Droomtinker Shiënna eerste keer ITP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:12

Ik vind dit bitje wat klein lijken, zie foto 4 en 14. Een watertrens hoort ook altijd wat breder te zijn dan een bus-/kneveltrens. Het kneveltrensje is op mijn advies aangeschaft paste naar mijn idee prima; zowel ik als de vorige bijrijdster als Erwin zelf hebben er prima mee kunnen rijden. Toen ze dit bitje net had was hij inderdaad een beetje ruim, maar een maatje kleiner was weer te krap en aangezien ze nog wel wat zou groeien én het bitje goed stabiel ligt was 13 de beste optie.

Buiten dat is een watertrens erg bewegelijk ivt een bustrens of kneveltrens. Voor kauwende/beweeglijke paarden zoals Shienna is dit erg lastig en daarbij kan het velletje vd mondhoek makkelijk ertussen komen. Daarom rij ik (zeker jonge paarden) nagenoeg nooit met een watertrensje.

Om de stabiliteit van het bit in haar mond te vergroten is een sperriempje aan te raden. Nu kan je het bit erg makkelijk scheef in de mond trekken, en omdat Shienna nog niet zo gebalanceerd is maakt dat het communiceren voor beiden moeilijk.

Kneveltrensje is gekozen omdat ik liever geen sperriempje gebruik, ik wil namelijk kunnen zien wat een paard met de mond doet. Helemaal met haar grote hengstentanden wilde ik dat zij mij duidelijk (bijv. mond open doen of tong over het bit) kon laten blijken als wat ik deed niet lekker voelde. Door de stangen van het kneveltrensje (en de ringen die niet kunnen draaien) ligt het bit zonder sperriempje mooi stabiel in de mond en door de mond trekken is simpelweg onmogelijk. Daarbij komt met sturen behalve druk in de mond ook druk rondom de mondhoeken. Aangezien Erwin aangaf op den duur ook wel bitloos te willen rijden zou dat een kleine toevoeging kunnen zijn.

Kieskeurig wbt instructrice? Niet om het een of ander, maar het is Erwin zijn paard, dus neem aan dat de keuze van manier van rijden Erwin zijn keuze is, eventueel in overleg. Dus als het jou niet aan staat maar Erwin wel heb je gewoon dikke pech. Wees blij dat je dit paardje mag rijden en mogelijkheid hebt ermee te leren dmv les.

Maargoed, volgens mij kan ik hier praten en schrijven als ik brugman. De reactie van je hierboven waardeer ik, komt fijn over en alsof je zeker luistert. Maar als ik dan op facebook lees dat jullie dit paard 3 keer in 24 uur laten lessen val ik echt van mijn stoel van verbazing en schrik, arm arm dier. Inzetten voor een goed doel, prima. Maar niet ten koste van lieve onschuldige Shienna...

Toevoeging: Het is niet zo dat alles moet blijven zoals ik dat heb gemaakt voor Shien. Echter stoot het mij tegen de borst dat jij nieuw komt en gelijk heel haar tuig over de kop gooit. Behalve aan een nieuw persoon moet ze dus wennen aan een hele andere manier van rijden. Ik vind dat behoorlijk respectloos naar zowel eigenaar als paard toe. Zij hebben bepaalde gewoontes en keuzes gemaakt die jij dus zo over boort gooit. Als je gewoon eerst een tijdje probeert zoals het was en na verloop van tijd overlegd omdat eea niet functioneert zoals jij graag zou willen valt er wellicht over te praten. Maar echt waar, als je mijn bijrijdster was geweest had je toch echt eerst een tijdje mogen roeien met de riemen die je hebt.

KarmaWitch

Re: Droomtinker Shiënna eerste keer ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:56

Caily: okee dan doe ik dat kneveltrensje er wel weer in.
daarbij gaat zij geen 3 keer in 24uur lessen.
ik rijd zelf 1 dressuurles met haar & 1 NH les. Geruime tijd na elkaar. Erwin gaat met manegepaard lessen.

