prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:02

Olympia96 schreef:
ruitje schreef:
Snap het commentaar op de 'ijzerwinkel niet zo' , het zijn allemaal normale bitten, zie er zelf een leren tussen....

Verder een check, waar een paard echt geen last van heeft, en dan ook nog eens een kincheck ertussen.

Speelketting ziet eruit als een ketting in de mond maar als je inzoomt zie je dat hij los hangt.

Tja.... Om te voorkomen dat we (weer--> zie hackney-hoefschoenen-touwtjes topic) in een topic vol onbegrip belanden, zeg ik nu alleen nog dat ík het er onvriendelijk uit vind zien.

Ik kan alle argumenten (excuses) over het 'okay'-zijn van dit soort toepassingen zo van tafel schuiven met tegenargumenten.

Ik vind het gewoon een erg onaangenaam aspect van de paardensport al die 'hulp'teugels. Of beter: de excuses die gebruikt worden om deze constructies goed te praten, die zijn nog erger. Je maakt mij niet wijs dat het prettig is voor het paard al die toestanden in z'n mond en om z'n hoofd.

That's it.

Helaas ken ik de (mogelijke) gevolgen als een paard zn kincheck kapot trekt vlak voor de start om zich vervolgens op te krullen tijdens de koers. Dat liep helaas slecht af. nope geen excuses in dit geval voor het gebruik ervan
Dus ja; een check is welk degelijk een Hulpteugel (met een hoofdletter h ja) en ben dan ook blij dat deze in de drafsport gebruikt wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:05

Mooie foto weer! Wie is die knappe Zweed (?) met nummer 23?

Soms zien dingen er erger uit voor een leek dan ze in werkelijkheid zijn. Het is uiteindelijk niet prettig voor een paard om een dichtgetrokken luchtpijp te hebben, over de kop te slaan of onbestuurbaar en zonder rem het publiek in te lopen. De check wordt vlak voor de koers pas vastgemaakt en daar lopen ze dus maar erg kort mee.

Olympia, ik ben erg benieuwd naar je tegenargumenten :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:12

oh ja...vergeet ik zo maar even zeg

ontopic comment; hele mooie foto's, vind die close up foto's juist heel mooi voor de verandering :j

Bonjour

Re: prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:15

Gave foto's! Erg mooi zo die close ups

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:16

Heb de nummer 23 al opgezocht is een Oostenrijker genaamd Black Beauty Venus. Passende naam een goede looks zitten in de familie *D

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:18

Wat een mooie foto's!
Heel gaaf vastgelegd :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 09:45

black beauty had t nog aardig ver geschopt gister volgens mij in de top 5 dacht ik...
en dank jullie wel allemaal..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:49

fransje23 schreef:

Soms zien dingen er erger uit voor een leek dan ze in werkelijkheid zijn. Het is uiteindelijk niet prettig voor een paard om een dichtgetrokken luchtpijp te hebben, over de kop te slaan of onbestuurbaar en zonder rem het publiek in te lopen. De check wordt vlak voor de koers pas vastgemaakt en daar lopen ze dus maar erg kort mee.

Leg mij het verschil maar eens uit met de paarden én de optomingen in andere rensporten:

https://www.google.nl/search?q=english+thoroughbred+racing&client=safari&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=CJS_U7DNKcTeOKPGgfgD&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=320&bih=460

https://www.google.nl/search?client=safari&hl=nl&biw=320&bih=460&tbm=isch&sa=1&ei=YpS_U4zNCISoO7GmgZAF&q=arabian+horse+racing+competition&oq=arabian+horse+racing+competition&gs_l=mobile-gws-serp.3...29052.34811.0.35523.19.16.0.0.0.4.1532.3508.0j2j0j1j7-1j1.5.0....0...1c.1.48.mobile-gws-serp..18.1.155.vGpwj_4Lw_Q

Een paard dat rent zal nooit z'n hoofd laag dragen. Je ziet het op alle foto's van de Engelse en Arabische volbloeden. Op deze foto's zie ik geen volgebouwde monden.

