Creatief omgaan met wedstrijdstress – presteren met een lach

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:19

Heeel interessant. Ben er toevallig net op zondag, dus kom zeker meeluisteren naar wat je te vertellen hebt!!
Ik heb mezelf al 100x geanalyseerd en nagedacht (ben zelf psycholoog, richting sport), maar misschien leer ik nog wat bij. Kan nooit kwaad.
Ik kan wel zeggen wat bij mij heeft geholpen: in het losrijden ging het al een tijd goed, zonder veel spanning (wel een beetje, anders kun je imo niet optimaal presteren) zoals thuis kunnen rijden, maar in de proef nog niet helemaal. LOSLATEN!! is het woord, laat het idee los dat het nu in eens MOET. Leef (lees: rij) bij de seconde en pas je aan aan wat je voelt op dat moment bij je paard. Maargoed.....dat doe je niet zo even weet ik....Maar ik ben het gewoon eens gaan proberen in de proeven, gewoon per oefening nadenken, voelen en als het fout gaat jammer dan. volgende keer beter. Gewoon loslaten. Gaat steeds beter, want het werkte meteen en zag meteen effect. Paard ging meer ontspannen waardoor kleinere hulpen beter doorkomen (eig net zoals thuis), alles ging relaxter, beter, netter, minder fouten.

Denk dat waar het bij wedstrijdspanning om gaat, dat het niet alleen het paardrijden is en de wedstrijden. Als je wilt weten waar het vandaan komt de spanning en als je dat weet kun je er vaak iets aan gaan doen, moet je denk ik groter kijken. Naar hoe iemands persoonlijkheid is, wat hij/zij geleerd heeft om onder moeilijke omstandigheden om te gaan, hoe zeker/onzeker iemand is, hoeveel waarde mensen hechten aan oordelen van andere mensen. Ik weet niet of je daar ook wat over gaat vertellen TS, maar dat lijkt me ook nog wel interessant.

Urielle

Re: Creatief omgaan met wedstrijdstress – presteren met een lach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:05

Zooist, ik hoop erbij te kunnen zijn.
Ik heb veel last van negatieve wedstrijdspanning. De nacht ervoor kan ik al niet slapen, ik plan alles op papier tot het uiterste en ben belachelijk vroeg op voorhand aanwezig, ik moet voor het opstijgen dringend naar de wc, laat me van mijn stuk brengen door externe factoren bij het losrijden en zodra het eerste onderdeel gelezen wordt voel ik mezelf verkrampen en rij ik als een robot van onderdeel naar onderdeel zonder het gevoel van fijn paardrijden nog te kunnen hebben. En dan is er nog niks echt misgegaan ;)
Wat gaat er door me heen?
- ik wil eerste worden
- ik wil de winstpunten voor de volgende klasse
- ik weet rationeel dat ik me moet instellen op fijn paardrijden maar ik blokkeer totaal dus die gedachte verlies ik (of kan ik niet omzetten in realiteit)
- ik ben bang voor gek te staan bij de omstanders
- ik ben bang dat de jury mij al kent of nu leert kennen als degene die niet kan rijden
Dus zowel de gedachte 'ik wil winnen' zit in de weg als 'ik wil niet verliezen/voor gek staan'.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:08

Bedankt weer voor alle reacties! Alles is herkenbaar, zowel van mijn eigen wedstrijdperikelen als van de verhalen die ik hoor tijdens de workshops en trainingen.

Ook bedankt voor alle input. Ik probeer zoveel mogelijk te gebruiken tijdens mijn lezing, maar ik kan vanwege het tijdsaspect absoluut niet op alles in gaan.

Ik wil best online een aantal vragen behandelen maar ik vind het leuker om er dan een blog over te schrijven. In een blog heb ik meer ruimte om alle onderwerpen te behandelen.

