Wrangler (v. 007) en Urielle clinic Sander Marijnissen (M1)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:17

Zo, die is flink uitgezwaard!

Mooi dat je, met jouw ervaring, je moeilijkheden opzoekt om daar keihard aan te werken ipv in je comfortzone te blijven.

Ik zou je paard ook vanuit de schoft ronder willen zien, in het begin wat lager en naarmate hij beter gespierd word op de rug/lendenen het paard hoger in gaan stellen.
In de rondere/lagere houding veel gaan schakelen, in het begin zal je paard er weinig van begrijpen want gezien z'n bouw/bovenlijn is het voor hem gemakkelijker om groot en met een weggedrukte rug (achter het zadel) te lopen, ipv de gehele bovenlijn aan te spreken.
En daar mag in het begin zeker het neusje wat achter de loodlijn komen, al moet je er wel waakzaam op blijven dat hij ten alle tijde je hand wil volgen(en daarbij mag hij in het begin zelfs even achter de teugel blijven, als hij z'n hals maar langer wil maken) zodat je later, als het paard sterker is het neusje voor de loodlijn kunt rijden.
Door de overgangen op de juiste manier te rijden, dus zonder aan de "handrem" te trekken terugrijden, en met lichte beenhulpen wegrijden, word de rug "bol" en spant hij zijn buikspieren aan, wat weer de mogelijkheid geeft om het achterbeen verder onder te plaatsen, de schoft en later het hele front omhoog te brengen.
Zo krijg je hem ook lichter/sneller aan je been, en kun je dus met een langer, ontspannen been rijden.

Je kunt geen paard van 600kg in de oprichting rijden door heel zijn gewicht aan de voorkant met de hand op te tillen (en hem daar al dan niet los te spoelen van het bit), je kunt enkel de kop erop trekken wat resulteert in een neerwaarts bewegend paard dat voor een "leek" opgericht lijkt, maar oprichting komt vanuit de achterhand.

Zoals je zelf al kritisch opmerkte dat je aan je houding "moet" sleutelen, maar "goed" rijden is niet altijd hetzelfde als "mooi" rijden, al heeft een goede/minder goede houding zeker invloed op het algehele rijden en trainen van je paard
Er komen handige tips voorbij, ook voor ons als meelezers/post-ers.

pfff, t is al laat! :z
Laatst bijgewerkt door different1 op 23-04-14 23:29, in het totaal 5 keer bewerkt

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:20

_Denise_ schreef:
Die oren, geweldig! :D

Dat viel mij ook gelijk op, haha. Op elke foto! Te leuk. :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:21

Wat een heerlijk verslag Urielle, en wat mooi dat je zo naar jezelf kunt kijken! Dat maakt paardrijden ook zo héérlijk hè: altijd wat te verbeteren, altijd nog wat te leren!

Hoe was het overigens om deze clinic te rijden? Stierf je niet van de zenuwen van te voren?

En íets meer off topic naar andere reageerders: dúrven jullie dat?? Als iemand foto's laat zien van een bij Sander Marijnissen gereden clinic, om dan nog aanvullend rijtechnisch commentaar te geven? Ga ik me niet aan wagen ( maar heb ik ook gewoon zelf de kennis en vaardigheden (nog?) niet voor....)

En weer ontopic: Komt hier een vervolg op Urielle? Ga je nog eens terug voor een les van hem?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 23:22

Bedankt Different! Jij verwoordt heel mooi wat momenteel mijn doelstellingen zijn en waarom in relatie tot dit specifieke paard. :j
(en oh wat haat ik mijn vaak opgetrokken benen, maar dat ben ik bij aan het schaven op de hengst, die is wat vergevingsgezinder voor mijn foutjes. Tips daarvoor zijn zeker nog welkom want ik erger me dagelijks echt dood eraan)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 23:31

Punz schreef:
Wat een heerlijk verslag Urielle, en wat mooi dat je zo naar jezelf kunt kijken! Dat maakt paardrijden ook zo héérlijk hè: altijd wat te verbeteren, altijd nog wat te leren!
Hoe was het overigens om deze clinic te rijden? Stierf je niet van de zenuwen van te voren?
En weer ontopic: Komt hier een vervolg op Urielle? Ga je nog eens terug voor een les van hem?

