Puppy-IJslander Brellir in de binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:35

KimD schreef:
Jeetje! Ik stap met mijn gewicht niet eens meer op een paard omdat ik het niet verantwoord vind maar hier schrik ik wel heel erg van! Triest dit... Dus omdat het een Ijslander is moet dit zomaar kunnen? :n

Kijk eens heel goed naar jezelf en denk eens heel hard na over wat jezelf goed aan het praten bent. ;)

Je hebt een pracht pony in je bezit, zorg ervoor dat dit ook zo blijft.

Ik ben het hier mee eens,
Je hebt echt een prachtig beestje wat n schatje, maar de combinatie (erop) vind ik niet zo geschikt

r_lolita

Re: Puppy-IJslander Brellir in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:45

Ik ga met KimD mee, verder vind ik het wel een ontzettend leuk paardje en rood staat hem goed :j

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:51

Poeh... echt een superleuke ijslander! Maar de combinatie... nee dit kan echt niet.
Ik kan me niet voorstellen dat je pony zo lekker kan lopen. Ik vind je echt te zwaar...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:51

ook ik moet gewoon ff reageren maar je past gewoon niet goed in t zadel..
ga anders eens zonder zadel rijden en kijk eens hoe je dan zit

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:05

Leuke ijslander :) Ziet er mooi en ontspannen uit. Je staat er ook mooi op.
Jammer om zowat alleen maar te lezen dat de ruiter te zwaar of het zadel te klein is.
Kom met ideeen i.p.v 10 paginas vol te schrijven hoe dik ze is en hoe slecht het zadel ligt. :\

Ik heb een Piet Hoyos zadel. Ooit paar jaar terug gekocht bij http://www.freewebs.com/prydi/
18 inch met federbaum. Dat is een flexibele boom die de bewegingen van de ruiter dempt.
Juist geschikt voor de langere/wat zwaardere ruiter.
Ben er tot op de dag van vandaag ontzettend blij mee met de aankoop.
Ik denk dat een vergelijkbaar zadel ook heel mooie bij jou zal kunnen passen, zit je veel lekkerder in ;)
Ik heb geen ervaring met het zadel wat je nu hebt. Op het oog ziet die er ook goed uit. Leuk met die kleurtjes. Denk dat dit zadel geen vlakke zit heeft. Daardoor kijk je er ook anders tegen aan.

Onderstaande foto is een zadel van Neel van de Prydi zadels.

Afbeelding

En hier een gedeelte van mij op 1 van mijn paarden met de Piet Hoyos zadel.

Afbeelding

Ga lekker door met je jonge puppy! ;) Hou het rijden leuk en zinvol. Beter een wat steviger iemand met een geweldige zit en balans dan een dunne spriet wat als een stuiterbal bij iedere stap uit het zadel wordt gelanceerd. Zeg ik met 20 jaar ijslander ervaring en mensenkennis. *\o/*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:15

Wat een leuke IJslander, lief koppie zit erop! Ik vind dat rood ook erg leuk staan. :D
Maar ik ga mee met mijn voorgangers, je zit echt niet lekker in je zadel het is veel te klein... en ook ik vind je te zwaar voor dit paard, dat het een IJslander is maakt imo niet uit.

Maar Frosti je wilde ideeën horen... denk dat de enige goede oplossing hier is: afvallen... dan zul je ook beter in een zadel passen dat past op je IJslander. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ;)

Frosti schreef:
Ga lekker door met je jonge puppy! ;) Hou het rijden leuk en zinvol. Beter een wat steviger iemand met een geweldige zit en balans dan een dunne spriet wat als een stuiterbal bij iedere stap uit het zadel wordt gelanceerd. Zeg ik met 20 jaar ijslander ervaring en mensenkennis. *\o/*

En dit is zo'n suf kulargument, slaat echt volkomen nergens op. Omdat er iets anders erger zou zijn maakt het niet meer uit. Zo werkt het natuurlijk niet :') De kindjes in Afrika hebben het slechter dan wij, dus dat je niet in je zadel past/te zwaar bent maakt niet uit joh!

debra_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:21

ik ben het eens met dat het zadel wat te klein is, maar het is zeker een leuke pony

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:48

Fiffill schreef:
Maar Frosti je wilde ideeën horen... denk dat de enige goede oplossing hier is: afvallen... dan zul je ook beter in een zadel passen dat past op je IJslander. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ;)

Ik hoefde geen ideeen hoor. Denk dat topicstarter daar meer aan heeft.

