Ex westernpony Luna blijkt springwonder te zijn!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:29

En dan wil ik ook nog reageren op de laatste zin van Sevke: "Dit is nu het duidelijkste voorbeeld waarom ik absoluut geen "verzorgsters" rond mijn pony's wil. Want dan krijg je zulke toestanden."

Een totaal ongegrond argument en bijna een belediging voor bijrijders die door weer en wind en met de groots mogelijk liefde het paard van een ander verzorgen, zoals ik. En nu stop ik hiermee, want nu ben ik ook off-topic aan het discussiëren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:47

Giolli schreef:
sevke schreef:
Ik doe niet hysterisch, ik kan heus wel iets hebben, ben bepaald geen "paardenknuffelaar" :D , maar ik vind de hindernis waar dat falabellatje uit je profiel over gesleurd wordt, niet direct een balkje dat op de grond ligt, die hindernis is bijna even hoog als het beestje zelf. Vrienden van mij hebben al 10 jaar een gerenommeerde springstal, en ik kan je zeggen dat daar geen veulens van 6 maanden oud over hindernissen gejaagd worden, dus waar jullie die "wijsheid" vandaan hebben is mij een raadsel. Men begint met vrijspringen met een tweejarige, niet vroeger. En dan nog heel rustig aan.
Goed voor een veulen ? Bullsh*t. Dat gebeente is niet gemaakt om sprongen te nemen. Een veulen dat uit zichzelf bokt en springt op de wei belast niet dezelfde spieren als bij het over een hindernis springen. Een veulen hoor je met rust te laten, en niet over hindernissen te jagen. Dat is wat IK ervan vind. Kun je er misschien meteen ook gaan opzitten, kweken ze direct al rugspieren ook.
Dit is nu het duidelijkste voorbeeld waarom ik absoluut geen "verzorgsters" rond mijn pony's wil. Want dan krijg je zulke toestanden.

Jeetje, voel je je aangevallen? Je hoeft niet zo fel te reageren hoor...
Dat jouw vriendin het niet doet betekend niet dat andere mensen het niet doen. Oogkleppen af!

Sorry hoor, maar er zijn gelukkig verstandige en kundige mensen die het niet doen. Dat mensen het wel doen, is veel erger, helemaal als het maar wordt geaccepteerd. Hier toch ook bergen kritiek op de jonge quarters die netjes en correct worden ingereden?
Nogmaals, dit heeft NIKS met western te maken en moet gewoon verplaatst worden waar ze dit kwijt kunnen.

Brainless

Re: Ex westernpony Luna blijkt springwonder te zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:50

Hier is niet de plek voor een dicussie.. maar (in)rijden op zeer jonge leeftijd heeft niet te maken met een veulen (beperkt) laten springen.
Maar dan wel vrij en niet aan een touwtje.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:51

Citaat:
@Sevke dat jouw vrienden dat niet doen wil niet zeggen dat ze het bij veel springstallen wel doen.
Vaak om te kijken hoe de reflexen/aanleg van het veulen zijn.

Dat kan best zijn, maar ik veronderstel dat die mensen er dan verstand van hebben en professioneel mee bezig zijn. Ik vrees dat dit bij TS niet het geval is...
En het lijkt mij ook niet dat die falabella een springpony zal worden.
En dat andere mensen het doen, maakt het voor mij niet verdedigbaar. Veel mensen doen ook aan barreren. Dat maakt het ook nog niet goed.
Enne : Gimme-spurs : ik veronderstel dat jij ook iets ouder, en meer verantwoordelijk bent dan TS. Ik bedoel hier geen bijrijdsters, maar "verzorgsters". Een groot verschil. Bij mij komen er ook drie bijrijdsters. Is een heel ander verhaal.

Weet je wat ik een vreemd fenomeen vind ? Als je een Quarter laat inrijden door een professionele trainer op zijn twee jaar, dan schreeuwt heel bokt moord en brand. Maar als een kind een veulen van een miniras (wat al niet als een heel sterk ras bekend staat) over een hindernis sleurt die zo hoog is als het diertje zelf, dan is hier niks mis mee.

