Bijoux in training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline1991

Re: Bijoux in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:20

Herkenbare stal! Stal cobra toch?

Ik vind het goed van je dat je je eigen weg volgt. Volgens mij is het niet de aller makkelijkste ;)

lindamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:51

Ik volg!!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 11:43

@eline1991 Ja klopt, dit is stal cobra.

@idylle Ik ben het met je eens dat na de eerste adempauze ze een stuk meer kalmeert. Ik ga proberen uit te leggen waarom ik het nu zo "snel" doe.

Twee weken terug ben ik weer begonnen met de singel omdoen. Dit deed ik in de longeerbak, zodat ze alle ruimte had om alle kanten op te gaan en ook zelf tot rust kon komen. Eerst de singel op haar rug, gaat dit goed? Dan de singel wat bewegen, gaat dit goed? Dan de singel tegen haar buik, gaat dit goed? Dan aansingelen.. Tenminste, dat is het idee.
Helaas werkte dit bij alle paarden die ik ooit zadelmak heb gemaakt, behalve bij Bijoux. Dingen op haar rug leggen is eigenlijk nooit een probleem geweest, dus de singel op haar rug leggen en bewegen daar geeft ze niks om. Totdat je de singel tegen haar buik legt. Dan vliegt ze alle kanten op. De herhaling van deze oefening zorgde er niet voor dat ze rustiger werd, maar zorgde ervoor dat ze begreep dat zodra de singel op haar rug lag, dit een gevolg was. Dus ging ze zodra de singel in de buurt kwam al draaien.
Bij haar is het eerste vastmaken alleen het probleem. Als de singel eenmaal om is dan maakt het niet meer uit wat je doet. Het eerste gaatje is een drama, daarna kan je haar rustig nog 5 gaatjes aansingelen zonder probleem. Ook grondwerk met de singel om doet ze niet anders dan met singel om.
Nu zetten we haar dus op de poetsplaats, zodat ze wat minder kanten op kan. Het idee is dat als we heel vaak herhalen dat het eerste gaatje helemaal niet zo erg is, dat het vanzelf minder wordt. En het wordt ook minder. De eerste dag dat ik nog geen filmpje had toen kwam ze 6x omhoog. En omhoog is echt hoog. (eerste een sjaal, longeertouw, en vanalles anders dan een singel heb ik al geprobeerd. zonder ander resultaat.)
Volgens de osteopaat is dit een typische merrie trek. Als ze last van de singel zou hebben zou ze het aansingelen namelijk ook een drama vinden.

Verslag 15-08-2014
Vandaag had ik geen hulp bij het omdoen van de singel. Ze ging daardoor wat meer en wat langer heen en weer. Na een perfect uitgevoerde levade :') kon ik de singel pakken en het tweede gaatje vastmaken. Even rust en daarna zonder problemen aangesingeld. Omdat ze als de singel eenmaal om is eigenlijk niet meer naar de singel omkijkt had ik besloten de dubbele lange lijnen er weer eens om te gooien.
De lijnen gebruik ik om haar te laten wennen aan contact met het bit. De enige druk die op de lijnen zit is de zwaartekracht van de lijnen. Je ziet haar zoeken wat ze er precies mee aan moet. Soms duikt ze wat achter de loodlijn, soms is haar neus gewoon omhoog. Ik wil haar zelf laten ontdekken wat voor haar lekker loopt. Het enige wat ik wil is dat ze doorloopt :)

Het filmpje heb ik zelf gefilmd terwijl ik bezig was, het is best moeilijk om te filmen en de lijnen te bedienen :') Dit heb ik dus alleen gefilmd zodat jullie een indruk krijgen van wat ik doe en hoe ze loopt.

Vanmiddag komt mijn instructeur eens kijken. Misschien heeft hij nog tips of een andere manier die voor Bijoux beter werkt. Want inmiddels zijn al mijn troeven op, dit is de laatste manier die ik ken.
De eerdere paarden die ik zadelmak hebben nooit zo gereageerd, dus zoveel troeven heb ik ook niet :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:21

Wou idd zeggen, laten wennen aan druk met n leadrope om haar middel, en die zodra ze ook maar 1sec stil staat druk weg laten vallen en dat uitbouwen, maar dat heb je dus ook al geprobeerd ;) gekke merrie.

FastLane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:30

Ik volg, ben erg nieuwsgierig naar verdere vorderingen, ben het niet overal met je eens maar zie dat er al wat puntjes van aandacht zijn genoemd.

