Military Boekelo 11-10-2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Re: Military Boekelo 11-10-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:52

Gave foto' s zeg! Ik heb ook genoten zaterdag! Zo'n waanzinnig mooie sport! Het stond er wel zwaar aan vond ik. Hoop paarden flink in de verzuring gezien, naar mijn idee meer dan vorig jaar , maar dat kan ook een idee zijn.
Met betrekking tot het zitten van de ruiters: je zit in een cross nou eenmaal anders dan in een springparcours, als je het daar mee vergelijkt. In een cross heb je een veel hogere snelheid en de paarden springen meer "vooruit". De ruiters zitten dan ook wat meer achterin, dit is geen achter blijven in beweging zoals gezegd. En inderdaad: het vergt behoorlijk wat conditie zo'n cross! Zwaar respect voor deze ruiters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:16

chelle_dora schreef:
Romy1234 schreef:
Ik heb het niet over 2 meter naar beneden springen maar op heel veel sprongen zag ik de ruiters niet eens meegaan met de sprong en voor de hindernissen al scheef op t paard zitten...
En ik heb het niet alleen over de foto's, als je beter gelezen had had ik het oa over live op tv dat het mij al opviel.

"o.a. live op tv"? :')

De beste stuurlui, staan aan wal. *\o/*

Als deze paarden zo dusdanig beroerd gereden waren, hadden ze de cross niet veilig uitgelopen denk ik zo. Het zijn ook geen HTK paarden die ze daar rijden dus ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat ze hier aardig zuunig mee omgaan.

TS; gave plaatjes! Vind de een na laatste erg lief! <3

Je hoeft niet gelijk zo te reageren hoor, lekker bijdehand en idd op internet weet iedereen in ene z'n mond wel open te trekken.
Ik vroeg het mij af en vraag het in het topic, ik heb nooit gezegd dat ik het beter kan, durf erom te wedden dat in levende lijve je nooit zo bijdehand zou doen tegen mij.

Jammer dat er niemand even fatsoenlijk wil uitleggen hoe het in z'n werk gaat, in mijn geval druk ik dus nu op het rooie kruisje en kom hier niet meer terug want ik heb geen zin in persoonlijke aanvallen terwijl ik mij gewoon wat afvroeg.
Gevalletje van de beste stuurlui staan aan wal inderdaad, succes ermee.

Jammer dat mensen gelijk zo kinderachtig reageren en iemand z'n topic willen verpesten op die manier.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:29

chelle_dora schreef:
Romy1234 schreef:
Ik heb het niet over 2 meter naar beneden springen maar op heel veel sprongen zag ik de ruiters niet eens meegaan met de sprong en voor de hindernissen al scheef op t paard zitten...
En ik heb het niet alleen over de foto's, als je beter gelezen had had ik het oa over live op tv dat het mij al opviel.

"o.a. live op tv"? :')

De beste stuurlui, staan aan wal. *\o/*

Als deze paarden zo dusdanig beroerd gereden waren, hadden ze de cross niet veilig uitgelopen denk ik zo. Het zijn ook geen HTK paarden die ze daar rijden dus ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat ze hier aardig zuunig mee omgaan.

TS; gave plaatjes! Vind de een na laatste erg lief! <3

Je hoeft niet gelijk zo te reageren hoor, lekker bijdehand en idd op internet weet iedereen in ene z'n mond wel open te trekken.
Ik vroeg het mij af en vraag het in het topic, ik heb nooit gezegd dat ik het beter kan, durf erom te wedden dat in levende lijve je nooit zo bijdehand zou doen tegen mij.

Jammer dat er niemand even fatsoenlijk wil uitleggen hoe het in z'n werk gaat, in mijn geval druk ik dus nu op het rooie kruisje en kom hier niet meer terug want ik heb geen zin in persoonlijke aanvallen terwijl ik mij gewoon wat afvroeg.
Gevalletje van de beste stuurlui staan aan wal inderdaad, succes ermee.

Jammer dat mensen gelijk zo kinderachtig reageren en iemand z'n topic willen verpesten op die manier.[/quote]

nou nou...
Volgens mij heb ik toch mijn best gedaan om uit te leggen dat de omstandigheden waaronder een drie sterren cross verreden wordt, een andere manier van rijden vraagt en dat dat er inderdaad soms niet zo netjes uitziet.

Lijkt erop dat jij alleen reageert op wat je niet aanstaat terwijl er toch echt Door mij en anderen op jouw vraag/opmerking uitleg wordt gegeven.

LiekeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:56

xMaritt schreef:
Gave foto's! Mij lukt het nooit om ze fatsoenlijk op de foto te krijgen haha :P
Weet iemand trouwens waarvoor dat tape (?) is dat bijvoorbeeld bij het twee- en een na laatste paard op de neus zit?
Het viel me zaterdag ook al op, maar weet nu nog steeds niet waar het voor dient :P

De tape op de neus zijn neuspleisters, deze zorgen ervoor dat de neusgaten van een paard openblijven en zo het paard makkelijker adem kan halen. :)

Gave foto's!