Daarbij kwam Erwin met dat zadel aan als verassing, terwijl ik eerder met Carolien had besproken nog even te wachten. Heb dat ook tegen Erwin gezegd even te wachten met een zadel en dat ik zelf desnoods wel normale beugels zal halen. Maar dat is voor mijn eigen rekening & ook gebeurd. Ik schrok ook dat hij met dat zadel aan kwam. Had voor mij nog niet gehoeven namelijk.

Ik heb een normale neusriem, zonder aansnoer. Mijn ZZlicht instructeur zei dat dit bit juist wel goed was en persoonlijk vind ik dat ze er wel fijn op loopt. Niet hoofd schudden ofzo.
Maar ik kan dus beter even terug naar die 13cm knevel?

Ik wil zeker wat met de info doen & heb bij Carolien nagevraagd en ook bij Erwin om buiten die dressuurles (waarbij ik ook gewoon ga uitstappen als zij zelf aangeeft dat genoeg is) een NH lesje te doen. Gewoon alleen grondwerk. Dit was geen probleem en juist goed. Nogmaals Erwin gaat met een manegepaard. Ook in overleg gedaan :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:45

Als NH alleen aan de hand is en Erwin op een manegepaard gaat wordt natuurlijk al ander verhaal. Dan neem ik terug wat ik zei.

Naar mijn inziens is het kneveltrensje stabieler, of een sperriempje bij de watertrens. Dan wel opletten dus dat als ze zoveel beweegt met dr mondje er dan geen velletjes tussen draaien. Andere optie is een bustrens of bitringen aan het watertrensje, dan weet je zeker dat er geen velletjes tussen kunnen komen.

Neusriem maakt niet uit aansnoer of normaal, zolang je hem niet te strak doet is er geen verschil. Aansnoerneusriem niet aansnoeren zeg maar.

Een ZZL persoon denkt op een heel ander niveau en heeft waarschijnlijk ook een heel ander soort paard. Daarom zou ik je aanraden dus eens een lesje te nemen bij Imre of iemand anders die op locatie kan komen. Dan kan je iemand kiezen die ervaren is met (jonge) koudbloeden en de les volledig aanpassen aan waar jij en Shien mee bezig zijn en/of tegenaan lopen. Het rijden met een koudbloed is toch net even anders is de ervaring van zowel mijzelf als meerdere van je stalgenootjes en vast ook nog een boel andere mensen.

Succes!

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:24

Zadel ligt inderdaad wat naar voren, maar wat een commentaar op houding enz. Ik vind dat je iemand hier niet op kan beoordelen als je degene niet kent. Ik zelf heb een rugafwijking dus rijdt iets op de voorhand, dus iemand die mij ziet rijden zal zeker commentaar geven, maar ik kan er niets aan doen.
En met jong paard juist lekker trainen en bezig zijn, daar leert hij veel van. Veel afwisselen met balkjes, bak rijden en buiten rijden zodat je paard lekker ervaring krijgt en conditie opbouwt.
Een paard van 4,5 kan best wat hebben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:27

Als jij het paard en eigenaar niet kent weet je niet wat een paard kan hebben, net als dat wij idd niet kunnen weten waarom een ruiter een bepaalde houding heeft ;)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 19:20

Mijn eigen houding is sowieso erg gecompliceerd. Heb problemen met mijn rug en heb daardoor ene beugel wat langer als andere om het te compenseren.

Zadel moet ik inderdaad wat naar achteren doen, zag het nu ook. Dacht dat schouder meer naar voren zat.

Lotte:
Ik heb opzich vrij stille hand en Shien neemt het bit wel vrij goed aan, lekker knabbelen & schuimt na die tijd ook goed. Ik heb geleerd dat dat positief is. Ik probeer haar ook vooral te sturen met been en met juiste teugelhulp zeg maar.
Maar jij zegt dus met dit bitje een sperriempje of bitringen? Zal ik eerst ff sperriempje proberen.
Die 13cm vond ik namelijk juist wat ver uitsteken en daardoor wat onstabiel ogen.
En anders ga ik sws even achter bitringen aan. Is sowieso in algemeen ook fijner voor de mondhoeken.

