Mijn paard aangevallen door pittbull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:54

had je geen zweep bij? Had je zowel de hond als de eigenaren kunnen aanpakken :')

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:54

HorseTopShop schreef:
Delphi2003 schreef:

Een Pitbull is inderdaad geen ras, maar het is wel de naam voor die honden. <<)

Mensen hebben geen idee wat een Pitbull is. Ze zien een hond die er "stoer" uitziet en noemen het gelijk een Pitbull. Die van mij worden ook vaak aangezien voor een Pitbull. Terwijl het gewoon molossers zijn.

IK vind het altijd jammer dat deze honden in een kwaad daglicht gezet worden.
Je moest eens weten als ik met mijn lobessen buiten loop. Er zijn werkelijk mensen die gaan gillen en wegrennen. Terwijl het een stelletje goedsullen zijn.

De meeste bijtincidenten en de meeste onopgevoede honden waren vorig jaar op 1 de Chihuahua en op 2 de Beagle.
Maar daar hoor je niks over....

Dat is wel waar, maar Chihuahua's en Beagle's vinden mensen altijd zo schattig... Ik ben meer van de Pitbulls! En gillen en wegrennen is geen goed idee, want dan heb je de meeste kans dat ze achter je aan komen, ook al zijn ze nog zo lief...

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:56

chihuahas op 1 had ik wel verwacht dat zijn pas bijt grage honden!!

vindt het wel apart dat de politie niks doet je blijft ten alle tijde verantwoordelijk voor wat jou dier aanricht.

Tinky12

Ik heb in het verleden ook veel last gehad van honden die niet onder appél stonden en waarbij de baasjes vaan een beetje schaapachtig stonden te kijken wat hun hond deed.
Jawel...zelf mensen die er de lol wel van inzagen als hun hond mijn paard aanviel :+

Maakte er korte metten mee en ging (na waarschuwing om de hond aan te lijnen of bij zich te roepen waar niet op werd ingegaan) het probleem zelf maar op lossen.De hond rap opvoeden dat het niet verstandig is om achter paarden aan te zitten.

Ik draaide mijn paard naar de hond toe en ging erachter aan...een hond is een jager en verwacht niet dat "zijn prooi" achter hem aangaat.Niet te lang mee wachten,op moment dat de hond agressief jouw kant opkomt meteen in de aanval.
Heb op deze manier meerdere honden aan hun verstand gebracht dat paarden niet geschikt zijn om achteraan te gaan.De baasjes leren dat ze hun hond beter even aan kunnen lijnen als ze een paard zien,anders wordt het een eind lopen om de hond terug te halen.

Je mag geen eigen rechter spelen maar ik laat mijn paard niet aanvallen door een hond omdat zijn eigenaar te lui is om zijn hond op te voeden.

Zorg dat je nooit een prooi wordt door weg te rennen...
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 27-01-15 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Delphi2003 schreef:
HorseTopShop schreef:

Mensen hebben geen idee wat een Pitbull is. Ze zien een hond die er "stoer" uitziet en noemen het gelijk een Pitbull. Die van mij worden ook vaak aangezien voor een Pitbull. Terwijl het gewoon molossers zijn.

IK vind het altijd jammer dat deze honden in een kwaad daglicht gezet worden.
Je moest eens weten als ik met mijn lobessen buiten loop. Er zijn werkelijk mensen die gaan gillen en wegrennen. Terwijl het een stelletje goedsullen zijn.

De meeste bijtincidenten en de meeste onopgevoede honden waren vorig jaar op 1 de Chihuahua en op 2 de Beagle.
Maar daar hoor je niks over....

Dat is wel waar, maar Chihuahua's en Beagle's vinden mensen altijd zo schattig... Ik ben meer van de Pitbulls! En gillen en wegrennen is geen goed idee, want dan heb je de meeste kans dat ze achter je aan komen, ook al zijn ze nog zo lief...

Ja natuurlijk. Dat is toch een hartstikke leuk spelletje???

Neemt natuurlijk niet weg dat het vreselijk is wat TS meegemaakt heeft.
Maar in dit geval moet het baasje beschuldigd worden en niet de hond.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:58

Loraine1985 schreef:
had je geen zweep bij? Had je zowel de hond als de eigenaren kunnen aanpakken :')

Meen je dit serieus???

Als een hond zelfs blijft doorgaan wanneer een paard zich actief verdedigt, steigert en meermaals goed (raak!) uithaalt met de voorbenen, denk jij dan echt dat een zweepje nog gaat helpen?
Dat beest ziet je aankomen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:00

Volgens mij heeft de politie gelijk en kan je strafrechtelijk niets doen. De eigenaar heeft niet expres jouw paar laten aanvallen.