Fiffill schreef:
En dit is zo'n suf kulargument, slaat echt volkomen nergens op. Omdat er iets anders erger zou zijn maakt het niet meer uit. Zo werkt het natuurlijk niet :') De kindjes in Afrika hebben het slechter dan wij, dus dat je niet in je zadel past/te zwaar bent maakt niet uit joh!

Sterk ideaal beeld heb jij. Wie weet gebruikt ts net zoals ik wel medicijnen tegen leukemie waar je wat "anders'' van wordt.. Wat is volgens jou nu erger?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:49

Dat kan inderdaad, dat is dan heel vervelend. Maar daar heeft je paard toch geen boodschap aan?
De reden van je overgewicht maakt voor je paard echt niet uit.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:59

Frosti schreef:

Zo goed vind ik haar zit ook niet hoor. >;)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:20

Rood staat hem erg mooi, alleen vind ik het zadel op de foto's niet passend voor jou, hij ligt naar mijn idee een beetje raar met je mooie dekje en bontje? Ik denk dat t er al heel anders uitziet als je een rijbroek aan trekt ;-)

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:25

Zadel lijkt mij ook te lang ?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:27

Wat heb jij een geweldig shirt, mag ik hem hebben? :))

Rood staat erg gaaf zo. :)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:28

Wat een ontzettend leuke IJslander! Heerlijk die eerste keren op je paard, geniet er maar van want ze worden veel te snel volwassen ;)
Dat rood is inderdaad erg leuk!

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:35

xApple schreef:
Jeetje, knappe pony zeg ! Wat een dotje.
Rood staat hem ook erg goed.

Toch krijg ik een niet zo prettig gevoel bij deze foto's..
Je zadel is overduidelijk veel te klein, de drukverdeling is op dit moment
echt niet goed. Ik vind je qua lengte niet te groot, maar wel te zwaar voor deze
pony, dat het een IJslander is vind ik niet zaligmakend :n

Je haalt de woorden uit mn mond!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:04

Wat een leuke IJsco, en mooi dat rood op zijn zwart!

Wat betreft de discussie over het dragen van gewicht:
Sowieso is een IJslander, net als bijv paints en quarters, geen pony maar een paard indanks de lage schofthoogte, en daardoor steviger qua bouw en beter in staat om meer gewicht te dragen.

Ik heb geen idee wat TS weegt, ook moeilijk in te schatten omdat IJslanders relatief korte beentjes hebben, dan lijkt de ruiter al gauw wat meer 'uit verhouding', maar ik vond deze tabel op internet:
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%

Dus dan zie je dat die kleintjes op zich nog aardig wat gewicht aankunnen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:15

Leuke pony, enig setje maar ik ga helaas met de rest mee.
vind het een gevalletje net niet qua gewicht, de lengte daarentegen vind ik prima

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:25

NathalietjeB schreef:
ook ik moet gewoon ff reageren maar je past gewoon niet goed in t zadel..
ga anders eens zonder zadel rijden en kijk eens hoe je dan zit

ik zou absoluut niet zonder zadel gaan rijden :n

en ts: wat heb je onder je zadel liggen? niet een pad die hoort of wel? juist als je al te zwaar bent zou ik de druk verdeling tip top in orde hebben...

Frosti schreef:

ja want als je voor over leunt in de draf heb je een geweldige zit en balans :roll:
laatste keer dat ik checkte heb je daar je buikspieren e.d voor en niet hoe scheef je wel of niet zit.

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:32

Het is op RIJ-ITP toegestaan om rijtechnisch commentaar te geven, maar houd er rekening mee dat iemand bewust een topic op RIJ-ITP zet en niet op RT-HAW wat daarvoor bedoeld is. Lees eerst ook de tekst bij de foto's door: misschien rijdt een vriendin of kennis die niet op Bokt zit, en heeft uitgebreid commentaar geen zin.
Mocht je ergens negatief commentaar op willen geven, probeer het dan zo vriendelijk mogelijk te verwoorden. Ook het herhalen van commentaar wordt niet op prijs gesteld.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:42

ik ben het eens met KimD.

