Noriker stamboek hengsten de wei op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Re: Noriker stamboek hengsten de wei op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:29

Ik denk zelf trouwens dat de oudere bruine hengst de leider is. Die stond als eerste rustig in het midden te vreten.

Ik had dat topic van vorig jaar trouwens nog niet gezien. Lees nu die reacties...hihihihi.
Half uurtje spektakel en daarna vretende paarden. Ok de spikkel had wat bloed, maar die daagde alle bewezen oudere hengsten ook uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:33

Ja dat topic van vorig jaar was erg grappig. Het liefst dit soort dingen niet doen, en als het wel moet dan zonder bijzijn van publiek, omdat het geen volksvermaak mag zijn....Tja.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:34

Cassidy schreef:
Ja dat topic van vorig jaar was erg grappig. Het liefst dit soort dingen niet doen, en als het wel moet dan zonder bijzijn van publiek, omdat het geen volksvermaak mag zijn....Tja.

Ja want als je er naar kijkt is het veel erger :D

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:36

Verschrikkelijk gave plaatjes zo samen, heerlijk !!!! En het 'hengstengeweld' spat er van af <3 !!!!

Dank je voor de mooie foto's :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:50

Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 19-06-14 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:54

CrazyCat schreef:
Cassidy schreef:

Ja want als je er naar kijkt is het veel erger :D

Het zijn zware hengsten, als die bezig zijn kan het er denk erg spectaculair uit zien! Toch zie je nergens een naar gevecht, echt meer stoeien. (ik baseer me dan op het filmpje uit dat andere topic) En gelukkig maar dat ze het grootste deel van die rangorde op een vlakte kunnen bepalen en niet daarboven, want als de Alm lijkt op de bergweides hier, gaat het soms een flink stuk steil naar onder. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:56

CrazyCat schreef:
Dit is trouwens bij mijn dorp op de berg een klein groepje haflinger en Norikers met veulens.
Die kwam ik van de week tegen toen we met de honden aan het wandelen waren.

Ik woon hier linksonder beneden.
Daar beneden dus.

.

Dat is toch echt een prachtige omgeving waar je woont! Hoe lang per jaar hebben jullie sneeuw?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:58

Wauw wat onwijs gaaf zeg!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:01

Ik zie twee dezelfde foto's? Prachtige omgeving daar. Wil wel bij je op vakantie komen ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:12

Kijk ik begrijp de reacties ergens ook wel, maar na drie jaar hier in de bergen begin ik de tradities te snappen.

Het aantal toeristen die naar zoiets toe komen is klein. De meeste mensen komen her en der uit de bergen in Tirol, Ost-Tirol en Salzburg. Het heeft ook weinig te maken met kijken naar vechtende dieren, het is van oudsher een traditie om familie en bekenden die je zelden ziet te treffen.
Om die reden vieren Oostenrijkers in de bergen alles. Het is ook een beloning voor al het harde werk dat een boer doet in de zomer.
Er zijn hier nog steeds veel stukken die met de hand worden gemaaid (met een zeis of met een soort handmaaier mini tractor gevalletje waar je achter loopt).
En als er iets te vieren is met muziek, eten, bier, schnaps en gezelschap dan maak je daar een Feest van met alles erop en eraan.

Norikers waren hier nog niet heel lang geleden echt gebruikspaarden van arme boertjes. De mensen hebben het hier nog steeds niet heel breed en veel zijn nog steeds van die boertjes met een paar koeien. Waarvan de vrouw dan een paar kamers verhuurd aan toeristen.

Ook hebben ze het nou weer niet zo geweldig als de illusie van zomers vrij op de alm. De meeste paarden staan de winter op stal en komen er bijna niet uit. Veel zelfs in stands. (net zoals de meeste koeien 's winters vast staan aan kettingen en mogen er 1x per dag even uit als de stal schoongespoten wordt).
Sommige boeren hebben sulky slees in de winter en trainen hun Norikers wel gewoon. Daar worden ook wedstrijden in georganiseerd met dravers en Norikers op sneeuw.

Op dit moment zie je Norikers bij enkele liefhebbende boeren, maar ze zijn wel heel erg traditioneel. Dus veel op stal en in de zomer vrij op de alm. Geen nonsens en zachtzinnig zijn ze ook niet altijd. We kennen allemaal de oude boerkes wel in Nederland toch. Die zie je hier ook nog in wat jongere generaties terug.

Deze stamboekhengsten wonen ook bij diezelfde kleine boertjes. Die hebben er 1 hooguit 2 staan.
Dat zijn geen professionele hengstenhouders met inseminatiekamertjes zeg maar.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:14

Wat een prachtige foto's! En wat goed dat de paarden daar tenminste als echte paarden worden behandeld en gehouden. Dat zie je hier nog niet zo snel gebeuren, een paar hengsten bij elkaar gooien.

Lijkt me geweldig om eens IRL te zien.
Wat voor werk doe jij trouwens in Oostenrijk (als ik dat mag vragen)? Ik kan me voorstellen dat het namelijk niet iedereen's droomland is en dat de meeste zouden opteren voor een warm land :)

xjessie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:20

Erg gaaf! Hoe gaat het met jou paardjes? Ben altijd een stille meelezer/kijker.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:22

Heb het je al gezegd, maar ik blijf de foto's echt super gaaf vinden!!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:23

Percy schreef:
Ik zie twee dezelfde foto's? Prachtige omgeving daar. Wil wel bij je op vakantie komen ;)

Oeps zelfde linkje heb hem aangepast. Hier beneden woon ik dus.

