Met m'n paard aangereden!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:18

Wat is er onzin dan? Dat hij jouw teken misschien niet goed opvatte ? of dat jij je paard niet onder controle had?

BigOne
Berichten: 38694
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:21

De man kan wel snel genaderd zijn, op het moment dat hij je paard en jou geraakt heeft zal hij absoluut niet snel gereden hebben want dan waren jouw been en de benen van je paard wel kapot.

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:22

Het is een beetje achteraf gepraat, uiteindelijk wordt dit verzekeringswerk.

Wat ik nog wel doe in vergelijkbare gevallen is een hele show opvoeren, midden op de weg gaan rijden zodat de auto er niet snel langs kan of duidelijk stil gaan staan, op zoek gaan naar een uitrit oid en daar in parkeren, paard laten kijken naar het aankomende voertuig, dat soort werk.
Meestal, als ik zo begin, gaan de auto's iig langzamer of stoppen soms helemaal :))

Als ik gewoon doorrij zoals ik deed, ja dan komt alles met 60km/u op volle snelheid langs :+

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:27

AnnetB schreef:
Dat vind ik ook een beetje onzin hoor Celiien. We geven met twee personen duidelijk aan dat er geremd moet worden. Ipv trekt hij op. Je kan gewoon rekening houden met elkaar.
Ieder paard kan schrikken of bang zijn, hoeft echt geen vierjarige te zijn.
Bovendien ging het verder de hele rit prima en waren er gelukkig ook mensen die wel rekening met ons konden houden.

Zal straks de verzekering bellen. Horen wat zij vinden

Maar je moet/kan er niet op vertrouwen dat andere mensen rekening met jou houden. Veel mensen hebben geen idee (of willen het gewoon niet weten ;) ) van wat een paard kan doen.

Natuurlijk moet elk paard het leren en kan het altijd gebeuren en moet je inderdaad rekening houden met je mede-weggebruiker. Ga er alleen voor jezelf vanuit, of je nou op de fiets, met de auto of op je paard bent, dat je er niet vanuit moet gaan dat er rekening met je wordt gehouden. Stap liever een keer te veel, ga stil staan, duik een oprit op, etc.

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:32

Jessix, dat bedoel ik inderdaad met 'een showtje opvoeren' :j

Als jij afstapt of een inrit ingaat of wat dan ook dan wordt de automobilist er weer even aan herinnert dat een paard een levend wezen is dat misschien anders kan reageren dan verwacht.

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:38

Inderdaad, laat een automobilist heel duidelijk zien dat het paard moeite heeft met de situatie en dat jij die onder controle probeert te houden. Zij zien het echt niet, de spanning die jij onder je voelt.

Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen TS, al is het natuurlijk niet leuk voor zo'n eerste rit die verder heel fijn ging.

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:59

Dat "showtje" opvoeren dat Apple noemt, is inderdaad een hele goede. Er werd ook al ergens de vergelijking getrokken met slingerende kinderen op de fiets. Ik doe feitelijk precies hetzelfde met mijn zoontje. Die fietst aan de bermkant en ik aan de wegkant. Als er verkeer aankomt, ga ik juist veel prominenter op de weg rijden. Enerzijds "dwingt" dat het andere verkeer om af te remmen, anderzijds heeft mijn zoontje dan iets meer ruimte voor een onverwachte manoeuvre. Als ik strak naast hem blijf fietsen, en hij slingert ineens per ongeluk tegen mij aan, waardoor ik ook een slinger maak, en er juist verkeer vlak langs mij heen raast, is dat juist vragen om ongelukken.
En ja, mijn zoontje heeft ook eerst geoefend in de tuin, op de stoep en in afgesloten speeltuintjes, maar op een gegeven moment moet je toch de overstap maken naar een echte verkeerssituatie. Hij slingert bijna niet meer, maar het kan toch altijd een keer gebeuren. :+

