nieuwe aanwinst! 5-jarige hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Re: nieuwe aanwinst! 5-jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 22:47

Ik weet niet wie die danielle is maar ik weet wel hoe ik mijn paard wil trainen.

En 10 min aan een bijzet gaat het leven van een paard heus niet zo hard verdaneren. (jammer dat als er iets is om over te vallen meteen iedereen daarover struikeld).

Ik heb hem gister (en hiermee longeer ik mijn paarden bijna altijd) gelongeerd met een touw, weet de naam even niet. (zoon wit touw)

En ik weet dat ik 16 ben dus nog veel moet leren maar dit is paard nummer 4 of 5 wat ik volledig zelf doorrijd en ik heb geen problemen gehad met mijn paarden.
Ik krijg uiteraard ook voldoende begeleiding met het doorrijden van paarden.

En de uitleg voor de bijzetteugel wil ik best geven maar liever in pb.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:16

Eigenlijk is dit een topic waar ik me over verbaas. Feit dat hij hengst is, daar verschiet niemand van terwijl daar op bokt toch een keihard oordeel op volgt meestal. Een foto waarin de bijzet ogenschijnlijk wat strak staat is opeens wel een probleem. Een iemand zegt daar iets over en de rest volgt.

Zodra het paard nageeft hangt de bijzet los. Paard doet het hartstikke leuk gezien zijn ervaring.

Snap trouwens niet dat het naar rij itp is verplaatst want het is geen rij topic.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:18

Wat een ontzettend leuk ventje is dat! Heel veel plezier ermee!

En niet zo op letten hoor, dat commentaar ;) typisch bokt, of ze nou gelijk hebben of niet. Paardlief is 5 en net onder het zadel, ik vind dat je hem knap aan het lopen hebt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:22

Gefeliciteerd met je knappe verschijning! Leuk dier, daar mag je zeker trots op zijn :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:33

Percy schreef:
Eigenlijk is dit een topic waar ik me over verbaas. Feit dat hij hengst is, daar verschiet niemand van terwijl daar op bokt toch een keihard oordeel op volgt meestal. Een foto waarin de bijzet ogenschijnlijk wat strak staat is opeens wel een probleem. Een iemand zegt daar iets over en de rest volgt.

Zodra het paard nageeft hangt de bijzet los. Paard doet het hartstikke leuk gezien zijn ervaring.

Snap trouwens niet dat het naar rij itp is verplaatst want het is geen rij topic.

wat is er dan "mis" aan dat het een hengst is? Is toch geen enkel probleem als je er mee om weet te gaan en er de accommodatie voor hebt?

TS, lijkt me echt een geweldig paardje, kopie is ook zoooo schattig. Ben het wel eens met de meesten dat hij strak oogt in de bovenlijn, lekker voorwaards neerwaard rijden. Veel plezier!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:49

Heel erg leuk paardje en er mogen nog wel iets spiertjes op maar dat komt nog wel goed. :D

En op dat hij een hengst is.. Ik weet niet wat je met hem van plan bent? Als je namelijk hem niet wilt laten dekken zou ik hem laten ruinen. Dan heeft hij die hormonen niet zo in zijn lijf. Ik zie namelijk bij ons 2 hengsten (geen goed gekeurde en dekken niet) dat ze veel last hebben van hun hormonen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 06:54

Wat een lekker koppie heeft hij...

Wel mag je hem van mij met rijden meer ruimte aan de voorkant geven...

Ik vind je teugels aan de korte kant...

Succes met hem

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:29

Het is rij itp omdat ze erop rijdt ;)

Bovenlijn houdt hij veel te strak, moet hij gaan loslaten en dat doet hij niet op teugels met veel druk. Een iets losser bijzetje lijkt misschien zinloos, maar leert hij wel dat hij kan en mag loslaten. Want op deze manier kom je jezelf snel genoeg tegen, maar als jullie toch alles beter weten en niks ter harte nemen, zet je onzin dan ook niet op bokt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:32

suikermeisje schreef:
Het is rij itp omdat ze erop rijdt ;)

Bovenlijn houdt hij veel te strak, moet hij gaan loslaten en dat doet hij niet op teugels met veel druk. Een iets losser bijzetje lijkt misschien zinloos, maar leert hij wel dat hij kan en mag loslaten. Want op deze manier kom je jezelf snel genoeg tegen, maar als jullie toch alles beter weten en niks ter harte nemen, zet je onzin dan ook niet op bokt.