Anderszijds is de eigenaar wel (risico)aansprakelijk voor de gedragingen van zijn hond. Dus als je echt schade (kosten) hebt, zou ik de eigenaar wel aansprakelijk stellen. Even afhankelijk van de mate van eigen schuld, zou er een schadevergoeding betaald kunnen worden.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:01

Als paard eigenaar ben je meen ik aansprakelijk voor de schade die je paard veroorzaakt.

Dus, dan lijkt mij dat je als hond eigenaar aansprakelijk bent voor de schade die je hond aanricht.

Als de schade aan je paard aanzienlijk is, dan zou je je verzekeraar het harde werk kunnen laten doen.

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:01

Wij hebben zelf ook honden thuis, en paarden en die gaan hardstikke goed samen ze zijn een soort van Familie. Mijn paard is ondanks dat wel op zijn hoede voor andere honden, ik heb ook eens een buitenrit gemaakt door het bos vlakbij ons erf en toen liepen er ook 2 honden los van een jong stelletje. Een van de twee honden besloot mijn paard aan te vallen (quarter, en best behendig) die kwam dus mooi van de koude kermis thuis. Mijn paard gaf ´m gelijk een flinke schop onder zn hol en de hond droop af (niks ernstigs alleen behoorlijke schrik voor de hond). De baasjes zagen dat de hond ons aan viel en niet andersom en alsnog was het mijn schuld want ik heb een agressief paard.. mensen zijn niet altijd even redelijk.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:06

zeker rot dit, maar, is het niet zo dat het verantwoorder is om te gaan stappen langs honden? dan is je paard minder interessant voor de hond, heb ik tenminste..

Wel veel sterkte, arm dier, en je bent zelf ook aardig geschrokken! -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:07

Pomski schreef:
Inmiddels heb ik de politie gesproken, aangezien de eigenaar ‘’het niet expres’’ heeft gedaan heb ik geen poot om op te staan.

Teruggaan naar de politie en eisen dat ze proces verbaal op maken op basis van artikel 425 eerste lid.

Citaat:
Artikel 425, eerste lid Sr stelt het aanhitsen van een dier of het niet terughouden van een aanvallend dier strafbaar. De eigenaar kan worden vervolgd en het dier kan in beslag worden genomen.

Politie heeft geen flauw idee hoe ze om moeten gaan met aanvallende honden en grijpen pas in als er ernstige verwondingen zijn bij mensen. Terwijl ze al veel veel veel eerder in moeten grijpen. De wet is hier ook op ingericht en alle nederlandse gemeentes zijn in 2009, na het afschaffen van RAD, al ingelicht hoe ze om moeten gaan met deze problematiek.
Mocht je er niet uitkomen, de dierenbescherming kan je helpen met artikelen en stukken uit het wetboek om te maken dat je sterker staat bij de politie.

Helaas mag het niet altijd baten (bij mij weigerde de politie iets te doen toen mijn hond verwond was, ik had verdorie de wetstukken bij me waarop ze proces verbaal op konden maken), maar ik zou zeker nog een tweede gesprek aanvragen bij de politie.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:08

In dit soort gevallen is het bijna gewoon jammer dat het op zak hebben en gebruik van een taser gun verboden is. Daarmee had het dier mogelijk op afstand gehouden kunnen worden of worden gestopt tijdens de aanvallen.

En dat de pitbull niet bovenaan het lijstje staat van bijtincidenten zegt nog niks. Want als je puur op natuurkundig gebied naar verschillende honden kijkt kan je er niet omheen dat een pitbull veel meer kracht heeft dan een kleine hond en daarmee ook meer schade kan aanrichten.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:09

oomens schreef:
Loraine1985 schreef:

Meen je dit serieus???

Als een hond zelfs blijft doorgaan wanneer een paard zich actief verdedigt, steigert en meermaals goed (raak!) uithaalt met de voorbenen, denk jij dan echt dat een zweepje nog gaat helpen?
Dat beest ziet je aankomen...

Ik zie dat smileys niet meer gezien worden? ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:10

Misschien een kleine tip voor anderen mochten die ooit in zo'n situatie belanden.

Wij waren ook een keer met z'n tweeën op buitenrit, toen er een enorme witte bull-achtige hond op ons af kwam gestormd. Niet al te vriendelijk en de baas was nergens te bekennen. Wat wij deden was bluf, maar 't werkte enorm goed.
We draaiden de paarden om (die geen angst voor blaffende honden hebben zolang jij ook niet panikeert) en stormden schreeuwend op de hond af. Zo draai je dus het spelletje om en is er minder sprake van prooi-vluchttdier. De hond wist na twee keer niet hoe snel die weg moest wezen..