Wat is het verschil volgens jou? Waarom deze paarden niet en de dravers wel?

Het zijn precies die verhalen over hoofden omhoog trekken, vallen, extra bitten om te 'spelen' die storen.

Blindheid voor je eigen business? Geld? Wat is het?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:52

Wauw die eerste!!! Wat een plaat!!

Erg mooie foto's! Ik vind deze stijl juist erg mooi! Echt geconcentreerde koppies!

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:54

dat zwarte paard OMG zo mooi <3 <3

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 09:54

olympia is nogal een verschil he ren en drafsport...
bij de rensport hoeven ze geen gewicht te trekken maar te dragen. en houd de jockey het hoofd omhoog door de teugels kort te houden..

bij de drafsport moet een paard trekken waarbij het paard wel degelijk het hoofd naar beneden brengt dit zie je dan ook heel vaak goed als de check/opzet teugel los zit en ze aan het warm draven zijn.

dan zie je al heel snel dat het paard op krult van voren. of het hoofd naar de grond brengt.
en daarom is er dus de check/opzet teugel omdat als ze dat doen tijdens een koers en ze gaan dan opkrullen dan krijgen ze te weinig lucht en kunnen ze gewoon dood gaan tijdens de koers.

en als je t niet gelooft zou ik zeggen ga eens kijken bij stallen of op de baan b.v duindigt doet zowel rennen als drafkoersen.

bij deze ook een topic gemaakt met complete draf foto's omdat daar vraag naar was.. hopelijk genieten jullie daar net zo van
[EV-ITP] complete draf foto's van de korte baan in egmond aan de hoef

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:25

Het blijft niet kloppen. Er wordt toch altijd gezegd dat de sulky zooo licht is en dat dravers om die reden met 1,5 jaar er al voor kunnen lopen? Dus van echt trekken kan geen sprake zijn. Of ga je me vertellen dat deze wagens zwaarder zijn dan trainingskarretjes? Dat zou ook onlogisch zijn aangezien je zo min mogelijk gewicht wilt hebben.

Daarnaast ben ik opgegroeid naast een trainer van dravers. Dat was toen een bekende trainer in het Noorden. Ik kwam zijn paarden regelmatig in het bos tegen. Zowel voor de sulky als onder de man. Zulke constructies in de mond als de paarden op deze foto's hadden die paarden nooit!

Dat is wel meer dan 20 jaar geleden. Tijden zijn veranderd. De drang om geld te winnen niet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 10:28

weet dat er met training dagen ook niet met de opzet/check gereden word als goed is...
in ieder geval veel mensen die hier op t strand trainen en bij hun eigen thuis word er zonder getraind.
en daar worden ze zowel onder het zadel als voor de trainingssulky getraind.

enkel met wedstrijd word het gebruikt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:53

Zucht, bokt....

Nathalie je hebt net als vorig jaar weer fantastische platen geschoten! Je kan trots zijn op jezelf, echt mooi. De kracht die alle fotos uit stralen..

Ik heb samen met @Joolien een tijdje geassisteerd daar. Zij iets langer dan ik :') (een paar jaar langer)

Maar ik kan je verzekeren dat er echt heel erg goed voor de paarden gezorgd word. Dat de bitten er inderdaad heftig uitzien en de opzetten ook. Laten we onthouden dat we te maken hebben met paarden die
graag volgas gaan en daarbij het hele lijf willen gebruiken. Ja er zijn dravers die hun kop intrekken of laag zetten waardoor ze kunnen stikken. Alle bitten die ik hier zie vind ik niet agressief (maar het ziet er wel uit alsof ze helemaal volgehangen zijn als je niet echt weet wat het is of wat het doet). Het is wel zo dat je moet onthouden dat de mensen erachter inderdaad op een heel licht karretje zitten en de pikeurs zelf ook allemaal niet echt zwaar zijn. Dan wil je inderdaad wel iets te vertellen hebben en niet met de zenuwachtige temperamentvolle draver keihard het publiek in racen.