TS, probeer eens naar de foto's te kijken alsof het iemand anders op een andere IJslander is.
Wat zou dan jou reactie zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:22

unihorses schreef:
en ts: wat heb je onder je zadel liggen? niet een pad die hoort of wel? juist als je al te zwaar bent zou ik de druk verdeling tip top in orde hebben...

Toevallig kan ik hier wel antwoord op geven als TS dat niet erg vindt :) Onder het zadel zitten panelen met stukjes kurk erin, die de druk juist goed verdelen. Die panelen zijn vrij groot en steken dus onder het zadel uit.

Je had het overigens ook zelf kunnen weten als je even had gegoogeld, merk en type van het zadel staan gewoon in de OP.

Simodi, ik ben het niet met je lijstje eens. Hoeveel gewicht een paard kan dragen hangt van ontzettend veel meer af dan de stokmaat. Zoals bij voorbeeld de gezondheid en de mate van africhting van het paard, kunde van de ruiter en bij voorbeeld ook hoeveel bot een paard heeft (pijpomvang) en hoe hij verder gebouwd is (korte rug of juist niet, wel of niet overbouwd enz)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:25

Los van het gewicht vraag ik me vooral af of het wel mogelijk is om een passend zadel te vinden. Deze is overduidelijk veel te klein, maar er is al erg weinig ruimte over op de rug. Een zadel waar TS in past is wss te groot voor het paard...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:14

Daarom denk ik juist dat dit zadel helemaal zo'n slechte keus nog niet is, gezien de zachtheid ervan. Je kan beter op een soepel zadel teveel op de achterkant zitten dan op een boomzadel naar mijn mening.

En wie weet werkt het suberpanel-systeem (eigenlijk gewoon een soort zak / kussen gevuld met kurkdeeltjes) juist wel goed om de druk aan de achterkant niet al te scherp te laten worden. Het is geen veelgebruikt systeem dus een beetje onbekend maar het idee is wel erg leuk :)

Ik vind het er wel zorgelijk uitzien zo'n voor de ruiter te klein zadel, en het op het bit knauwende kopje komt op mij ook over als een pony die wat teveel aan het afzien is, maar vanachter een schermpje is dat toch lastiger te beoordelen dan wanneer je de pony echt kent en ik ga er vanuit dat TS genoeg om het diertje geeft om het niet te zwaar te belasten en de rug heel goed in de gaten te houden :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:36

TS, wat vind je nu zelf van dit commentaar en als je dan bewust terug kijkt naar de foto's?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:11

ts ken ik niet persoonlijk, maar heb altijd haar posts hier en op het IJslanderforum met veel genoegen gelezen.
Ze lijkt iemand die uitzonderlijk liefdevol is voor haar dieren, haar vorige pony is behoorlijk oud geworden en was een kleine 'legende' op het IJslanderforum.
Ook hier is dat weer duidelijk...., het is een aandoenlijk setje. Brellir is een vreselijk lief paard volgens mij....

Gewicht/ lengte blijft een ingewikkeld punt.
Wat een zwaarder gewicht op een IJslander iets ingewikkelder maakt is de hypermobiliteit van het skelet.
Ze lijken enorm soepel te zijn, en de rek lijkt eindeloos.... maar een groter gewicht, extremere beweging vragen, of anderszins steviger belasten kan knap risicovol zijn voor banden en pezen.
Ik heb er wel een leuk stuk over:
http://www.paard-en-gedrag.nl/sites/default/files/Het%20ideale%20achterbeen.pdf

Omdat onze paarden klein en hypermobieler zijn, hebben wij IJslanderruiters (als volwassenen) de taak om goed op te letten. Passend tuig en passende lichaamsproporties zijn absoluut van belang.
Gelukkig zijn die twee laatste zaken goed aan te pakken.

Succes ts!!! Brellir rockt!