ik wil niet meer rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:02

basic_21 schreef:
Dankjewel Raya00 ik excuseer mezelf omdat ik niet als een zeur wil overkomen.Maar zie nu ook wel in dat het niet normale gang van zaken is.
Ik kom uit de generatie wees blij dat je mag paardrijden.

Maar met alle lieve reacties zijn mijn ogen wel geopend.
Dank jullie wel daarvoor en ook bedankt voor de tips.

Ik ga zeker een belletje er aan wagen .
De pony is oké maar niet geschikt als beginners pony.

Bij ons zijn er ook pony's minder geschikt voor beginners, als de manege eigenaar (die er niet zoveel verstand van heeft) er een beginner op zet en het gaat niet goed dan wordt er tijdens de les gewisseld (ander, meer ervaren ruitertje erop of een andere pony zadelen).
Gelukkig heeft bij ons de instructrice daar wel zeggenschap in.
Ik zou er ook niet mee akkoord gaan als mijn kind steeds op een 'niet beginners' pony werd gezet terwijl ze er nog niet aan toe is.
Buiten het feit dat het voor je kind niet leuk is, is het om de pony braver te krijgen ook niet handig....

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:08

Bowen schreef:
basic_21 schreef:
Dat is inderdaad ook een goede .
Ga ik over nadenken.....
Maar vroeg me eigenlijk eerlijk af of mijn gedachten niet overtrokken waren.

Nee hoor, want er is zelfs een hele goede reden. Maar ook al was die er niet en was het een onredelijke "angst" van je dochter, dan nog zou er geruild moeten worden van paard.
Ik vind het zo'n onzin dat een kind maar door angst heen moet rijden, laat staan op een paard die teveel paard is voor dat kind op dat moment. Je hoort juist te bouwen aan vertrouwen en kunde bij een kind(op een speelse manier), dat doe je op een dier wat dat kind vertrouwd, waar dat kind zich goed op voelt. Dat maakt dat ze willen leren, durven doen, vooruit komen en vooral paardrijden leuk blijven vinden en niet over een x aantal lessen zeggen ik wil niet meer paardrijden.

Bij een onredelijke angst ga ik niet ruilen hoor. :n
Ik zo'n geval laat ik t kind er wel op beginnen en zeg dat er evt geruild wordt als t niet gaat.
Maar dan ga ik er wel van uit dat de pony past bij de ruiter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:11

Bijzonder onverantwoord van de manegehouder om je kind op een paard te zetten, dat ten ene male ongeschikt is voor een beginnend kind. Hij neemt daarmee een enorm risico op kosten van jouw kind en je hebt ieder recht om als moeder het kind daartegen te beschermen.

Persoonlijk zou ik niet in een manege willen rijden waar dergelijke risico's worden genomen. Een beginner hoort op een beginnerspony.
Ja... je kunt altijd vallen als beginner. Toen mijn twee kinderen gingen rijden (al 100 jaar geleden.-- ben ook bepaald geen bokt-kind) kregen ze les op een hele lieve beginnerspony en op mijn eigen oudje, dat weliswaar een E was, maar het liefste dier dat je je kunt voorstellen.
Toch viel de oudste er twee keer vanaf. Een keer tijdens de eerste galop, toen ze een voor een moesten aangalopperen en achter aansluiten, omdat hij de beugel verloor en eraf gleed. Paard merkte pas dat hij zijn ruitertje was verloren toen hij netjes achteraan had gesloten. Een keer toen een andere pony uithaalde naar mijn paard en mijn paard een stapje opzij sprong. Zoontje zat nog niet erg vast en gleed er vanaf. Zijn eerste vraag: is alles goed met Rody? In geen van de gevallen viel hij hard. In tegendeel. Maar er is een groot verschil tussen het eraf glijden in onbelans, zoals hem overkwam en gekatapulteerd worden. In dat eerste geval val je meestal niet erg hard, maar het tweede kan ronduit gevaarlijk zijn.
Dat eerste kun je idd ook niet voorkomen. Maar je zou alles moeten doen om te voorkomen dat het tweede gebeurd met een beginnend jong kind.
Dat de manegehouder dat blijkbaar niet ziet (en zich blijkbaar ook niet voor het risico interesseerd... een kind kan op die wijze wel dergelijk ernstig letsel oplopen) zegt veel over zijn beleid.
In de manege waar mijn kinderen vroeger reden, werd altijd rekening gehouden met het niveau van de kinderen en hadden kinderen altijd inspraak. Terecht.