Laatste regel, amen.

Je hebt geen enkel doorgereden dier lang genoeg (er van uitgaande dat je alles 1 a 2 jaar hebt) om te zien wat je verkeerd hebt gedaan in de basis. "Doorrijden" is geen kunst hoor, het correct doen wel.

Veel kan correct lijken maar na een jaar of 2 trainen merk je wel wat fout is gegaan als het dier altijd zo strak loopt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:11

Ik vind het een leuk dier!

maar die bijzet man man man... dit is gewoon zijn hoofd zo strak opknopen dat ie geen keus meer heeft. Hij geeft niet na, hij gaat niet mee met hand/teugels, hij word gewoon in een houding gedwongen, zet zijn rug vast. Je bent echt niet de enige die dat niet begrijpt, dat zal niemand je ook kwalijk nemen, maar je kan deze kans wel aanpakken om je wat meer te verdiepen in de correct trainen ipv in houding dwingen en daar je voordeel uit halen. Je bent nog jong, dus als jij dat nu al leert /aanpast, ga je een mooi paardenleven tegemoet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:14

je kunt inderdaad een paard vreselijk verpesten door het verkeerd te gymnastiseren.Verkeerd gymnastiseren wil zeggen een paard dwingen in een bepaalde houding te lopen in plaats van hulpteugels te gebruiken als begrenzing.
Ik ben absoluut voor bijzetten,ook jonge paarden....maar begrenzend,niet dwingend.Dat is een wereld van verschil.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:42

Ben het wel met het vele commentaar op de te korte bijzet eens.
Dit is NIET de manier om een jong paard te leren zich correct te bewegen.
Niks, stelling, die bijzet is te kort afgesteld.

Ik lees enkele posts van TS later dat ze nu een "soort wit touw" gebruikt. Daar gaat niemand verder op in, maar dat zou heel goed de "longeerhulp" kunnen zijn. Een bijzonder vriendelijk en effectief (in de zin van ontspannen lopen op eigen keuze van het paard) middel, mits die niet OOk te strak staat afgesteld.

Ook ik begrijp niet waarom het een probleem zou zijn dat het een hengst is.
Zo lang TS daar geschikte ruimte en onderkomen voor heeft of heeft gevonden, wat maakt het dan uit?

kikifleurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:48

Weet je wat ik vind?! Ik vind het een super mooi beesie!

kikifleurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:50

En ze vraagt niet om rijtips? maar ze vraagt of je het een leuke nieuwe aanwinst vind!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:52

kikifleurx schreef:
En ze vraagt niet om rijtips? maar ze vraagt of je het een leuke nieuwe aanwinst vind!

mensen zeggen dit omdatb dit neit goed voor t paard is omdat jonge beestjes eerst op eigen benen moeten leren lopen en daarna pas met bijzet ofzo

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:02

Het is een mooi dier! En heel veel succes met doorrijden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:03

Ik ben dus blijkbaar de enige die zich afvraagt wat een 16 jarige met een hengst moet ? Ik snap dat dus echt niet :n

Het is wel een prachtdier :j Dus ik snap zeker dat je ervoor gevallen bent !

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:40

Zonde, echt enorm zonde, van zo een mooi dier dat ie verkeerd wordt getraind.

Als dat touw wat je bedoelt, de longeerhulp is, doe je er goed aan om die te gebruiken! En dan niet strak zetten zoals de bijzet.

Je wilt dat je paard over de rug gaat lopen. Door hem zo kort te zetten terwijl hij nog geen niveau heeft, zorg je ervoor dat hij alleen in een krul loopt, bovenlijn erg strak, niet nageeflijk vanuit de schoft.

Hoop dat je wat met het advies van de bokkers doet, dan wordt dit vast een topper!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:01

terpentijn schreef:
Ook ik begrijp niet waarom het een probleem zou zijn dat het een hengst is.
Zo lang TS daar geschikte ruimte en onderkomen voor heeft of heeft gevonden, wat maakt het dan uit?

Dan moet je maar eens een ander topic van hun nalezen....
[VSW] Waar gaan we de containerstal zetten?

