Nu toch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:12

Vlokken?
En waarom geweekt?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:48

Het zijn samengepeste vlokken die nog uitzetten verder weet ik t niet ik kies niet welk voer ze krijgt

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:48

Is dat geen bietenpulp ipv slobber?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:52

Een paard, ongeacht hoe groot, moet 16 uur per dag kauwen (ruwvoer). 4 uur gras en een half plakje hooi is 4,5 tot 5 uur. Paarden eten in fases, ze eten niet achter elkaar aan een stuk door. Gooi eens een halve baal voor hem neer, dan verzeker ik je dat als je een dag later terug komt hij al een stuk meer heft gegeten dan een halve plak.

Echt, ruwvoer is heel belangrijk, en veel daarvan. Krachtvoer en dergelijke zijn vaak dan niet eens nodig. Natuurlijk kun je die wel blijven geven om hem aan te laten komen, maar niet kilo's.

Als er iets aan de hand is, wordt dat alleen maar versterkt door het voedselgebrek.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:04

Wat zei de veearts ervan? Wat is er allemaal onderzocht? Is het bloed ook onderzocht? Dat ze bijna omvalt moet toch ergens te verklaren zijn?
Heb je een foto van de pony? En 21 is een mooie leeftijd maar nog niet perse oud voor een shet.
Staat ze alleen of heeft ze ook een maatje?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:15

Een paard op leeftijd neemt slechter voedingsstoffen op uit zijn voer. Het kan dus ook maar eens zo zijn dat onbeperkt ruwvoer dan niet meer genoeg is. Ik zou naast onbeperkt hooi en vitamines en mineralen ook het krachtvoer vetrijker maken. Ik heb zelf goede ervaringen met subli seniores priores (bietenpulp met nog vanalles erdoor, zoals lijnzaad) en omega 3-6-9 mix van subli (vetrijk supplement). Hier komen magere paarden in de regel weer redelijk snel mee op gewicht. Daarnaast vind ik 4 uur weidegang per dag veel te weinig, maar dat is een andere discussie.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:32

Die slobber die je geeft ( die vlokken die 10 minuten moeten weken) is PAVO Speedybeet. Daar zitten niet zoveel voedingsstoffen in als in de Seniorpriores van Subli. Ik zou kijken ( als het al niet te laat is) om dat te gaan geven en inderdaad behoorlijk meer hooi. Je zal echt zien dat er meer gegeten is als je er meer voor legt en een paardenmaag/paarden darmen mogen niet te lang zonder voer zitten omdat er dan een grote kans op maagzweren ontstaat.

Sterkte ermee hoor, rot om te zien en als het niet je eigen paardje is, kan je zelf niet zoveel doen behalve overleggen met de eigenaresse.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:38

ik vind het maar een vreemd verhaal , deze Pony heeft denk ik iets meer nodig dan ze nu krijgt want kennelijk doet ze het hier niet goed op

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:46

Ik vind dit ook een raar verhaal. Als dat paardje zo mager is en omvalt dan is het eerste wat je doet hem meer eten geven lijkt me? Dit is echt veel te weinig als dit echt alles is wat het beestje krijgt.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:52

Is het niet een half pak hooi? misschien dat het een typ fout is.
Als ik jou was zo ik eens de DA of een paardentandarts laten komen. Misschien is er iets waardoor de pony pijn heeft en niet veel kan eten ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:08

Kan de eigenaar zich hier niet eens melden?

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:33

Het "menu" bekijken van deze pony is denk geen overbodige luxe. Wat PowerReiner zegt is waar; een paard eet vanuit zijn natuur zo'n 16 uur per dag. De algehele inname van het voer is verdeeld over een hele dag. Een paard zal uit zijn eigen natuur zich ook niet "vol" eten. Krijgt de pony al het voer tegelijk of verdeeld over de dag? En krijgt de pony eerst zijn krachtvoer of eerst ruwvoer?

Wellicht is een liksteen ophangen een idee? PaardNatuurlijk heeft een liksteen waarin verschillende essentiële mineralen en sporenelementen zitten.
En.. Seniores Priores is inderdaad een echte aanrader!

Wat een ontzettende rot situatie...
Ik wens je veel sterkte, hoop dat de pony er wonder boven wonder bovenop weet te komen!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:42

Anke98 schreef:
Het zijn samengepeste vlokken die nog uitzetten verder weet ik t niet ik kies niet welk voer ze krijgt

pavo speedybeet gok ik.
ik denk dat je hem nog kan redden met een goed dieet maar als ie al zo slecht is waarom omtobben? meer eerlijk is eerlijk, met dat dieet wordt het beestje omzeep geholpen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:46

Na 4 uur naar binnen willen is gewenning, die van mij staan ook stipt op het tijdstip dat ik ze meestal binnenhaal te wachten, maar als ik 2 uur later ben dan staan ze gewoon weer te grazen. ik zou de weidegang langzaam (in 4x minimaal maar max 8x) opbouwen naar het dubbele en 3 plakken hooi + een schep goede basisbrok gaan geven of 2 volle scheppen seniores priores (welke je 6 uur moet weken 1 schep op 3 liter water). Deze shet krijgt echt veel te weinig binnen.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:00

21 is voor een shet nog niet zo oud

zijn de tanden al na gekeken?
hoe zit de shet in zijn vacht?
heb je niet toevallig een foto van de shet?

