Spring blunders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: Spring blunders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:08

hahha idd frank, hoelaat ben je er vandaag? mn telefoon doet t niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:14

ik ben vanochtend al geweest want ik moet werken zo ;(

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:15

oh |(

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:12

Haha dat eerste filmpje dat had ik ook een keer met de mijne, lekker aanrijden (Draf en laag sprongetje) en in een keer VRRRRRRRRR langs de hindernis
Daarna gewoon normaal kunnen springen

Wat bij mij ook wel helpt is springen vanuit draf en na de sprong stil zetten, zo krijg ik meer controle (zowel voor als na de sprong) gaat dat goed dan probeer ik het vanuit galop, gaat dat fout weer vanuit draf en dan weer galop en uiteindelijk gaat het wel goed :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 21:56

Dankje voor de tip! Ga het volgende keer zeker proberen:)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:01

Dribbel schreef:
ElineCath schreef:
Ogod je kan hier ook nooit iets neerzetten over een hulp teugel he?! Pony doet dit wel vaker als het wat kouder word, dus het was niet voor het eerst. Daarbij heb ik ook een martingaal er omheen op deze filmpjes. Kijk als ik nou zei dat ik met een slof of een stang met hefboomwerking ging rijden, prima dan snap ik de reacties. Maar een thiedeman is ook weer niet het einde van de wereld.

Ik spring persoonlijk liever niet met een thiedeman omdat deze direct aan de teugel vast zit. Daardoor kan het nog wel eens aan het bit trekken bij een sprong en dat is echt niet fijn. Wat ik zelf wel eens bij zo'n race monster gedaan heb is gewoon tussen de sprongen rijden. Voltjes draaien voor de sprong. Ervoor lang draaien e.d. En dan elke keer als je dat allemaal rustig kan doen. En netjes rustig aan kan rijden, dan de sprong nemen, direct terug zitten en terug nemen (naar een drafje of handgalopje). Het is geduld hebben (geloof me), maar vaak werkt dat wel. Geeft wat rust voor jezelf en je paard en maakt het springen imo alleen maar leuker. Je springt dan ook wat ronder en minder 'vlak' over een spong.

Inderdaad, dan liever een slof, die kun je zelf losser en strakker zetten.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 22:05

Thiedemann heb je ook gewoon in eigen handen hoor. De manier waarop ik hem stel geeft mijn pony de ruimte om gewoon lekker met neusje eruit en om hoog te lopen, alleen zn kop omhoog gooien om zo'n vaart te maken word lastiger.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:18

Valt toch allemaal wel mee, in het eerste filmpje maak je zelfs nog een mooie galopswissel :') ..

Mijn pony heeft er ook meer last van als het weer gaat veranderen, is weinig aan het frisse te doen.. van te voren logeren met een hindernis?

Loveleyente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:23

dat 1e filmpje :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:27

TS, we mogen geen opmerking maken over je houding, maar misschien heeft het 1 wel met het ander te maken. Want als ik het tweede filmpje bekijk dan ga je niet fijn mee boven de eerste sprong ( het lijkt alsof je gewoon blijft zitten, en je lijkt je ook wat vast te houden aan de teugel..) Kan me voorstellen dat je pony dan "nee" zegt tegen de tweede sprong ("beledigd') en daarna jouw been/hand correctie ook niet pikt.

De eerste keer wegschieten kan ik zo niet verklaren, heeft niets met springen te maken misschien, lijkt op gewoon wegsprinten ( geschrokken? toch ergens last van?) , waarbij jij je paard dan misschien nog voor de hindernis wil zetten, maar ponylief daar duidelijk niet mee eens is.

Edit:
Ook het derde filmpje, waarvan jij zegt dat het goed ging, vind ik er eerlijk gezegd niet zo plezierig uit zien. Heb je gezien hoe je op zijn rug terecht komt na de derde sprong?

Hoe dan ook. Ik vind het er niet uitzien als gewone frisheid. De weigering en de boosheid van je pony in het tweede filmpje kan ik me voorstellen. Met thiedeman rijden zou ik in dit geval echt nog niet doen. Eerst maar eens onafhankelijker zitten en een fijnere hand boven de sprong ontwikkelen.

Dus misschien de komende tijd gewoon eens heel ouderwets lage sprongetjes, een lijntje in-uitjes, jij een knoop in de teugels en met losse handen in verlichte zit dit lijntje leren springen zonder dat je je balans verliest/ terug valt op zijn rug enz enz...... en dan maar eens kijken of je pony nog zo vluchterig is.