Ga naar een manege met verantwoordelijkheidsgevoel, laat je dochter bij het begin beginnen om vertrouwen op te bouwen (als ze dat nog wil) en kijk hoe het verder gaat, stap voor stap. Ga daarbij niet over haar grenzen heen en laat ook niet toe dat anderen dat doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:12

Nens77 schreef:
Buiten het feit dat het voor je kind niet leuk is, is het om de pony braver te krijgen ook niet handig....

Dat komt er nog eens bovenop. Een dergelijke pony die beginners op de rug krijgt, zal op die wijze (succes bij het eraf keilen) een zeer onhebbelijke gewoonte kweken.

MightyMike

Re: ik wil niet meer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:32

Vind het knap van je dochter en ook heel begrijpelijk dat ze nu even niet meer durft. Ik heb ook een dochter in die leeftijd en ach, zo stappen ze soms ook weer over hun angst heen, maar het lijkt me wel even belangrijk voorlopig niet meer op deze pony, anders bouwt de angst misschien op en het zou erg jammer zijn als haar paardrijcarriere daardoor stopt.. Ik zou het zelf aangeven als moeder bij de manege dat ze niet meer op die pony durft. Je betaald toch voor de les, je kunt niet altijd op je favoriet, maar wanneer je echt niet durft op een pony en op die leeftijd is het erg belangrijk plezier te hebben in het rijden, mogen ze toch wel een uitzondering maken. Je dochter veel succes, hopelijk heeft ze er snel weer plezier in!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:49

Persoonlijk zou ik gelijk opstappen bij deze manege, het is in mijn ogen onverantwoord om beginnelingen op een pony te laten rijden die wel eens een bokje wil geven, daar moet je lessers opzetten die zo'n pony in de macht hebben.

Mijn dochtertje van bijna 6 rijdt ook ruim een half jaar, ze gebruiken bij de beginnelingen alleen de braafste pony's en de kinderen mogen iedere keer op dezelfde pony, mits deze fit is uiteraard.

Mijn dochtertje is er 2 keer afgevallen, 1 keer doordat de pony struikelde en 1 keer toen ze uit de galop kwam en haar beugel kwijtraakte.
Maar nooit doordat de pony bokte of te vrolijk was.

Kan me heel goed voorstellen dat je dochtertje niet meer wil, hoop dat ze het vertrouwen weer terug krijgt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:57

Helemaal eens met Ljibelo. Ik geloof niet dat ik nog zou gaan praten maar een manege opzoeken met verantwoordingsgevoel. Ik zou wel voor andere kinderen vertellen waarom ik ga vertrekken. Als er geen andere maneges zijn, dan heel goed praten en moet het echt opgelost worden. Maar dit hoort gewoon niet. Succes TS.
Enne het feit dat het een D pony is dat vind ik niet het probleem. Wij hebben hier ook eentje die met name voor kinderen super braaf is en alles zal doen zodat ze niet vallen zodra hij voelt dat ze in onbalans raken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:37

Mijn dochter is ook 7 en ik durf - bij wijze van spreken - haar net aan op mijn eigen paardjes te zetten. Moet er niet aan denken dat zij zou moeten leren paardrijden op een paard met 'humor'. Ik vind dat gewoon ontverantwoord. Maar je dochter heeft het wel erg naar haar zin op deze manege voor dit incident, gezien je verhaal. Ik zou niet zomaar opstappen, maar wel je poot stijf houden dat ze niet meer op die pony hoeft. Opstappen kan altijd nog, maar overal is wel wat, denk ik dan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:45

fortuna126 schreef:
Ik vind dit een beetje een raar topic...
Ga je als volwassenen aan bokt-kids om raad vragen!!