IK vind dit niet kunnen, en gezien dit een openbaar forum is, denk ik dat ik die mening mag ventileren.

om ontopic te blijven : leuke pony, die Luna. Veel plezier ermee. Springen kan ze zeker.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:51

We hebben het hier over vrijspringen en BEREDEN worden... appels met peren vergelijken.
Ik stop met deze discussie want het is niet op zijn plaats voor TS.
Als jij wel een discussie wilt openen om je gal te spugen, open je toch lekker een topic. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:52

Brainless schreef:
Hier is niet de plek voor een dicussie.. maar (in)rijden op zeer jonge leeftijd heeft niet te maken met een veulen (beperkt) laten springen.

Waarom discussieer je dan? Dit is een WESTERN foto topic!! Het heeft alles met elkaar te maken als mensen vrijspringen van een veulen gaan zitten goedpraten. Nota bene gedaan door kinderen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:56

Superpony : _/-\o_ _/-\o_

En hoogstwaarschijnlijk beseffen die kinderen zelfs niet eens dat ze verkeerd bezig zijn. Al zeker niet als niemand er iets mag over zeggen.
En gaan roepen : bij sommige springstallen doen ze het ook, kan diezelfde kinderen misschien aanzetten om op die pony te gaan zitten als hij twee is, want dat doen ze bij professionele westernstallen toch ook ? Die kinderen zijn geen trainers, noch van spring- noch van westernpaarden. Laat ze dan ook niet in de waan dat ze dat wel zijn !

@Giolli : een veulen aan een touwtje over een hindernis sleuren is in mijn ogen geen vrij springen, maar beulen met zo'n dier, niet gehinderd door enige kennis van zaken. En of dit hier nu het western of het spring of het weetikveelwat gedeelte is van bokt, als ik zoiets zie, vind ik dat het mijn recht is als paardenliefhebber om er iets van te zeggen.
Daarbij is het van ondergeschikt belang of ik nu een cap of een cowboyhoed draag.

Zou jij er ook zo happy mee zijn, moest dit jouw AMHA-veulentje zijn ? Ik al zeker niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:09

VivaLaVida schreef:
Vind het vorige baasje van je pony het wel goed dat ze met dr gezicht op bokt staat? Vooral omdat ze nogal negatief afgeschilderd word?

Dat vroeg ik me ook al af -O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:10

superpony schreef:
Brainless schreef:

Waarom discussieer je dan? Dit is een WESTERN foto topic!! Het heeft alles met elkaar te maken als mensen vrijspringen van een veulen gaan zitten goedpraten. Nota bene gedaan door kinderen.

Ik heb ook niet gezegd dat ik springen met kinderen goed vind?!
Ik reageerde op de opmerking dat geen enkele springstal zijn veulens liet springen voor de leeftijd van 2 jaar.
Ik zeg duidelijk dat er een verschil is door een veulen aan een touwtje te laten springen en onder gecontroleerde omstandigheden door mensen die weten wat ze doen!
Ook wordt er dan niet wekelijks met een veulen gesprongen maar gewoon 1 a 2 x om te kijken wat de aanleg is.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:11

Leuk hoor Leatitia! Ik vind Luna echt heel erg veranderd. Gewoon lekker blijven rijden en veel lol hebben. Ik zie ook dat je was begonnen met VD? Erg leuk!
Tip: niet steunen op de hals/schoft met springen. Ik kan het niet zo heel goed zien op de foto maar zo ziet het er wel uit.

