Waarom je altijd een cap op zou moeten zetten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:15

Op paarden die ik niet zo lang kende of niet voor de volle 100% vertrouwde zou ik ook nooit zonder cap rijden. ook springen of buitenrit zal ik nog altijd met cap doen. maar met mijn oude verzorgpaardje emma reed ik het liefst zonder cap. ze bokte wel eens, maar ze was nooit schrikkerig of ervandoor vliegen of iets. ook zonder zadel reed ik haar wel zonder cap. maarja dat was een paardje waar ik al meer dan drie jaar zo'n drie keer per week op had gereden, en waar eigenlijk niemand anders op reed.
nu zit mijn cap ook niet heel goed, met als probleem aan de voorkant de krap en aan de achterkant te groot.. duss dat speelt ook mee. maar als ik nu weer ga paardrijden zal ik zeker mn cap opzetten!

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:22

PrimaDonna_ schreef:
@Betuwe: Ik zat toen der tijd te twijfelen of ik hem naar Harry's Horse zou opsturen, niet gedaan maar nu ik dit lees wel een beetje spijt van. Misschien kan ik het nog laten doen, extra cap is altijd handig ;)

@TS: Ik ga nog even kijken hoor of ik hem open snijd :=

Ik had geen hh dus ik weet niet of hun dat ook doen, maar zou het wel proberen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:30

Murthul schreef:
[RUI] oude HH Cap ontleed!

Dit is een topic van een andere bokker die een cap uit elkaar heeft gehaald, voor de geinteresseerde :P
Dit is wel n behoorlijk ander model, ben benieuwd hoe deze is opgebouwd vanbinnen! :))

Deze is uiteindelijk nog heel, ik heb deze cap nu, wel grappig om te zien hoe die er van binnen uit ziet.
Misschien ga ik hem morgen ontleden.

esmee_2001

Re: Waarom je altijd een cap op zou moeten zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:27

Wat een geluk zeg!
Ik heb dezelfde cap dus ben wel blij dat ie zo goed is!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 18:08

Bedankt voor alle reacties! Ik ben hem net wezen slopen :D De voering ging wat moeilijk en ook de bovenste harde laag wou er lastig af (mijn vader heeft hem er voor me af getrokken :') ). Voor de rest was het vooral veel lijm, maar het zag er wel stevig uit.

Eerst nog een foto van voor het slopen. (Zichtbare scheuren boven ventilatiegat en onderaan.)
Afbeelding

De scheur bovenaan van dichtbij (het zand zit er nog tussen) :D
Afbeelding

Daarna ben ik begonnen met de binnenkant. Deze zat vast met klittenband en die kon ik er dus zo uittrekken.
Afbeelding

Toen heb ik het verstelding eraf gesloopt. Die zat vast onder de voering met flink wat lijm.
Afbeelding

De voering wou er wat lastig uit, hij zat vastgeplakt onder de harde rand. Daarom heb ik er uiteindelijk maar een schaar bij gepakt.
Afbeelding

Hier is de helft van de voering er al uit.
Afbeelding

De bovenkant eraf trekken, hier zie je hoe de stof vast zit onder de harde laag.
Afbeelding

De harde laag van binnen. De kinbandjes zaten er in geschroefd. Hij zat met lijm vast geplakt op het piepschuim. :D
Afbeelding

De binnenkant van piepschuim. Het ventilatie gaas was was geplakt met lijm. (Zoals alles :') )
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik het gaas eraf gehaald, waarna dit overbleef. Heel veel lijmresten.
Afbeelding

Alle onderdelen.
Afbeelding

De rommel in een bak. :D
Afbeelding

Zoals op sommige foto's te zien is, zaten er behalve de scheuren die aan de buitenkant te zien waren nog een hele boel scheuren in. Ik vond het leuk om het ding te slopen en interessant om te zien hoe zijn binnenkant er uit zag. Mijn moeder was wat minder blij met de rommel, maar dat ter zijde. Alles zat goed vast en ik vond het er betrouwbaar uitzien. Als er nog vragen zijn of jullie een foto van bepaalde onderdelen willen, dan hoor ik het graag. :D

Ik weet niet of dit hier mag, anders sorry.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:10

Wat een geluk dat je je cap op had! Hierom draag ik mijn cap dus ook altijd!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:14

Zo die is goed gebarsten!
Ik durf die van mij nog steeds niet open te maken! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:15

Wat gaaf!!

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:38

Een stalgenoot van mij ging van de week even lekker buiten stappen. Langs een grote tuin met daarin een hond die naar het hek kwam toegerend. Paard schrok en sprong hierdoor op de weg, stalgenoot viel van het paard werd meegesleurd en kwam met haar hoofd tegen de stoeprand aan. Gelukkig een cap op :o, ze is bont en blauw maar kan het allemaal nog na vertellen. Wat nog maar de vraag was wanneer ze geen cap droeg.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:31

Dankjullie :D
Kafu schreef:
Een stalgenoot van mij ging van de week even lekker buiten stappen. Langs een grote tuin met daarin een hond die naar het hek kwam toegerend. Paard schrok en sprong hierdoor op de weg, stalgenoot viel van het paard werd meegesleurd en kwam met haar hoofd tegen de stoeprand aan. Gelukkig een cap op :o, ze is bont en blauw maar kan het allemaal nog na vertellen. Wat nog maar de vraag was wanneer ze geen cap droeg.