Ik had 's ochtends een flink deel zelfvertrouwen verloren en ging eigenlijk een beetje teneergeslagen en zwaarmoedig de clinic in. Ik hoopte alleen dat hij me niet als amazone de grond in zou boren omdat ik al in de mood was 'ik kan het toch niet, ik verkoop de paarden en ga wel breien.' :o Nou ja, dat heeft hij dus niet gedaan gelukkig, hij heeft me op een enthousiaste manier flink aan het werk gezet en veel huiswerk meegegeven zonder mijn ego nog verder af te breken.
Ik heb een klein half jaar geleden een clinic gevolgd via BGV bij Danielle van Mierlo, ook dat is heel goed bevallen toen en daarom heb ik erna de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik af en toe mag komen lessen. Dus ik ben daar nu enkele keren geweest en wil eerst nog een hele tijd verder ontwikkelen onder begeleiding van Danielle. Maar mochten er nog mogelijkheden zijn om eens een clinic of les te volgen bij Sander dan ben ik daar absoluut heel enthousiast over, met name om te kijken of ik het paard nog heb kunnen verbeteren (liefst wel :P ) en hoe ik het nog verder kan uitbouwen. Eigenlijk is 45 minuten echt te kort!
( o en iedereens commentaar is welkom voor me hoor, zolang het opbouwend gebracht wordt uiteraard, want ik wil gewoon echt heel graag leren. Als iemand een andere visie heeft of aanvullende tips dan overweeg ik die graag. Alleen alles step by step)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 23-04-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:32

@punz: ook Sander Marijnissen is maar een mens, met fouten ;). Als wij iets constateren vanaf de foto, maar Sander Marijnissen, of Urielle in dit geval, kan dat op een duidelijke manier kan weerleggen, dan kunnen wij daar weer alleen maar van leren.
Zolang je het netjes houd, respect hebt voor degene die in de bak staat en opbouwend kritisch blijft naar de TS, zie ik geen reden om geen commentaar te geven.

@ urielle: tja, ontspannen, lange benen kun je volgens mij enkel oefenen door zit-oefeningen/zonder beugels rijden. Maar wellicht heeft iemand anders een fijner en minder zware oefening/reminder.

Urielle

Re: Wrangler (v. 007) en Urielle clinic Sander Marijnissen (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 23:41

Zonder beugels ga ik ze nog meer optrekken en mezelf in stoelzit duwen (ja het kan echt nog veel erger met mij :+ ) dus ik zoek echt nog iets waardoor ik gedwongen word om steun op die beugels te zoeken (zwaar maakt niet uit, het is een sport, geen dameskransje :Y) ) Ik laat nu de beugels gewoon eigenlijk wat om mijn voeten klapperen, door de lengte hangen ze min of meer ergens onder mijn voeten }:0

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 23:44

Emerald schreef:
_Denise_ schreef:
Die oren, geweldig! :D

Dat viel mij ook gelijk op, haha. Op elke foto! Te leuk. :j

Het is ook gewoon echt een schattig paardje eigenlijk. Hij is eigenzinnig, sensibel, snel beledigd, knetterheet, heeft enorme prima donnakuren, mijn hoefsmid durfde hem vorige week zelfs niet van stal te halen omdat ik er niet was, maar tegelijk is het zo'n schattig klein boefje dat je hem alles vergeeft <3

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:52

Urielle schreef:
Zonder beugels ga ik ze nog meer optrekken en mezelf in stoelzit duwen (ja het kan echt nog veel erger met mij :+ ) dus ik zoek echt nog iets waardoor ik gedwongen word om steun op die beugels te zoeken (zwaar maakt niet uit, het is een sport, geen dameskransje :Y) ) Ik laat nu de beugels gewoon eigenlijk wat om mijn voeten klapperen, door de lengte hangen ze min of meer ergens onder mijn voeten }:0

Je ogen dichtdoen en jezelf inbeelden dat je voet horizontaal op de grond staat? En dan ook echt bedenken dat je de grond onder je voeten voelt.
Dus eigenlijk een beetje vanuit je gevoel met je platte voet naar de grond rijken. (Maar dan op een zo ontspannen mogelijke manier.)
Zonder zadel/beugels heb ik zelf ook de neiging om m'n benen meer op te trekken Maar dat inbeelden met m'n ogen dicht, werkt voor mij wel heel goed. ;)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:55

Ik herken je kritische manier van denken heel erg! Iedere foto wordt met een vergrootglas uitgeplozen om te zien wat je zelf allemaal wel niet verkeerd doet.