Groetjes,

Monika

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:13

Geen enkele springstal ? Dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat ze het bij mijn vriendin NIET doen, dus is het ook niet iets wat iedereen doet en daarom maar als normaal aanzien moet worden.
En zoals ik al zei : door professionals, onder gecontroleerde omstandigheden is niet wat ik hier zie : namelijk aan een touwtje met kinderen erbij...
Een heel verschil in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:18

sevke schreef:
Geen enkele springstal ? Dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat ze het bij mijn vriendin NIET doen, dus is het ook niet iets wat iedereen doet en daarom maar als normaal aanzien moet worden.
En zoals ik al zei : door professionals, onder gecontroleerde omstandigheden is niet wat ik hier zie : namelijk aan een touwtje met kinderen erbij...
Een heel verschil in mijn ogen.

Voer deze discussie toch ergens anders... Vroeg TS om kritiek? Nee. En al helemaal niet over wat er in haar profiel staat.

Leuke pony TS! Ga lekker oefenen, neem springlessen, en wie weet worden jullie dan wel steeds beter! :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:21

TS hele leuke pony en fijn dat je iets gevonden hebt wat de pony leuk vindt!

Ik heb hier ook een pony( Spatter) die endurence leuker vond als western.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:25

@ resistance : Mag je alleen maar kritiek geven als erom gevraagd wordt, misschien ? Ik zie nochtans dikwijls genoeg fototopics waar niet om kritiek gevraagd wordt, maar waar je het toch krijgt. Moet je maar tegen kunnen als je op een openbaar forum foto's plaatst, al dan niet in je profiel.

En nu ben ik weg, heb wel gezegd wat ik wou zeggen ondertussen :j :evaw:

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:00

sevke schreef:
Superpony : _/-\o_ _/-\o_

En hoogstwaarschijnlijk beseffen die kinderen zelfs niet eens dat ze verkeerd bezig zijn. Al zeker niet als niemand er iets mag over zeggen.
En gaan roepen : bij sommige springstallen doen ze het ook, kan diezelfde kinderen misschien aanzetten om op die pony te gaan zitten als hij twee is, want dat doen ze bij professionele westernstallen toch ook ? Die kinderen zijn geen trainers, noch van spring- noch van westernpaarden. Laat ze dan ook niet in de waan dat ze dat wel zijn !

@Giolli : een veulen aan een touwtje over een hindernis sleuren is in mijn ogen geen vrij springen, maar beulen met zo'n dier, niet gehinderd door enige kennis van zaken. En of dit hier nu het western of het spring of het weetikveelwat gedeelte is van bokt, als ik zoiets zie, vind ik dat het mijn recht is als paardenliefhebber om er iets van te zeggen.
Daarbij is het van ondergeschikt belang of ik nu een cap of een cowboyhoed draag.

Zou jij er ook zo happy mee zijn, moest dit jouw AMHA-veulentje zijn ? Ik al zeker niet.

Oeps... ik had niet in de gaten dat het niet om letterlijk vrijspringen ging en dat het niet haar eigen paard is...
En je verward mij met Superpony. ik heb nergens gezegd dat je hier niet mag discussieren omdat het een western forum is. Ik zeg alleen dat een discussie in dit topic niet op zijn plaats is omdat het hier niet over gaat.
Zou toch te gek voor woorden zijn als ik ergens een topic open en ik word bekogeld met commentaar over iets wat in mijn profiel staat. Leven en laten leven heet dat.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:04

Joh, bij ons op stal laten ze de moeder soms vrijspringen en dan gaat het veulen er gewoon achteraan, wel een laag balkje natuurlijk :')

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:16

wat kunnen sommigen hier zich toch aan stellen, ik ken zelfs erkende fokkers die een paar hindernissen op een pad naar buiten en binnen zeten en dan gaat het om een huppeltje van 30 cm. Die mankeren nooit wat. Dus kan echt geen kwaad hoor.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:36

tjessa schreef:
wat kunnen sommigen hier zich toch aan stellen, ik ken zelfs erkende fokkers die een paar hindernissen op een pad naar buiten en binnen zeten en dan gaat het om een huppeltje van 30 cm. Die mankeren nooit wat. Dus kan echt geen kwaad hoor.