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:10

ff een tip: je kunt gewoon aangifte doen. Willen ze het echt niet, dan een officiële melding op papier laten zetten.
Met die aangifte/melding ga je naar de gemeente (meestal doet de politie dat zelf ook al) en daar een klacht indienen.
Aangezien de hond eerder heeft (mits daar ook een aangifte/melding van is) aangevallen, dan kunnen ze de hond aanwijzen als gevaarlijke hond (op basis van de APV) en moet hij daarna kort aangelijnd en met een muilkorf uitgelaten worden.
De aanpak verschilt per gemeente, maar dit is de officiële weg.
De gemeente kan niet aanwijzen zonder een aangifte/melding van de politie...
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 27-01-15 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

YvvvWedg

Re: Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:13

Pfffff jeeetje wat schrikken zeg! Gelukkig is het niks ernstigs, maar wat vervelend!
Vriendin en ik heb een keer hetzelfde gehad in het Kralingsebos, ook een hond die mijn pony aanviel en haar pony. De man wou hem niet terug halen want wij mochten daar 'niet paardrijden' (was op een ruiterpad). Toen heeft die vriendin van mij d'r zweep gepakt en die hond een klap verkocht, omdat die van mij vollop was gebeten. Vervolgens nog helemaal afgekafferd door de eigenaar van de hond en uitgescholden. Mja je kan er niks aan doen.
Hopelijk houd ze er niks naars aan over en ook niet dat ze nu onwijs bang wordt van andere honden..

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:15

EIS! dat ze een aangifte ervan maken bij de politie, als deze hond al vaker een andere hond heeft aangevallen, zijn er vast al meer incidenten. Deze hond moet minimaal verplicht een muilkorf gaan dragen! zo'n hond hadden wij ook in de buurt en heeft vervolgens een kinderhoofd verminkt wat resulteerde tot afmaken van de hond, dit wil natuurlijk niemand.

Daarnaast sterkte met van de schrik bekomen... dat zal niet in je koude kleren gaan zitten! :brr: Eng!
Onthoud dat dieren geen ras zien, maar alleen 'hond'. Hierdoor kan het zijn dat jij schrikt van een Bull-achtig type, maar een golden retriever je niks doet. Voor je paard is het allemaal 'hond'.
Laatst bijgewerkt door jenoes op 27-01-15 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:16

kaatjemuts schreef:
ff een tip: je kunt gewoon aangifte doen. Willen ze het echt niet, dan een officiële melding op papier laten zetten.
Met die aangifte/melding ga je naar de gemeente (meestal doet de politie dat zelf ook al) en daar een klacht indienen.
Aangezien de hond eerder heeft (mits daar ook een aangifte/melding van is) aangevallen, dan kunnen ze de hond aanwijzen als gevaarlijke hond (op basis van de APV en moet hij daarna kort aangelijnd en met een muilkorf uitgelaten worden.

En bij de aangifte gaat het vaak mis. Politie is dan van mening dat ze "geen aangifte kunnen opnemen tegen een dier". En het is in hun botte verstand dan niet in te brengen dat je wel aangifte kunt doen t.o.v. de nalatigheid van een eigenaar van het dier.
Een dier is een voorwerp voor de wet in dit geval en daarmee is de eigenaar verantwoordelijk. En dus niet de hond, maar dat lijken ze gewoon niet te gaan begrijpen. Het wordt tijd dat hierover duidelijke berichtgeving naar de politie gaat, alle briefwisselingen eindigen nu bij de gemeente, welke nalaat om de politie in te lichten. Met eisen bij de politie kom je dan niet ver, ze lachen je gewoon uit waar je bij staat...

Maar wel huilen als er een kind wordt aangevallen, terwijl die hond vaak al veel eerder bekend staat als agressief, maar dan tegen andere dieren. Woest kan ik er om worden, echt woest...

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:17

Jeetje dat zal schrikken zijn!
Al moet ik wel zeggen, als je al galopperend langs kom is het voor sommige honden een enorme trigger.
Als eigenaar heb je dan helaas vaak de hond niet volledig bij je.
Waren jullie meteen gestopt, dan had de eigenaar er zelf tussen kunnen springen, hij had er immers ervaring mee zo te horen.
Ik zou zelf nooit van de eigenaar weg galopperen, want een hond gaat er dan 99% zeker achteraan (jachtinstinct die je triggert).
T is heel erg vervelend natuurlijk hoe t gegaan is!
Hopelijk kun je met wat brave honden je paard weer een beetje bijbrengen dat niet alle honden gevaarlijk zijn?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:19

Als het mij was overkomen zou ik zeker (nadat je van de schrik bent bekomen TS) gaan oefenen met honden. Zodat je in het vervolg nog wel normaal op buitenrit kan. Ga oefenen met een vriendelijk lief hondje bij je hond. Eerst optillen en zorgen dat je paard niet in paniek raakt van de geur van een hond..

