1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:34

Puurs is mij wat ver. Anders zou ik rustig een keer willen komen kijken. :+
Met dit dier zou ik juist beginnen met tempo controle, haal hem uit zij voorkeurstempo en probeer hem daarin te houden en "wacht" tot hij daarin nageeft en ontspant.. :) Pas als hij zich daarin "overgeeft" en jij het tempo bepalen kan, kan je verder... Als je niet eens tempo controle hebt dan loop je hoe dan ook vast ..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:38

Een mooi paard heb je, verder zal ik niet weer alle punten herhalen die er boven zijn genoemd.
Maar om heel eerlijk te zijn schrok ik een beetje van de foto's.
Zou het misschien een idee zijn om een keer van iemand anders les te nemen?
Dan kan soms heel verfrissend werken :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:42

Zo creëer je juist de spanning denk ik. Je speelt met de teugels, paardje zakt en je zegt dat je hem daar dan houdt. Als je hem daar wilt houden op die manier, dan kan het niet anders dan dat je je handen vast zet.

Puurs is voor mij nog niet zo ver en ik rijd met de auto dus ik kan wel eens langskomen. :Y)

Heb je trouwens een filmpje? Mss dat we daar wat meer kunnen uithalen? :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:45

Doe je bit eens een gat lager dan wil ook wel helpen. Hij hangt nu naar mijn mening te hoog.

Hoe kan hij plekjes hebben van de neusriem? Te strak aangetrokken? Het heeft echt maar losjes om zijn hoofd te zitten maar verdeeld wel de druk en houdt je bit netjes op de plaats.

Ik zou er iemand met kennis naar laten kijken wat hij vindt dit echt niet prettig.

Niky

Re: 1ste wedstrijd van het seizoen en het gaat stukke beter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:05

@TS: onze paarden staan aan Ilwa Keukens in Ruisbroek :)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:17

Oh fijn ik ben van Dendermonde! Wieweet kom ik je wel eens tegen op wedstrijd!
je bent al fijn bezig zou ik zo zeggen. Ik zou inderdaad nog heeel veeeel werken aan die ontspanning over de rug. Ook op balans en regelmaat, zo kan hij ook leren zijn schouders te plaatsen. Op foto 6. zie je duidelijk dat hij volledig over de schouder valt.

Hij is natuurlijk nog heel groen achter zijn oren :D en foto's zijn ook maar momentopnames.

Dat van die neusriem vind ik ook maar raar. Hij lijkt het bit helemaal niet te accepteren. Rij je met een dubbelgebroken? dit zit vaak veel beter. Een enkel gebroken duwt vaak in het gehemelte

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:39

Okee ik ben er weer dus even terug reageren..

Arrabel Ik krijg les op de club van een grand prix ruiter en ik moet zeggen dat hij heel goed les geeft en ik zeker bij hem wil blijven :) hiervoor heb ik nog anderen gehad en van hem nu leer ik heel veel :)

Ook heb ik nog een andere lesgeefster bij haar thuis, met haar werken we vooral aan de basis en de rust in Fur zijn hoofd en vooral ontspanning en zijn hals leren loslaten. Bij deze mensen voel ik me prettig en blijf ik er ook bij zolang ze mij kunnen blijven helpen :)

Anthea Je bent welkom ;)

Dimple De neusriem zit op het laatste gaatje maar het hoofdstel is een cob dus ik denk dat de neusriem misschien wat te smal is en daarmee dat hij misschien er wondjes van heeft gekregen ? Ik ga in ieder geval een full hoofdstel kopen en dan zou het probleem van de baan moeten zijn :)

Niky Dan heb ik ze al zien staan denk ik :D

steflyn Jij bent ook altijd welkom hoor ! Ik heb je al eens op foto's gezien denk ik met Kelly en Gonda ?
Ik rij met een dubbelgebroken bitje :)

Ik ga proberen om een filmpje te plaatsen, ben even aan het zoeken aangezien de meeste in een geheime groep op facebook staan /P

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:44

De groep staat openbaar dus normaal kan iedereen de filmpjes zien :)
Ik heb wel enkel filmpjes van het viertal waar ik als laatste rijd
Eigen filmpjes heb ik op cd gekregen en krijg ik niet op de computer..