Otti1977

Berichten: 3056
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:06

Ook ik heb een onervaren paard. Het gaat wel goed alleen soms voel ik spanning. Als die spanning er is ga ik meer naar het midden van de weg, en gebaar met m'n hand om af te remmen. Dan moeten ze wel afremmen. Ik rijd overigens alleen op de rustige onverharde wegen.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:12

Ik bedoel niet alleen specifiek slingerende kinderen, maar kinderen in het algemeen, die zijn echt niet zo met het verkeer bezig als volwassnen en daar wordt wel rekening mee gehouden, want als je die aanrijdt ben je altijd fout, al halen de kinderen nog zo'n stomiteiten uit op de weg, jij moet daar als automobilist op voorbedacht zijn dat kinderen onvoorspelbaar zijn, waarom dan niet met paarden, die zijn niet anders dan kinderen wat dat betreft.
Ik denk als de wet er zou zijn dat als je een paard aanrijdt, de automobilist altijd aansprakelijjk is, dat ze dan wel wat voorzichtiger doen.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:20

Ik denk dat je in de hele situatie blij moet zijn dat jullie beide niks mankeren, als je zegt dat de auto over het been van je paard heen is gereden/paard met voet onder wiel vd auto...

Verder heb ik geen idee wie er fout zit. Hij kan je sein verkeerd opgevat hebben zonder verstand van paarden, jouw paard had niet horen te panieken (nu weet ik dat het een levend wezen is, maar het 'hoort' niet), en zo snel kan hij niet gereden hebben als jouw paard eerst nog in zn achteruit voorbij het paard naast hem gerend is richting de auto.

Zou 't aan de verzekering voorleggen en 't daarbij houden. Jullie zijn beide 'fout'.

Niniane

Berichten: 6450
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:25

Als de bestuurder even had logisch nagedacht had ie kunnen begrijpen dat afremmen een betere oplossing zou zijn geweest. Denk alleen dat jullie beide van geluk mogen spreken dat de schade beperkt is gebleven.

Nu vraag ik me ook af waarom je alleen met een jong paard naar buiten gaat? Is het paard het al gewend om alleen buiten te zijn? Als dat niet zo is heb je zelf ook niet verstandig gehandeld.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:27

Ja, maar zo zijn er wel meer gedachtes die goed bedoelt zijn maar finaal fout lopen. Iemand die paarden ziet aankomen, netjes zijn trekker aan de kant zet en uit zet zodat de paarden kunnen passeren, maar hem dan weer start als de paarden net voorbij zijn en de paarden een hartverzakking krijgen, ook lelijk ongeluk gebeurt, ondanks dat alles uit goede bedoelingen gedaan was.
Misschien dacht deze man wel dat het paard bang was voor de auto, dat hij beter " even snel voorbij" kon gaan. Je weet het niet.

Overigens, Niniane, ze was met een ander paard, samen. :j

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:38

Mijn paard is banger voor afremmende (grote) voertuigen dan dat ze gewoon voorbij komen tuffen.
Daarom heb ik veel liever dat alles gewoon doorrijdt ipv afremt en uitwijkt.

Daarnaast mag je niet met je paard het doorgaande verkeer hinderen.

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:46

Je moet niet vergeten dat veel mensen geen enkel idee hebben dat een paard kan schrikken. Veel mensen hebben nog nooit een paard van dichtbij gevoeld, gezien en weten al helemaal niets van het schrikkerige gedrag.

Beterschap voor jou, jouw paard en ook de bestuurder, want hij zal ook geschrokken zijn.

Nymbous
Berichten: 1136
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:48

Brainless schreef:
Mijn paard is banger voor afremmende (grote) voertuigen dan dat ze gewoon voorbij komen tuffen.
Daarom heb ik veel liever dat alles gewoon doorrijdt ipv afremt en uitwijkt.

Daarnaast mag je niet met je paard het doorgaande verkeer hinderen.

