Ierland deel 2 , Ballinasloe Horsefair

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: Ierland deel 2 , Ballinasloe Horsefair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:20

Niet om te zeuren, maar wat ik wel grappig vind, is dat er op Bokt een heel topic is over de paardenmarkt in Zuidlaren. Over net afgespeende "zielige" veulens, paarden die de hele dag zonder eten staan etc.
En dan zie je hier een topic over een zelfde markt en dan is het ineens leuk en toeristisch.
Een veulen van 4 dagen op een markt? Ik ben geen teer zieltje, maar zo jong vind ik not done.
Ik moet wel zeggen dat ik de perlino van foto 4 wel erg leuk vond.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:05

Rivendell schreef:
Niet om te zeuren, maar wat ik wel grappig vind, is dat er op Bokt een heel topic is over de paardenmarkt in Zuidlaren. Over net afgespeende "zielige" veulens, paarden die de hele dag zonder eten staan etc.
En dan zie je hier een topic over een zelfde markt en dan is het ineens leuk en toeristisch.
Een veulen van 4 dagen op een markt? Ik ben geen teer zieltje, maar zo jong vind ik not done.
Ik moet wel zeggen dat ik de perlino van foto 4 wel erg leuk vond.

Helemaal mee eens. Ik vind het ook erg leuk om te zien en kan me voorstellen dat het heel bijzonder is om er een keertje bij te zijn. Maar als ik dan lees over net afgespeende veulens en vooral dat arme veulen van maar 4 dagen oud, dan heb ik toch zo mijn bedenkingen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:43

Nou, ik wilde er verder ook niets van zeggen, maar ik heb dit soort evenementen nooit in het echt meegemaakt, maar wel op tv gezien. En ze gaan toch, over het algemeen, anders met beesten om. Mij zou je er dan ook niet zo snel vinden. Op de Zuidlaardermarkt trouwens ook niet.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:28

Ik moet zeggen dat ik het wel met bovenstaande bokkers eens ben.
Die paardenmarkten ik vind ze vreselijk, zo bij ma weggerukt en hup de markt op.
Maar goed mij zul je er ook niet vinden , wij hebben ook zo onze eigen cultuur zal ik maar zeggen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:06

leuk topic en foto's !

foto 2 & 5 van de locals :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:38

Leuk om zo een sfeerbeeld van zo'n happening te krijgen, maar dat veulens die net afgespeend zijn en uberhaupt nooit een halster om hebben gehad zo met z'n vijven (!) in de trailer worden gestopt en vervolgens midden op een fair nog even halstermak moeten worden gemaakt (en dat dus ook volgens de ts niet zonder kleerscheuren gaat), daar vind ik helemaal niets leuks aan.

Als je 'dierenwelzijn' beperkt tot dat er niets bloedend aan een hek hangt, dan is er weinig aan de hand natuurlijk, maar als je nadenkt over de stress en het fysieke geweld (halstermak maken door eraan te hangen tot hij omvalt) dan vind ik dit diep triest. Zorg er dan tenminste voor dat ze handtam zijn voor je ze ergens mee naartoe neemt. Natuurlijk is dit 'de cultuur' en dan mag alles, maar als iemand dit topic exact zo geschreven had over haar voorbereiding op en deelname aan een Nederlandse paardenmarkt, dan zou het volgens mij een stuk minder schattig gevonden worden.

De paarden zijn mooi en de veulens schattig, maar erg triest dat dit dus nog steeds normaal en zelfs 'leuk' gevonden wordt. Natuurlijk kan het nog veel erger - maar gewoon erg is voor mij ook al erg genoeg.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:17

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Prachtige plaatjes en wat een belevenis om dit mee te maken. Maar wat een (verborgen) dierenleed...

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:56

Nou nou, dierenleed, zielige paarden, vreselijk.
Hier worden veulens ook afgespeend en soms ook al met 4/5 maanden,wellicht waren deze veulens daar aan toe (op die 4 dagen oude na) .
TS gaf aan dat de RSPCA ook langskwam, nou zo slecht zullen de paarden er dan niet bij staan.
Die mensen gaan nu eenmaal anders om met hun paarden, maar dat is dan niet gelijk verkeerd.

Ik vind het wel leuk om te zien. Leuke impressie en wat zitten er mooie paarden tussen!
Had je geen moeite om je in te houden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:05

Wat een leuke fotos, het is een apart ding daar zeg :j

Je hebt dierenleed en dierenleed... veulens die op een markt (?) halstermak gemaakt zouden moeten worden kan ik persoonlijk met de beste wil van de wereld niet onder dierenleed scharen eigenlijk.. En als ik de oudere dieren zie staan, zijn die ook niet enorm getraumatiseerd..

