Mijn nieuwe spaanse aanwinst: Piconero

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:51

wat een super mooi paard, heerlijk <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:51

Nouvel schreef:
Leuk dier!

Wees er zuinig op, iberiërs zijn laat rijp en groeien lang door!

Volgens mij zijn ze net zo als elk ander paard pas met 5 of 6 jaar volgroeid. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:53

reden genoeg om er zuinig op te zijn toch!

_Zoe

Re: Mijn nieuwe spaanse aanwinst: Piconero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:24

Ik ben er ook echt wel zuinig mee hoor, probeer juist alles zo goed mogelijk te doen voor hem :) Maar aangezien hij het en in spanje al gewend was en op de stal waarop ik werkte er ook al zo jong werd begonnen nam ik aan dat het geen kwaad kon :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:32

Hmm zn rug lijkt wat apart, maar dat kan een osteopaat nog wel beter krijgen over een aantal jaar. Ik zou m nog lekker 2 jaar op het land gooien, ik denk dat elk paard daar baat bij heeft. Verder echt een prachtig dier! En heel veel plezier natuurlijk met hem :)

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:35

Gaaf beest hoor. Hoe lang heb je hem nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:36

Ik zou er nog zuiniger mee zijn, op deze manier de longeerhulp gebruiken doet meer slecht dan goed, hij zit veel te strak, hij moet met zuijn neusje over dr grond kunnen en voor de loodlijn lopen, niet zo rond en diep lopen.
En verder, geef hem alsjeblieft de tijd om te wennen. Zo'n verhuizing is niet niks, geef je paard de tijd om alles te verwerken. Ik ken ook een Spanjaard die heel braaf leek de eerste paar maanden, die werd ook meteen aan het werk gezet, maar die ging na 2 maanden toch ineens rare dingen doen tijdens het rijden. Vooral een jong dier kan geestelijk nog niet zoveel hebben.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:47

Wat een prachtig dier!!! <3

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:48

jsofie schreef:
Gaaf beest hoor. Hoe lang heb je hem nu?

Lees nu twee weken.

Dan ben ik niet zo'n voorstander met hetgeen hij nu al moet doen. In een zware bak op de volte, niet correct gebruik van hulpmiddelen en nog niet eens 3. Hij kent jou amper en is in 2 weken tijd uit spanje geplukt, op een vliegtuig gezet en bij jou terecht gekomen.

Er wordt op die leeftijd inderdaad doorgaans begonnen. Maar beginnen betekend niet in een week tijd zoveel nieuwe dingen..

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:56

Een spanjaard is pas met 9 echt rijp, dus zoals de anderen al zeggen; rustig aan met hem! Maar bovenal heel veel plezier met hem gewenst. Het is een knapperd.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:03

Opzich vind ik het een fijne longeerhulp, maar wanneer een paard nog zo jong en jollig is, zou ik er een beetje mee uitkijken. De hulp staat te strak, hij hoort met zijn neus heel laag te kunnen. Maar doe je hem op de juiste maat en hij maakt een bokkesprong kan hij met zijn voorbeen in het touw komen en ik denk niet dat je dat wilt.

Zeker voor zo'n jong dier, zou ik de hulp er af laten. Maar dat is maar een advies, het is jouw paard :)

Fijn dier om te zien en ik wens je dan ook heel veel plezier met hem! Nog 1 vraagje, laat je hem ruinen? Dan zou hij makkelijker op het land kunnen denk ik zo :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:08

gefeliciteerd!
wat een prachtpaard <3

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:48

Zoals ik al in de openingspost zei zat de longeerhulp er eerst alleen aan omdat ik hem aan alleen een longeerlijn niet kon houden en hij ook nog niet naar buiten kon toen omdat hij door de draden sprong, ik was zelf ook juist blij dat hij nu weer zonder hulp reageert, en ondertussen kan hij ook al lekker buiten staan dus hoeft hij ook niet meer perse gelongeerd om z'n energie kwijt te kunnen! :) Of ik hem laat ruinen weet ik nog niet zeker, kijk het tot het voorjaar even aan maar als hij dan teveel hengstengedrag gaat tonen gaan ze er dan wel af, omdat dat de beste tijd blijkt te zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:03

fijn dat hij al zo rustig is dat hij lekker los buiten kan, veel plezier samen!

prow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:19

Wat een gaaf paard!! :D

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:10

ik ben echt fan van andalusiers, wat een prachtig paard. goede keuze heb je gemaakt

maar roze voor een hengst? :') haha, staat hem trouwens wel prachtig :P

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:20

Heel mooi paard! Veel plezier samen *\o/*

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:24

Ja degene bij wie ik ook hengsten rijd en m'n moeder vond altijd ook dat roze absoluut niet kon bij hengsten, maar juist daarom had ik me voorgenomen toch wel een roze setje te kopen, en vind het eigenlijk ook best mooi staan bij zwart :)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:29

Gefeliciteerd met je droompaard, de kunst is om hem heel te houden. Je ben idd veel te vroeg met trainen een PRE is laatrijp en ook hij is nu nog niet toe aan longeren. Hij moet nog zeker een tijdje acclimatiseren. Maar het jouw paard dus jij beslist, ik kan je adviseren om hem nog mooi een jaartje met rust te laten maar nogmaals de keus is aan jouw. Heel veel wijsheid en succes toegewenst !

