Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maargoed ik rijd geen dressuur .. thijs_1996 schreef:Ik zie dat je het paard met wat losse teugels rijd!
Het paard hangt hierdoor in de galop in de teugels. in de draf loopt ze mooi ontspannen, soms wel iets te diepmooi paard verder!
Waarom rij je haar met lossere teugels?
Jaime_ schreef:Eerlijk? ik had er iets meer van verwacht na al jouw rijtechnische commentaar hier op bokt (waar overigens niets mis mee is natuurlijk het is opbouwende kritiek).
Maargoed, zelf weet ik het in theorie ook allemaal heel best maar is in de praktijk toch anders. (m.a.w. in theorie rijdt ik M2, in pratijk nog geen BB) Lijkt me overigens een leuk dier.
Er zijn een aantal basis dingen waar je echt wel meer op moet letten, dat is dus niet alleen je kamelenhoofd(overigens is je kamelenhoofd denk ik een balansprobleem doordat de rest van de houding ook niet geheel correct is). Voor de rest: handen rechtop, duim hoogste punt!, handen gesloten en gedragen houden, houdt qua breedte van de handzetting ongeveer je eigen heupbreedte aan, het lijkt nu heel vriendelijk hoe je toegelvoering is maar schijn bedriegt. Daarnaast schouders terug en wat trotser zitten. Ook meer voorin het zadel gaan zitten. (Beugels even uit, bovenbenen volledig naar achteren leggen dan glij je vanzelf al naar de juiste plek en dan je voet ietsje opwippen in in de beugels laten glijden). Verder lijkt het op sommige foto's alsof je stuurt alsof je fietst. Dus hand naar je toe richting knie, zoals je weet; handen moeten gelijk blijven, richting aangeven door binnenhand van de hals en niet door binnenhand naar je toe. Ach eigenlijk weet je t zelf ook allemaal wel.
Aan oohs en aahs heb je niets, dus alsjeblieft, hier ook een keer n beetje rijtechnisch commentaar voor jou! Succes!

ben benieuwd hoe het er over een poosje uitziet
MariekeS_ schreef:Goed reactievermogen en ruitergevoel gaan nou eenmaal niet altijd gepaard met de prefecte houding.
Liever je paard niet in de weg zitten en adequaat reageren dan per se proberen aan 'het plaatje' te voldoen.
Wie niet ziet dat dit paard het lijf beter gebruikt dan menig ander paard in de ITP topics op bokt mag mijn inziens ook niet zo kinderachtig reageren op het feit dat Joolien vaak zegt waar het op staat...
Daarnaast hoeft de beste instructeur ook niet de beste ruiter te zijn
Ik vind het leuk om eens beeldmateriaal voorbij te zien komen en volgens mij is het een fijn paard om mee te werkenben benieuwd hoe het er over een poosje uitziet

Joolien schreef:thijs_1996 schreef:Ik zie dat je het paard met wat losse teugels rijd!
Het paard hangt hierdoor in de galop in de teugels. in de draf loopt ze mooi ontspannen, soms wel iets te diepmooi paard verder!
Waarom rij je haar met lossere teugels?
Ik heb geen losse teugels, wel soms een los-vast verbinding omdat ze nog onrustig is in de aanleuning. Ik streef ernaar om het paard van achter naar voren te rijden en een lichte verbinding met de mond te hebben. Ik werk niet terug met mijn hand, ik rijd met mijn been naar mijn hand toe, begrens daarin, en dan geeft ze na. Ik wil dat ze actief van achteruit komt en dat is ook eerste prioriteit, dan zoekt het paard vanzelf de hand op en zakt ze daar fijn in. Maar daar is ze dus nog wel wat zoekende in, omdat ze ontspanning heel moeilijk vind.
Ik rijdt ook bijna alleen maar rechtuit, af en toe een volte maar verder geen gekke dingen, mijn doel was eerst bevestigen en het paard het fijn laten vinden, dan de rest. Niet te moeilijk maken.
Helaas gaat ze vanwege omstandigheden weer terug naar de eigenaar. Echt zo jammer want ik heb echt genoten van haar, updates zullen dus helaas uit blijven.
. AmoorM schreef:Jaime_ schreef:Eerlijk? ik had er iets meer van verwacht na al jouw rijtechnische commentaar hier op bokt (waar overigens niets mis mee is natuurlijk het is opbouwende kritiek).
Maargoed, zelf weet ik het in theorie ook allemaal heel best maar is in de praktijk toch anders. (m.a.w. in theorie rijdt ik M2, in pratijk nog geen BB) Lijkt me overigens een leuk dier.
Er zijn een aantal basis dingen waar je echt wel meer op moet letten, dat is dus niet alleen je kamelenhoofd(overigens is je kamelenhoofd denk ik een balansprobleem doordat de rest van de houding ook niet geheel correct is). Voor de rest: handen rechtop, duim hoogste punt!, handen gesloten en gedragen houden, houdt qua breedte van de handzetting ongeveer je eigen heupbreedte aan, het lijkt nu heel vriendelijk hoe je toegelvoering is maar schijn bedriegt. Daarnaast schouders terug en wat trotser zitten. Ook meer voorin het zadel gaan zitten. (Beugels even uit, bovenbenen volledig naar achteren leggen dan glij je vanzelf al naar de juiste plek en dan je voet ietsje opwippen in in de beugels laten glijden). Verder lijkt het op sommige foto's alsof je stuurt alsof je fietst. Dus hand naar je toe richting knie, zoals je weet; handen moeten gelijk blijven, richting aangeven door binnenhand van de hals en niet door binnenhand naar je toe. Ach eigenlijk weet je t zelf ook allemaal wel.
Aan oohs en aahs heb je niets, dus alsjeblieft, hier ook een keer n beetje rijtechnisch commentaar voor jou! Succes!
Dat is dus (het dik gedrukte) waar iedereen mij altijd voor waarschuwt als ik het woord bokt zeg.![]()
Niet verkeerd bedoeld, maar iedereen denkt op bokt vaak exper te zijn, terwijl het in de praktijk toch anders gaat. Er zullen wel een paar kenners bij zitten. Maar de meesten zijn gewoon net zo als ons huis en tuin ruiters. Maar vaak denken bokkers dat ze de 2e Anky of Edward zijn.
En hier heb je dus z'n voorbeeld, al reageert Jolien volgens mij inderdaad met opbouwende kritiek en bedoeld ze het vast en zeker goed. Maar ik zie inderdaad veel kritiek voorbij komen.
Ik vindt het een leuk paard! En het hoofd van nog wel mee! Gewoon even op letten!