Ow was jij dat Spekkie, dan heb ik je gisteren wel gezien ja. Met je wederopstanding.
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 14:26
Inmiddels zit ik in de Bokt lounge te luisteren naar Menke Steenbergen die interessant aan het vertellen is over inslapen. Het is natuurlijk erg moeilijk als je je paard moet laten gaan dus je moet er goed over na denken of je hem wil laten inslapen of laten slachten. Slachten klinkt heel eng maar als je hoort hoe het in zijn werking gaat valt het eigenlijk best mee.
Op dit moment vertelt Jolliegirl over het cremeren. Want ook dat is mogelijk bij een paard. Helaas is het wel erg kostbaar. Tussen de €500 en €1600! Er wordt o.a. gekeken naar het aantal kilo dat een paard weegt. Er komen foto's voorbij van de trailer waarin het dode paard wordt vervoerd en de oven. De oven is ongeveer 3x5 dus groot genoeg voor alle paarden.
Je kan je paard ook naar de slacht brengen. Er zijn meerdere slachthuizen in Nederland, laat je van te voren goed informeren en kies het slachthuis waar je je het fijnste bij voelt. Je moet altijd het paspoort van je paard bij je hebben en het medisch inlegvel.
Het paard wordt eerst medisch gekeurd. Daarna komt het schieten. Het schieten zelf gaat erg snel. het paard voelt en merkt er niets van. Hij is op slag hersendood. Het hart blijft nog even kloppen tot hij geen energie meer krijgt.
Als je je paard voor vleesverwerking brengt krijg je er hoe raar het ook klinkt geld voor. Bij een paard van 500 kg komt 200 kg vlees vanaf. Je houdt er niet heel veel aan over.
Jolanda en Menke hebben het duidelijk uitgelegd.
Bellatrix
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 15:59
Net bij een super gave demo van het Spaanse paard wezen kijken. Wat een prachtige dieren zijn dat toch ook! Zoveel souplesse en gratie...echt super gaaf om te zien! 2 hengsten en 1 merrie lieten zich van hun beste kant zien in de Fokkerijwereld.
Hier een foto van Robert van de Wetering op Entorado WH!
En nog een foto van iemand waarvan ik de naam vergeten ben...
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 15-09-13 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Net ook Britt Dekker in de boktlounge gezien, 10 minuten te laat en 5 minuten korter gebleven, maar het was wel ontzettend druk in de lounge. Een leuk intervieuw en daarna zijn er nog heel wat handtekeningen uitgedeeld en foto's gemaakt!
Bellatrix
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 16:12
We zitten nu even te borrelen in de VIP lounge en gaan om half 5 door naar Annemarie die weer gaat trailerladen. Daarna is het alweer bijna tijd voor de eindshow!! Ook al zie ik die voor de 3e keer, vervelend gaat ie nooit!!
Net nog een knap staaltje voltige gezien. Zo ontzettend knap! Nu komt Emmelie Scholtens te paard en daarna de eindshow met Frederic Pignon. Het is ook nog steeds droog!