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:33

_Zoe schreef:
Ja hij is zowel klinisch als röntgenologisch goedgekeurd :) en het liefst had ik hem inderdaad tot het voorjaar op het land gehad, maar met 2,5 nog tussen meerdere hengsten word gigantisch knokken en m'n moeder heeft wel een wei maar dan staan er 2 merries naast en dan gaat hij er wel doorheen, maar hij staat overdag ook wel buiten alleen dan naast hengsten en dat gaat nu eindelijk redelijk goed. En in Spanje werd hij ook al met hoofdstel gelongeerd, en het is maar 10-15 minuten maximaal. Toen ik bij een hengstenhouderij werkte reden ze ze met 2.5 jaar al in en werden ze elke dag een half uur gelongeerd, en nu was ik ook van mening dat dat vrij veel was voor zo'n jong paard maar denk dat een paar dagen per week zo kort geen kwaad kan :)

Dat ze hengsten met 2,5 jaar aan het werk zetten is om ze op tijd klaar te krijgen voor keuringen. Niet omdat het goed is voor hun opleiding en gezondheid.
Net als anderen raad ik je aan om het zadelmak maken en inrijden nog een jaar of langer uit te stellen. Je zou nu wel met grondwerk kunnen beginnen en verder opvoeden.
Wees zuinig op hem. Een Iberiër is vaak zo werkwillig dat je ze snel overvraagt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:37

_Zoe schreef:
Ik ben er ook echt wel zuinig mee hoor, probeer juist alles zo goed mogelijk te doen voor hem :) Maar aangezien hij het en in spanje al gewend was en op de stal waarop ik werkte er ook al zo jong werd begonnen nam ik aan dat het geen kwaad kon :)

De groeischijven in de rug sluiten bij een paard pas als ze zo'n 5,5 jaar oud zijn. Dat is niet alleen bij een PRE zo, maar bij elk paard. Een paard kan doorgroeien tot het zo'n 8 jaar oud is, al heeft het de grootste groeispurt natuurlijk dan al gehad.
http://debalancer.blogspot.nl/2013/11/l ... _5415.html

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:47

BrankaZ schreef:
Dat ze hengsten met 2,5 jaar aan het werk zetten is om ze op tijd klaar te krijgen voor keuringen. Niet omdat het goed is voor hun opleiding en gezondheid.
Net als anderen raad ik je aan om het zadelmak maken en inrijden nog een jaar of langer uit te stellen. Je zou nu wel met grondwerk kunnen beginnen en verder opvoeden.
Wees zuinig op hem. Een Iberiër is vaak zo werkwillig dat je ze snel overvraagt.

Volledig mee eens. Die longeerulp zit zoals velen zeggen veeeeeel te strak. Vooral andalusiers die van zichzelf al goed verzamelen is dit helemaal overbodig, zeker nu. Ik word eigenlijk helemaal niet blij van jouw foto's ondanks dat je een pracht van een paard hebt.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 00:21

Zoals ik al eerder heb gezegd:
_Zoe schreef:
Zoals ik al in de openingspost zei zat de longeerhulp er eerst alleen aan omdat ik hem aan alleen een longeerlijn niet kon houden en hij ook nog niet naar buiten kon toen omdat hij door de draden sprong, ik was zelf ook juist blij dat hij nu weer zonder hulp reageert, en ondertussen kan hij ook al lekker buiten staan dus hoeft hij ook niet meer perse gelongeerd om z'n energie kwijt te kunnen! :)

Ik begrijp dat ik het inderdaad rustiger aan moet doen en nu hij lekker naar buiten kan zal ik dat ook zeker doen. Verder wist ik niet dat de longeerhulp verstelbaar was en had hem daarom gewoon gelaten zoals hij uit de verpakking kwam, als ik het longeren wel weer oppak weet ik nu in elk geval dat hij langer moet!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 01:11

PRE's zijn laatbloeiers, dus laat de longeerhulp en het zadel voorlopig nog maar even achterwege...
Normale paarden natuurlijk ook maar vind het bij PRE's opvallender.

Is hij makkelijk in de omgang, met poetsen/hoeven krabben/grondwerk? Zo niet, begin daarmee :).

En dan langzaamaan beginnen met longeren e.d. rond zijn 3e levensjaar.

Onze hengst is ingereden op zijn 3,5. Even de basis erin gezet en hij staat nu al een half jaar weer op de weide. Binnenkort gaan we hem weer doortrainen speciaal voor de keuring (hij is nu ruim 4 jaar). Maar we doen enorm rustig aan.
Zeker omdat PRE's graag meer geven dan ze eigenlijk aankunnen.

Verder vind ik het een heel leuk dier! Wel gewaagd dat je hem op foto's en video's af durfde te kopen, en knap dat je het vervoer hebt kunnen regelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:29

Dat pre's meer geven dan ze aankunnen komt mij dus ook erg bekend voor.