1 Juli in Wortel: https://www.facebook.com/photo.php?v=22 ... =3&theater

20 juli in Koningshooikt: https://www.facebook.com/photo.php?v=22 ... =3&theater

15 augustus Herselt: https://www.facebook.com/photo.php?v=23 ... =3&theater

25 augustus Lint: https://www.facebook.com/photo.php?v=23 ... =3&theater

Dit is allemaal een L-proef dus ook hoger dan ik rijd :+ (B)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:56

TS leuk paard heb je daar onder je kont!
Ik zou indd werken aan die ontspanning en aanleuning, zodat hij lekker over zijn rug gaat lopen en goed zijn achterhand gaat gebruiken.
Probeer niet je handen naar beneden te drukken, maar hou ze goed op zijn plaats want je handen naar beneden duwen heeft geen enkel nut of effect.
Balkjes lopen, overgangen, 8jes rijden kunnen je hierbij helpen, je kan hem dan tussendoor ook even lekker zijn hals laten strekken is altijd even een soort van beloning!
Voor je neusriem die wondjes geeft zou ik toch even kijken naar een wat zachtere en soepelere neusriem, of ga kijken voor een bondje die je er omheen kan doen, bit ringen is ook altijd fijn en wat zachter in de mond :j
En ik zou trouwens juist lekker op wedstrijden gaan! het gaat niet om de punten, maar om de ervaringen en plezier! :D

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:06

daphneM schreef:
FriesWytske schreef:
Ik vind het er niet echt vriendelijk uitzien. Zowel je houding als dat je paard steeds zijn mond open heeft. Ook vind ik je er niet verzorgd uitzien.

Wat bedoel je niet verzorgd? Alles is toch schoon? zowel paard als ruiter..
Het enige is de haren die wapperen, misschien een haarnetje of zo.

Het jasje oogt groot, dus daardoor wat slordig. Haar laarzen zien er ongepoetst uit. En misschien een Plastron dragen? En inderdaad een haarnetje ;)
Ik bedoel dit niet om af te kraken maar als positieve tips!

En qua rijden. Je moet ergens beginnen en je werkt eraan door les te nemen. Ik zou lekker door gaan met de wedstijden. Hier leer je ook alleen maar van..... Niemand begint als een Anky en velen eindigen niet als een Anky. Als je maar je best doet en er plezier in hebt ;)
Wel zou ik inderdaad toch een neus riem omdoen. Misschien met een bontje? Ik denk dat ie zijn mond zo ver opendoet om zich te ontrekken van het bit. Met een neusriem blijft het bit ook stabieler liggen, waardoor die ook minder neiging heeft om zich eraan te onttrekken.

Leuk paardje heb je ook!

Veel plezier en succes +:)+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:29

Ik herinner me jou van een paar jaar terug geloof ik.. Dan zeg ik wauw, hoop verbeterd in ontspannen en in bespiering +:)+

soms mist er nog wat ontspanning maar ik denk dat als bokt massaal stopt met neusriemen we een stuk meer open mondjes zien. :)

Als je je handen wat meer boven de schoft houd kan je wat minder 'afdwingen' en heb je niet zo snel dat je zo'n strakke binnenteugel hebt zoals op sommige foto's. Dat werkt toch alleen maar averechts.

Blijft een super mooi paard ts, veel plezier en succes!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 19:33

Sowieso ga ik kijken voor een nieuwe neusriem, denken jullie dat een lage neusriem beter zou zijn voor hem of zou ik toch bij een gecombineerde blijven ?

NeverGiveUp Ja inderdaad, ik heb in het verleden topics gehad waar het helemaal verkeerd ging..
en ik geef je groot gelijk :D
Dank je wel ! En je boktnaam daar hou ik me aan ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:58

Ik zou gewoon een gecombineerde neusriem kiezen, dat zorgt er ook voor dat het bit wat stiller ligt. Maar nogmaals, doe het bit een gaatje lager, daar wordt je paard vast blij van.

En zorg dat straks je hoofdstel niet te strak zit. Aansnoer neusriem hoeft niet te worden aangesnoerd. Wat ruimte geeft het paard de kans wel te knabbelen op het bit.

Succes

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:02

Oke ik blijf bij een gecombineerde :) en de aansnoerneusriem zit bij mij op het laatste gaatje :) het is niet de bedoeling dat ik zijn neus dichtsnoer..
Bitje ga ik morgen een gaatje lager doen en zal dan ook direct zien of het helpt of niet tijdens de les

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:04

Leuk! Binnenkort weer foto's hoor! Want jullie zijn een mooie combi en komen er zeker wel!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:05

furioso schreef:
Sowieso ga ik kijken voor een nieuwe neusriem, denken jullie dat een lage neusriem beter zou zijn voor hem of zou ik toch bij een gecombineerde blijven ?