Maar vergeet niet om te genieten van het studeerwerk he!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:59

Het is dus een kwestie om vanuit je heupen "om" je paard te gaan zitten als ik het goed begrijp.
Poeh, daar zou ik nix op weten, wellicht idd je inbeelden dat je met je voeten op de grond staat, of zodra je zit je been van het zadel halen, je zit beenknobbels voelen en vanuit dat gevoel ga je met diep ademhalen je inbeelden dat je om je paard heen zakt.
Dat vind ik heel moeilijk, omdat meestal juist is geleerd je kruis als het ware een beetje aan te trekken, wat ik persoonlijk alleen nog maar doe/wil doen bij het terug rijden in tempo.

Het is ook meestal zo dat het rijden zonder beugels/zadel beter gaat en meer effect heeft als je je been lang kunt houden.
Het was niet de juiste tip idd.

R12321: mooi verwoord!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 00:04

Ik ga het eens proberen Luckystory!

R12312, het is een mengeling van plezier en frustratie denk ik. Ik ben gek op dat paard en ik ben zo trots om te zien hoe hij voor me werkt, en we hebben zulke moeilijke tijden samen gehad dat hem gewoon zonder trubbels rondsturen al verbazingwekkend voelt, maar tegelijk kan ik me enorm ergeren aan mijn eigen fouten. Ik ben totaal niet vergevingsgezind ten opzichte van mijn eigen fouten en het stukje ookikbennietperfectenikzalhetooknooitworden :+ moet ik toch een beetje gaan accepteren om mijn ego/zelfvertrouwen/plezier vast te kunnen houden op de lange termijn. :j
Maar wie weet wat ik volgend jaar post? Ik blijf trainen, ik blijf dromen en ik blijf nastreven en uiteindelijk zal dat hopelijk toch verbetering opleveren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:08

Heb je weleens aan centered riding gedacht/gedaan om aan je houding te werken?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:09

different1 schreef:
@punz: ook Sander Marijnissen is maar een mens, met fouten ;)

Heb je gelijk in natuurlijk, en een leuke rijtechnische discussie is natuurlijk altijd de moeite waard.
Maar niet onderbouwde one liners vind ik persoonlijk dan lastig.

En verder oprecht ook: paardrijden gaat inderdaad step by step, dus ik kan me voorstellen dat een instructeur er voor kiest het een aan te pakken, en het ander ( met goede redenen) voor nu even zo te laten. En omdat ik ergens dan niet bij ben geweest, zou ik het gewoon niet zo snel durven om dan nog met commentaar te komen.. Gewoon ook omdat je midden in een proces valt ( én omdat ik van mezelf vind dat ik nog lang niet het niveau heb om kritiek te hebben om mensen die hun sporen al ruimschoots verdient hebben ( ookal maken die mensen gewoon ook fouten, voorlopig kijk ik dan liever nog maar even naar mijn eigen verbeterpunten :) . ...)

Maar ben het met je eens hoor: een gesprek over wat er gezien wordt en vandaar uit kennis en ervaring uitwisselen is natuurlijk leuk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 00:15

Prrrr schreef:
Heb je weleens aan centered riding gedacht/gedaan om aan je houding te werken?

Ja, heb ik tweemaal een clinic van gehad (een weekend en een dag) en was ook zeer leerzaam vond ik. In die tijd kon ik nl. alleen in verlichte zit te paard zitten vanwege mijn hernia's en daar ben ik eigenlijk in het eerste weekend doorheen geloodst. Wat ik een beetje miste toen was het blijven hangen op alleen zitten op je paard (en dus niet de combi zitten en rijden). Ik heb helaas al weinig geld om naar Danielle te gaan lessen, dus voor extra lessen op regelmatige basis voor mijn zit zodat ik verder kan borduren is het budget er eigenlijk gewoonweg niet plus organisatorisch is het lastig. En ik ben gewoon niet even klaar met een lesje vrees ik, dat gaat veel tijd kosten om mijn kapotte lijfje te laten rijden zoals het zou moeten. Pfff ooit was of leek het zo makkelijk!