Enne jah Lotte NH is echt op de grond. Je paard sturen dmv je lichaam. Shien beheerst al een beetje basis. Rechterhand naar voren wijzen dan loopt ze ook netjes vooruit mee & als ik wil stoppen of langzamer dan linkerhand naar voren. Doet ze keurig.
Verder gaat Erwin dan op manege paard van daar. En ik lekker dressuur midden in de nacht. Daarna heeft meissie genoeg tijd om lekker bij te komen.

Over lessen bij Imre zal ik zeker even overwegen :) En ook betreft les toen bij de manege, na een 40 minuutjes merkte ik dat ze genoeg gedaan had en toen ben ik lekker gaan uitstappen ^^

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:30

KarmaWitch schreef:
Mijn handen ben ik bewust van dat die zijn eigen leven leiden. Ben ik hard mee aan het werk.

KarmaWitch schreef:
Ik heb opzich vrij stille hand en Shien neemt het bit wel vrij goed aan,

Ben ik de enige die dit een beetje apart vind ?

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:31

ik wil hier nog even aan toe voegen dat ik niet vind dat je niet mag lessen met Shienna,maar ga gewoon lekker hier in de bak lessen,dat heen en weer gesleep naar de manege is gewoon overbodig en mentaal ook vermoeiend voor haar.
Een goeie instructrice(Imre bijv)houdt zeker rekening met haar.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:37

NynkeMarit_x schreef:
KarmaWitch schreef:
Mijn handen ben ik bewust van dat die zijn eigen leven leiden. Ben ik hard mee aan het werk.

KarmaWitch schreef:
Ik heb opzich vrij stille hand en Shien neemt het bit wel vrij goed aan,

Ben ik de enige die dit een beetje apart vind ?

Haha ik bedoel daarmee dat mijn hand richting piano gaat, terwijl in mijn beleving ze gewoon daar staan waar ze horen. Verder ben ik wel stil met mijn hand, dus niet onrustig bezig met mijn teugels in de zin van geruk en gepluk etc. Ze zijn op de juiste plek, maar eerder richting piano als rechtop.
Klopt inderdaad dat het raar lijkt.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:38

tinkerplein schreef:
ik wil hier nog even aan toe voegen dat ik niet vind dat je niet mag lessen met Shienna,maar ga gewoon lekker hier in de bak lessen,dat heen en weer gesleep naar de manege is gewoon overbodig en mentaal ook vermoeiend voor haar.
Een goeie instructrice(Imre bijv)houdt zeker rekening met haar.

Jaa dat snap ik ook zeker hoor & dat gesleep is inderdaad ook veel, als je die 20 minuten stappen + les erbij op telt. Heb Imre pb gestuurd ivm les. Maar eerst lekker gaan genieten op 19/20 december :)

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:49

simoneval schreef:
Zadel ligt inderdaad wat naar voren, maar wat een commentaar op houding enz. Ik vind dat je iemand hier niet op kan beoordelen als je degene niet kent. Ik zelf heb een rugafwijking dus rijdt iets op de voorhand, dus iemand die mij ziet rijden zal zeker commentaar geven, maar ik kan er niets aan doen.
En met jong paard juist lekker trainen en bezig zijn, daar leert hij veel van. Veel afwisselen met balkjes, bak rijden en buiten rijden zodat je paard lekker ervaring krijgt en conditie opbouwt.
Een paard van 4,5 kan best wat hebben.

Hé zij opent hier een topic, dan wordt je beoordeelt. Zo werkt het.

Verder wordt ik er een beetje moe van al dat gezanik over handicaps.
Als er iets schort aan de houding dan ligt het al snel aan de handicap.
In plaats van het opgeven en zeggen ik kan er niks aan doen kan je ook gewoon keihard werken om toch beter te leren paardrijden. Het zal misschien wel meer moeite kosten maar ga maar eens bij de para-dressuur kijken, dan zie je dat die ook prima kunnen paardrijden met een handicap.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 15:54

Ik werk er ook keihard aan want ik stoor mij eraan :')

Heb ongelijke bekken, alleen aangepast schoeisel wordt niet vergoed omdat maar 1,5cm is & steunzolen zijn te dik :')

In mijn beleving zit ik niet scheef omdat ik het oplos met mijn beugels. Maar goed ik ben al jaren aan het werk met bepaalde dingen en geef niet op, want het is al verbeterd dus kan het ook goedkomen :D