Dit inderdaad. Laat ze maar doorrijden of zelfs gas bij zodat mn paard niet de weg opdraait.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:50

Gelukkig maar dat je paardje er niet te veel aan over gehouden heeft, en hopelijk ben jij ook snel weer in orde. :(:) Wat zul je geschrokken zijn.

Ik heb een paar jaar terug iets soortgelijks mee gemaakt. Ik stapte mijn merrie onder zadel uit op het straatje bij stal. Het is een smalle eenrichtingsweg die op een bepaald stukje nog smaller werd door bosjes. Een auto kwam me tegemoet en vond het nodig mij op dat smalle stukje te passeren. Het kostte hem zijn zijspiegel en een flinke kras door mijn beugel van voor tot achter over zijn zijkant. Hij hield vol dat mijn paard opzij stapte de weg op maar dat was echt niet het geval.
We hebben het voorgelegd aan de verzekering en uiteindelijk ben ik verantwoordelijk gesteld en heeft mijn verzekering betaald. Volgens hun was het heel lastig om te bewijzen dat mijn paard inderdaad gewoon rechtuit stapte en niet uitweek..Ze gaan er vanuit dat een paard wel eens onverhoedse bewegingen kan maken...
Gelukkig kwamen mijn paard, en ik, eraf met wat kneuzingen en blauwe plekken.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 14-10-14 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cobby
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:51

Het is misschien zinvol om het gebeurde te melden bij Veilig Verkeer Nederland. Zij zijn bezig met een inventarisatie van allerlei gebeurtenissen met paarden in het verkeer. De bedoeling is dat er daarna landelijk aandacht gevraagd gaat worden voor hoe om te gaan met paarden in het verkeer.
De tip om (bij een smalle landelijke weg) midden op de weg te gaan rijden helpt inderdaad en wordt ook door Veilig Verkeer Nederland aangeraden. Het dwingt het overige verkeer, dat overigens wel degelijk rekening dient te houden met het vluchtgedrag van een paard, om de snelheid er uit te halen.
Met onze aanspanning werkt het uitstekend, maar er blijven helaas altijd malloten op de weg...
Als berijder van een paard op de openbare weg ben je een bestuurder volgens de verkeerswet en heb je dezelfde rechten en plichten als andere bestuurders. Je bent dus onderdeel van het doorgaande verkeer en niet ondergeschikt daaraan....

Rosebud

Berichten: 2010
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:54

AnnetB schreef:
Dat vind ik ook een beetje onzin hoor Celiien. We geven met twee personen duidelijk aan dat er geremd moet worden. Ipv trekt hij op. Je kan gewoon rekening houden met elkaar.
Ieder paard kan schrikken of bang zijn, hoeft echt geen vierjarige te zijn.
Bovendien ging het verder de hele rit prima en waren er gelukkig ook mensen die wel rekening met ons konden houden.

Zal straks de verzekering bellen. Horen wat zij vinden


Dit wordt ook geleerd in de theorie-examens van het autorijden, dus meneer had zijn theorie ook beter kunnen leren

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:57

Cobby schreef:
De tip om (bij een smalle landelijke weg) midden op de weg te gaan rijden helpt inderdaad en wordt ook door Veilig Verkeer Nederland aangeraden. Het dwingt het overige verkeer, dat overigens wel degelijk rekening dient te houden met het vluchtgedrag van een paard, om de snelheid er uit te halen.
Met onze aanspanning werkt het uitstekend, maar er blijven helaas altijd malloten op de weg...

Ik blijf zelf ook vaak even op het midden van de weg stappen als er iemand aardig hard aan komt rijden. Helaas wekt dat bij bepaalde types averechts en vinden ze het dan nodig om je in te halen met een dot extra gas of een hengst op de claxon.. :n
Het wordt inderdaad hoog tijd dat mensen gaan beseffen dat dieren (en kinderen) soms dingen doen in het verkeer die je niet direct verwacht...

