pony's in Ethiopie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 17:25

piezze schreef:
Tja hier schijnen de shetten gemiddeld ook niet oud te worden. Dertien valt me nog mee eigenlijk zeker gezien de zware belasting, denk maar zo dat ze daar niet wachten met gebruik tot de pony 3 jaar is, maar dat is natuurlijk een aanname.

Dat dacht ik ook ja en heb ik gevraagd aan onze guide, hij zij dat ze toch wel wachten tot 3 jaar. Athans het is wel gebruikelijk te wachten... Maarja als je geen geld hebt en wel een 2 jarige kan ik me voorstellen dat je die gewoon inzet.....

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:25

Indrukwekkende foto's. :)
Ik krijg ook spontaan plaatsvervangende pijn voor die beestjes. Grappig dat al die mensen staan te kijken hoe jij op de pony zit.

Wat doen ze je aan dan als je je camera mee neemt?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:28

Tabaluga12 schreef:
piezze schreef:
Wij zijn op onze manier net zo koppig, zij rijden met een los teugeltje, wij willen hier de volledige controle. Zelfs in de wei moet een paard hier met een deken en een halster lopen. In al onze liefde knuffelen we onze paarden bijna dood en grijpen in op alles wat bij een paard hoort omdat wij dat leuk, mooier of beter vinden. We proppen ze vol met onnatuurlijk voer. Paard is in Nederland meer een levende barbie geworden. Hun manier in ethiopie is niet per definitie slechter dan de onze omdat wij dat vinden. Het draait allemaal om cultuur en die is bij ieder mens met de paplepel binnengegoten. Veranderen is moeilijk voor ieder mens.

Enerzijds mee eens, anderszijds we hebben hier ook veel wetenschappelijk onderbouwde kennis.

Dat is waar en dan nog zijn veel mensen te koppig om die kennis te gebruiken. Neem nou het voerbeleid, in elk wetenschappelijk onderzoek staat te lezen dat een paard de hele dag door kleine beetjes moet kunnen eten en wat doet de gemiddelde nederlandse pensionstal? 2x per dag voeren en liefst kilos krachtvoer en minimaal hooi.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:28

Daar word je niet echt vrolijk van, nee :(
Ik vind het wel heel goed van je dat je een pony genomen hebt die wél gezond was, veel mensen kopen een paard die half dood is omdat ze het zielig vinden.
En ja, dat is ook heel zielig, maar als mensen ze blijven kopen gaan ze er alleen maar mee door :(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:32

DxFellow schreef:
Daar word je niet echt vrolijk van, nee :(
Ik vind het wel heel goed van je dat je een pony genomen hebt die wél gezond was, veel mensen kopen een paard die half dood is omdat ze het zielig vinden.
En ja, dat is ook heel zielig, maar als mensen ze blijven kopen gaan ze er alleen maar mee door :(

Lezen is ook een vak in de OP staat dat ze de pony te duur vonden dus niet genomen heeft.
Daarbij gaan die mensen daar echt niets veranderen hoor omdat de ts er de enige fatsoenlijke pony zou kiezen.

troi

Re: pony's in Ethiopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:34

Bijzonder om te zien. Weet je ook welke bitten daar gebruikt worden?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:36

[/quote]

Dat is waar en dan nog zijn veel mensen te koppig om die kennis te gebruiken. Neem nou het voerbeleid, in elk wetenschappelijk onderzoek staat te lezen dat een paard de hele dag door kleine beetjes moet kunnen eten en wat doet de gemiddelde nederlandse pensionstal? 2x per dag voeren en liefst kilos krachtvoer en minimaal hooi.[/quote]

Jaaaa om je schoen bij op te eten. Eigenlijk nog erger inderdaad, wetenschappelijk onderbouwd, kennis genoeg in het land en nog de kop in het zand steken.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:37

T ziet r niet paard vriendelijk uit. Ze zijn te groot en zitten te ver naar achteren. En is t hoofdstel van hout? Triest :((
Wel hele mooie foto's! !

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:37

Ik vind hier het bit en het bitgebruik vaak al vreselijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:45

Hoofdstel is niet van hout, dit wordt weer een "ik lees niet" topic vrees ik....
Jammer

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 17:49

Ik vond hem niet te duur hoor, ik had hem wel gekocht voor dat geld, maar het was niet voor mij bedoeld :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:51

Toydoll schreef:
Ik vond hem niet te duur hoor, ik had hem wel gekocht voor dat geld, maar het was niet voor mij bedoeld :)

Jullie hadden een local moeten sturen. Zodra een witje in zicht komt gaat de prijs drie keer over de kop..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 17:53

troi schreef:
Toydoll schreef:

Jullie hadden een local moeten sturen. Zodra een witje in zicht komt gaat de prijs drie keer over de kop..

Dat hadden we ook idd. Alleen als er zo'n Pajero dat dorp in rijdt met witjes verspreid dat als een lopend vuurtje dus veel kans hadden we al niet, hahaha.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:30

Mooie serie, TS :j
Ik ben net terug van een rondreis van 4 weken in Ethiopië.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hele vakantie mij heb verbaasd over hoe liefdevol de ethiopische bevolking met hun vee omgaat.
Alle ezels, ossen en paarden die ik heb gezien waren over het gros gezien goed verzorgd/behandeld en ik heb zelfs meerdere dierklinieken gezien.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:02

Hier maken we ons druk of het zadel niet te lang is haha als je deze zadels ziet, steken bijna over de kont heen uit
of die neusriem bij t paard dat voor de kar loopt. Zit zo n beetje net onder zijn ogen :D 3

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:39

had er nog een paar :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toch nog een soort overzichtje
Afbeelding

Mootje: Gelukkig! Ik heb helaas ook heel veel zinloos geweld tegen dieren gezien.. Vooral tegen paarden en honden :( Eigenlijk liefdevol heb ik ze nog nooit gezien. Maar goed ze hebben die dieren ook niet voor de liefde, maar omdat ze ze nodig hebben.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:44

Wat ik dus niet begrijp van die mensen..Ze hebben die dieren nodig dus dan zou je denken dat ze er beter voor zullen zorgen zodat het beest harder en langer voor ze kan werken..?
Het zal wel bij de cultuur horen :\
Mijn hart breekt er iig in duizenden stukjes van ;(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 09:34

Prachtige foto's ook, die tweede reeks.
Heel mooi.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 09:38

Het zijn volgens mij echt trotse mensen, ze hebben echt die uitstraling, wel mooi om te zien.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 23:23

Thanx!!

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:58

Die kleuren, echt mooi!
zie dat hier ook nog wel eens een rage worden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:58

Hele mooie fotoseries! Zo heel anders dan hier maar toch erg interessant om te zien en heel mooi in beeld gebracht.

Moet zeggen dat ik desondanks het tuig wel erg mooi vind. Vooral die zadeldekdingen zien er heel bijzonder uit. Je zou toch bijna denken dat zo'n opgetuigd paardje of dat tuig dan toch een soort van status geeft? Ben dan altijd wel zo benieuwd naar het hoe en waarom men die dieren dan zo optuigt...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 00:24

pluizebolpum:
Volgens onze guide doen ze dat om ze groter te laten lijken. Grote(re) ponys zijn blijkbaar toch wel gewild. En paard is idd wel status hoor want ze zijn erg duur voor die mensen. Een ezel of os is way goedkoper

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:28

die bitten lijken ook allemaal te laag in de mond te hangen..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:57

Prachtige fotoreeks, TS !

Het valt idd niet binnen onze normen van diervriendelijkheid maar dat neemt niet weg dat ik de reeks an sich zeer geslaagd vind.