Je ziet in elke tak van de paardensport andere tuigage. Paarden voor de wagen hebben bijvoorbeeld vaak een bit met een lichte tot zware hefboomwerking in hun mond. Daar zou je ook iets van kunnen zeggen.
In de springsport word ook vaak met hele zware bitten gereden of met bitlose optomingen over het "normale hoofstel" heen. Ik wil niet alles goedkeuren maar ik wil wel aangeven dat er niet altijd een reden is om gelijk over onvriendelijkheid te spreken. Mijn vraag aan jou is (@Olympia96) wat denk je wat er zou gebeuren als je met een gewoon engels hoofdstel en een gebroken bitje zo'n race zou starten?

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:15

Olympia96 schreef:
fransje23 schreef:

Leg mij het verschil maar eens uit met de paarden én de optomingen in andere rensporten:

https://www.google.nl/search?q=english+thoroughbred+racing&client=safari&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=CJS_U7DNKcTeOKPGgfgD&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=320&bih=460

https://www.google.nl/search?client=safari&hl=nl&biw=320&bih=460&tbm=isch&sa=1&ei=YpS_U4zNCISoO7GmgZAF&q=arabian+horse+racing+competition&oq=arabian+horse+racing+competition&gs_l=mobile-gws-serp.3...29052.34811.0.35523.19.16.0.0.0.4.1532.3508.0j2j0j1j7-1j1.5.0....0...1c.1.48.mobile-gws-serp..18.1.155.vGpwj_4Lw_Q

Een paard dat rent zal nooit z'n hoofd laag dragen. Je ziet het op alle foto's van de Engelse en Arabische volbloeden. Op deze foto's zie ik geen volgebouwde monden.

Wat is het verschil volgens jou? Waarom deze paarden niet en de dravers wel?

Het zijn precies die verhalen over hoofden omhoog trekken, vallen, extra bitten om te 'spelen' die storen.

Blindheid voor je eigen business? Geld? Wat is het?

Het is toch wel een wereld van verschil hoor de draf- of rensport. Even 1 van de weinige draffoto's uit je link naar voren gehaald en daar gebruiken ze toch ook echt een andere optoming: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Harne ... ng_(Pacers).jpg

Overigens weer even ontopic, prachtige foto's!! En bokt zal bokt niet zijn als daar weer een hoop commentaar op moet komen.
Laatst bijgewerkt door ogidni op 11-07-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:18

Wat een geweldige fotos zeg.
Heel mooi.

Ik ga me niet in de discussie mengen...
Voor je gaat gillen, loop eerst is een dagje met een trainer mee en vel dan je oordeel.
Ik durf (zowat) te zweren dat deze dieren t beter hebben dan menig recreatie paard.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 11:25

haha dank jullie wel allemaal voor de leuke berichtjes..

discussies vind ik moet kunnen hoor..
de draf/men sport is bij veel mensen niet echt bekend en de optoming al helemaal niet.
toch vind ik het leuk dat er mensen hier op bokt zijn die iedere keer bij de vragen uitleg willen geven over de werking enz.
begin zelf al steeds meer dingen gewoon zelf te vragen op t koers terrein en zo leer je ook steeds meer over bepaalde bitjes en werking.

en voor alle mensen die na alle info die bokkers hebben gegeven zijn nog niet om zijn wil ik zeggen.
ga eens een dagje naar de ren/drafbaan of naar een korte baan en ga gewoon eens bij de trailers/vrachtwagens langs en ga gewoon eens vragen.
de meeste zijn echt niet beroerd om je te voorzien van uitleg en je houd er vaak ook nog eens een gezellig praatje aan over.

maar geloof me heb gister een paard stuurloos zien worden nou ik was heel blij dat dat net aan goed afliep want dat zag er echt heel eng uit met de snelheid die die paarden bereiken.
en al dan niet al het publiek en de hekken die toch wel heel dichtbij de paarden staan.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:37

CarinaR schreef:
Wat een geweldige fotos zeg.
Heel mooi.