Zeer interessant.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:43

heb nog een subtiele tip met het aansingelen :)
zelf zodra jij aan trekt uitblazen :) werkt voor mij goed meeste paarden gaan je na doen en vooral merrie's
ik heb ook het idee omdat zij nog zo jong is dat,, dat wegspringen en alle kanten opgaan gewoon een kwaaie jongens streek is zeg maar ..

maar ik ga zeker volgen vind dit erg interessant ben zelf voor het eerst bezig met een paard in/ door rijden en vind het dus uiterst interessant

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 15:59

Verslag 16-08-2014
Vanmiddag de instructeur erbij gehad. Hem even uitgelegd wat ik allemaal heb geprobeerd en hoe ik het heb gedaan en wat nu het probleem is.

Daarna hadden we bedacht om Bijoux even 15 a 20 minuten te longeren zodat ze haar eerste energie kwijt is. (Beetje stom van mezelf dat ik daar nooit op ben gekomen :') )
Het viel de instructeur terecht op dat er nog een klein dominantie probleem is. De mensen die mijn vorige topic hebben gelezen weten dat het vorige maand helemaal een drama was, aanvallen enz, maar nu zie je dat als ik wil dat ze bijvoorbeeld iets sneller gaat draven dat ze het wel doet, maar met haar oren in haar nek. Ik nam daar genoegen mee, voorheen viel ze aan en nu doet ze wat ik zeg, maar die dominantie zit er dus nog echt wel.

Dus nu een oefening gedaan: galopperen en door galopperen. Eigenlijk midden galop. Zodra ik de zweep omlaag doe gaat ze dan direct terug. Nu ben ik gewoon mee blijven rennen in het midden van de volte. Hard, harder en hardst. Meerennen totdat ze haar hoofd laat zakken en haar oor naar mij gericht is. Daarna zelf in het midden gaan staan zonder dat zij in tempo terug mag komen. Deze oefening hebben we een aantal keer herhaalt en uiteindelijk liet ze zich zonder oren in haar nek in tempo schakelen.

Daarna heel even de singel erbij. Singel opleggen geen probleem, singel om haar buik ging ze weer alle kanten op. Wat hem wel opviel en wat mij nu pas opvalt (ook terug te zien op het filmpje van donderdag) is dat haar ogen veranderen zodra ik met de singel begin. Haar ogen staan normaal heel gemoedelijk en haar hoofd hangt tussen haar borst en knieën. De instructeur kwam daarna tot de conclusie dat het misschien geen angst, onwennigheid of wat dan ook is, maar dat ze het gewoon niet accepteert dat ik een singel omdoe omdat ik die rang bij haar nog niet heb. Ze vertrouwd stomweg nog niet genoeg op wat ik doe.

Van deze kant heb ik het nog niet bekeken. (ook omdat ik nog nooit zo een dominant paard heb gehad met zo'n sterk karakter) Omdat ik hiermee geen stap acheruit doe ga ik nu in overleg met de instructeur het volgende proberen en komt hij volgende week kijken hoe ver we er mee zijn:

Ik ga door met het longeren en ik ga vooral door totdat ze echt overgeeft en haar oren goed heeft (en kan ontspannen en goed voorwaarts is enz..) even nog extra door die dominantie heen. Ook even wat dingen doe die ze leuk vind om het niet te eentonig te maken zoals vrijspringen en voetballen. Daarbij ga ik elke keer als ik poets het zadel er even opleggen zodat dit standaard in de routine blijft.

Ben benieuwd of dit goed werkt. Ik hou jullie uiteraard dagelijks op de hoogte :)

Sorry geen video of foto vandaag, ik was te druk bezig ;(

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:47

Zat er straks ook over na te denken staat ze ook op stal? Kan je niet eens proberen in de stal de singel om doen? (Of misschien al geprobeerd? )
Touwtje door de tralies iemand haar daar vast houden en jij spelenderwijs singel op en af doen? Ze heeft dan veel minder ruimte om te bewegen. En dit na de nieuwe manier van longeren doen zodat ze al wat moe is en wat meer op jou gericht. Of inderdaad met zadel.
zelf heb ik de ervaring dat een paard in zijn stal anders reageert als op de poetsplaats.
Lastig hoor zo dominante vooral omdat je continue moet observeren is het nu dominantatie of angst.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:51

Klinkt goed en wat fijn dat je instructeur hebt die redeneert vanuit het paard en niet vanuit de mens ;)

Onderschat ook niet de plek waar je nu druk op uitoefent... de buik en met name onder de oksels en voor de liezen zijn dé kwetsbare plekken bij een paard. Zodra er iets richting die plekken beweegt wordt ook het (vlucht of vecht) instinct getriggerd.