Gelukkig! En, heeft die cap het overleeft?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:30

Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen. En dat uit elkaar halen vond ik ook interessant! :)

kuslies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:28

Poeh heb je geluk mee gehad!

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:36

Weer een cap die zijn dienst goed bewezen heeft!! Probeer alleen ajb niet te vaak op je hoofd te landen, ondanks dat je een cap op hebt!!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:41

kijk dit soort topics vind ik nou zo goed! zo word men weer even bewust van de gevaren die er zijn als je rijd zonder cap! fijn dat het goed is afgelopen. Is ook een ding van niks he als je hem zo ontleed ziet liggen

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 15:39

Dankjullie!
dito schreef:
kijk dit soort topics vind ik nou zo goed! zo word men weer even bewust van de gevaren die er zijn als je rijd zonder cap! fijn dat het goed is afgelopen. Is ook een ding van niks he als je hem zo ontleed ziet liggen

Het materiaal is inderdaad niet heel bijzonder. Maar het geheel zag er wel erg sterk uit, dus ik neem gewoon weer de zelfde denk ik.

@j1988 Ik zou het proberen :')

eefjepeefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:15

Gelukkig dat je een cap op had!! Anders zaten die scheuren misschien wel in je schedel, en dat wil niemand.

Ik reed vroeger ook nooit zonder cap. Toen ben ik een keer op een fjord gaan zitten, tijdens het rijden niks gebeurd. Aan het einde hoorde die wat eten, en rent keihard door de bak draden heen...
Gevolg ik bleef met mijn bovenlichaam achter de draden hangen en met mijn onderlichaam in het zadel, waardoor ik keihard op het beton kletste. Helaas geen foto van mijn cap meer, maar die had ook ernstige schade. Wil me niet voorstellen wat er zonder cap was gebeurd. :n

Altijd een cap op dus

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:17

Woeh dit maakt me wel weer bang, ik ben 14, en rijd alweer 2 jaar zonder cap.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:21

cheybinky schreef:
Woeh dit maakt me wel weer bang, ik ben 14, en rijd alweer 2 jaar zonder cap.

En terecht :j
Het is natuurlijk je eigen keuze, maar ik vraag me altijd af waarom je zonder cap zou gaan rijden als het ook met kan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:28

Ik vind het in het geval van een 14-jarige ook wel iets waar de ouders op moeten letten of de houder van de stal waar het kind rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:29

Wow, een echte goede reden om je cap op te zetten! Ik rijd zelf áltijd met cap, omdat mn moeder me anders vermoordt :+ en ik vindt het zelf ook véél veiliger. Je weet maar nooit wat je paard gaat doen, ookal is het zo'n braaf paard. Goed van je dat je het op bokt hebt geplaatst! :)

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:42

goede reclame voor de cap! Ben zelf enkele maanden geleden ook gevallen. Paard deed niks verkeerd maar struikelde waardoor ik een salto maakte, en op mijn rug, arm en achterhoofd landde. Gelukkig, ook ik had een cap op. Toch wel een paar daagjes lichte hersenschudding gehad, maar zonder cap was het anders afgelopen!
Mijn zusje is als meisje van een jaar of 5 van een paard gevallen, op een betonnen bodem, zeer zware hersenschudding en het scheelde weinig of ze moest een operatie om de druk van de hersenen te halen. Zij had geen cap op....

xbabettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:44

Dit is inderdaad een goed topic om te laten zien wat er allemaal kan gebeuren! Ik ben laatst ook gevallen met spring wedstrijd, had body protector aan en een cap op. Viel recht op mn hoofd en mn lichaam ging zegamar over me heen, als een salto, waarbij ik te vroeg de grond raakte met mn hoofd :') was ook blij dat ik mn cap op had !

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:02

Hier ook flink bewust geworden

Een maand geleden heb ik mijn knie gebroken bij het afstappen op buitenrit, ja afstappen..(in de beweging en snelheid per ongeluk hard op 1 gestrekt been geland)

Best vaak, vooral eerder reed ik zonder cap. Ook buiten zonder zadel in galop. Dit deed ik al een tijd niet meer, maar in de bak nog wel. Nu ik door een misstap een half jaar uit de running ben en een operatie (2 eigenlijk) verder, rij ik nooit meer zonder cap.. Wie had ooit gedacht dat knie breken zo makkelijk gaat, je hoofd dus vast ook

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:56

Een wijze les voor mijzelf!... Getsie, de verhalen maken mij toch wat angstig. Hupsakee, nu al helemaal ALTIJD een cap op! ;)

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:24

Nou , we staan op een soort van prive stal, en mijn moeder rijd ook zonder cap, maar her doet zo pijn aan mn haar? Cap is goede maat, maar als ik hem opzet doet mn haar pijn.( nja de huid waar de haar in zit )