(en nu ben ik slapen, morgen half 6 de wekker)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:41

Punz schreef:
different1 schreef:
@punz: ook Sander Marijnissen is maar een mens, met fouten ;)

Heb je gelijk in natuurlijk, en een leuke rijtechnische discussie is natuurlijk altijd de moeite waard.
Maar niet onderbouwde one liners vind ik persoonlijk dan lastig.

En verder oprecht ook: paardrijden gaat inderdaad step by step, dus ik kan me voorstellen dat een instructeur er voor kiest het een aan te pakken, en het ander ( met goede redenen) voor nu even zo te laten. En omdat ik ergens dan niet bij ben geweest, zou ik het gewoon niet zo snel durven om dan nog met commentaar te komen.. Gewoon ook omdat je midden in een proces valt ( én omdat ik van mezelf vind dat ik nog lang niet het niveau heb om kritiek te hebben om mensen die hun sporen al ruimschoots verdient hebben ( ookal maken die mensen gewoon ook fouten, voorlopig kijk ik dan liever nog maar even naar mijn eigen verbeterpunten :) . ...)

Maar ben het met je eens hoor: een gesprek over wat er gezien wordt en vandaar uit kennis en ervaring uitwisselen is natuurlijk leuk!

Als je goed naar de foto's kijkt, zie je waar op dat moment aan gewerkt word (zeker met het duidelijke commentaar van urielle onder de foto's), en daar speel ik iig op in.
Moet wel zeggen dat ik het makkelijker vind naar het paard te kijken en hoe ik zo'n dier zelf zou trainen, dan naar de houding van de ruiter omdat ik wel weet hoe het moet/hoe een goede houding eruit ziet, maar het niet uit kan leggen hoe je zo'n bijna perfecte houding(daar streven we toch allemaal naar, een goede houding waarmee je je paard het minst/niet in de weg zit?) krijgt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 07:26

Ja dat is het moeilijke he, het veranderen van je eigen lichaamsgebruik als dat niet goed meer gaat. Het maakt me wel bewuster van wat ik van een paard vraag. Vroeger toen een goede zit nog vanzelf ging en ik er niet eens over nadacht :o was ik me ook veel minder bewust van hoe lastig het soms is voor een paard. Het voelt als 'even de schouder verplaatsen', of 'even wat dieper doorstellen,' maar dat paard heeft natuurlijk soms ook gewoon veel moeite om zijn lijf anders te gebruiken. Het is op zich ook best wel weer goed om daar even bij stil te staan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:59

different1 schreef:
@punz: ook Sander Marijnissen is maar een mens, met fouten ;). Als wij iets constateren vanaf de foto, maar Sander Marijnissen, of Urielle in dit geval, kan dat op een duidelijke manier kan weerleggen, dan kunnen wij daar weer alleen maar van leren.
Zolang je het netjes houd, respect hebt voor degene die in de bak staat en opbouwend kritisch blijft naar de TS, zie ik geen reden om geen commentaar te geven.

@ urielle: tja, ontspannen, lange benen kun je volgens mij enkel oefenen door zit-oefeningen/zonder beugels rijden. Maar wellicht heeft iemand anders een fijner en minder zware oefening/reminder.

Ben ik wel met je eens, maar wat het altijd is met foto's. Het is een moment en als een dier loopt is het toch altijd weer anders.

hierboven las ik iets over zenuwen. :)
Ik les zelf al een paar jaar bij Sander en ik heb echt nog nooit gemerkt dat hij iemand afkraakt. Hij is wel heel eerlijk, maar hij vind altijd iets postiefs om mee verder te gaan en dat vind ik zeker in deze wereld echt bewonderingswaardig. Heb weinig instructeurs meegemaakt die op deze manier les kunnen geven, heb ik echt heel erg veel respect voor :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:11

En inhakend op youngster: Ik heb nu meerdere lessen van hem vanaf de zijlijn meegemaakt en heb tot nu toe werkelijk elk! paard zien verbeteren tijdens zijn lessen.
Hij is duidelijk, eerlijk en motiverend.
Het is jammer dat ik geen paard heb, anders zou ik met liefde zelf bij m lessen!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:27