Vreemd allemaal, Daniëlle Heijkoop wordt op de 1e pagina aangehaald als voorbeeld voor het strakke bijzetten, en vervolgens wordt gezegd ik ken haar niet. Als je haar niet kent, dan neem je ook haar trainingsmethodes niet over neem ik aan?
Bovendien blijkt uit je antwoord dat je precies weet wat je "verkeerd" doet, wat de andere mensen bedoelen met te strak bijgezet.

Ik zou alle adviezen van harte nemen en niet alles willen goed praten. Een paard kun je maar 1 keer verpesten hoor, en je hebt ze sneller verpest dan je denkt, zeker die jonge paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:03

Geryon schreef:
Hoop dat je wat met het advies van de bokkers doet, dan wordt dit vast een topper!

Vast net zo'n topper, als de paarden van de bokkers die hier het beter weten advies geven :+ :')

echt bokt weer hoor.....ik heb de mijne ook wel vaker dan eens zo bijgezet, wil nog niet zeggen
dat een paard slecht getraind wordt, knap dat jullie dat allemaal kunnen zien van een paar foto's!

leuk paard ts! zie ze liever zo omhoog lopen onder het zadel, dan als een stofzuiger op de voorhand kachelen met een paar losse waslijnen, komt vast goed met je paard ;)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:10

Wij trainen die van ons ook wel eens wat meer bijgezet hoor. Het gaat meer om de leeftijd en de ervaring van dit paard specifiek en dan lijkt het me echt niet verstandig.
Maar goed zoveel mensen zoveel meningen, toch? Als je foto's plaats kun je zowel positief als negatief commentaar verwachten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:21

listiglistje schreef:
Geryon schreef:

Vast net zo'n topper, als de paarden van de bokkers die hier het beter weten advies geven :+ :')

echt bokt weer hoor.....ik heb de mijne ook wel vaker dan eens zo bijgezet, wil nog niet zeggen
dat een paard slecht getraind wordt, knap dat jullie dat allemaal kunnen zien van een paar foto's!

leuk paard ts! zie ze liever zo omhoog lopen onder het zadel, dan als een stofzuiger op de voorhand kachelen met een paar losse waslijnen, komt vast goed met je paard ;)

er is een verschil tussen dwingen en begrenzen...dat zou jij toch moeten weten ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:21

MargreetW schreef:
Wij trainen die van ons ook wel eens wat meer bijgezet hoor. Het gaat meer om de leeftijd en de ervaring van dit paard specifiek en dan lijkt het me echt niet verstandig.
Maar goed zoveel mensen zoveel meningen, toch? Als je foto's plaats kun je zowel positief als negatief commentaar verwachten.

paard van ts is 5 toch? die kunnen best wel wat hebben hoor... pleit voor ts dat ze er nu pas mee aan de slag gaan!

De hengsten voor de HK worden al met 2,5 strak bijgezet en veel daarvan lopen nog GP op hogere leeftijd :P

Ze zijn niet van suiker, kijk je moet hem natuurlijk niet zijn leven lang iedere dag zo laten lopen,
maar een enkele keer kan echt geen kwaad hoor.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:28

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, leuk beestje.
Als opmerking wil ik ook de al eerder genoemd valse knik noemen.
Dat hij al langer zo loopt kun je zien aan de bespiering van zijn onderhals.
De spieren horen er juist boven op te zitten, vooral omdat hij nog hengst is, zou hij heel goed een stoere "hengennek" kunnen hebben, maar die heeft hij (nog) niet.
Heel veel succes met het verplaatsen van deze bespiering!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:32

Bah, de post hierboven, en vooral de dooddoener (cliche) "ze zijn niet van suiker hoor"
Onder de 6 jaar zijn ze dat dus gewoon WEL, het is dat mensen het geduld niet willen hebben en ook niet in willen zien dat dat simpelweg een biologisch feit is.

Wat kan het schelen wat anderen met hengsten doen, die lopen met 2,5 ook al op de renbaan, of het goed is of niet, denkt niemand over na "het is gewoonte", dus "zal het wel goed zijn" want 'anders wonnen ze toch niet?" Wat ee domme denkwijze.

"Veel ervan lopen nog GP op hogere leeftijd" ook al weer zo'n dooddoener... want.. .. een hele hoop ook NIET, en zijn voortijdig uitgevallen door blessures.

Mensen moeten eens in het belang van het dier leren denken ipv. alleen voor hun eigen belang.