Begin met Academische rijkunst (dressuur) met Winnay!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:27

Ben het met bovenstaande meningen volledig eens, hoe vervelend her misschien onderhand ook wordt. Jij hebt er misschien plezier in, maar je paard ECHT NIET. Dat zie ik duidelijk terug in je foro's.
Ga alsjeblieft eerst gewoon lessen en niet zoals je stelt een paar lesjes, nee train door. Zodra je je paard met een normaal trensje nagevelijk kunt rijden met als het ware je pinken, hij fijn ontspant, ondertreedt, niet over de schouder wegloopt, etc, dan kun je denk ik pas een stapje verder gaan denken.
Dit heeft niets met academische rijkunst te maken!! Dat staat bekend om de extreme lichtheid, rijden met ONTspanning.
Pak het positief op en verpest dit paardje niet verder. Even een behoorlijke stap terug, waar jullie uiteindelijk profijt van zullen hebben

Probeer alsjeblieft wat met de meningen te doen (paarden gillen niet als ze pijn hebben)
Laatst bijgewerkt door Addicty op 30-09-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Begin met Academische rijkunst (dressuur) met Winnay!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 21:28

Okeee.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:29

Ik heb niet het idee dat dit het paard van TS is, uit het verhaal maak ik op dat dit een paard van de stal is waar zij stage loopt. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 21:30

Ja dit is inderdaad niet mijn paard :)

Kijk ik snap nu dat het allemaal niet goed is. Maar nu is er iig weer genoeg negatiefs gezegt en is dit de aanleiding om geen fototopic meer te openen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:32

Voor de volgende keer is het denk ik ook wel handig eerst te vragen wat het nut van een bepaalde optoming is, het is nu niet bepaald de meest lichte waar je mee kunt rijden... Juist daar leer je van.

En spijtig, maar dit paard is geen reclame voor de stal, inderdaad. Wat absoluut jouw schuld niet is, overigens.

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:37

Het kan idd hard overkomen, maar we hebben volgens mij allemaal hetzelfde doel: paardenwelzijn!! Probeer het paard ook te laten genieten van de rijkunst en verdiep je er eerst meer in voor gelijk deze stap te zetten. Je start als het ware Z terwijl je nog geen B-proef hebt gereden

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 21:58

Ik snap het :')

Ik ben ook op de grond begonnen maar ik mag tussendoor ook op hem rijden. :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:02

Je doet je best om jezelf te verbeteren Maus.

Ik denk dat je er enorm van genoten hebt.
En niemand rijdt in 1 keer perfect.
Veel succes nog op je stage!

Vergeet ik nog te zeggen dat ik al duidelijk verbetering zie in je rijden. (Tov die fries ;) )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:17

als je nog niet zo ervaren bent moet je niet met eze optoming willen rijden. paard is niet aan elkaar en met deze optoming rijd je hem dus eerder van voor naar achteren in plaats van andersom en zo ziet het er op de foto ook uit.
hoog opgeleid kan ik het paard ook niet vinden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:22

Ik begrijp ook nooit goed waarom men bij 'academisch' direct maar even 2 machtsmiddelen tegelijkertijd aan het paard moet hangen. Academische stang is oorspronkelijk nog altijd bedoelt voor 1-handig rijden.
Vooral Brenderup heeft daar een soort theater van gemaakt warbij het ineens ok is om daarmee 2-handig te rijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:31

Ik reed mijne soms zelfs met een derde iets erbij, kaptoom (echte), hackamore met lange scharen én een dubbelgebroken bit, 3 teugels dus, maar mijn een fijne hand is dat geen enkel probleem, op de kaptoom 'stuur' je (en het bit was erbij om het paard het bit aan te leren, hier ging ze op hangen/sleuren), met de hefboom werk je met de verzameling. Maar één grote regel, hand héél losjes.
Uiteraard niet direct fijn om te zien bij een 'leerling', daar ben ik het met jullie eens, maar er staat niet/nauwelijks spanning op de stang.

Leuk paard en leuke laarzen! Succes ermee.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:38

Hoi maureen,
Pas maar op met foto's plaatsen op bokt en als je 'academisch' erbij zit krijg je een hele lading commentaar over je heen! Je krijgt een heleboel geirriteerde posters die los gaan op dat woordje.
Ga lekker leren op je stage en mijn tip: laat Bokt en al het commentaar hier links liggen, je hebt er echt niks aan.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 30-09-13 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:38

xSlvna schreef:
Ik reed mijne soms zelfs met een derde iets erbij, kaptoom (echte), hackamore met lange scharen én een dubbelgebroken bit, 3 teugels dus, maar mijn een fijne hand is dat geen enkel probleem, op de kaptoom 'stuur' je (en het bit was erbij om het paard het bit aan te leren, hier ging ze op hangen/sleuren), met de hefboom werk je met de verzameling. Maar één grote regel, hand héél losjes.
Uiteraard niet direct fijn om te zien bij een 'leerling', daar ben ik het met jullie eens, maar er staat niet/nauwelijks spanning op de stang.

Wat is het nut van zoveel ijzerwerk, dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:42

xSlvna schreef:
met de hefboom werk je met de verzameling.

Komt bij academisch rijden de verzameling vanuit de voorkant dan :?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:46

Sorry, had het inderdaad niet over academisch rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:53

Fransje_70 schreef:
Hoi maureen,
Pas maar op met foto's plaatsen op bokt en als je 'academisch' erbij zit krijg je een hele lading commentaar over je heen! Je krijgt een heleboel geirriteerde posters die los gaan op dat woordje.
Ga lekker leren op je stage en mijn tip: laat Bokt en al het commentaar hier links liggen, je hebt er echt niks aan.