Zucht, wij mensen ook met onze bizarre ideeen... ;)

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:26

olaa stalmate! ik volg;)

Ik weet dat jij niet meer voer of iets beloond, Maar ik laat met Gentle altijd iemand voor hem staan met koekjes (heb nu zo'n liksteen, werkt nog beter) en op het moment dat ik hem singel zeg ik ''goedzo,braaf'' etc. Hij reageerd daar erg goed op. af en toe kijkt hij ineens op maar dan beloon ik hem weer en dan is het goed. Dan zie ik ook gelijk z'n ogen veranderen. Nu staan hij bijna altijd stil.

Die vrouw die mij lesgeeft die zei dat doormiddel van de beloning gaat hij het als iets leuks zien, en niet meer eng of spannend. Wel word Gentle er erg opdringerig van, dat is weer het nadeel van belonen met voer. Maar heb daar nu wel leuke trucjes voor geleerd.

Weet niet of je er iets mee kan of wilt, maar dacht is altijd fijn om andere ervaring te horen. Moet wel zeggen dat Gentle niet zo heel snel bang of gestressed is, ik heb dus alleen ervaring met hem en niet met het karakter van Bijoux!

je kan me trouwens altijd berichten voor hulp etc, al is het alleen maar om er bij te staan voor de zekerheid ;)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:43

Hey Marty!
Ik ben ook ooit begonnen met voer als beloning, helaas wordt Bijoux ook erg opdringerig. Samen met haar dominate karakter werkt dat erg tegen elkaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:47

Hoi Pauline,
Ik had vanmorgen een stuk getypt - weg!
Ik had idd hetzelfde gezien op het filmpje van donderdag: haar lichaamstaal.
Aan de ene kant: "een jong ding" moet idd lekker die energie kwijt! Ook moet de dominantie netjes geregeld zijn .
Maar ik zag/interpreteerde haar lichaamstaal niet als "ze pikt het niet".
Ze ontspant niet.
Op zich heel goed, hoe jij stapje voor stapje doet en tussendoor aaien, kroelen. Dat voorkomt dat de spanning te hoog oploopt - maar ik zie geen spanning "afvloeien".
En dat is krek iets dat niets met dominantie van doen heeft bij een paard - zelfs niet bij een hond! Als de leider van een roedel zegt "dat iets moet", dan gebeurt het, maar de underdog blijft er wel van balen. En dat MAG het dier ook.
Dus als een paard niet ontspannen op een singel reageert, doe iets tegen de spanning zelf.
Je zou bijv eens rond kunnen neuzen in het werk van Linda Tellington: de touches, de gentle bellylift, de likkende koeitong, maar ook bijv orenwerk of mondwerk en wat al niet. De plek van de singel kan zeer gevoelig zijn, hoe sneller je deze overgevoeligheid er uit hebt, hoe beter!

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:26

jaa dat dacht ik al. Maar wou het toch even zeggen! vind dat je goed bezig bent, je neemt goed de tijd voor jullie beide. One step at a time.. ;)

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:32

leuk om dit te lezen! mag ik vragen wat je nu met die dominantie gaat doen? of hoe ga je zorgen dat jij hoger in de rang komt / zij zich niet zo dominant gedraagd?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 15:38

Voorheen haalde ik de druk aan de achterkant weg zodra ze deed wat ik haar vroeg. Of haar oren nou vooruit of achteruit waren keel ik niet naar. Nu blijf ik druk geven totdat ze helemaal overgeeft en haar oren naar voren doet en haar hoofd laat hangen.

Ook met normaal wandelen wil ik meer eigen ruimte. Normaal volgt ze op een halve meter afstand, dit moet er nu even 2 meter worden.

En ik laat haar meestal meekijken. Als ik last heb van haar hoofd dan werk ik om haar hoofd heen. Nu mag ze alleen meekijken als ik een last heb van haar hoofd.

Kleine dingetjes die het verschil maken. Vooral de eerste is voor haar erg moeilijk. Haar dominantie zal ze altijd houden, maar zolang ze net iets minder in rang is dan ik is dat in de sport soms juist wel handig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:46

Heej, wat leuk, een naamsgenoot!! Knap paardje, doet het erg goed zo te zien!

Dit is onze Bijoux en wij schijven het hetzelfde :D
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:23

PaulinBijoux schreef:
Kleine dingetjes die het verschil maken.

Goed, om de punten op de spreekwoordelijke i te zetten!

Bedenk, dat 'overgave' vooral ook te maken heeft met vertrouwen - en als het even kan: vriendjes zijn.
Goed dus, dat je ook momenten van rust, ontspanning en plezier inbouwt!

Citaat:
Haar dominantie zal ze altijd houden, maar zolang ze net iets minder in rang is dan ik is dat in de sport soms juist wel handig.

Wel nee, niets ervan!
Een paard zoekt tot plm zeven jaar naar de goede plek in de kudde, dus het is even een vraag hoe ze zich voelt tov jou. Voelt dat goed, dan is het verder ook goed.
(Zij het, dat als een dier een stapje in haar ontwikkeling zet, dat soms gepaard gaat met 'opnieuw uittesten', dat kan.)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:09

Verslag 17-08-2014

Zoals elk jong paard verdient ook Bijoux een dagje vrij.