Zie je nu wat ik bedoelde ?
Een erkende fokker die zijn springgefokte veulens vrij over een laag hindernisje laat springen, dat wordt door jullie als hetzelfde beschouwd als twee kinderen van pakhembeet 13 jaar die een veulen van een miniatuurpaardje aan een touwtje over een hindernis zeulen die zo hoog is als het beestje zelf. >;)
Point proven.
:D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:46

sevke schreef:
tjessa schreef:

Zie je nu wat ik bedoelde ?
Een erkende fokker die zijn springgefokte veulens vrij over een laag hindernisje laat springen, dat wordt door jullie als hetzelfde beschouwd als twee kinderen van pakhembeet 13 jaar die een veulen van een miniatuurpaardje aan een touwtje over een hindernis zeulen die zo hoog is als het beestje zelf. >;)
Point proven.
:D

Nee dat wordt niet gezegd.
Jij zei dat MEN nooit paarden liet springen voor hun 2de jaar, toen iemand aangaf dat dit (door fokstallen) wel wordt gedaan.
Vandaar dat andere hier (waaronder ik) aangaf dat er genoeg fokkers zijn die dit wel doen.
Dit staat los van het feit van wat TS evt. doet met haar veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:12

Jawel, tjessa heeft het over een huppeltje van 30 cm en erkende fokkers en spring gefokte veulens. Sevke zegt dat dat niet te vergelijken is met meisjes en een falabella veulentje en een hindernis zo groot als t veulen zelf. En dat het stom is dat mensen dat met elkaar vergelijken.

Ik vind het ook nog al met 2 maten meten eigenlijk, om een 2jarige met zadel staat bokt te steigeren en dit kan wel met zo"n veulen.
Maar goed ik kwam alleen om de post van sevke te verhelderen :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-14 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:13

ja, zoiets als appels met peren vergelijken :')

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:15

TX VLV, wij begrijpen elkaar blijkbaar, want dat wou ik inderdaad zeggen. :j

Hier gaat het toch over TS en niet over wat fokstallen al dan niet doen. Het veulen is trouwens niet van haarzelf.
Ik zie kinderen met een minipaardenveulen beulen. Ik reageer daarop. That's all.
En ik merk op dat het misplaatst is in dit geval om het laten springen van veulens goed te praten omdat dat kinderen als TS AANZET om dit ook te gaan doen. Die kinderen zijn zich van geen kwaad bewust, maar ze zouden wel in hun enthousiasme een veulen om zeep helpen, temeer omdat iedereen hier brult dat het wel OK is, en geen kwaad kan voor een keertje.
Er een keertje gaan opzitten kan ook vast geen kwaad. Heb net een filmpje doorgekregen van ons jonge paard in training waar de trainer vandaag voor het eerst is gaan opzitten. Het paard is twee jaar.
Zal ik het eens op bokt zetten ?
Begrijp je wat ik wil zeggen ?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:19

Prachtig diertje :)

ik vind niet dat we kunnen oordelen of de pony er vooruit of achteruit op gaat omdat we van beide situaties maar 1foto hebben en 1kant van het verhaal.
ik kan er sws niet zo tegen al die ' ik heb dit paard gered' verhalen....
geniet van je dier, wees blij dat het (ook) gelukkig bij jou is en zorg dat je er zelf super voor zorgt
dat is alles :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:20

Hou je hormonen eens onder controle en maak je niet zo druk. :')
Je brengt zelf het onderwerp ter discussie maar vliegt uit je vel als er andere meningen komen wat niet in je straatje past... alsjeblieft zeg.

Stuur TS in het vervolg een PB inplaats van zo te gaan lopen rellen in een topic. De foto staat nog niet eens in het topic ook maar in haar profiel. Hoezo gewoon jennen?

ik heb in ieder geval op je getemd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:21

@Sevke
Ondanks dat ik ook niet wil dat kids met veulens spelen, gaat de vergelijking krom.
Daarnaast weet iedereen dat het veelvuldig voorkomt dat bepaalde paarden vroeg worden beleerd.
Die filmpjes zijn wijdverbreid bekent en staan ook veelvuldig op bokt.