Zadelclinic "Past mijn zadel" impressie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:20

Aimee schreef:
Ik ben heerlijk met paard naar het strand geweest gisteren, Sandra :D

Oh, dat lijkt me zo gaaf! Je had er in ieder geval goed weer bij :j

magda_90

Re: Zadelclinic "Past mijn zadel" impressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:42

Bedankt voor de leuke reacties. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:05

Hoeveel ruimte is er nodig voor zo'n kliniek?Moet het paard kunnen draven en galoperen of word het in stand uitgelegd?

Heerlijk zo'n strandrit,staat ook nog op mn verlanglijstje hihi

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:41

Het wordt in stand uitgelegd, dus je hebt geen bak nodig.

Wat dat betreft vind ik een vervolg gericht op passen in beweging wel interessant :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:42

Ahhh oke! :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:48

Wat boeiend!
Kom je ook in Noord Brabant/belgie ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:54

_iDj_ schreef:
Wat dat betreft vind ik een vervolg gericht op passen in beweging wel interessant :D

Dat is zeker interessant :j
Als daar interesse voor is, kunnen we daar vast een mooi programma voor maken :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:56

timokyana schreef:
Wat boeiend!
Kom je ook in Noord Brabant/belgie ?

Ja zeker. Ik kom door heel Nederland en België.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:24

Intressant! Werden zadels ook op eigen paard gelegd? En zijn er bijzondere conclusies uit voort gekomen? (Nieuwsgierig). Denk wel dat er nog een factor mee speelt, een paard in beweging en mening van paard zelf. Tweemaal mee gemaakt met twee paarden, een zadel lag volgens drukmeter perfect. Paard moest er niks van hebben. En afgelopen keer een maatzadel, aangemeten op paard, volgens zadelmaker prima. Maar paard wilde echt niet er onder lopen.( zadel retour dus)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:28

Super gaaf, ik zou ook graag wien weten waar ze nog meer komen. Zeer interessant!

sultan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:28

Weet je misschien wat voor een merk zadel het bruine zadel is?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:41

Dat is heel leerzaam ! Een mooie foto serie ! +:)+

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:49

sultan1 schreef:
Weet je misschien wat voor een merk zadel het bruine zadel is?

Dat was een macrider. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 08:57

Bedankt voor de leuke reacties!

Een deelnemer van de clinic had haar paard mee en daar werden een paar zadels op beoordeeld. Er werd gekeken naar o.a. schoftvrijheid, drukverdeling. Of het dus past en zo niet wat de verbeterpunten zijn en waarom.

Bij deze clinic werd niet gekeken naar het paard en ruiter in beweging (in de praktijk, in de theorie wel behandeld) maar ik had wel begrepen dat dit zeker mogelijk is. Zie ook de reacties van Aimee. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:02

Ziet er super interessant en leerzaam uit!
Mooie duidelijke foto's ook!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:23

interessant verslag zo! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:59

En wat was de conclusie uiteindelijk bij dit paard, is de eigenaresse blij naar huis gegaan met de goedkeuring van haar zadel? Dat zou natuurlijk wel heel leuk zijn :)

Het is ook wel een mooi model paard voor zo'n dag :j

Als je naast zo'n sporttype nog een kort wijnvat van een koudbloedje hebt is het ook wel leuk om de enorme verschillen te laten zien :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:03

Leuk topic! Toevallig mezelf nu in aan t verdiepen, omdat het zadel van mijn leasepaardje niet goed past...Ook wel interesse in clinic en kosten.

@Aimee, las op de site dat jullie geen zadelmaker werk doen, vroeg me wel af of jullie zelf een bepaalde opleiding voor het zadelpassen hebben gedaan?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:16

Mooie foto's Magda!
Je krijgt als buitenstaander echt een beeld van de dag, goed gedaan!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:52

Mooie foto's van een leuke en leerzame dag. Een absolute aanrader!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:43

vencedor schreef:
Intressant! Werden zadels ook op eigen paard gelegd? En zijn er bijzondere conclusies uit voort gekomen? (Nieuwsgierig). Denk wel dat er nog een factor mee speelt, een paard in beweging en mening van paard zelf. Tweemaal mee gemaakt met twee paarden, een zadel lag volgens drukmeter perfect. Paard moest er niks van hebben. En afgelopen keer een maatzadel, aangemeten op paard, volgens zadelmaker prima. Maar paard wilde echt niet er onder lopen.( zadel retour dus)

