Mooi dat je, met jouw ervaring, je moeilijkheden opzoekt om daar keihard aan te werken ipv in je comfortzone te blijven.
Ik zou je paard ook vanuit de schoft ronder willen zien, in het begin wat lager en naarmate hij beter gespierd word op de rug/lendenen het paard hoger in gaan stellen.
In de rondere/lagere houding veel gaan schakelen, in het begin zal je paard er weinig van begrijpen want gezien z'n bouw/bovenlijn is het voor hem gemakkelijker om groot en met een weggedrukte rug (achter het zadel) te lopen, ipv de gehele bovenlijn aan te spreken.
En daar mag in het begin zeker het neusje wat achter de loodlijn komen, al moet je er wel waakzaam op blijven dat hij ten alle tijde je hand wil volgen(en daarbij mag hij in het begin zelfs even achter de teugel blijven, als hij z'n hals maar langer wil maken) zodat je later, als het paard sterker is het neusje voor de loodlijn kunt rijden.
Door de overgangen op de juiste manier te rijden, dus zonder aan de "handrem" te trekken terugrijden, en met lichte beenhulpen wegrijden, word de rug "bol" en spant hij zijn buikspieren aan, wat weer de mogelijkheid geeft om het achterbeen verder onder te plaatsen, de schoft en later het hele front omhoog te brengen.
Zo krijg je hem ook lichter/sneller aan je been, en kun je dus met een langer, ontspannen been rijden.
Je kunt geen paard van 600kg in de oprichting rijden door heel zijn gewicht aan de voorkant met de hand op te tillen (en hem daar al dan niet los te spoelen van het bit), je kunt enkel de kop erop trekken wat resulteert in een neerwaarts bewegend paard dat voor een "leek" opgericht lijkt, maar oprichting komt vanuit de achterhand.
Zoals je zelf al kritisch opmerkte dat je aan je houding "moet" sleutelen, maar "goed" rijden is niet altijd hetzelfde als "mooi" rijden, al heeft een goede/minder goede houding zeker invloed op het algehele rijden en trainen van je paard
Er komen handige tips voorbij, ook voor ons als meelezers/post-ers.
pfff, t is al laat!
