Knappe tank aan het werk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hettieheks

Re: Knappe tank aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:24

Ja hoor en buiten loopt hij er ook super op... behalve bij een galopje heb ik buiten geen contact op de mond en hebben we lekker lang teugeltje. Zodra ik hem op pak word hij er alleen maar loperig op. Heb eerst veel grondwerk in de bak gedaan en stem commando's geoefend. Daar heb ik buiten veel profijt van. :-)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:27

Wat een gaaf en groot paard heb je onder je kont! Leuk hoor!
Vind hem voor zon groot dier zeker lekker lopen.

Ik heb zelf ook een paard wat zich makkelijk wat sterk wil maken en als hij ontspant het liefste gaat hangen en wil dat ik zijn hoofd vast ga houden.
Tips die ik krijg van mijn instructrice: teugels korter ( die van jou zijn zo op t plaatje ook aan de lange kant, hoewel dat voor jezelf waarschijnlijk niet zo voelt), goed met je benen blijven rijden.

Verder een tip die handig is: als jij niet gaat hangen/trekken, kan hij dat ook niet.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:32

Meestal gaan paarden "terugtrekken" op het moment dat jij te veel spanning opbouwt in je bovenlijf. En dat is wel duidelijk te zien! Je kan je handen bijna in je zakken steken tijdens het rijden.

2 tips, handen hoog en voor je uit, elleboog in een hoek van 90 graden. Niet mooi maar knappe jongen die dan nog aan de teugels kan trekken! Hij moet in je hand zakken, je kan het niet afdwingen.
tip 2, net van mijn juf meegekregen, is de teugels kruislings vasthouden (niet voor mensen die al motorisch gestoord zijn of een onbestuurbaar paard heeft :) ), dan houd je ze ook automatisch veel netter voor je omdat je echt moet focussen op wat je er mee doet.

Dus rechtop zitten en overgangen, niet terugtrekken!

Verder leuk paard!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:37

Wat een gave tank zeg! Gaaf om op te rijden denk ik!

Ondanks dat het RITP wil ik toch even een tip geven :D Op iedere foto heb je een terugwerkende hand, je hebt je handen vaststaan voor je schoot. Ik weet natuurlijk niet hoe hij aanvoelt in de hand en de foto's zijn ook zeker moment opnamen, maar ik zou toch streven naar even weerstand geven zodat hij zakt en dan direct weer hand openen en ontspannen. Dat laatste zie ik nergens terug. (Geen verwijt hoor, gewoon een constatering)

Op die manier maak je het voor het paard ook veel gemakkelijker:
Weerstand = zakken met hoofd/hals = geen weerstand meer.
Op het moment dat je blijft vasthouden wordt het voor het paard ook minder aantrekkelijk om te ontspannen, immers hij krijgt geen "beloning" voor zijn ontspanning. Normaal zou een ontspannen hand de beloning zijn voor het ontspannen .

Succes.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:41

ik kreeg ''vroeger'' als tip bij een hangend paard in eens teugels los laten zodat hij bijna stuikelde
vroeger als kind zijnde luisterde ik daar naar maar nu ik zelf besef dat het eigenlijk best gevaarlijk is en zeker bij een groter en zwaardere is de kans dan op stuikelen veel groter en moet er niet aan denken dat we over de kop gaan

zelf rij ik eigenlijk alleen maar buiten (hebben geen bak) rij ik ook altijd met hele losse teugel , maar als we op een onverharde pad komen heb ik een contact teugeltje zo dat ik sneller haar terug kan pakken
al loopt ze er nu nog dik en dwars door heen

(ze stopt gelukkig van zelf) maar ik met een zenuw beknelling wil als het eenigzins niet lekker ga gewoon haar terug kunnen krijgen naar stap

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:43

Wat een knappe tank heb je daar !
Vindt het zo een mooi ras zo lekker groot <3

Succes samen ! Komt vast goed :)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 15:07

Bovenstaande tips heb ik ook weer meegekregen van mijn instructrice, heb ik soms neiging om hem tegen te werken als hij sterk word.. en geloof me deze knappe jongen kan erg sterk zijn en moet hem ook altijd 2 tellen voor zijn :D nu na mijn lessen gaat het alweer een stuk beter en hoop snel weer nieuwe foto's te kunnen plaatsen!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:21

Wat fijn dat je zo goed met de tips aan de slag gaat!
Ik weet dat het erg lastig is om op de goede momenten wat los te laten en op de goede momenten een ophouding te geven.
Zolang je probeert te onthouden dat als hij sterkt wordt jij juist niet jezelf vast moet zetten/zelf sterk worden, zal hij als het goed is langzaam aan minder sterk worden :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 00:32

Wauw, wat een prachtbeest!!
Ik rijd zelf ook zo'n tank dus weet precies hoe lastig het is :D Maar ik vind dat je m' behoorlijk netjes voor mekaar hebt!
Hangen is hier ook een vrij bekend probleem. Zij doet het vaak tegen het einde als een soort 'zo, we zijn bijna klaar dus ik vind dat we nu voorwaarts neerwaarts moeten!' :+ Zij krijgt het zelfs nog voor mekaar om gewicht in de teugels te leggen als ik ze bijna bij de gesp vast heb, en weet zelf dus ook hoe moeilijk het kan zijn om dan de eerste te zijn om los te laten. Bij haar helpt het dat vooral goed om haar flink naar voren te rijden (let daarbij vooral goed er op dat je je hand opent!), en ook veel figuren en snelle wendingen. Daarvoor moet ze haar aandacht verschuiven en gaat ze meteen wat meer zichzelf dragen inplaats van dat ik dat voor haar moet doen :P
succes!