Koudbloed Kim & Friesje [naam] @ Training van Rechtpaard.nl!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

Re: Koudbloed Kim & Friesje Elske @ Training van Rechtpaard.nl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:39

hebben jullie een bontje onder het zadel bij Elske (onder het dekje) hij lijkt op foto 2 zo ver los van der rug te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:42

Apple, haha, eigen zou ik een gezichts-compilatie moeten maken van [naam]. :))

Thirza, nee geen bontje, maar de zadelmaker heeft het zadel nagekeken en vond hem goed liggen. :j
Als [naam] wat uitgegroeid is, krijgt ze een aangepast zadel. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:46

ziet er goed uit zeg!
Ik zou toch een andere zadelmaker er bij halen, want een zadel hoort niet omhoog te klepperen. Zeker bij een jong paard moet het zadel wel goed liggen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:03

Een Engels zadel heeft geen achtersingel, dus het zal altijd wel wat loskomen van achter als het paard over de rug begint te lopen.
Het is ook zeker niet zo dat hij op de rug klepert, dan hadden we hem er niet eens op gelegd.
Maar zoals ik al zei, komt er over niet al te lange tijd een op maat gemaakt zadel. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:51

Leuke foto's, ook heel herkenbaar Tineke, wat je schrijft over de manier van lesgeven.
Idd. kun je vanaf fotomomenten totaal niet zien waar iets nou toe dient en ook niet hoe loeihard zo'n les van Steef werken is... zowel voor ruiter als voor paard.
Vergeet niet dat je voor een groot deel corrigerend aan het rijden bent, dat heb ik ook met Jaopie, ik had diezelfde dag om 11.45 les van Steef... ik was gesloopt na afloop, en Jaopie zeiknat van de inspanning.

Ook zijn dit oefeningen die voorafgaan (en dus ook erg "overdreven" dienen te worden uitgevoerd, om het het paard in eerste instantoe overduidelijk aan te geven) aan het resultaat waar je naartoe wil.

Ik had zondag m'n vierde les, die was weer net iets anders dan de voorafgaande, want Steef past per paard individueel aan (natuurlijk ook aan de ruiter, hij kijkt goed wat je kunt en wat voor jou de beste methode is...). Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

De dag erna rijd ik Jaopie ook altijd even 20-30 minuten (zoals vandaag), dat gaat bij mij onveranderlijk beter en soepeler dan tijdens de les zelf. Vandaag ging het echt super, dat voel en merk je aan de hele doorkomende beweging. Echt een mega-verschil. Heb ook nog even een half uurtje aansluitend in het bosje hierachter uitgestapt voor de broodnodige ontspanning (maar ook dan kun je stelling oefenen, rechtrichten e.d.).

Mensen die de lessen deels hebben megekeken en Jaopie nu zien, zien nu al een grote verbetering. Hij is meer voorwaarts, beter aan het been, meer in tact, en STUKKEN rechter. Hoewel je van tijd tot tijd jezelf zit af te vragen wat je in Godsnaam aan het doen bent en waarvoor, kan je altijd alles aan Steef vragen, die onvermoeibaar opnieuw uitlegt. Als je het op manier zus niet begrijpt, probeert hij gewoon een andere manier van uitleggen.

Ik zit pas op priveles 4 van Steef, en trek ook vaak zo'n moeilijke kop als ik erop zit en alles goed probeer te doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:23

Klopt, hoe verder je komt in de lessen, hoe kleiner en onzichtbaarder de hulpen zullen worden. :j
Het is in het begin echt heel overdreven rijden.
Eigen net als met vrijheidsdressuur, in het begin van een nieuwe oefening, beloon je heel overdreven en als het paard eenmaal doorheeft wat hij moet doen, maak je die beloning steeds subtieler.

Haha, Steef zei al dat ik binnenkort eens mijn videocamera mee moet nemen naar jou toe!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:38

Om mijn moeilijke hoofd op Jaopie te filmen.......?!?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:39

Vooral inzoomen op terpentijns hoofd dus! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:47

Verzoeken worden altijd geaccepteerd. :D

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:54

Thirza schreef:
hebben jullie een bontje onder het zadel bij Elske (onder het dekje) hij lijkt op foto 2 zo ver los van der rug te zijn.