Ik heb van jou echt nog geen enkel positief bericht gezien hier op Bokt... :roll:

TS, ik vind ook niet dat je overtrokken reageert. Als je dochter nou na 1x had gezegd dat ze niet meer wil, maar dat is niet het geval.

Ikzelf zou meteen een andere manege zoeken. Maar goed, die zijn ook niet overal even makkelijk te vinden... Zou er sowieso het gesprek over aangaan. Een hobby hoort leuk te zijn.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:03

Ik heb het hele topic niet gelezen maar het eerste dat bij me opkwam is, waarom een kind van pas 7 op een D-pony zetten? Daar heeft ze toch amper wat aan te zeggen?
Ik werd als kind van 8 op kleine paarden gezet (meter 50 à 55?). Pas toen ik zoveel jaar nadien een poosje een pony van mijn eigen formaat kon bijrijden heb ik beseft hoeveel impact dit heeft. Je hebt als kind de ballen te zeggen aan zo'n groot beest, en dan voornamelijk als hij de idioot begint uit te hangen. Echt werken kan je zo'n dier bijna niet omdat je er amper bij kunt en bij het minste krachtspelletje je het toch dik aflegt. Je zit er veel te veel bovenop. Beginner of niet, ze zou er naar alle waarschijnlijkheid toch afvallen, gewoon omdat ze haar benen amper rond het dier kan leggen :S
Overigens heb ik zelf ook een schrik gepakt op die manege, heel hard van 1 van de paarden gekletterd, en dit is onder andere door de strenge instructrice nooit opgelost geraakt. (Dat mens kon echt enorm kwaad worden als je wat fout deed dus durfde ik amper aan te geven dat ik bang was.) Zelf ook een flinke degout van het rijden gekregen daar en ook zelf gestopt. En gehuild dat ik heb de eerste keer op die bijrijdpony toen ik moest galopperen! Na een aantal keren ging het beter en nog wat later vond ik galop eindelijk leuk, en zo hoort het ook vind ik. Was die bijrijdpony nooit op mijn pad gekomen was ik nu nog angstig geweest (wat met mijn huidige merrie niet handig zou zijn geweest _O-)

Kort gezegd, een kind bang maken (want dat is wat ze doen) is echt veel meer dan niet flauw zijn of 'maar op je tanden moeten bijten'. Het is enorm belangrijk dat jonge kinderen voornamelijk goede ervaringen opdoen. Uiteraard vallen ze er ook wel eens af, maar je hebt vallen en vallen. Daarbij is van een kleinere, passende pony vallen een pak minder hoog en hebben ze simpelweg meer kans om te blijven zitten, dan van een grote knol.

Dus je reactie overtrokken, nee, zeker niet. Wat je ermee aanmoet, dat weet ik ook niet. Dat hangt van heel veel factoren af := (=> nagelbijtend mannetje, voor iemand denkt dat ik TS uitlach x))

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:12

Als manége houder is dit niet verantwoord om een kind van 7 op een D-pony met streken te zetten.
Vroeger als het weer fris werd, gebeurden deze ongemakjes ook in de kinderlessen en dan ging er een groot kind even op de "frisse" pony om het er even af te rijden.
Met vallen heb je meestal ook een verlies van zelfvertrouwen en dit bouw je alleen maar op door het kind weer op zo'n pony te zetten.
Even enkele weken op een rustige zou niet misplaatst zijn, het zal je kind maar wezen die verkeerd valt...ik heb het allemaal meegemaakt met mijn dochter met een gekneusde wervel als gevolg en 3 maanden stijf corset moeten dragen in hartje zomer...leuk is anders :(

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:17

Kinderen van 7 kunnen best op een D pony rijden hoor.

Mits die pony geschikt is voor het soort ruiter dat het kind is.
Ik vind geschiktheid van een paard pony niet van zijn grootte afhangen maar van zijn karakter.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:22

_Natasja_ schreef:
Kinderen van 7 kunnen best op een D pony rijden hoor.

Mits die pony geschikt is voor het soort ruiter dat het kind is.
Ik vind geschiktheid van een paard pony niet van zijn grootte afhangen maar van zijn karakter.