Ik ga me niet in de discussie mengen...
Voor je gaat gillen, loop eerst is een dagje met een trainer mee en vel dan je oordeel.
Ik durf (zowat) te zweren dat deze dieren t beter hebben dan menig recreatie paard.

Mijn oom zit al járen in de drafsport. Met hem kan ik wel een normale discussie voeren.
Maakt verder niet uit. Voor mijn gevoel 'gil' ik niet, maar uit ik mijn bedenkingen.
Bedenkingen die ik in sommige gevallen ook heb bij trainingsmethoden in de dressuur of het springen of western.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:38

Olympia96 schreef:
Het blijft niet kloppen. Er wordt toch altijd gezegd dat de sulky zooo licht is en dat dravers om die reden met 1,5 jaar er al voor kunnen lopen? Dus van echt trekken kan geen sprake zijn. Of ga je me vertellen dat deze wagens zwaarder zijn dan trainingskarretjes? Dat zou ook onlogisch zijn aangezien je zo min mogelijk gewicht wilt hebben.

Daarnaast ben ik opgegroeid naast een trainer van dravers. Dat was toen een bekende trainer in het Noorden. Ik kwam zijn paarden regelmatig in het bos tegen. Zowel voor de sulky als onder de man. Zulke constructies in de mond als de paarden op deze foto's hadden die paarden nooit!

Dat is wel meer dan 20 jaar geleden. Tijden zijn veranderd. De drang om geld te winnen niet.

Tijden zijn in dat opzicht niet veel veranderd bij 20 jr geleden hoor. Ook toen reden dravers tijdens de koers met check etc.
De dravers die jij tegenkwam deden aan duurwerk/kwikkelen. (in gewone mensen taal, een trainingsdraf om conditie op te bouwen). Daar bestaat 70% van de training van een draver uit.
Tijdens snelwerk (interval of langere afstand) komen ze voor de lichte sulkey te staan en wordt check, proppen, etc. gebruikt.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:39

Maar Olymia96 wat denk jij dat er gebeurd als zij deze paarden met een engels hoofdstel en een simpel gebroken bitje rijden dan?

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:55

Zijn super mooie foto's als je weet hoe snel deze mannen/vrouwen kunnen gaan, netjes.

Over de de bitten e.d. heb ik soms ook mijn bedenkingen maar dat heb je in elke tak wel denk ik dan. Het is wel zo het paardje met de speelketting zal toch niet veel kunnen spelen aangezien zijn tong vastgebonden is... Wrsl zal hij anders zijn tong over het bit gooien en heeft de bestuurder niet veel zegs meer.

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:58

Bedankt voor de uitleg over de bitten..mooie foto's knap dat je ze op snelheid kan fotograferen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:58

Axel_Valerie schreef:
Maar Olymia96 wat denk jij dat er gebeurd als zij deze paarden met een engels hoofdstel en een simpel gebroken bitje rijden dan?

Dat doet er niet toe. Als ik op bokt een foto zet waarop ik met mijn paard een buitenrit maak met slofteugel en een pelham bit er in zegt iedereen ook "waar ben jij mee bezig?". En dan zeg ik "mijn paard is buiten super voorwaarts, dus wat denk jij dat er zou gebeuren als ik ging buitenrijden met een simpel hoofdstel en een gebroken bitje?". Denk niet dat iedereen dan even begrijpend reageert.

Ontopic: de foto's hebben veel uitstraling! <3

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:05

Wauw mooi vastgelegd en wat zijn ze toch mooi en allemaal anders, mooi gezicht altijd die korte baan draverijen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:05

Die koppig zijn inderdaad prachtig! Machtige sport is het toch ook.

Dat doet er helemaal wel toe gwahir. Deze paarden zijn hierop gefokt, ze willen gaaaaan. Er is niets aan te doen. Bij veel paarden die buiten amper te rijden zijn, komt het gewoon door onvolledige training. Maar als je nou eenmaal een hittepetit hebt hoor je mij niet zeiken over een zwaar bit of hulpteugel :)