Working Equitation Speed 1e keer! Foto's Amanda Melchior

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Re: Working Equitation Speed 1e keer! Foto's Amanda Melchior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 18:35

@ Warboel, ja de Working Equitation trail verschilt wezenlijk van western. Hier zijn de gangen en tempo belangrijk, ook dressuur tussen de obstakels tijdens de stijltrail, maar speed gaat het erom om zo snel en zo correct mogelijk door de hindernissen te gaan. Dan wordt er niet gekeken of je wissels op het juiste moment zijn. Enkel de snelheid. Maar vergis je niet, je mag nooit ten alle tijden de samenwerking en vriendelijkheid t.o.v. je paard vergeten.
Bij de western zijn de onderdelen zoals trail en koeien en dressuur apart.. Hier is het allemaal in een. Het is en blijft een arbeidsrijstijl, maar de oorsprong hiervan is langer dan in de western. Kijk bv naar de doma vaquero rijstijl van spanje.

@ Maflinger mooiste compliment die dag voor mij was dat een deel van de Duitse ruiters die twee jaar geleden op HE reden er ook waren, en een van de ruiters waar ik altijd zo tegenop keek, nu juichte voor mij en mijn paard en ons aanmoedigde.. Dat is ook het leuke aan deze sport, dat ook de Groten der Aarde in deze sport en met name de Duitsers zo gemakkelijk bereikbaar zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:40

Ik weet niets van WE, wel van western, maar als ik dit zo zie was het lovende commentaar van de kenners geheel terecht. Het ziet er strak uit, jij en je paard zijn duidelijk een team.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:51

Áls ik ooit iets competitiefs zou willen gaan doen, dan wordt het toch wel WE. Wouw, wat blijf ik dit gaaf vinden om te zien!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:58

WAUW, dat was echt leuk om naar te kijken, voor je werkpirouettes, zijn GAAF!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:01

Zo jou paard heeft er echt vet plezier in!!!!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:06

Wat onwijs gaaf om te zien..laat staan als je het mag doen ! Dit topic smaakt naar meer :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:14

leuke combi zijn jullie!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:24

Wat gaaf! En wat leeft het publiek mee zeg!

Lijkt me ook wel leuk om eens te proberen met mijn paard.

Hoe werkt zo iets heb je daarvoor ook een startkaart nodig zoals bij de knhs of niet? Kun je gewoon mee doen of zijn er nog speciale richtlijnen?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:35

@maj0, nee je hebt geen startkaart nodig. Je schrijft je in op het niveau welke je denkt te kunnen rijden. Ik raad je aan om het instapniveau te doen WE1 omdat de niveaus behoorlijk oplopen. Vanaf WE2 wordt er ook met koeien gewerkt. Ik zelf werk graag bij Jeroen Bakker voor de koeien omdat het tempo rustig is en ook beginnende paarden en hun ruiters zelfvertrouwen hierdoor krijgen. Je hebt een dressuurproef, een obstakelproef en koeienwerk. Dat allemaal in een wedstrijd welke meestal een weekend duurt. WE1 heeft nog geen koeien of speed. Zo kun je je rustig voorbereiden en eens kijken of dit ook wat voor je is. Als je vragen hebt kun je ze gerust stellen.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:06

Echt zo gaaf om naar te kijken! Als de mijne onder het zadel is wil ik dat ook echt gaan doen :D

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:22

Wat leuk om te zien. Vind dit een mooie tak van de paardensport. Wat heb jij je paard netjes onder controle zeg

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:28

Heel gaaf!
mooi dier ook *D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:42

Wat leuk om te zien zeg!!!

Helemaal omdat wij 13 september ook zo een clinic gaan hebben op stal.
Erg leuk om hier alvast te zien wat het precies is.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:55

Wat fascinerend om te zien zeg.. wil ik zeker ook eens naartoe om foto's te trekken _/-\o_
Super *\o/*

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 06:54

Volgens mij zat ik zo net te kijken: :oo

Jemig wat een snelheid en wat gaaf om te zien hoe jullie samenwerken in het parcour!!!