Dus jij noemt dit ook academisch...?

Dat is dan juist precies waarom ik er geen fijn gevoel bij krijg, het is hetzelfde als geen gelul in de krul, maar weer verdoezelt onder een mooier voordoende 'verpakking'.

Ik gok zo dat de mening over academisch heel anders zou zijn op het moment dat er op de foto's een werkwillig paard wordt getoond die niet in een vals krulletje loopt. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:54

xSlvna schreef:

Dat zou er nog aan mankeren. Dat er ook nog spanning op staat. Ik zou ook niet zo trots vertellen dat je zoveel gedoe nodig hebt om een paard rond te sturen... Ik bedoel... Dat zegt toch wat eigenlijk...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:58

Jou reactie zegt overigens ook wat... ;) Kortzichtig of zoiets?
Nevermind, we houden het er op dat het paard fijn liep met gering contact, niet alles wat eraan hangt is per direct een kwellerij.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:59

Air schreef:
Fransje_70 schreef:
Hoi maureen,

Dat is dan juist precies waarom ik er geen fijn gevoel bij krijg, het is hetzelfde als geen gelul in de krul, maar weer verdoezelt onder een mooier voordoende 'verpakking'.

Ik gok zo dat de mening over academisch heel anders zou zijn op het moment dat er op de foto's een werkwillig paard wordt getoond die niet in een vals krulletje loopt. :+

Ik noem niks!?
Ik waarschuw de TS (een jong meiske) even voor de Bokkers die meteen als vliegen op de stront neerdalen als er ergens 'academisch' staat in een topic. Dat ze daarvoor moet oppassen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:01

xslvna; Ik zou het eerder gezonde twijfel noemen. Wanneer een paard werkelijk met zo'n gering contact loopt, kan ik gewoon niet begrijpen dat je er toch zoveel rond moet hangen. :) Dat mag jij kortzichtig noemen, ik noem dat eerder sceptisch zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:03

Oh dus daarom zeg je dat ze al het commentaar links moet laten liggen?
Op naar nog een vernaggelde ruiter omdat ze het verkeerde aanleert, top!

Ik weet 100% zeker dat het woordje academisch hier 0,0 ter zake doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:05

al had er moderne rijkunst gestaan, dan nog had ik het geen reclame voor de stal of de begeleiding gevonden en dit is dan een stageplek voor een, ik vermoed paardrijd-gerichte opleiding. Dat is schandalig...

Menig manegepaard loopt correcter en menig manegeruiter krijgt betere begeleiding. Dat vind ik erg jammer voor TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:06

Fransje_70 schreef:
Air schreef:

Ik noem niks!?
Ik waarschuw de TS (een jong meiske) even voor de Bokkers die meteen als vliegen op de stront neerdalen als er ergens 'academisch' staat in een topic. Dat ze daarvoor moet oppassen.

Het interesseert me geen klap wat erbij staat, ook al staat er broodje frikandel dan nog kijk ik puur naar wat ik zie en wat het volgens ts zou moeten zijn en die 2 kloppen gewoon niet. Dat het even hard aan komt is misschien banketstaaf maar laat het juist voor de ts een leermoment zijn om de horizon te verbreden ipv met de hakken in het zand te gaan. Dat doet ze dan gelukkig ook niet, maar doe jij haar nou geen oogkleppen op, dat zou zonde zijn. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:32

Ik ken een boel mensen die rijden of gereden hebben via de academische dressuur en bij hem was het toch wel echt de bedoeling dat je in eerste instantie een hele tijd op kaptoom rijdt, later een trens er bij neemt en pas als je ver gevorderd bent ook de kandare. Heb ook altijd het idee gehad dat de kandare net zoals stang en trens dan iets was dat je wel een beetje moest verdienen. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je hier zo snel mee moet/mag rijden TS, naar mijn idee is de omslag van "regulier" naar academisch al vrij lastig en om dan ook meteen de moeilijkheidsgraad van dat bit toe te voegen :? . Ik ben heel benieuwd wat daar de motivatie achter is. Imo rijd je namelijk niet alleen met kandare omdat het wel kan met je stille hand, maar net als met stang en trens op het moment dat je een heel groot deel van de basis erin hebt zitten en je alle hulpen netjes kan geven en je bij lastigere oefeningen komt waar het wellicht wat toevoegt....

Nu durf ik niet van een paar foto's te zeggen of het paard er daadwerkelijk onder leid maar ik vind wel dat als je een dergelijk hulpmiddel gaat gebruiken of moet gebruiken van de instructie, je goed uitgelegd moet zijn wat het nut, het doel en de uitwerking van het ding zijn. Ik kan eerlijk gezegd niet zo goed begrijpen dat dat je schijnbaar niet is uitgelegd de academische ruiters die ik ken worden juist doodgegooid met theorie :?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:00

Maureen95 schreef:
Ja dit is inderdaad niet mijn paard :)

Kijk ik snap nu dat het allemaal niet goed is. Maar nu is er iig weer genoeg negatiefs gezegt en is dit de aanleiding om geen fototopic meer te openen...

En om precies die reden heb ik me onthouden van verder commentaar. Fototopics die leuk bedoeld zijn worden op deze manier inderdaad verknald..

Ik vind dat veel commentaar dat hier gegeven wordt echt snoeihard aankomt en erg jammer voor de TS die wel haar best doet om te leren.