Ik ben eigenlijk dan wel weer benieuwd hoeveel ongelukken er met de paarden van de gypsies, bijv op zo'n markt, gebeuren. Weet je daar ook iets van, ts?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:14

Gaaf zeg!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:23

bonte verzameling, letterlijk en figuurlijk!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:03

Gaaf!! Alleen een beetje jammer van dat 4 dagen oude veulen, die moet toch bij zijn moeder blijven?? Maar verder echt heel leuk!!

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 10:20

die van 4 dagen oud was ook bij zijn moeder hoor , ze zijn echt niet zo gek dat ze die zo jong al bij de moeder weg halen

met mams
Afbeelding

de andere veulens zaten tussen de 4 en 6 maanden dus mooie leeftijd om van de moeder af gehaald te worden.

Zover ik weet zijn er totaal geen ongelukken gebeurd met paarden op de markt
hoogstens af en toe een paard wat los kwam en dan door het veld en de mensen en paarden heen rende maar dat werd dan met hulp van iedereen weer gevangen

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 10:25

owja en had heel veel moeite om me in te houden :)

Afbeelding

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:36

Rivendell schreef:
Amen!

Staan wel een paar paarden bij die ik zo mee had genomen als ik erbij was, en die foto's van de locals, tja.. het is.. anders, dan hier... :') Toch lijkt het alsof er daar wel een gezellig sfeertje hangt :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:56

Hoezo staan ze zonder eten dan?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:01

De sfeer was echt geweldig.
En geen paard wat er mishandelt wordt !
En natuurlijk hadden we eten bij ons en water kon er gehaald worden

Ik vind het gezeur over iets waar je niet het fijne van weet.

Laten we het vooral gezellig houden hier

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:19

Cer schreef:
Hoezo staan ze zonder eten dan?

Op de foto hierboven zie je genoeg hooi liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:29

Sorry dat ik het zeg, het is mijn mening maar ik vind dit echt vreselijk. Heb nog net niet met open mond zitten kijkem, nog voor geen goud zou ik daar heen willen. Kwestie van smaak denk ik maar bij de eerste foto's zit ik al van pardon? 9 veulens op elkaar gepropt, 2 dagen bij de moeder weg, gelijk halster om en mee komen, en dan vast houden.. ja want die beestjes zijn doodsbang.. sorry maar ik zou daar echt niet onderdeel van willen zijn..
Inderdaad heeel anders dan hier in Nederland. En die locals ook, nja verklaart weer een hoop, sorry dat k het zeg..

Edit, het zal ook wel komen omdat ik over dat programma gypsy weddings ook niet kan, vind ik ook vreselijk xD

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:50

Leuk om te zien! :D
Zitten ook best wel leuke beestjes tussen.

Sommigen zeuren hier wel een beetje hoor :+ Ze zien er nou ook niet echt gestrest uit ofzo, vind de meeste er lekker relaxt uitzien. En ze zien er trouewns ook gewoon goed verzorgd uit.
Denk dat je bij een wedstrijd meer stress hebt ;)
Zo opgepropt in de trailer is wat minder maargoed.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 11:53

ze hebben ook geen uren in de trailer gestaan , was ritje van denk ik 15 - 20 min ofzo

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:59

Supergave foto's! Maar dat veulen van 4 dagen oud werd die gewoon verkocht zonder moeder?
sorry, als ik ergens over heen heb gelezen :o

Trouwens over dat 2 dagen bij de moeder weg, dat zou in Nederland niet gebeuren? Op de zuidlaardermarkt worden ze zelfs nog op de markt bij hun moeder weggehaald.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 12:05

veulen was te koop dacht ik idd zonder moeder , zou dan wel nog tot het gespeend kon worden bij de moeder blijven

hij is die dag trouwens niet verkocht

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:38

Nee , met moeder , maar als men alleen het veulen wilde hebben , moesten ze wachten tot het afgespeend zou zijn , net zoals hier dus

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:46

Op het jonge veulen terug te komen , die heeft meer dan de helft lekker liggen pitten en alles bij elkaar zijn we er maar een uur of 5 geweest die dag ...

Als het er vreselijk aan toe zou gaan , dan zou ik niet nog een keertje terug willen.

Trailers zijn ook beduidend groter dan in NL , want ik heb eens in mijn trailer staan kijken , maar daar krijg ik er echt geen 9 ingepropt , hahaha , hooguit 5 denk ik !