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:53

Wauw wat gaaf!!!! Kan me goed voorstellen dat je enorm veel lol hebt in deze tak van sport! Wat een samenwerking, jaloersmakend! Heel heel leuk on te zien!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:34

Bedankt iedereen! Bloed zweet en tranen om te trainen, je paard dressuurmatig steeds maar te verbeteren, hem gezond te houden (hij heeft af en toe nog wel eens kleine blessures) dan zitten we elkaar af en toe nog wel eens in de weg vanwege onze eigen ijverigheid.. We willen beiden zo graag maar lopen soms ook tegen dingen aan zoals wedstrijd spanning. Ene keer gaat het fantastisch andere keer denkt Q-tje waar is de uitgang.. Dan wordt hij overvallen door de muziek, de mensen die te dicht op het parcours/bak zitten. Wordt hij erg zenuwachtig en doet maar wat om er vanaf te zijn. Hij laat me nooit in de steek, maar wordt dan zo hectisch en zenuwachtig..
Dit was bv in Duitsland gebeurt dit jaar, wat vreselijk jammer was.

In eerste instantie zag ik deze wedstrijd hier in Nederland dan ook alleen maar als oefening om van die zenuwen af te komen. Als hij zijn zelfvertrouwen maar weer terug kreeg was ik al blij.
Maar hij heeft mij tijdens de speedtrail ook een hele belangrijk les geleerd..

Af en toe gewoon samen eens gek doen, gaan met banaan..

Want ik ben zo punctueel op zijn voeding, beweging, training, de massages ect waardoor ik uit het oog verloor dat hij ook eens gewoon gek wilde doen.. dit deed ik omdat hij wel blessure gevoelig is, kort ruggetje, snel gemakkelijk zijn rug weg drukken, altijd maar weer trainen om het bit aan te willen nemen, langlaag, sterker maken omdat hij hypermobiel blijkt te zijn en hij zich hierdoor heel snel gemakkelijk scheef zet maar wel altijd doorgaat. Op het moment dat je dan wat gaat merken ben je net te laat. Deze type Iberische paarden zijn ook nog eens een kei in het zich eruit kunnen wurmen van hoe ze dan wel moeten lopen.. Juist omdat ze zo bewegelijk zijn.

Maar in deze speedtrail viel alles samen zoals het zijn moest. Ik hoefde hem niet uit te leggen dat we snel gingen als hij dat wilde.. Want hij wilde en hoe!
Als je het filmpje goed bekijkt zie je dat hij zelf wisselt, dat hij me in alles helpt.. De Roundpen die we als laatste onderdeel deden wisselde hij zelf van te voren..
Dat maakt het zo bijzonder voor mij.... mijn paard die dit voor mij deed omdat we beiden plezier eraan hadden.

We hebben zoveel dingen al gedaan, zoveel gepromoot voor de WE, shows demonstraties, wedstrijden en clinics...
Maar nu, alles viel ineen en onze krachten samen gebundeld. Gevoel van een zijn.. Hij hielp mij en ik hoefde hem alleen maar te sturen.. Hij wist wel hoe het moest en deed het ook..
(en in alle eerlijkheid, we hebben nog nooit een speed trail gereden of getraind)

Dat is een groot deel aan de sport te danken, het karakter van mijn kleine stoere paardje.. Ik prijs me al jaren gelukkig met dit dier.. Deze band zoals we die hebben heb ik nooit eerder met andere paarden zo gehad, ook intens maar anders. Alles wat we kunnen, hebben we samen geleerd met vallen en opstaan en weer doorgaan..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:41

Ik ben zaterdags geweest bij de WE en heb toen ook genoten van jullie stijltrail. Leuk om te zien dat de speedtrail zo goed ging. Vind jullie echt een leuke combi :j

Weet het niet zeker maar volgens mij staan er wel foto's van jullie op mn facebookpagina. Zie link in mn onderschrift.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:47

Mooi paard, dat bruin staat hem goed <3

JasmijnBoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:56

Super gaaf! Zelf heb ik ook een keer ringsteken gedaan en dat is echt geweldig :D

Leuk paard ook! En wat doen julie het goed! En leuke fans heb je :P

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:10

Bedankt voor je antwoord! Waar vind ik die wedstrijden dan? Is daar een speciale site voor?
Zijn er ook mensen die hierin les geven of moet je gewoon bij verschillende mensen verschillende oefeningen doen?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:16

maj0 schreef:
Bedankt voor je antwoord! Waar vind ik die wedstrijden dan? Is daar een speciale site voor?
Zijn er ook mensen die hierin les geven of moet je gewoon bij verschillende mensen verschillende oefeningen doen?

Kijk eens in het onderschrift van TS ;)
En anders: Google is your friend!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:14

Wauw wat gaaf! Enthousiasme zit er goed in zo te zien :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:48

Gave foto's! :D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:00

super gave speed! je ziet hem echt genieten en gassen.