Goedgekeurde mini overo hengst Chief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BvanhetB

Re: Goedgekeurde mini overo hengst Chief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:14

Wauw, hij is echt mooi getekend!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:52

Cassidy in het profiel zie je dat de merrie splash overo is ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:15

Sappos schreef:
Cassidy in het profiel zie je dat de merrie splash overo is ;)

Als je goed leest zie je dat ik mijn post heb aangepast, want in het profiel staat dat merrie LWO- is (oftwel OLWS negatief). Dus daar is ze iig op getest.
Op grond van de aftekeningen denk ik overigens eerder aan Sabino dan aan Splash. Met Splash Overo zou ik zelf niet zo blij zijn, want Splash Overo veulens hebben de kans om doof geboren te worden, met een bewezen en getestte Splash Overo zou ik persoonlijk dan ook niet fokken, omdat ik zelf geen veulen met een dergelijke beperking de wereld in zou willen en durven te zetten.

Vraagje aan ts: is de merrie Splash Overo getest?

heidinuyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:23

Wat een knapperd.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:35

Wat een plaatje!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:05

Hij is mooi. Zag gelijk dat het een zoon van Thriller is, je pikt ze er zo uit!
Heb zelf ook een zoon van Thriller ;)

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:42

Bedankt voor alle complimentjes :)

Mijn merrie Fancy is getest en heeft geen sabino, ze is echt splash overo. Ik heb 6 paardjes lopen die oa splash overo zijn, geen enkele is doof. Voor mij is splash-bont kleurig zijn eerlijk gezegd geen logische reden om niet met die paardjes te fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:37

Dat is dan de beslissing van jou als fokker. Ik zou het zelf niet doen. Splash Overo is echter heel moeilijk om op de fokken, dus misschien blijf je geluk houden en komt er geen dove nakomeling uit de combinaties die je met deze merries maakt.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:03

Zo zijn er verscheidene mankementen die rastypisch zijn (bv dwergen bij friezen en bij mini's) of kleurtypisch zijn (bv oogproblemen bij zilverappels). Als je jouw overtuiging aanhoudt dan zijn er een hoop rassen en kleuren waar je niet meer mee zou moeten fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:15

Als je helemaal niet meer zou fokken zouden de rassen uitsterven en met name bij de Friezen hebben ze te hard gewerkt om dat niet te laten gebeuren. Extinct is forever.

Niet voor alles zijn testen te krijgen, maar op wat je kunt testen zou ik testen en dan niet bewust combinaties maken met kans op erfelijke aandoeningen. Ik heb begrepen dat er voor het dwerggen bij Friezen inmiddels een test is, voor de miniatuurtjes nog niet. Daar zou ik paarden die bewezen dwergen geven uit de fokkerij halen, paarden met oogproblemen uit de fokkerij halen, OLWS dragers niet met OLWS dragers combineren (want ook daar heb je fokkers in die bewust het risico lopen omdat een frame overo nakomeling meer geld oplevert, en de 25% OLWS veulens bewust op de koop toe nemen. Ja zelfs in Nederland), HYPP positieve paarden belanden nog steeds vooraan in de showring en worden bewust nog gefokt, Herda dragers worden op Herda dragers gezet omdat men de bloedlijnen wil concentreren in de hoop op net zo'n getalenteerd paard als de ouderdieren.

Nogmaals, als fokker mag je helemaal weten wat je zelf doet. Aan jou de vraag: wanneer is iemand een fokker en wanneer is iemand een vermeerderaar?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:23

Wat een gave tekening, mooi kereltje.

Benieuwd naar zijn kids volgend jaar.

(Pas aub op voor buxus, hij zit er met zijn hoofd in. Buxus is supergiftig voor paarden. Je moet erniet aandenken dat hij een grote hap neemt)

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:47

Ja, we passen wel op hoor. De foto's vertekenen een beetje, hij staat zo'n 1,5 meter achter de buxus.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:52

Wow wat een kanjer. Jammer dat ze zich op keuringen meestal anders gedragen idd.
Waar heb je dat halster trouwens vandaan? Die vind ik ook al zo mooi!!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:09

Hij is echt super gaaf, hij zag er top uit op de keuring & ben benieuwd naar de Chief-baby!