Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jsofie schreef:Gaaf beest hoor. Hoe lang heb je hem nu?
_Zoe schreef:Ja hij is zowel klinisch als röntgenologisch goedgekeurden het liefst had ik hem inderdaad tot het voorjaar op het land gehad, maar met 2,5 nog tussen meerdere hengsten word gigantisch knokken en m'n moeder heeft wel een wei maar dan staan er 2 merries naast en dan gaat hij er wel doorheen, maar hij staat overdag ook wel buiten alleen dan naast hengsten en dat gaat nu eindelijk redelijk goed. En in Spanje werd hij ook al met hoofdstel gelongeerd, en het is maar 10-15 minuten maximaal. Toen ik bij een hengstenhouderij werkte reden ze ze met 2.5 jaar al in en werden ze elke dag een half uur gelongeerd, en nu was ik ook van mening dat dat vrij veel was voor zo'n jong paard maar denk dat een paar dagen per week zo kort geen kwaad kan
_Zoe schreef:Ik ben er ook echt wel zuinig mee hoor, probeer juist alles zo goed mogelijk te doen voor hemMaar aangezien hij het en in spanje al gewend was en op de stal waarop ik werkte er ook al zo jong werd begonnen nam ik aan dat het geen kwaad kon
BrankaZ schreef:Dat ze hengsten met 2,5 jaar aan het werk zetten is om ze op tijd klaar te krijgen voor keuringen. Niet omdat het goed is voor hun opleiding en gezondheid.
Net als anderen raad ik je aan om het zadelmak maken en inrijden nog een jaar of langer uit te stellen. Je zou nu wel met grondwerk kunnen beginnen en verder opvoeden.
Wees zuinig op hem. Een Iberiër is vaak zo werkwillig dat je ze snel overvraagt.
_Zoe schreef:Zoals ik al in de openingspost zei zat de longeerhulp er eerst alleen aan omdat ik hem aan alleen een longeerlijn niet kon houden en hij ook nog niet naar buiten kon toen omdat hij door de draden sprong, ik was zelf ook juist blij dat hij nu weer zonder hulp reageert, en ondertussen kan hij ook al lekker buiten staan dus hoeft hij ook niet meer perse gelongeerd om z'n energie kwijt te kunnen!