Eens. Wij hadden op de manege ook genoeg D-pony's (en zelfs paarden) waar kleine kinderen op reden. Ging gewoon goed. De Shetlander die er stond daarentegen bokte alle kinderen eraf.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:25

tuurlijk kan een D-pony, maar dan 1tje zonder bokkestreken...als dit herhaaldelijk gebeurd, is dit geen geschikte pony om kleine kinderen op te leren rijden.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:28

basic_21 schreef:
Lante schreef:
Als instructrice pikte ik dat niet trouwens, ik wordt geacht goed les te geven, dan bepaal ik zelf wel wie op welke pony gaat.

Daar dacht ik dus ook aan,maar wist niet of dit de normale gang van zaken was.
Het leek mij ook logisch dat een instructeur/instructrice dat bepaalt want die is er het hele uur bij.

De oudere kinderen die het hardst roepen krijgen de pony die ze willen en tja ik heb er 1 van het verlegen soort.

Op mijn manege werden we ook ingedeelt door de instructrice's. Andere manege lijkt me wel de beste oplossing. Zit je dochter wel in een beginnersles? Of zitten er ook gevorderden bij? Omdat je het over oudere kinderen hebt.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 19-10-13 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:28

Ik wist dat dit zou komen :P
Ja, het kan, maar je hebt een verdomd braaf dier nodig dan en dat is deze in TS haar verhaal duidelijk niet. Daarbij is énkel op een dier rijden dat te groot voor je is volgens mij vrij moeilijk. Niet omdat het paard stout is maar omdat je er letterlijk niet zo goed bij kan. Ik heb een tijdje terug mijn nichtje van 7 op mijn D gezet, en behalve wat rondstappen en wat draven en wat simpele oefeningen draaien zou ze haar niet kunnen rijden. En bij het minste dat die knol van mij zou bedenken 'nu gaan we eens naar rechts' zou zij haar niet goed kunnen corrigeren. Ze kwam amper onder het zadel uit met haar benen. Met een paard van je eigen maat kan je gewoon makkelijker en soepeler rijden, zeker als kind. Net als dat je jezelf in de weg zit bij een te klein paard heb je weinig grip bij een te groot paard.
Dat was in ieder geval mijn ervaring (eerder openbaring) toen ik met de bijrijdpony begon. Ik kon er eindelijk eens aan rijden, wat met die paarden best moeilijk was en op bepaalde niveaus simpelweg niet mogelijk was.

Dus ja, ik vind grootte uitmaken, zéker als je met een niet-doodbraaf paard te maken hebt, zoals TS :=

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:32

Plezier is het allerbelangrijkste en moedig is jouw meisje zat! Kijk of je ergens kleinschalig les voor haar kunt regelen als de manege-eigenaar niet naar je wil luisteren. En ja, ze zullen je een zeurmoeder vinden maar dat is jouw taak als moeder. Opkomen voor je kind en zorgen dat zij plezier en vertrouwen houdt. Ik vind je geen zeur. Je hebt gewoon gelijk!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:32

wat ik totaal niet begrijp is dat een manege houder dit zegt:

Als eigenaar van een manege moet je ook commercieel zijn, want de klant is wel je inkomsten, je brood met beleg. Als kinderen bang worden, stoppen ze en komen ze niet meer. Dat kost je inkomsten en zeker in deze tijden hebben ook maneges het nodig van de klanten, de pony's en paarden poepen nog steeds geen goud.

Daar komt ook nog eens bij dat ze vaak een bordje hebben staan, dat ze niet aansprakelijk zijn voor diefstal, vermissing en schade / letsel aan goederen en personen. Op het moment dat een kind bang is, verstijft zijn / haar zit en is de kans op vallen en letsel groter, wie neemt dan de verantwoordelijkheid op zich? Want een andere pony mag dus duidelijk niet, maar je mag er wel voor betalen...

Ik denk dat de manegehouder een stukje scholing nodig heeft op management en bedrijfsvoering. En dan vraag ik me daar ook bij af of ze voldoende inlevingsgevoel heeft voor het gedrag en gevoel van kinderen.