+ 1
Het zadel ligt op de schoft, het is dus een te breed zadel.

Op foto nummer 3 kan je het ook zien dat hij compleet naar voren kantelt, lijkt mij ook niet lekker zitten voor de ruiter. Niet te lang mee doorrijden, want dan krijg je echt schade aan je mooie paardje!

Om maar even met de deur in huis te vallen .... :o :D

Maar hele leuke foto's, en zo te lezen en te zien, hebben jullie er veel plezier in!
Leuk dat je de tijd neemt om het met ons te delen.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:22

Ik zal tegen de zadelmaker zeggen dat hij zijn werk niet goed doet.

Ze hebben er zeker plezier in en ik vind het zelf ook leuk om ze te begeleiden. :j
En dan over een tijdje te kunnen terugzien hoe het ook alweer begon. :))

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:38

Met zadelmakers moet je uitkijken, dat is een vrij beroep net als hoefsmid of paardentandarts.
Ik kom het elke maand wel tegen helaas!

Ik film ook regelmatig mijn "rijkunsten" of eigenlijk het gebrek daarvan.
:j :P

Dan is het inderdaad altijd weer leuk terug kijken van he het allemaal begon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:43

Klopt, dat is het mooie van een videocamera.
Ik ben die van mij alleen kwijt, tenminste, hij moet hier in huis liggen, maar waar...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:01

Hij ligt daar bij alle enkele sokken en kwijtgeraakte papieren! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:18

Nee, helaas niet!
Ik denk zelfs dat ik hem netjes opgeborgen heb, maar ja, waar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:12

@terpentijn: Zelfs met uitleg vraag ik het me af en toe nog af. Maar dan zie ik de foto's en dan gaat het toch beter dan ik dacht.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:38

Nou ik vind het er goed uit zien hoor Maarten :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:54

Leuke foto's, qua rijden kan ik geen commentaar geven. Heb zelf geen ervaring hiermee.

Viel mij alleen wel op dat Kim veel te vet is :D . Daar zou echt iets aan mogen gebeuren :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:04

Goed bezig met beide paarden. Je ziet ze tijdens de les verbeteren en vlotter en losser gaan bewegen. Goed hoor om ze zo aan het werk te zetten en het lijkt me niet niks om Kim weer op gang te brengen met dressuren. Gaat ze nu regelmatig zo aan de slag om weer wat fitter te worden?
Er zitten van beide echt leuke foto's bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:16

Altijd zo leuk om jullie topics te zien! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:17

[naam], je wil soms ook te snel dat alles direct goed gaat, terwijl je soms een stapje terug moet doen om weer 2 vooruit te gaan. :j

Focussed, als je het topic had doorgelezen, en zo lang is hij niet, dan had je ook de reden daarvan geweten en dat we nu juist daardoor aan het trainen zijn.

Fargo, ja, samen met mijn bijrijdster gaat [naam] haar intensiever trainen. :j

Wuis, dankje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:26

@fargo: Oh en kim gaat vandaag geschoren worden, hopelijk gaat dressuur daarna iets makkelijker. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:05

Anoniem schreef:
@fargo: Oh en kim gaat vandaag geschoren worden, hopelijk gaat dressuur daarna iets makkelijker. :)

Dat moet vast wel gaan schelen, krijgen ze altijd energie van als ze het minder warm hebben.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:55

En ze lijken gelijk veel minder vol :D.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:30

Daar loop ik zometeen met Jaopie ook tegenaan, die zweet sowieso ontzettend snel en overvloedig, dat wordt nog wat als er wintervacht door gaat komen... In de winter staat hij onder een 200 grams halsdeken, maar dan nog vormt hij vooral op de onbedekte stukken natuurlijk een massa vacht...
Die blijft dan straks een eeuwigheid nat... ik weet nog niet hoe ik dat op moet lossen.
Gelukkig is die inmiddels fijn aan het afvallen, er komen hobbels spier op, vel trekt straks en de rubbels smelten momenteel weg als sneeuw voor de zon.