Susanne100
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-11-12

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:06

TS ik ben erg benieuwd naar wat jou verzekering er van zegt.
Zelf ga ik op erg smalle weggetjes pas de berm in als ik merk dat ze afremmen. Zo'n band met lichtjes om je arm werkt ook erg afremmend, ook overdag.

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:15

Ik heb zelf toevallig ook een jaar geleden een paard op de auto gehad.
Ik rij zelf ook altijd buiten en weet goed hoe ze kunnen reageren, dus hou erg rekening dat ik in gepaste snelheid en met voldoende afstand en in gelijkmatig tempo erlangs ga zonder te schakelen ed. Mijn ervaring is dat veel paarden juist heel vervelend worden als je er als auto achter blijft hangen en je beter in een vloeiende beweging kunt inhalen.
Je wil ook niet weten hoe vaak ik zelf de meest idiote dingen meemaak in het verkeer als ik zelf op pad ben met mijn paard. Mensen zijn echt levens gevaarlijk bezig soms!!! Maar met een jong ding parkeer ik ook altijd in een inrit. Better safe than sorry!

In mijn geval haalde ik 2 ruiters in. Het was wel een smallere weg, maar ze hadden kunnen kiezen om als ze hun paard niet vertrouwde in de 2 inritten te gaan staan waar ze net langs reden. Dit deden ze niet. Ik ging zover mogelijk naar links als dat ik net niet in de berm zou komen, anders schrikken ze daar weer van dat geluid. Het achterste paard was ik al langs, het voorste paard schrok opeens van een brievenbus en sprong met 4 benen de lucht in opzij op mijn auto. Gelukkig liep het voor paard en ruiter naar omstandigheden redelijk af, maar mijn auto was totaloss want hele zijkant, voorruit, motorkap en stuk van dak lag in elkaar, paard was zeg maar met z'n rug op de auto gevallen en toen er aan de zijkant weer afgegleden en ruiter op de motorkap en voorruit.
Ik kon hier echt niets aan doen, ook als ik er nog achter had gereden had ik hem waarschijnlijk op de auto gehad want was ie omgedraaid en terug geschoten en had ik daar ook gestaan. De ruiter was het overigens ook met mij eens dat ik er niets aan kon doen. Was nog een bekende ook toevallig.
Ik heb dan ook alle schade vergoed gekregen aan mijn auto. De eigenaar van het paard was verantwoordelijk en niet de ruiter trouwens!

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 18:24

Had graag de tijd gehad om af te stappen maar die kreeg ik niet omdat de auto zo snel naderde. Normaal ga ik inderdaad ook midden op de weg staan zodat ze niet anders kunnen dan te stoppen. In dit geval wilde ik achter het ervaren paard in de berm maar door de snelle nadering ging hij naar achteren.

Het is inderdaad een jong paard wat nog veel moet leren, maar hij is wel rustig en reageerde ook in dit geval nog heel relaxed. Zelfs na de klap bokte hij wel wat maar ging niet volledig aan de kletter en liet zich ook nog weer terug rijden. Zou niet weten wat ik in deze situatie anders had moeten doen. Een klein beetje begrip van deze medeweggebruiker was ruim voldoende geweest om het hele ongeval te voorkomen

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 18:25

Ik werd niet ingehaald maar kwam hem tegen. We reden allebei rechts

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:49

AnnetB schreef:
Ik werd niet ingehaald maar kwam hem tegen. We reden allebei rechts

Kwam je dan op zijn weghelft?

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:56

Mag ik vragen, als je al gemakt hebt dat ie dat eerder deed, je niet het ervaren paard tussen jou en de weg hebt gezet?
Heel banketstaaf maar ik denk dat jij fout zit, je hoort je paard onder controle te houden. Ookal moet hij het ergens van leren.
Dan had je denk ik beter nog vaker langs de weg kunnen wandelen.