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:19

LiekeW schreef:
De tape op de neus zijn neuspleisters, deze zorgen ervoor dat de neusgaten van een paard openblijven en zo het paard makkelijker adem kan halen. :)

Aahhh top bedankt voor het antwoord!

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:19

Jammer dat er in deze takt van sport altijd zoveel getrokken word aan de teugels :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:30

mamamier schreef:
nou nou...
Volgens mij heb ik toch mijn best gedaan om uit te leggen dat de omstandigheden waaronder een drie sterren cross verreden wordt, een andere manier van rijden vraagt en dat dat er inderdaad soms niet zo netjes uitziet.

Lijkt erop dat jij alleen reageert op wat je niet aanstaat terwijl er toch echt Door mij en anderen op jouw vraag/opmerking uitleg wordt gegeven.

En juist dat vind ik jammer. 'Het is een 3* cross dus we Mogen wel ineens scheef op ons paard zitten, niet mee gaan op de sprong en Heras hekwerken erin hangen en maar lekker sleuren(ok even ongenuanceerd maar goed).
Ik heb hier vorig jaar ook wat commentaar op gegeven en toen moest ik ook mijn mond maar houden want... Ik twijfelde ook of ik me weer in deze discussie zou mengen maar ik doe het toch.
Ik vond overigens het niveau veel beter dan vorig jaar, op een paar na zag het er goed uit.
Wat me wel opviel is dat er een aantal ruiters in de verlichte zit scheef naast hun paard hingen met de heupen. Dat zag je oa bij Alice heel duidelijk met haar eerste paard. Lijkt me toch niet bevorderlijk voor de balans.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:44

ChantalMalik schreef:
Jammer dat er in deze takt van sport altijd zoveel getrokken word aan de teugels :(

Tja, met gemiddeld 35 kilometer per uur gaat het sturen niet heel soepel af en toe. Zeker niet met zulke moeilijke lijnen als in boekelo. Paard moet toch voor die hindernis gezet worden.

Wat ik jammer vind is dat er altijd gezocht wordt naar kritiek punten in deze tak van sport. Deze dieren zijn goed getraind en je ziet hoe graag ze het doen. Dat wij het niet kunnen of durven maakt niet dat je zulke topruiters maar moet afkraken omdat er wel eens gerukt wordt om goed uit te komen voor een sprong. Want als ie er nu net niet lekker voorkomt en in een dikke hindernis belandt, kunnen we weer zeggen hoe gevaarlijk deze tak van sport is en dat het verboden zou moeten worden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:54

Joolien schreef:
mamamier schreef:
nou nou...

En juist dat vind ik jammer. 'Het is een 3* cross dus we Mogen wel ineens scheef op ons paard zitten, niet mee gaan op de sprong en Heras hekwerken erin hangen en maar lekker sleuren(ok even ongenuanceerd maar goed).
Ik heb hier vorig jaar ook wat commentaar op gegeven en toen moest ik ook mijn mond maar houden want... Ik twijfelde ook of ik me weer in deze discussie zou mengen maar ik doe het toch.
Ik vond overigens het niveau veel beter dan vorig jaar, op een paar na zag het er goed uit.
Wat me wel opviel is dat er een aantal ruiters in de verlichte zit scheef naast hun paard hingen met de heupen. Dat zag je oa bij Alice heel duidelijk met haar eerste paard. Lijkt me toch niet bevorderlijk voor de balans.

Nou over alice ben ik het zeker niet met je eens. Heb je haar wel eens in het echt zien rijden? Ik wel, meer dan eens ook. Niemand kan beter een paard onder zich Door laten galopperen en daarmee het paard nergens in de weg zitten dan zij. Het is een tengere dame met grote paarden en daardoor ook al zou ze er achterste voren opzitten, het paard Nog geen last bezorgd. Geldt ook voor Tim Lips trouwens, die is Nog kleiner maar rijdt ook wat kleinere paarden vaak.
Je weet ook dat de techniek van het springen in een cross anders is dan gewoon in een parcours?
Over het sleuren heb ik net al geantwoord, dat krijg je soms bij zulke snelheden. En hekwerken? Ik zie ook combinaties bitloos springen hoor. In tegenstelling tot wat ik wel eens op dressuur wedstrijden tegenkom.
Prima zo'n discussie hoor maar verdiep je wel een beetje in de tak van sport.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:04

Overigens heb ik ook 1 combinatie zien rijden waarvan ik dacht, "hoelang zit jij op paardrijden?" Hij reed de cross dan ook niet uit. Zat zn paard echt vreselijk in de weg. Voor de rest vond ik het niveau ook hoger dan voorgaande jaren. Het parcours ook, zaten Veel lastige lijnen in.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:05