En aanvullend inderdaad toch aan de dressuurmatige kant werken zoals Jolien ook zegt. Pony loopt erg op de voorhand, is inderdaad wat hangerig, toont ook wat "taai" in de aanleuning. Dus als ik advies mag geven is het toch dressuurmatig je pony iets meer doorgymnasticeren en zelf eerst heel hard aan het werk om een onafhankelijke zit te creëren ( in combi met een fijnere hand!)
Laatst bijgewerkt door Punz op 06-11-14 22:35, in het totaal 3 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:30

Ik weet niet hoeveel spring ervaring jij hebt.
En hoeveel je pony heeft.
Maar als hij dit soort actie uit haalt zou ik niet een lijntje van een aantal hindernissen nemen
De controle is geheel zoek.
Ik denk dat dat het eerste is wat je moet krijgen.
Je pony ten alle tijden kunnen regelen.
Of er nu een balk ligt of een hindernis van 1,10 staat.
Je pony toont zoals Joolien ook al zegt niet stout maar vluchterig.
Ik zou dus ook denken dat er iets is wat hem dwars zit.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:39

Dan haak ik even in op wat er gezegt wordt over springen met slof, das dus echt gevaarlijk... Boven de sprong hangt dat ding "los" omdat je met je handen meegeeft, bedenk ik wat er (kan) gebeuren als een paard hier met z'n been inhaakt? :n

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:49

Het is een prachtige pony, TS. Een plaatje om te zien. Waarschijnlijk met veel arabisch bloed in de stamboom. (Ik heb zelf ook een volbloed arabier, met wat hulp zelf ingereden, nu ook niveau oefenparcours springen.)

Maar (ja, een maar heb je soms). Ik ga mee met wat Dribbel hier zegt, en Punz en ponyparadijs. Eerst de controle, en dan pas de lijntjes rijden. Hij is inderdaad behoorlijk vluchterig. Dat is niet erg, als je de rust neemt om het tempo weer terug te krijgen.

Rust en controle is belangrijk. Mijn paardje reageert erg goed op stemhulp (hoho), met zit en been. Word ik te strak en gespannen, dan word hij dat ook. Dus let ik goed op de ontspanning bij mezelf bij het rijden. Anders gaat hij ook rennen. (Slof e.d. doen we sowieso al niet, dat wekt alleen maar nog meer spanning op en dat wil ik juist niet hebben)
Het is gewoon een heel fanatiek paardje (van mij), dit werd gezegd bij het inrijden. Super braaf, erg licht te rijden, maar ook erg wakker af en toe. Advies van de (professionele) zadelmak maker aan mij: neem de tijd, dat heeft je paard nodig. In het begin mocht ik niet zo veel tegelijk doen. Dat de tijd nemen is erg belangrijk.

Werken aan tempo controle, de rest komt wel. Verwacht niet dat het in een week of wat gelijk goed gaat. De mijne wil nog steeds af en toe zo rennen, maar hij komt wel weer terug bij mij. Wij springen ook wel vanuit stap. Vlak voor de hindernis (meter of vijf) mogen we aandraven. Dan wijst mijn lesgever een punt aan na de hindernis, waar we weer in draf moeten zitten. Dat werkt heel goed.

Succes er mee, het is echt een leuk paardje.

Edit: wat toegevoegd.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:52

Kom op jongens, ieder moet toch zelf weten wat hij of zij doet met zijn pony en welke hulpteugels ze willen gebruiken. Relax we mishandelen heus niet allemaal ons paard als we iets anders doen dan jij misschien zou doen. Daarbij is elke pony wel eens ondeugend en daar hoeft niet altijd gelijk een probleem te zijn. En wat betreft het tempo en alle oplossingen die jullie allemaal geven,, tja je zat er zelf niet op maarja zoals wel vaker de beste stuurlui zijn op Bokt.. Ik moet zeggen dat ik moest lachen om je filmpjes,, vooral de eerste haha

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:03

Geloof niet dat ik het over mishandelen heb gehad ( niemand volgens mij). Maar ik kijk wel naar de filmpjes om met TS mee te kijken naar waarom de pony mogelijk zo vluchterig is. Koud weer lijkt me met de warmste oktober/november sinds decennia gewoon niet echt een heel redelijke verklaring.

En als ik dan het tweede filmpje zien, maar ook het derde filmpje, dan valt het me op dat de houding van TS ( waar van ze zelf ook zegt dat ze er aan moet werken) mogelijk een rol speelt in het vluchterig zijn van de pony. ( Lijkt alsof TS teugel nodig heeft om balans te houden, en ik vind haar redelijk zwaar terugvallen in het zadel op het derde filmpje). En kan dan dus goed dat de pony daar op gaat vluchten. (

En dit is dan niet om TS te bekritiseren, maar gewoon meekijken, meedenken wat hier aan de hand kan zijn, en wat dan eventueel een oplossing voor dit probleem kan zijn. Niet negatief bedoeld, maar wel met zo open mogelijke blik, zonder te willen veroordelen, gewoon meedenken.