Afbeelding

Afbeelding

Normaal gesproken hebben we sneeuw vanaf December tot hooguit begin April. Ost-Tirol ligt tegen Italie aan algemeen hebben wij een wat zachter klimaat en minder sneeuw dan Noord -Tirol en Salzburg.
Echter was afgelopen winter zeldzaam en had niemand in Oostenrijk sneeuw en wij teveel. In 1 weekend viel hier 2 meter en in delen nog zuidelijker zelfs 3 meter.

Vakantie is en aanrader voor iedereen die van natuur houdt (zomers) of graag gaat skieen. Zomers is Ost-Tirol echt het allermooiste qua bergen en niet zo toeristisch. Je komt op wandelpaden geen hordes toeristen tegen, maar er is wel genoeg te doen en heel erg veel wandelwegen. Je kunt hier ook heel hoog komen want zomers vanaf juni zijn de liften weer open. Je zit hier aan de voet van de hoogste berg van Oostenrijk en dus echt in het hooggebergte met stoere puntige bergtoppen.
Verder is het hier erg betaalbaar de prijzen liggen nog een stuk lager dan elders in Oostenrijk (de lonen ook trouwens ;) ) Voor 50 euro per dag heb je een appartement voor een flink gezin met keuken en alles erop en eraan. Simpele maar goede traditionele keuken zo'n 8 a 9 euro voor een hoofdgerecht.
Je moet uiteraard wel even weten waar je moet zijn, maar daar daar kan ik altijd in adviseren natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 19-06-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:30

Wat een práchtige paarden! Dank voor de foto's, echt genieten :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:07

Op vakantie gaan is wat lastig met dieren aan huis waaronder de paarden maar ik hou het zeker in gedachten. Ik vind mijn dochter nu nog net wat te jong om alleen thuis te blijven maar misschien volgend jaar als ze dan hier samen met een vriendin kan zijn. De lange latten laat ik wel aan me voorbij gaan. Val al te vaak om zonder dat soort attributen ;)

Lijkt me echt genieten daar en ondertussen Norikers kijken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:01

CrazyCat schreef:
Het aantal toeristen die naar zoiets toe komen is klein. De meeste mensen komen her en der uit de bergen in Tirol, Ost-Tirol en Salzburg. Het heeft ook weinig te maken met kijken naar vechtende dieren, het is van oudsher een traditie om familie en bekenden die je zelden ziet te treffen.
Om die reden vieren Oostenrijkers in de bergen alles. Het is ook een beloning voor al het harde werk dat een boer doet in de zomer.
Er zijn hier nog steeds veel stukken die met de hand worden gemaaid (met een zeis of met een soort handmaaier mini tractor gevalletje waar je achter loopt).
En als er iets te vieren is met muziek, eten, bier, schnaps en gezelschap dan maak je daar een Feest van met alles erop en eraan.

Dat is niet alleen in Oostenrijk zo, maar in Beieren (Duitsland) ook. Ik had het in het vorige topic ook al aangegeven, als er een reden is om te vieren gaan ze dat doen ook, voor de sociale contacten en een stukje vertier.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:03

Wat een prachtige, machtige paarden <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:12

Waaw ! Daar zijn de Norikers ! <3 <3 Wat een bende paardenkracht bij elkaar !
Heel mooi verslagje en foto's !
* Is nog steeds erg jaloers op die mooie omgeving :o *

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:39

Ik heb steeds het idee dat ik naar een topic van vorig jaar kijk...
Werd bijna hetzelfde gevraagd en verteld.

Ik vind je foto's echt super gaaf en als ik een keer de tijd en het geld heb ga ik er zeker heen om dit prachtige schouwspel met eigen ogen te bewonderen...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:18

Hammeke schreef:
Wat een prachtige foto's! En wat goed dat de paarden daar tenminste als echte paarden worden behandeld en gehouden. Dat zie je hier nog niet zo snel gebeuren, een paar hengsten bij elkaar gooien.

Lijkt me geweldig om eens IRL te zien.
Wat voor werk doe jij trouwens in Oostenrijk (als ik dat mag vragen)? Ik kan me voorstellen dat het namelijk niet iedereen's droomland is en dat de meeste zouden opteren voor een warm land :)
'

Ik ben zelfstandig ict-er (eigen bedrijfje had ik in Nederland al) en mijn man werkt in de horeca. We zijn hier samen 2x op vakantie geweest, mijn man komt hier al vanaf kinds af aan. Op een gegeven moment toen mijn man in Nederland geen werk kon vinden hebben we de knoop doorgehakt. Baan en huis gezocht hier via internet en toen in Nederland de huur opgezegd.

Maar ik denk dat de meeste mensen een beetje een vertekend beeld hebben van hoe koud het hier is hoor. We zitten tegen Italie aan, dus hebben een mild bergklimaat en veel zon. 20 tot 30 graden in de zomer is gewoon heel normaal hier, alleen niet zo klef als in Nederland en 's nachts koelt het af. Heel weinig regen.
Wel ruim 3 maanden sneeuw, maar de gevoelstemperatuur is echt gemiddeld hoger dan in Nederland.Liever sneeuw met een zonnetje dan grijs grauw, nat, wind.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:19

Wat een prachtig topic, erg mooi om te zien. En Oostenrijk is natuurlijk gewoon mooi. <3

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:42

wauw wat een prachtige paarden de 1 nog waanzinniger dan de ander ik hou hier wel van <3

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:51

Wow wat een gave paarden! <3

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:22

Ziet er spectaculair uit, maar wat is het nut om die hengsten zo bij elkaar te zetten en te laten vechten?