NeverGiveUp Ja inderdaad, ik heb in het verleden topics gehad waar het helemaal verkeerd ging..
en ik geef je groot gelijk :D
Dank je wel ! En je boktnaam daar hou ik me aan ;)

Dat weten de meeste niet he. Dus als je dat verschil ziet is het echt top!
Al is er nog een hoop te doen, maar dat is bij iedereen :D

Haha doe dat inderdaad :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:09

Liever weten dat het fout gaat en op een andere manier aanpakken, dan zo door blijven gaan he :D

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:57

Hey,
Ja heb vroeger nog op de stal gereden waar Kelly nu zit. Speciale manier van rijden daar. Ook voornaamste reden waarom ik daar ben weggegaan.
Ik wil je ook gerust een keertje komen helpen hoor en uitleggen hoe je specifiek werkt op dat ruggebruik.
Of ik zal je al een filmpje doormailen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:25

Super steflyn :)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 12:36

Ik kom juist terug van de paardenwinkel :) met een nieuw full hoofdstel en haarnetjes ! Vanavond even een foto met het hoofdstel aan bij Furioso :)
Gisteren heb ik les gehad en wou dus het bit een gaatje lager hangen, maar dan stak Fur zijn tong direct over het bit dus dat is echt geen optie want dan hangt het te laag.
We hebben weer huiswerk mee gekregen en gaan er straks ook weer mee aan de slag :P

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:40

FeeY Er zijn toch ook foto's bij waar ik niet trek en hij zijn mond open doet ?

Klopt, maar ondanks dat, kan jij niet 100% je handen stil hebben. Hierdoor wiebelt het bit in zijn mond. En doet hij hem open.

Als je een verkeerde jury zou treffen, die geeft voor elke oefening een 4 of een 5 als hij zijn mond open heeft. Is een teken van verzet. En ze mogen hier dus onvoldoendes voor geven.

Voel je niet aangevallen, je kan beter iets proberen te ondernemen met het commentaar.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:29

Hey,

Heb je de tips al gebruikt? van de filmpjes die ik doorgestuurd heb?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:26

Leuk paard! Ik vind het ook niet fijn ogen, ongecontroleerd. Maar ik neem aan dat jij weet wat je doet, en anders zijn er hier genoeg andere mensen die met je in discussie gaan, daar heb ik geen zin in (:
Je hebt een super mooi paard, en hij heeft een kei gave kleur. Veel plezier verder samen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 18:09

Ik had afgelopen zondag les gehad (nog zonder neusriem) en hij liep goed. Van deze lesgeefster was het even geleden dat we er les bij hadden wegens omstandigheden.
Maar nu gaan we weer elke week ook bij haar lessen en zij geeft echt de tips en tricks die we nodig hebben en natuurlijk de gewone basis :)

Maandag had ik ook gereden en ook handen hoger houden en niet steunend op de schoft/ aan mijn zadel en Furioso liep dan ook stukke beter ! :D
We gaan wel vooruit in positieve zin maar het heeft allemaal nog wat tijd nodig :)

@ FeeY: Je hebt gelijk dat ik mijn handen niet stil kan houden, hier probeer ik weer héél hard op te letten want ik moet een constante aanleuning houden bij Fur want anders begin ik telkens weer van nul af aan..

@steflyn: de tips probeer ik zeker mee te pakken tijdens de trainingen :j Morgen zal ik nog de andere filmpjes ervan bekijken :D

@ Esaqar: Het is idd nu nog wat ongecontroleerd maar work in progress ! :D

Ik heb nog wat foto's van een vorige dressuurdag van juli ergens, ik denk dat deze beter zijn ?

Hier vind ik in ieder geval zijn hals wel goed, mijn handen moeten hoger en bij elkaar en ik moet recht zitten en voor me kijken
Afbeelding

Hier wel spanning..
Afbeelding

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:50

Mag ik jou even een heel groot compliment geven over hoe je op al het commentaar reageert?!! Ik was van plan om het heel hard voor je op te komen nemen want er zit een hoop geneuzel en ook gewoon onzin tussen. Maar je gaat er super mee om en neemt mee wat je kunt gebruiken. Echt heel knap, een hoop mensen hadden gezegd: zoek het uit ik post nooit meer wat. Top! en bewonderenswaardig, ben ik jaloers op :-)
Rijtechnisch gezien: ik vind je erg vooruit gegaan vergeleken met de foto van vorig jaar. Je mist nog tempocontrole en ontspanning inderdaad, maar je paard gebruikt zijn rug en hals beter. Probeer, en vraag aan je instructeurs, tips om meer op je zit te gaan rijden. Zodat je niet alleen met de teugels afremt maar ook met je zit. Langzamer lichtrijden in de draf etc. Ook je ademhaling heeft veel invloed. Goed vanuit je buik ademhalen, een diepe ademhaling dus, zorgt bij je paard voor meer ontspanning, doordat jij zelf ook meer ontspant en dat via je lichaam op hem overbrengt. Verleg ook je gewicht wat naar achteren als je wilt afremmen. Veel succes, fijn dat je zoveel kunt lessen bij goede instructeurs.