Wij rijden vanaf nu bitloos dressuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:46

Murosch schreef:
Prima, dan gaat ie weer ietsie omhoog. Zo had ik hem eerst ook, maar had hem iets lager gehangen omdat ik las dat het zo hoorde. Bedankt!

als je er dan naast staat en beide teugels aantrekt en weer los laat, moet je als het goed is zien dat ze beter losschieten dan :P

Maartje1990

Re: Wij rijden vanaf nu bitloos dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:52

Fijn dat dit zo goed bevalt TS! Wat de hoogte van de neusriem betreft, in mijn profiek staat een plaatje en filmpje over hoe hoog het moet, bijna onderaan.

Die 2 vingers gaat volgens mij soms niet helemaal op. Andere optie is, is in zn neusgaten voelen (niet je vinger in zn neus stoppen natuurlijk haha) aan de bovenkant op de neusvleugels, zachtjes tot je het bot voelt en daar boven de neusriem plaatst. Dus dan heb je m net niet op dat zwevende neusbot.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 13:02

Bedankt, ik heb de filmpjes bekeken! Erg interessant!!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:11

Fijn dat het goed bevalt!! Ik rij nu ook al een paar jaar bitloos dressuur en ik ben er nog altijd supertevreden over :)

Met bitloze hoofdstellen werkt de hoogte van de neusriem iets anders dan met reguliere hoofdstellen. Ik rij zelf met een kingekruiste, die moet precies boven de inhammen van het neusbot (net boven het zwevende deel dus). Hoe hoger je hem doet, hoe minder streng hij in werkt. Als mijn paard dus een periode wat lastiger te rijden is, doe ik de neusriem wat lager. Wanneer ze makkelijk meewerkt, gaat de neusriem wat hoger.

Succes met je paard, en een goede keuze om bitloos een kans te geven in jullie geval. Hopelijk blijft het bevallen! Mocht je na verloop van tijd tegen problemen aanlopen, (paard wordt ineens zwaar in de hand bijvoorbeeld) de PB-box staat open!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 18:38

Dank je! Ik heb de neusriem nu iets hoger dan hij zat op het filmpje, gevoeld waar de inhammen lopen en hij zat nu net erboven, maar nu dus nog een klein stukje hoger. Mijn paard is supergevoelig op de hulpen en overreageert eerder dan dat ze te stug reageert, dus ik ben benieuwd hoe ze het hier nu op gaat doen.

Zou je mij misschien ook nog iets kunnen vertellen over de teugelhulpen bij een gekruist hoofdstel? Geef je gewoon dezelfde hulpen als bij een ongekruiste of moet het tegengesteld zijn? Ik doe nu de "gewone" hulpen, maar ik twijfel soms of het goed is. Mijn instructrice heeft niet met dit soort hoofdstellen gewerkt dus ze vroeg mij hoe het zat met de hulpen en ik kan geen stellig antwoord erop geven nu.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:06

ja, je moet het zelfde sturen. doordat jij "trekt" aan je linker teugel komt er druk op de wang en kaak aan de rechterkant te staan. zo wordt je paard als het ware die kant op geduwd door het touw, waar jij dan weer aan trekt.
juist dit systeem zorgt ervoor dat best wat paarden niks snappen van gekruist. ik rij ook niet gekruist, werkt gewoon niet.
verder dien je gewoon verder te sturen met je zit :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:45

Bedankt, daar kan ik wat mee :). Op zich reageert ze prima op het gekruiste, ik moet er alleen zelf nogal even aan wennen.

4 januari gaan we onderling een B-proefje rijden heb ik zojuist gehoord, lijkt me prima, even helemaal geen moeilijke dingen en we mogen gewoon bitloos daar rijden.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:00

Mijn ervaring is dat de meeste paarden juist prima reageren op gekruist, maar je moet het wel even netjes introduceren. Als een paard voor de eerste keer een bit in heeft, snapt hij ook niet meteen alle hulpen. Dat moet je stapsgewijs leren.

Bij alle paarden waarbij ik met het kruislingse systeem ging rijden, was de basis binnen een half uur gelegd: aan de hand een keer leren halthouden op de druk, in het zadel laten halthouden, als dat goed gaat hetzelfde vanuit draf, beetje links en rechts sturen en voila, de basisknopjes zitten er op. De rest moet je met je zit gaan doen, en dat is voor de ruiter lastiger dan voor het paard.

Mijn instructrice had destijds ook weinig ervaring met bitloos, ik heb het vooral "zelf moeten ontdekken". Maar je kunt gewoon met aanleuning rijden en dezelfde hulpen geven als met bit. Realiseer je alleen wel dat je de pijnprikkel op een relatief klein oppervlak nu wel mist (het bit dus) als je een keer wat meer wilt doorkomen, je mist een stukje verfijning en dat moet je nu op een andere manier oplossen (ik weet er even geen andere woorden voor, mensen zullen wel over het woord "pijnprikkel" in combinatie met "bit" gaan struikelen. Probeer die verfijning vanuit je zit te laten komen, anders ga je heel zwaar worden in je hand en dan is een bitloos hoofdstel niet vriendelijk meer (been there, hoop van geleerd!).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 10:22

Dank je voor je uitleg!