Paardrijden is gewoon nog niet zo makkelijk, en soms doe je onbewust iets waar je pony dan toch last van heeft ( en daar dan met gedrag op gaat reageren.) Is niet érg... als je maar wel alle opties ( dus ook de optie "wat doe ik zelf waardoor mijn pony zo doet") openhoud, zodat je in staat bent om te leren en te veranderen ( waardoor het beter wordt.)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 23:27

Verklaren jullie dan ook even hoe het komt dat hij dit vorige keren niet deed?

Ik geloof helemaal dat dit uit een goed hart komt, maar ik zet er niet voor niets iets boven! Ik zou toch serieus overwegen gewoon nooit meer iets te plaatsen?! Wat verschrikkelijk negatief allemaal, alles maar dan ook echt alles word vanaf de aller slechtste kans bekeken! Wanneer ergens staat dat er geen commentaar op houding hoeft te komen omdat ik les heb, dan verwacht ik dat dit gerespecteerd word!

En alle complottheorieën over mogelijke lichamelijke problemen zijn ook niet nodig.

De gene die dan zo nodig als nog toch commentaar wil leveren verzoek ik vriendelijk gewoon een pb'tje te sturen, in plaats van de hele sfeer van een topic, waar een paar blunders die toevallig op film staan, te verpesten!

Ik heb geen zin me tegen iedereen hier te moeten gaan verantwoorden, dus ik vat het even kort samen.
Pony is al 2,5 jaar van mij, helemaal gezond, hij heeft hier en daar (zoals de filmpjes) wat praatjes, negen van de tien keer gaat het goed. Hele basis waarop steeds word doorgevraagd/geadviseerd zit er al lang in hoor!

Excuses voor de boze toon in dit bericht, weet niet hoe ik het anders moet brengen, maar bedoel het niet op de manier hoe dit bericht geschreven is :') :') :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:06

Citaat:
En dit is dan niet om TS te bekritiseren, maar gewoon meekijken, meedenken wat hier aan de hand kan zijn, en wat dan eventueel een oplossing voor dit probleem kan zijn. Niet negatief bedoeld, maar wel met zo open mogelijke blik, zonder te willen veroordelen, gewoon meedenken.

Paardrijden is gewoon nog niet zo makkelijk, en soms doe je onbewust iets waar je pony dan toch last van heeft

Met andere woorden: mijn commentaar was goed, meedenkend bedoeld.
Begrijp dat dit niet op prijs gesteld word. Jammer.

In dat geval kan ik alleen maar reageren met de opmerking dat ik de filmpjes niet zo grappig vind eigenlijk. Sorry.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 00:09

Nee sorry, als dit een topic was waar advies werd gevraagd, was het zeker welkom geweest.
En in dat geval, helaas dat kan, andere vonden het gelukkig wel grappig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 07:44

We kunnen ook gewoon blij zijn dat TS is blijven zitten, om dan iets positiefs te noemen ~~}>
Verder vind ik het jammer dat er gelijk wordt gezegt dat de pony niet in orde is. Als er een pony het afgelopen jaar helemaal binnenste buiten is gekeerd dan is het deze pony wel :=
Het hoeft niet gelijk iets medisch te zijn, het kan echt wel een stuk enthousiasme (en karakter) zijn. Het weer de afgelopen weken liep van 10graden tot 21graden ofzo, aardig wat paarden die daar echt wel op reageren, en allemaal op een andere manier uiten :j En nee de houding van TS is niet goed, maar ze geeft zelf aan dit te weten en eraan te werken, dat lukt toch echt alleen met springen ;) Dressuurmatig doet deze pown het prima, en verder bemoei ik me er niet mee :o

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 08:00

Haha you go frankie!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:27

ja je kunt het leuk vinden en er om lachen, maar wat ik zie is een duidelijk ongehoorzaam en ongecontroleerde pony.
Neem een geode instructeur bij de hand en ga helemaal terug naar de basis en wie weet kun je ons dan over een jaar weer filmpjes laten zien die we kunnen bekijken met een glimlach en genietend van een leuk rijdende combi.
Succes!

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:58

:') :')

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:52

Dat filmpje is sowieso nep........

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:57

Haha draakie!! Eerder reageren en in de volte zetten. Aantal keer de volte galopperen en opnieuw inzetten.