Ik had me als moeder daar duidelijk over uit gesproken en ook naar een andere manege gegaan, voordat het kind helemaal niet meer durft of er werkelijk ongelukken gebeuren die niet goed aflopen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:37

Je hebt helemaal gelijk hoor TS.

Als een pubermeisje elke week op dezelfde populaire pony wil rijden, dan snap ik dat de manege het er niet mee eens is... Maar je dochter is 7! Toen mocht je bij onze manege nog niet eens op les, laat staan dat je los rond galoppeerde...
Angst is heel normaal en gezond en nooit "onzin". Al vanaf dat ik die leeftijd had (ben nu 25) ben ik met periodes heel onzeker geweest. Periodes gestopt, zowel uit vrije keuze als om botbreuken te laten herstellen ( :o ), en het vertrouwen en plezier altijd wel weer terug kunnen vinden.
De manege zou dat moeten begrijpen en helpen om je dochter weer vertrouwen te geven op lieve pony's. Voor je het weet voelt ze zich zekerder en wil ze zelf op die bokkende pony.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:40

Exact hetzelfde meegemaakt, na eerst met de manege egenaar gesproken te hebben toch nog geprobeerd. Helaas veranderde er weinig, van manege gewisseld en al korte tijd later was mijn bange dochter weer zo blij en is geheel over haar angst heen. Mijn advies is inderdaad niet te lang aanmodderen. De instelling ze moeten even door hun angst heen kan ik absoluut niet delen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:51

Persoonlijk zou ik er ook niet blijven met mijn kind, het is het allemaal niet waard...geloof me ;)

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:51

ik vind het raar dat de instructeur niet indeelt wie op wie gaat.

toen ik nog op de manege reed durfde ik ook op 1 pony niet daar hebben ze mij 1 keer opgezet en ze zagen dat ik er absoluut geen lol in had en hebben mij laten ruilen met iemand en me niet meer op die pony gezet tot dat ik het wilde.

vind het wel echt onwijs dapper van je dochter!!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:58

Vreemde gang van zaken. Toen ik nog les gaf deelde ik zelf in en niet de manegehouder. Ik weet toch hoe de kinderen rijden en hoe groot en gevorderd ze zijn.
En wij hadden ook kindjes van 7 op een paard van 1,70 zitten. Geen probleem maar dit was zo'n ongelovelijk lief paard dat de gevorderden er al niet meer op wilden. Prima paard, wel groot maar qua karakter kon dit wel.
Bij een sterke pony of paard zou ik nooit een kleintje opzetten ...

Vind dat de manegehouder niks te zeggen heeft over de lesindeling en je moet de kids gemotiveerd houden!!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:33

Wat jammer dat je dochter zo geschrokken/angstig is en begrijpelijk ook, waardeloos dat de manegehouder hier geen begrip voor heeft want op het moment dat ze al angstig op de pony stapt is het risico dat er iets gebeurd alleen maar groter.
Ik zou denk ik proberen om een gesprek aan te gaan en afhankelijk hoe het gesprek en de les(sen) daarna verlopen kijken of ik daar klant zou blijven of ergens anders heen zou gaan.
Ik weet dat er tegenwoordig veel maneges zijn waar de kindjes langere tijd (denk aan 2 tot 6 maanden) op eenzelfde pony rijden en naarmate ze meer ervaring hebben of groter worden naar een andere pony doorschuiven. Zo kunnen ze hun vertrouwen in en een band met het dier opbouwen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:34

Belachelijke manege zeg!? Willen ze die kinderen in het ziekenhuis hebben?

Een D-pony die beginners eraf bokt is gewoon vragen om ongelukken. Dan ga je zo'n kind toch niet verplichten om erop te stappen als die al aangeeft het niet te durven/kunnen? Djees.

Andere manege zoeken, vindt dit onverantwoord.
En inderdaad, de instructrice zou indeling moeten maken en de pony's moeten indelen bij geschikte ruiters/les niveau's en de manege houder moet geschikte pony's aankopen. Geen gevaarlijke pony's.