Die oortjes <3 super schattig....
Leuk paard.... Probeer je handen iets meer bij elkaar te houden... dan hou je ze misschien iets minder vast ;) verder mag hij iets meer met zn neusje eruit :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:31

youngster schreef:
Ik les zelf al een paar jaar bij Sander en ik heb echt nog nooit gemerkt dat hij iemand afkraakt. Hij is wel heel eerlijk, maar hij vind altijd iets postiefs om mee verder te gaan en dat vind ik zeker in deze wereld echt bewonderingswaardig. Heb weinig instructeurs meegemaakt die op deze manier les kunnen geven, heb ik echt heel erg veel respect voor :j

Ik zie dat jij bij hem lest en dan mag je hem nog eens overbrieven van me als je wilt, dat ik echt veel aan de clinic heb gehad en met heel veel plezier bij hem heb gereden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:39

Anne_mieke88 schreef:
Die oortjes <3 super schattig....
Leuk paard.... Probeer je handen iets meer bij elkaar te houden... dan hou je ze misschien iets minder vast ;) verder mag hij iets meer met zn neusje eruit :P

Bedankt voor je tips maar misschien is het zinvol om de openingspost nog eens zorgvuldig te lezen :)
Mijn handen -en dan met name mijn buitenhand- moeten momenteel laag en breed om te vermijden dat ik mijn paard in stelling zet (omdat ik op een of andere manier in mijn hoofd schijn te hebben dat hij zo gesteld door de baan moet lopen }:0 ) en ik ben juist veel te toegeeflijk in mijn hand. Als hij een ontspannen aanleuning aanbiedt, doe ik gelijk mijn hand open en daardoor blijft hij niet in verbinding lopen, ik geef mijn buitenhand teveel weg in wendingen en buigingsoefeningen etc. Maw ik zit normaal maar wat te prutsen met een veel te losse beweeglijke hand :o Ik moet dus juist leren om de energie die ik opwek van achteren niet aan de voorkant weg te gooien, maar in te zetten om het paard meer te sluiten en meer afdruk te geven. Tevens moet hij momenteel dus juist niet met zijn neus eruit lopen, dat is iets om erna pas weer verder uit te werken. Mijn gedachte moet momenteel zijn om hem bij elkaar te rijden, hij moet losser door het lijf, hij moet aanspanning in zijn lijf krijgen en hij moet gaan dragen. Meer rek in de bovenlijn maken komt daarna pas weer aan bod.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:37

Je bent veel te kritisch op jezelf en zeer analytisch. :D Laat dat ook eens los en probeer gewoon blanco te gaan rijden. Je bent bij elke pas aan het analyseren wat je doet en wat je moet doen. Dat zorgt ervoor dat je je eigen lichaam gaat vergeten. Je rug is jouw zwakke punt, daar moet jij jezelf trainen om die soepeler te krijgen. Pas als jij in je bovenlijf los bent, kan je zitten op je paard. Feitelijk moet je al je lichaamsdelen los van elkaar kunnen gebruiken. En dat is best moeilijk, ik loop er ook tegenaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:59

Je hebt gelijk maar dat is vreselijk moeilijk zeg, om NIET na te denken bij het rijden over hoe het moet gaan. Mijn rug is momenteel onder behandeling bij een chiropractor, ik zal eens kijken of ik verder nog iets kan doen om die zelf ook losser te krijgen gewoon thuis. Het liefst zou ik dat apparaat waarmee ze mijn spieren losdrilt voor ze gaat kraken thuis hebben hahaha, doet vreselijk zeer maar dat werkt echt lekker diep! Zal straks als de hengst getraind is ook nog eens op hem gaan gymnastieken, op Wrangler gaat dat niet lukken maar de hengst is wel wat van me gewend ondertussen hahaha.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:14

Luckystory schreef:
Je ogen dichtdoen en jezelf inbeelden dat je voet horizontaal op de grond staat? En dan ook echt bedenken dat je de grond onder je voeten voelt.
Dus eigenlijk een beetje vanuit je gevoel met je platte voet naar de grond rijken. (Maar dan op een zo ontspannen mogelijke manier.)
Zonder zadel/beugels heb ik zelf ook de neiging om m'n benen meer op te trekken Maar dat inbeelden met m'n ogen dicht, werkt voor mij wel heel goed. ;)

Het helpt! Ik heb de hengst gereden en heel de tijd in het ritme van zijn passen ik-sta-op de-grond-en mijn-hak-naar buiten! Gelijk ook goed voor de takt hahaha :+
En schuimen en zweten dat hij ging, ondanks dat ik eigenlijk niks vroeg behalve impuls en nageeflijkheid! *\o/*