Door het weer zijn ze de hele dag niet naar buiten geweest (mijn mening daarover laat ik hier maar even buiten). Dus ik heb wel even 20 minuten met haar gewandeld, echt snelwandelen zodat de stijfheid even eruit wordt gelopen.
Daarna haar even een kwartiertje laten grazen aan de leadrope.

Maandag gaan we weer trainen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 08:39

Verslag 18-08-2014

Wat een verandering in een paar dagen! Bijoux legt nauwelijks meer haar oren in haar nek en loopt een stuk meer ontspannen!

Het idee dat alles aan de dominantie ligt lijkt te kloppen. Alles gaat makkelijker. Longeren gaat makkelijker, poetsen gaat makkelijker, ze loopt weer als een mak lammetje achter me aan (ook als ze los staat), ze geeft me meer ruimte en heel belangrijk: ze oogt veel meer ontspannen en vrolijk.

Het grote verschil met voorheen zijn mijn eisen. Voorheen als ik zij dat ze in middendraf moest en ze deed middendraf dan was ik tevreden. Als ze nu middendraf doet maar met haar oren in haar nek en soms zelfs haar kont richting het midden dan ga ik haar een soort van 'opjagen' net zo lang met haar meerennen totdat ze overgeeft en een normale middendraf uitvoert. Soms wordt dit een middengalop omdat ze onder de druk uit probeert te komen door te vluchten, maar ik ren harder in het midden van de volte dan zij aan de buitenkant.

Bijoux vind springen erg leuk. Helaas geen sprongetje gedaan gisteren maar wel even wat balkjes gedraafd. Ik hoop dat jullie de ontspanning en vrolijkheid ook terug zien :D

Linksom:

Rechtsom:

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:19

Dat ziet er zeker al beter uit!! Hopelijk zet deze stijgende lijn zich voort! En complimenten nogmaals op de manier waarop je met haar bezig bent! :)

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:14

goed bezig! Super om het te zien, ze lijkt zo een blij en tevreden paard!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:11

vergeet ook niet dat paarden ( net als wij mensen) circulair leren...
Je zou als het ware leerprocessen als een soort lusjes aan elkaar kunnen zien. voor je naar het volgende lusje gaat ga je ook weer door een dipje... Juist pauze dagen werken erg goed voor een paard om nieuw geleerde zaken te verwerken.

Ze pakken daarna zaken veel makkelijker op ( mits er geen maaaaanden tussen zitten natuurlijk)

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:57

Ziet er mooi uit stalgenoot! Wat fijn die vooruitgang!!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 08:39

Verslag 19-8-2014

Wat een topdag!! Ben zo blij!!

Toen ik aankwam en zoals gewoonlijk 'hoi' riep tegen iedereen kreeg ik opeens iets te horen wat ik al maanden niet heb gehoord: Bijoux riep terug!! Ik dacht dat ze hier overheen gegroeid was, of iets in die richting, maar het is er weer! Ze hinnikt weer! Het is zo een verschil met vorige week, ze oogt zo vrolijk en blij!! Echt top!!

Ook even geoefend met het zadel. Een ander stalgenootje keek mee, die was nieuwsgierig naar de reactie van Bijoux.
Dus ik gooi het dekje op en sta klaar om haar weer tegen te houden.. Geen reactie!
Dus ik doe het zadel er een beetje lomp op en zet me schrap.. Geen reactie!
Ik leg mijn hand op haar buik (nabootsen singel).. Kleine reactie, 1 stap naar rechts!

Ben echt super blij met deze vooruitgang! (stalgenoot snapte trouwens niet wat nou het probleem was :') )

Daarna heb ik alleen even gewandeld. Er mag niet gelongeerd worden in de binnenbak en het weer was nou niet echt tof.. Je weet maar nooit of je smelt in de regen en ik wil het risico niet lopen :j :=

Al met al echt een topdag gehad met Bijoux! Zal kijken of ik vandaag weer iemand kan vragen om te filmen, zodat jullie ook het verschil kunnen zien. (Floorschell? G_entle? zijn jullie er vanavond?)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 08:42

@janneke
Ik denk wel dat ze haar dominantie altijd houdt. Ze zal steeds minder proberen om een hogere rang te krijgen bij mij, maar ze zal bij iedereen altijd erg blijven testen. Vooral merries doen dit. Ruinen settelen meestal wel en hengsten ook, alleen merries blijven vrouwen, die testen eens in de zoveel tijd uit hoever ze kunnen gaan :+
Dat is hoe ik het zie.