IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Re: IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:12

Prachtige foto's! Evenals de paarden!

Toch typisch dat er vaak mannen op ijslanders zitten, vind ijslanders helemaal geen mannenpaarden. En daarbij is het inderdaad geen gezicht :+

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:26

vind het echt jammer dat ik niet ben geweest!! maar prachtige foto's!!!

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:29

Mooie serie Robin! Goed gedaan en het geeft een mooi beeld van het WK.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:54

Prachtige foto's!

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:25

Geweldig het IJslandse vuur, toch vraag ik me elke keer weer af waarom de ijslandse paarden in zo'n opgerichte houding moeten lopen. Lijkt me niet bepaald ontspannen, of goed voor hun spieren. Heb jij daar misschien een antwoord op?

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:47

Wow wat een mooie foto's van prachtige paarden.

Ik ben een leek wat IJslanders betreft maar mag ik vragen waarom de voorhoeven zijn ingetaped??

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:56

Mooi verslag Robin, maar we zijn niet anders van je gewend ;-)

Wat betreft de houding, ook de IJslandse paarden horen netjes over de rug gereden te worden, alleen is de tölt en opgerichte gang, waarbij het hoofd hoger gedragen wordt dan je misschien gewend bent. Op dit niveau mag je er van uit gaan dat de paarden op die manier gereden worden.
Zoals je op de foto met Tyrson (paard met neckrope) ziet is het een natuurlijke houding.

Om de hoeven dragen de meeste paarden ballenboots, deze hebben gewicht aan de achterkant waardoor je nog net wat meer knieactie en ruimte krijgt in de gangen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:16

O wat leuk! ik was stiekem al aan het wachten op een topic van een bokker van het WK.
Ik was er zelf ook, maar ik zat bij het Duitse publiek :P
Ik had ook enorm genoten! en nu ik jou mooie foto's terug kijk krijg ik weer kriebels :D
Ook leuk om iets van Nils Christian Larsen te zien. Die verloor net op de dag dat ik ging kijken een IJzer en kon niet verder rijden :( erg jammer.

Erg mooie Impressie van dit hele gave WK +:)+

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:20

Ligt het nu aan mij of lijkt het dat de zadels verder naar achteren liggen?
Het zal wel met het tölten te maken hebben.
Ik heb het eigenlijk nooit eerder gezien, maar wel heel mooi.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:23

rachellevis schreef:
Ligt het nu aan mij of lijkt het dat de zadels verder naar achteren liggen?
Het zal wel met het tölten te maken hebben.
Ik heb het eigenlijk nooit eerder gezien, maar wel heel mooi.

De schouder moet vrij liggen :)

Just_Sannee schreef:
Prachtige foto's! Evenals de paarden!

Toch typisch dat er vaak mannen op ijslanders zitten, vind ijslanders helemaal geen mannenpaarden. En daarbij is het inderdaad geen gezicht :+

Geen mannenpaarden?? Dit zijn echte sportpaarden... 1 bonk spier en temperament. Zeker geen vrouwenpaarden. Denk dat je keihard word afgevuurd als je er op stapt :')

Verder... sja... Sommige vind ik idd erg lang en ook geen gezicht. Meeste vind ik echter niet storend.

Gave foto's verder Robin!!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:24

Mooie foto's zeg! Erg leuk om te zien :D En wat zitten er stoere paarden tussen!

Fitzroy schreef:
Hele mooie sfeerplaatjes, maar persoonlijk blijf ik het geen gezicht vinden van die volwassen kerels op te kleine dieren. Het is echt een aparte tak van sport.
Voor de IJslanderliefhebbers ziet het er wsch wel heel gewoon uit?

Nee :') niet voor mij althans, ik blijf het ook een gek gezicht vinden hoor! Maar ik heb nooit de indruk dat de paarden er last van hebben. Heb tijdens mijn verblijf op IJsland in hoog tempo op ruig terrein gereden en ze zetten geen stap verkeerd, ook niet met die lange kerels erop.
Over vrouwenpaarden: nee vind ik niet :n
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 03-09-13 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:24

Wat een mooie foto's! IJslanders blijven prachtige paarden.
Ik kan alleen maar niet wennen aan al die lange mensen op die kleine paardjes. Dat verstoort voor mij altijd het mooie beeld...

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:44

Echt gave foto's Robin! : D

En persoonlijk vind ik het juist helemaal niet storend van die lange mannen erop..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:51

Fiffill schreef:
Maar ik heb nooit de indruk dat de paarden er last van hebben. Heb tijdens mijn verblijf op IJsland in hoog tempo op ruig terrein gereden en ze zetten geen stap verkeerd, ook niet met die lange kerels erop.

Als je op een shetlander gaat zitten, die wankelen ook niet :+ Ik vind het er ook niet uitzien. Ik snap ook niet dat bokkers dit acceptabel vinden, terwijl op elk ander ras, als je daar te groot voor bent, dat heel bokt steigert.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:54

Nederlanders zijn (natuurlijk niet iedereen) imo ook wel hysterisch als het gaat om lengte, soms staan ze al te mekkeren als je voeten net onder de buik vandaan komen. Op IJsland hebben ze geen andere paarden, en blijkbaar gaat het toch prima. Maar ook ik vind het er gek uitzien hoor.

