege gelaten worden :).

Bij het ene paard is geen spoor nodig, bij de ander is het wel handig. Net zoals een zweep, en soms tezamen. Maar dit is geheel niet te bepalen als je het paard zelf niet kent. En het belangrijkste, van beide wordt geen misbruik gemaakt en het paard wordt verre van mishandeld.

Tendance, ben het met je eens dat hij het paard daar te moeilijk maakt. Zoals ik ook schrijf in mijn eerdere reactie dat dat weer net te veel is :).

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:15

Pattypaard schreef:
Uh dames.. commentaar mag, en verschillende denkwijzes zijn prima. Maar zeuren om het zeuren mag achterwege gelaten worden :).

Bij het ene paard is geen spoor nodig, bij de ander is het wel handig. Net zoals een zweep, en soms tezamen. Maar dit is geheel niet te bepalen als je het paard zelf niet kent. En het belangrijkste, van beide wordt geen misbruik gemaakt en het paard wordt verre van mishandeld.

Tendance, ben het met je eens dat hij het paard daar te moeilijk maakt. Zoals ik ook schrijf in mijn eerdere reactie dat dat weer net te veel is :).

Met wat voor reden gebruikt hij een spoor bij het springen? Wendbaarheid? Galopwisselingen? Naar voren schoppen als hij niet uitkomt? Als straf bij weigering? Ik begrijp niet goed waarom je in deze fase van de opleiding sporen zou gebruiken.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:17

Science90 schreef:
Pattypaard schreef:

Met wat voor reden gebruikt hij een spoor bij het springen? Wendbaarheid? Galopwisselingen? Naar voren schoppen als hij niet uitkomt? Als straf bij weigering? Ik begrijp niet goed waarom je in deze fase van de opleiding sporen zou gebruiken.

ben het hiermee eens, vind sporen nooit wat toevoegen en al helemaal niet met springen, juist omdat het paard nog in de leerfase is zou ik beginnen zonder alle poespas (sporen, zweep) paard moet ook zonder kunnen springen, dan weigert hij maar een paar keer meer

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:30

Ayasha schreef:
Tendance schreef:

:? M dressuur staat gelijk aan sporen misbruiken?

Nee, maar wel gelijk aan dat het paard waarschijnlijk wel wat meer kent, dan een gemiddeld beginnend springpaard.
Mijn merrie reed ik al Z dressuur toen ik begon met springen. Die reed ik altijd met sporen, dus waarom zou ik ze met het springen dan af doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:35

Sorry Strasshorse, maar een paard dat leert hoe te weigeren en dat weigeren Oké is, zal nooit een goed springpaard worden.
Ik klink nu misschien wat hard, maar zo is het nu eenmaal.
En ik gebruik dus ook sporen op mijn B springpaard (Z dressuur) om net wat extra hulp te kunnen geven als ik op de sprong niet uit dreig te komen en dus even de pas iets wil verlengen.
Ik wil namelijk niet, dat mijn paard leert te weigeren, maar ik wil het oplossen voordat het misgaat.

Ik heb veel jonge paarden B/L klaargemaakt en ook gestart en eigenlijk allemaal met spoor.
Niet met zweep overigens.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:26

Tendance schreef:
Sorry Strasshorse, maar een paard dat leert hoe te weigeren en dat weigeren Oké is, zal nooit een goed springpaard worden.
Ik klink nu misschien wat hard, maar zo is het nu eenmaal.
En ik gebruik dus ook sporen op mijn B springpaard (Z dressuur) om net wat extra hulp te kunnen geven als ik op de sprong niet uit dreig te komen en dus even de pas iets wil verlengen.
Ik wil namelijk niet, dat mijn paard leert te weigeren, maar ik wil het oplossen voordat het misgaat.

Ik heb veel jonge paarden B/L klaargemaakt en ook gestart en eigenlijk allemaal met spoor.
Niet met zweep overigens.

ik ben gewoon niet zo van die weg, natuurlijk ieder zijn eigen ding en eigen mening, maar nadeel van sporen vind ik dat veel mensen er niet mee om kunnen gaan (benen gaan alle kanten op en sporen dus ook) als jij je paard Z dressuur rijd ken je vast de bewegingen van je paard wel en zul je hem er niet mee hinderen. Dus niks ten nadele van jou, maar deze ruiter zit niet echt stil in zijn zadel en de benen ook niet.