Gave foto's! :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:54

Gave foto's! :)) :D

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:01

mamamier schreef:
Nou over alice ben ik het zeker niet met je eens. Heb je haar wel eens in het echt zien rijden? Ik wel, meer dan eens ook. Niemand kan beter een paard onder zich Door laten galopperen en daarmee het paard nergens in de weg zitten dan zij. Het is een tengere dame met grote paarden en daardoor ook al zou ze er achterste voren opzitten, het paard Nog geen last bezorgd. Geldt ook voor Tim Lips trouwens, die is Nog kleiner maar rijdt ook wat kleinere paarden vaak.
Je weet ook dat de techniek van het springen in een cross anders is dan gewoon in een parcours?
Over het sleuren heb ik net al geantwoord, dat krijg je soms bij zulke snelheden. En hekwerken? Ik zie ook combinaties bitloos springen hoor. In tegenstelling tot wat ik wel eens op dressuur wedstrijden tegenkom.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:00

mamamier schreef:
Joolien schreef:

Wie zegt dat ik het in de springsport wel ok vind? Ook daar vind ik het niet ok ;) Heb genoeg dingen van dichtbij meegemaakt om te weten dat niemand heilig is. En dan zeggen 'als een paard niet goed behandeld wordt zou hij nooit vrolijk rond springen' zou ik graag geloven maar ik weet dat dit niet klopt.
En betreft Alice, ik zeg niet dat ze een slechte amazone is, het viel me alleen op dat ze echt scheef zat. Dit was meer een observatie dan kritiek overigens.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:28

Wat vindt je niet oké in de springsport dan? Ik schreef dat er vaak genoeg bitloos gereden wordt in het springen. Dat vind je niet oké?
En inderdaad, paarden die niet goed behandeld worden, kunnen net zo goed een rondje braaf springen. Maar om een drie sterren cross van een kilometer of wat uit te rijden, heb je toch echt een paard nodig dat wíl springen en wil werken voor je. En dat willen deze paarden ondanks dat hun ruiter een keer scheef zit of aan een teugel hangt.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:00

Gave foto's! Ik blijf het een machtige sport vinden.

Trouwens niet om het een of ander, maar bitloos hoeft ook niet altijd geweldig te zijn , want 9/10 keer zijn de bitloose hekwerken die ze er aan hangen vele malen scherper dan sommige bitten die voorbij komen. Ik wil hiermee geen discussie beginnen, en ben niet voor of tegen maar om nou te zeggen dat bitloos altijd een positief iets is...

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:26

Als eerte Ontzettend leuke foto's!

Ja het klopt dat er wel eens ruiters niet helemaal in balans zitten of niet helemaal lekker mee komen in een sprong of toch iets harder aan de teugels hebben getrokken dan de bedoelen was om nog maar goed uit te kunnen komen voor die moeilijke sprong in die moeilijke lijn maar gelukkig weet ik ook dat bijna al spring en cross ruiters een groom of andere vriend mee hebben die de wedstrijd probeert te filmen zodat ze na de wedstrijd dit thuis terug kunnen kijken en dit ook doen. Deze ruiters maken deze fouten niet expres maar het gebeurt wel. Dit vinden zij ook zelf niet goed en kijken daar ook na de wedstrijd op terug doormiddel van hun film materiaal enz om te kijken wat er verbeterd kan worden en te zorgen dat het niet weer gebeurt en daar gaan zij in de training dan weer mee verder. Dit wordt door publiek natuurlijk niet gezien.

Als er te ruw wordt gedaan bij een paard mag dit van mij best gezegd worden van mij ongeacht het niveau van de ruiter, maar ben je er ook van bewust dat zij er daarna in de training wel hard aan werken dit de volgende keer te voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:35

mamamier schreef:
Wat vindt je niet oké in de springsport dan? Ik schreef dat er vaak genoeg bitloos gereden wordt in het springen. Dat vind je niet oké?
En inderdaad, paarden die niet goed behandeld worden, kunnen net zo goed een rondje braaf springen. Maar om een drie sterren cross van een kilometer of wat uit te rijden, heb je toch echt een paard nodig dat wíl springen en wil werken voor je. En dat willen deze paarden ondanks dat hun ruiter een keer scheef zit of aan een teugel hangt.

Bitloos, laat me niet lachen. In de springsport wordt idd bitloos gereden, maar dat zijn geen kaakgekruisde hoofdstellen hoor, dat is scherper dan menig ander bit. Ik ken paarden van bekende ruiters die afgekeurd waren voor de sport of niet meer wilde, en die lopen nu weer doodleuk in de sport, op het hoogste niveau.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:54

Ik kan me alleen maar aansluiten bij het bericht van Evelien_89.
De negatieve blik op paardensport van Joolien zal vast ergens vandaan komen, maar maakt jou dat beter dan al deze internationale topruiters? Dit is topsport, van zowel ruiter als paard. Daar worden ook fouten gemaakt maar ook aan gewerkt om die te voorkomen. Blijf lekker negatief maar ik geniet van de sport. (behalve als mijn dochter door de bossen crosst, dan is het wat minder leuk...)