"Project handpaard" met 2 paint horses!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:31

@cassidy: die foto's met winterdeken waren van staprondjes en het was toen erg koud.
Buzzy is sowieso erg gevoelig op de spieren, dus ze kan makkelijk een deken op als we veel stappen en het koud is. Afgelopen dagen ging ze gewoon lekker in d'r blootje mee. ;-)

Laurabram

Re: "Project handpaard" met 2 paint horses!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:02

Wat een heerlijke oplossing om zo met allebei de paardjes lekker naar buiten te gaan.

Ik vind het ook heel leuk om te horen hoe ze elkaar corrigeren en hoe je bijna kunt dressuren met twee in de bak.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 00:21

@ikkeniet: galoperen doen we zo niet, dat vind ik buiten niet veilig genoeg.
Omdat ik Preston op 1 hand rijd (met de ander houd ik het leidtouw vast) vind ik dat ik onvoldoende kan controleren als er iets zou gebeuren en dan zeker in galop, en ik een noodstop zou moeten maken. Stap en draf zijn beter beheersbaar en met neckreining te rijden (voor mij in elk geval).

@laurabram: dressuren zou ik niet willen zeggen hoor! :D Maar ik doe wel oefeningen op Preston met Buzzy als handpaard zoals voltes rijden, hele korte wendingen, omkeren, balkjes lopen, tegelijk achterwaarts gaan etc.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:03

haha gaaf nu ben je uitgelicht :D ik keek toevallig 20 min geleden naar je paardjes op je profiel :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:16

Hey, leuke foto's. Ik vind het ook super leuk om te doen. Jarenlang ging de shet zo mee, ooit mee begonnen om kind lief mee naar buiten te kunnen nemen en daarna shet beweging te geven.
Met hem is stap,draf en galop mogelijk.
Nu laatst een paar keer onze merrie mee en is wel erg gezellig. Zij is qua hoogte wel erg gezellig zo naast ons.

Eigenlijk heb ik het wel wat geoefend, maar doe het altijd gewoon en gaat altijd goed. Hoe minder je zelf ergens een probleem van maakt, hoe makkelijker je paarden volgen.

Geniet ervan, het weertje is er ook super voor :)

ps, wel flauw dat je man nu moet fietsen/lopen :) Paardje erbij straks?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:45

Wat een super leuke afwisseling voor je oude paardje.

Wat voor bitloos hoofdstel is dat(merk) ???? = toch Kingekruist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:42

simodi schreef:
Thanx!

Het is inderdaad heel leuk om zo met allebei de paarden tegelijk te kunnen rijden en ze vinden het zelf ook leuk!
[***] gedraagt zich altijd heel verantwoordelijk en Buzzy loopt heel relaxed mee.

Een aanrader om eens te proberen als je meer dan 1 paard hebt. :j
En dus ook ideaal om te doen als je een tijdje niet kunt rijden op je paard of als deze wat ouder wordt (of juist nog heel jong is en nog niet onder het zadel).

Het is uiteraard wel handig om eerst te oefenen met deze manier van rijden in de bak, en te zorgen dat beide paarden wel goed verkeersmak zijn als je naar buiten gaat.
In het begin kun je iemand te voet meenemen naar buiten, die kan het handpaard dan altijd overnemen mocht dat nodig zijn.

Ziet er echt superleuk uit! Ik zou het ook wel willen, maar ben bang dat allebei mijn paarden er (samen) niet geschikt voor zijn. Maar zoals jij schrijft is oefenen in de bak natuurlijk altijd iets waar we mee kunnen beginnen. En ja, dan moet ik nog een slachtoffer zien te vinden die mijn handpaard eventueel wil overnemen als het fout gaat ;) .

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:27

Wat een leuk stel heb je zo samen :j

Ik rij ook af en toe handpaard, maar mijn kleine pony wil eigenlijk voorop lopen en dan krijg je zo'n stuiterbal naast je en dat rijd niet heel relaxed. Ook heeft hij ontdekt dat als hij heel plotseling stil gaat staan de lijn op is voordat het rijpaard stil staat en dat is nog vervelender. Dus we beperken het handpaardrijden maar tot de bak nu, dat is een stukje veiliger. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:29

Nado schreef:
Dus we beperken het handpaardrijden maar tot de bak nu, dat is een stukje veiliger.

Dat zal bij mij voorlopig ook wel het geval zijn. Mijn merrie (rijpaard) kan soms nogal knorrig doen naar mijn ruin (handpaard), dus als hij zo dicht naast haar moet lopen, dan ben ik bang dat ze hem weg jaagt. Met alle gevolgen dan dien.....