Er zijn wel meer landen waar men op kleine paardjes rijdt, zoals de Garrano's in Portugal. Die zijn ook niet groot.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:23

antje_vip schreef:
Fiffill schreef:
Maar ik heb nooit de indruk dat de paarden er last van hebben. Heb tijdens mijn verblijf op IJsland in hoog tempo op ruig terrein gereden en ze zetten geen stap verkeerd, ook niet met die lange kerels erop.

Als je op een shetlander gaat zitten, die wankelen ook niet :+ Ik vind het er ook niet uitzien. Ik snap ook niet dat bokkers dit acceptabel vinden, terwijl op elk ander ras, als je daar te groot voor bent, dat heel bokt steigert.

Inderdaad, stel een kind zit op een shetlander die ook zo ver er boven als er onderuit komt, dan zou er heel veel commentaar zijn :')

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:31

ik vind het juist prachtig, hun lange benen storen mij helemaal niet! maar ach, dat is bokt met het eeuwige commentaar... in noorwegen heb ik ook op ijslanders gereden en ik kwam met mijn 1m 75 ruim onder de buik uit, maar paardjes hadden er geen last van hoor :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:33

Tsja... een IJslander en een Shet lijken in de winter met vacht misschien enigszins op elkaar, maar verder vind ik t nogal een kromme vergelijking :+

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:58

leuk! en dat gezicht van die man op foto 6 is geweldig :Y)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:08

Stomme vraag misschien, maar als ik die mannen zie op hun ijslander, gok ik dat ze toch al snel 85 a 90 kilo wegen. Niet dat het dikke mannen zijn, maar bepaald ook geen kleine kereltjes.
Kan dit dan zomaar op een ijslander?
Edit . Dit is echt een serieuze vraag, niet om een rel te veroorzaken.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:37

Wat een gave foto's! Ik krijg al spontaan zin in Denemarken 2015. Het was echt leuk om dit een keertje live mee te maken.

@Git: Een sterk gebouwde IJslander kan wel makkelijk 90kg dragen. De meeste van deze paarden zijn ook hengsten die imo behoorlijk aan de maat waren :)

Ik ben tegenwoordig echt gewend aan de lange mannen op de IJsjes. Ik vind mezelf er zelfs belachelijk klein uitzien op mijn IJslander... :) Heb ze ook echt nog nooit moeite zien hebben met de lengte of het gewicht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:38

Wow wat een snelheidsmonsters zijn het, fantastisch om naar te kijken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:50

git schreef:
Stomme vraag misschien, maar als ik die mannen zie op hun ijslander, gok ik dat ze toch al snel 85 a 90 kilo wegen. Niet dat het dikke mannen zijn, maar bepaald ook geen kleine kereltjes.
Kan dit dan zomaar op een ijslander?
Edit . Dit is echt een serieuze vraag, niet om een rel te veroorzaken.

De "Old Heroes Show" die tijdens dit WK werd gehouden, geeft eigenlijk het antwoord op die vraag al. Daar deden 29 ex-WK deelnemers aan mee, in leeftijd variërend van 19 tot 32 jaar oud. Al deze paarden zijn ooit in ieder geval finaledeelnemer geweest, velen ook medaillewinnaar of zelfs wereldkampioen. De echte oudjes werden aan de hand getoond, de iets "jongere" onder het zadel en, ondanks dat de meesten daarvan ook al jaren met pensioen zijn, spatte het ijslands vuur er nog steeds vanaf. Dit zijn dus allemaal ex-sportpaarden, die jarenlang op de toppen van hun kunnen zijn getraind en gereden. Als het ruitergewicht een probleem zou zijn, waren juist deze paarden nu allemaal al lang en breed stuk geweest. Ik heb vorige maand ergens een heel leuk filmpje van de show langs zien komen, maar kan het nu helaas niet meer terugvinden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:54

Vergeet niet dat IJslanders op latere leeftijd worden ingereden dan de meeste andere rassen. Ze zijn veel meer volgroeid als ze onder het zadel komen en dus sterker dan een gemiddeld paard dat met 3 jaar al onder het zadel is.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:05

Hele gave foto's! Mocht er zelf ook bij zijn, maar kreeg met mijn telefoon de foto's echt niet zo :P
Echt mooi gedaan!

Over de lange mannen: Wel typisch inderdaad dat het veel mannen zijn, maar nog typischer is dat ze dus allemaal op een WK kunnen presteren. Lijkt mij dan toch dat er niet echt in de weg gezeten wordt...
Misschien dat wij 'Ijslandermensen' het inmiddels gewend zijn, maar je zult mij ook niet horen over of iemand te groot is. Ik denk namelijk dat de paarden dat zelf wel aangeven.
Laatst zag ik een forse springruiter op een flink paard, maar dat vond ik ook geen gezicht, die ruiter zat het paard echt in de weg door slecht mee te bewegen tijdens de sprong.
Mij lijkt in elk geval dat de paarden geen WK-niveau zouden kunnen halen als de ruiter echt veel te groot/zwaar is en dus in de weg zit.