Je wilt geen getraumatiseerd paard dat voortaan uithaalt of ervandoor gaat uit angst voor honden. Dus dat zou ik gaan oppakken. Helaas verkeerde tijd verkeerde plek. Niet meer in volle galop een hond passeren.

En sterkte, de schrik zal er wel even inzitten :(:)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:20

buiten passeer ik altijd honden in stap.
Als honden geen reactie geven op ons dan draven wij naar een meter of 20 weer aan en vervolgen wij onze weg.
Als wij in galop zitten letten wij altijd op dat er geen honden in het zicht is, Zo wel gaan wij terug naar stap.
Wij hebben geregeld losse honden achter ons aan maar snauw er een keer tegen en 7 van de 10 druipen af vaak.
De overige hebben een grote mond maar doen niks. ( tot nu toe ).
Ik waarschuw de eigenaren wel als er een hond op ons afgestormd komt dat ik een losse benen pony heb, Dan roepen ze vaak heel snel hun hond bij zich. ( ze zal alleen trappen uit nood ).

Beide hebben hier schuld.
Eigenaren hond hadden hun hond bij moeten houden.
Jullie hadden moeten gaan stappen bij passeren van een hond.
Maar is achteraf gelul.
Beterschap.

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:21

secricible schreef:
kaatjemuts schreef:
Aangezien de hond eerder heeft (mits daar ook een aangifte/melding van is) aangevallen, dan kunnen ze de hond aanwijzen als gevaarlijke hond (op basis van de APV en moet hij daarna kort aangelijnd en met een muilkorf uitgelaten worden.

En bij de aangifte gaat het vaak mis. Politie is dan van mening dat ze "geen aangifte kunnen opnemen tegen een dier". En het is in hun botte verstand dan niet in te brengen dat je wel aangifte kunt doen t.o.v. de nalatigheid van een eigenaar van het dier.
Een dier is een voorwerp voor de wet in dit geval en daarmee is de eigenaar verantwoordelijk. En dus niet de hond, maar dat lijken ze gewoon niet te gaan begrijpen. Het wordt tijd dat hierover duidelijke berichtgeving naar de politie gaat, alle briefwisselingen eindigen nu bij de gemeente, welke nalaat om de politie in te lichten. Met eisen bij de politie kom je dan niet ver, ze lachen je gewoon uit waar je bij staat...

Maar wel huilen als er een kind wordt aangevallen, terwijl die hond vaak al veel eerder bekend staat als agressief, maar dan tegen andere dieren. Woest kan ik er om worden, echt woest...

De wet is afgelopen jaar gewijzigd, dieren zijn niet alleen maar dingen, maar ook nog geen 'kinderen'/beste maatje zo als veel eigenaren ze wel zien.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:21

Ook een keer gehad met de buurherder.Ik ben heel diervriendelijk.Maar de hond heeft een schop gehad met mijn ijzeren neus schoenen.Later zei de buurman dat ik maar niet met mijn pony in het buitengebied moet wandelen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:23

Meid wat afschuwelijk. Heb dit ook ooit eens meegemaakt. Welliswaar in stap maar evengoed... Daarom op buitenrit altijd een lange zweep mee.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:23

Inderdaad, de politie zou je aangifte gewoon op moeten kunnen nemen. Wat een onzin dat het alleen zo zou werkt wanneer de eigenaar het dier opzettelijk op je af stuurt.

Lijkt me een goed plan wanneer deze hond alleen nog maar aangelijnd (+gemuilkorfd) uitgelaten mag worden.

Hoewel je natuurlijk altijd uit dient te kijken met je medemens denk ik dat het te veel gevraagd is van ruiters om elke hond in stap te passeren. Je mag er (vind ik) redelijkerwijs vanuit gaan dat honden die los lopen niet agressief zijn. Dat er dan af en toe een beest achter je aan komt, is nog tot daar aan toe. Ik vind niet dat jullie verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor deze aanval!Ik vind dat jullie goed gehandeld hebben!

En bij een echt agressieve hond zou ik met niet naar het beest toedraaien en hem proberen te overbluffen, dat kan namelijk evengoed heel erg fout gaan. Liever beschadigingen aan benen en kont dan beschadigingen aan hoofd/hals/borst, daar zitten namelijk veel meer dingen die geen grote schade kunnen verdragen.