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:52

Wat een heerlijke foto's *\o/*

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:56

Wat leuk! Genieten zeg! Leuk team heb je zeg. <3

Erg fijn voor je merrie dat die zo haar beweging houd, en nog Kan&mag doen wat ze leuk vind!!! Geweldig top oplossing!!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:36

Fijne foto's weer van je mooie Paints!

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:40

wat gaaf eindelijk iemand die dit ook doet!! ik doe het ook! heb in het begin veel met mijn jonge paard(toen nog 4 inmiddels 6) naast de pony gedaan zodat ze ook verkeersmak werd :) inmiddels zijn we zo ver hierin dat ik in de bos mijn paard los laat en ze als een hondje ons overal achterna wandelt ze luisterend zelfs nog beter dan de hond :+ (uiteraard gaat ze aan de lijn als we mensen tegen komen of drukke stukken moeten nemen maar de kleine smalle paardjes wandelt ze er achter aan) en over een open stuk grasland is een galopje geen probleem ze stopt als we moeten stoppen en voor de rest maakt ze er een groot feest van door lekker eff los te gaan :D

nu hebben we afgelopen zomer een jaarling appaloosa erbij gekocht en wil ik dit project weer met haar gaan voortzetten nu wel op het paard want mijn pony is helaas te oud :( en helaas kan de pony niet mee als hand paard/pony hij is jaloers aangelegd en trekt me van mn paard af dusja dat is wat minder..

ik wens je nog veel succes en vele mooie avonturen met deze unieke combi +:)+

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:11

Wat leuk! Lijkt me heerlijk rijden zo. Weer eens wat anders!
Bedankt voor het posten van de foto's, zo kunnen wij meegenieten!

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:28

wat een leuk stel samen <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:37

TS daar zal het hier over paar jaar ook wel naar toe gaan als onze ruin te oud wordt en of mijn man te oud is om regelmatig te gaan rijden. De ruin heb ik ook goed onder appel dus dat zou moeten lukken. Dus ik heb goed gelezen hoe je dat hebt opgebouwd. Galop hoef ik niet te proberen want nu zijn ze soms al te stout met zijn tweeën (wie is het eerst boven de berg?) en jij doet dat blijkbaar ook niet. Bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:42

Wat gaaf! En wat ik ook heel leuk vind is dat ik nu ineens steeds vaker een paard met '2 gezichten' voorbij zie komen op bokt. Mijn bonte heeft ook '2 gezichten' door zijn aftekeningen. :D
Echt super leuk! :D

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:12

Ziet er leuk uit! :)

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:14

Zo, die Buzzy al 20jaar? dat had ik haar toch niet gegeven als ik haar op de foto's zie.
Gave paarden hoor!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:35

Wat heb je toch een stel geweldige paardjes daar <3
Ziet er echt super leuk uit, heerlijk relaxed.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 12:36

Bedankt voor de superleuke reacties!
Ik zal straks nog even inhoudelijk reageren. ;-)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:50

Ziet er super gezellig uit hihi! Mooie paarden zeg *D

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:19

Wat leuk zeg! Prachtige paarden ook!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 14:29

@alfab: het is wel een vereist dat je paarden goed met elkaar overweg kunnen of op zijn minst respect voor elkaar hebben, zodat ze onderweg niet met elkaar gaan lopen vervelen.

@beauwertz: leuk dat je dit ook (weer) met je jonge paardje gaat doen!

@pien_2010: zou leuk zijn als je dit ook kunt gaan doen. Gewoon nu al beginnen met regelmatig een keert oefenen, als je bijv uitstapt na het rijden in de bak het andere paard er even bijpakken. Dan heb je ruim de tijd om ze te laten wennen aan dit 'systeem', want de paarden moeten het leren en jijzelf ook. ;-)

@Gowlan, nog een paardje met twee looks! :-)

@Bentee: thanx! Ik ben ook wel blij dat ze er blijkbaar nog goed uitziet, moet er ook wel moeite voor doen om haar letterlijk en figuurlijk in vorm te houden, hoor.

@arjan1983: dit is idd een kingekruist leren hoofdstel, destijds gekocht bij ruitersportshop.com.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:37

Wat super leuk dat je zo heerlijk samen toch ritjes kan maken! Ze zien er beiden heel tevreden uit.
Mooie aftekeningen ook! :) Geniet ervan samen!!