een vitamine kuur gaan halen meer slobber/ Seniores Priores gaan voeren desnoods met een beetje musli, beetje lijnzaad olie, liksteen ophangen.. geen likit maar echt een mineralen blok,
en lekker onbeperkt hooi gaan geven ook al staat hij een paar uurtjes op de wei en mischien gewoon wat langer op de wei laten ook al wilt hij naar binnen en met regen desnoods een lichtgevoerd regendekentje op doen, en gewoon lekker buiten laten staan eten.

maismeel doet ook een hoop om een paard aan te laten komen,

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:05

Beste TS, misschien is het een idee om de eigenaar te vragen ook op Bokt te komen? Je kan ook met de eigenaar en de dierenarts overleggen, want eerlijk gezegd geloof ik niet dat de dierenarts hier zo vaak bij is geweest als jij (of de eigenaar natuurlijk) zegt. Een beetje dierenarts had namelijk het voerschema wel aangepast. Niet dat jullie het helemaal fout doen hoor, vanuit je tekst begrijp ik dat je het echt heel erg vindt. Daarom zou het zonde zijn als achteraf blijkt dat er nog iets relatief eenvoudigs is wat je had kunnen proberen. Ik zou onbeperkt hooi geven, ook op wei. Als ze het niet op eet is er niets verloren, als ze wel meer eet is dat alleen maar mooier. Als je daarnaast seniorenvoer gaat voeren heb je in ieder geval een beter voerschema.

Wellicht een idee om naar de tanden de laten kijken? Misschien is dat al gebeurd hoor, dan heb ik niets gezegd. :)

Ik hoop dat het helpt. En anders wens ik je veel sterkte toe.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 21:08

Het kan een raar verhaal zijn maar het is niet mijn pony!
Ik heb vandaag met de eigenaar overlegt en ze heeft niet te behoefte om zich te melden maar we hebben t wel besproken
Ze gaat t nu opvoeren naar anderhalve plak en een hele schep van dat voer

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:18

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:30

Erg jammer dat die shet veel te weinig te eten krijgt. Ander halve plak is ook veel te weinig. Heb je enig idee waarom ze het dier zo weinig te eten geven? Lijkt me voor jou erg frustrerend dat je zo weinig kunt doen terwijl je ziet dat hij achteruit gaat.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:35

Keer de tandarts er bij? Mestonderzoek doen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:43

Staat al eerder vermeld dat de tandarts geweest is 2 weken geleden. Maar gezien het dieet van deze pony zal hij nooit aankomen op deze manier. Erg jammer voor het beestje.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:12

Ach schei toch uit, jullie! Meteen iedereen beschuldigen dat ze een shet laten uithongeren...

De grootte/dikte van een plak hooi verschilt enorm als je kleine of grote baaltjes hebt. Ik voer dagelijks vijf IJslanders, die krijgen met zijn vijven 1 plak in de ochtend. Wel een plak van zo'n megabaal ;) Zielig, he! :P En toch zijn ze allemaal fors ;)
Dus hoe weten jullie nou hoeveel hooi de shet exact krijgt, bij enkel de omschrijving '1 plak'. Bovendien laat de shet hooi liggen als ze meer krijgt, vertelt TS.
En heel veel meer gras zou ik met een shet ook niet zo maar aandurven. Voor je t weet zit je met een bevangen pony. Als de shet dat niet gewend is, zou ik daar érg voorzichtig in zijn... Langzaam opbouwen!

TS, goed dat jij en de eigenaar er mee bezig zijn. Misschien raadzaam om de DA erbij te halen. Het beestje kan maar zo wat onder de leden hebben, als het met het huidige voedingspatroon ineens zo afvalt, terwijl het eerst voldoende was.
Anderzijds kan je kritisch kijken naar de vitamines/mineralenbalans. Hierboven staan een aantal nuttige tips. Verder hoor ik in de IJslanderwereld ook veel positieve verhalen over Seniores Priores. Schijnt voor de sobere rassen ook een gezonde dikmaker te zijn :) Ik heb er zelf alleen geen ervaring mee, met mijn dikkertjes ;)

Succes, en sterkte! Niet leuk om je ponyvriend zo te moeten zien...
Laatst bijgewerkt door Leeuwnie op 17-09-14 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:20

Fijn dat ze nu meer hooi gaat krijgen, hebben jullie ook al gedacht aan een vitamine/mineralen korrel zoals Metazoa, Balancer e.d.? Dit is relatief goedkoop en zo weet je in ieder geval dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft. Ik zou in elk geval onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit aanbieden en de kliniek laten uitzoeken waarom ze ondanks de voeding zo mager is en de hoeven kapot gaan. Er moet een oorzaak voor zijn.

Een gezonde shet moet met deze voeding namelijk prima uit de voeten kunnen, sterker nog, de meeste zullen dan al dik zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:53

bij ons op stal staan shetjes en 1 werd ook mager
na bloedtest bleek hij dus cushing te hebben
hij eet wel gras en beetje hooi maar wil verder geen brok/meusli hij laat het staan
we hebben al div soorten voor zijn neus gezet
hij heeft nu ong 3 weken medicatie en we hopen dat zijn eetlust terug komt

TS word hij op cushing getest?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 01:07

[***] schreef:
Anderhalve plak maar? Das echt niks...
Jammer dat je er verder niks over te zeggen hebt... Ik zou er gewoon een x een halve baal -> meer dan dat bij in gooien om te zien waar ze zelf de behoefte aan heeft om op te eten

Nou dan zal ik maar even bokt op z'n kop gooien :+ hier krijgt een koudbloed net zoveel (hooi, weidegang en speedi beet) als deze shet en hij ziet er top uit! Is echt niet weinig hoor.