Dit was een clinic met theorie en een demopaard :)
Natuurlijk speelt het paard in beweging een belangrijke rol als het gaat om de pasvorm van het zadel.
Het zadel moet immers in beweging passen en niet alleen als het paard stil staat.
Om die reden besteed ik veel aandacht aan het uitleggen van belangrijke aspecten van de biomechanica van het paard. Als je deze aspecten begrijpt, kun je de pasvorm van het zadel op stand beter beoordelen. Je gaat dan namelijk al uit van wat er in beweging kan gaan gebeuren.
De reacties van paarden op zadels in beweging zijn meestal heel logisch. Als je de juiste maatstaven voor de pasvorm van zadels hanteert, kunnen vervelende situaties zoals jij hierboven beschrijft veel beter voorkomen worden.

Of de conclusies bijzonder waren, kunnen de deelnemers denk ik beter beoordelen dan ik :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:48

pmarena schreef:
En wat was de conclusie uiteindelijk bij dit paard, is de eigenaresse blij naar huis gegaan met de goedkeuring van haar zadel? Dat zou natuurlijk wel heel leuk zijn :)

Het is ook wel een mooi model paard voor zo'n dag :j

Als je naast zo'n sporttype nog een kort wijnvat van een koudbloedje hebt is het ook wel leuk om de enorme verschillen te laten zien :D

Dat zou zeker heel leuk zijn. In de praktijk merken we dat dit echter heel lastig is :)
Meestal doet iemand toch mee aan een clinic omdat er twijfels zijn over de pasvorm van het zadel.
Als dit dan de democombinatie is, kunnen we nagaan of die twijfels terecht zijn en waarom dan.

Het is zeker heel interessant om verschillen te laten zien.
Daar is wel een tijdsaspect aan verbonden. Maar wellicht dat dit in een vervolg wel goed aan bod kan komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:50

Ik denk dat je gaandeweg ook wel meer aanmeldingen gaat krijgen, en wellicht dan meerdere mensen / paarden op 1 stal waardoor je er echt een super interessante dag van kan maken :j

Vind het er echt leuk uitzien zo met die bekkens ook +:)+

En als mensen "live" zien hoe je de belangrijke punten in het lichaam kan vinden en aftekenen, dan kunnen ze dat ook heel redelijk bij hun eigen paard doen en meer inzicht krijgen.

Er is toch dermate veel zadelsores waarvan een heel groot deel voorkomen had kunnen worden als degene die elke keer op het zadel gaat zitten, wat meer kennis er van had en wat bewuster de boel in de gaten zou houden :)

Natuurlijk blijf je verschillende inzichten houden in de zadelwereld, voor allerlei heel verschillende theorieën valt toch wel wat te zeggen... de 1 kiest heel bewust voor een starre boom, de ander voor flexibel. Liever juist langere dan kortere kussens, een smal of breed kussenkanaal.... het blijft toch lastig om daar een weg in te vinden want het 1 is niet per-sé fout of het ander per-sé goed :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-05-14 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:51

darkadia schreef:
@Aimee, las op de site dat jullie geen zadelmaker werk doen, vroeg me wel af of jullie zelf een bepaalde opleiding voor het zadelpassen hebben gedaan?

Ja zeker!
Ik heb de opleiding bij Saddlefit4life gevolgd, ben uitgebreid opgeleid door meesterzadelmaker Jochen Schleese :)
En aangezien kennis niet statisch is en ik me verder wil blijven ontwikkelen, blijf ik ook bijscholingen via Saddlefit4life volgen.

Ik kan wel aanpassingen aan zadels verrichten, maar ik ben daar nu gewoon niet op ingericht.
Het is wel iets waar ik in de komende tijd naartoe wil werken. Het is echter niet mijn intentie om zadels te gaan verkopen, ik wil namelijk graag onafhankelijk blijven :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:56

pmarena schreef:
Ik denk dat je gaandeweg ook wel meer aanmeldingen gaat krijgen, en wellicht dan meerdere mensen / paarden op 1 stal waardoor je er echt een super interessante dag van kan maken :j

Er is toch dermate veel zadelsores waarvan een heel groot deel voorkomen had kunnen worden als degene die elke keer op het zadel gaat zitten, wat meer kennis er van had en wat bewuster de boel in de gaten zou houden :)

Dat kunnen inderdaad hele interessante dagen worden :j

Je beschrijft precies wat ik graag wil doen, leuk! Met 'Past mijn zadel?' wil ik graag het kennisniveau met betrekking tot de pasvorm van zadels een boost geven.