Voor de bokkers die er niet zijn, jammer dat jullie niet kunnen komen. De lezing wordt niet gefilmd, het is namelijk een product wat ik normaal gesproken aanbiedt als dienst. Ik zou mezelf dan in de vingers snijden als ik dit helemaal online zou laten zetten. (En ik moet ook elke maand mijn paarden kunnen voeren ;) )

Je kunt overigens altijd informeren wat verdere mogelijkheden zijn. :)

@Orion456, ik kan je helemaal volgen. Ik pak hem nog een tandje strakker in mijn trainingen en workshops. In de lezing heb ik daar net te weinig tijd voor, maar ik ga het wel proberen!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:31

Blog lijkt mij ook super om te lezen!

Mocht iemand de mogelijkheid hebben om het op te nemen en hier te delen zou dat super zijn :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:32

Miss_lizje, dat gaat het niet worden met dat opnemen! Zie mijn vorige post! ;)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:40

ik snap wat je zegt, maar ervaar het zelf als heel lastig. Vandaag voor het eerst sinds 5 maanden weer een proefje thuis geoefend. paard liep super fijn voorafgaand, lezer begnit met A-X-C binnenkomen en ik word heel strak en hectisch in mijn rijden en paard stopt met lopen. zo moeilijk en daarom ben ik ook gestopt vijf maanden met wedstrijden rijden, ik wil graag misschien wel te graag. ik ga het nu met mijn instructeur oefenen, mogelijk ook nog meer er bewust van zijn dat ik gewoon moet rijden en niet moet stressen. maar lastig is en blijft het.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:29

Ik heb last van de stress van andere ruiters op wedstrijdterrein :+
Vooral bij het inrijden.
Mijn paard is hypersensitief en krijgt direct spanning als ik langs een combinatie rijdt waar een gestresste/onrustige ruiter op zit.
Dus als iedereen nou naar deze lezing gaat ben ik van mijn probleem af :D :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 23:35

Dat is ook een lastige Kelly_Taco!
Hoe probeer je de aandacht van je paard bij jou te houden?

Ik heb een paar berichtjes gekregen hoe het nu met mijn vos gaat. Die was vroegah nogal veel op bokt.....
Na wat wikken en wegen heb ik hem weer een plekje gegeven op bokt. Mocht je wat willen zien dan staat hij weer op ITP.

Ik wil jullie overigens nu al bedanken voor alle leuke reacties en input. Ook de bokkers die een PB sturen!
Hartstikke leuk dat er zoveel enthousiasme is! Altijd leuk!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 05:37

Degene waar hij echt op reageert probeer ik wat te vermijden. Verder rijdt ik gewoon door. De spanning vloeit weer weg als ik er voorbij ben :)
In de proef geen andere mensen dus dan is het probleem er niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:31

Ik ben vandaag druk geweest met de presentatie inkorten. Normaal klets ik iedereen de oren van het hoofd en nu heb ik 30 minuten de tijd.

Komende zaterdag schieten we de laatste foto's en dan wil ik woensdag een korte try out doen. Dan hoop ik dat het allemaal past in die 30 minuten.

Vandaag al aan mijn zusje laten zien en die heeft erg gelachen maar voelde ook absoluut de boodschap. (En ze heeft al jaren niet meer op een paard gezeten!)

Mochten jullie nog iets meer achtergrond info willen. Op BM is een topic geopend van een trainingsdag. Er zitten ook foto's bij. Erg leuk om te zien!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:42

Interessant! Ik ben er ook zondag en heb ook erg last van spanning, wat ik natuurlijk overbreng op het paard.
Ben dus erg nieuwsgierig en zal zeker komen kijken en luisteren volgende week :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:00

Ik wist het, maargoed lef om iemand aan te spreken heb ik niet :o! Ik heb TS vandaag zien rijden bij outdoor brabant!

Leuke combinatie en zonder stress natuurlijk reden hun in de ring rond! :)

Bokkers die gaan kijken, veel plezier! Er zijn niet veel combinaties die lekker rustig aan het werk gaan met hun paard op wedstrijd.
Helaas moet ik weer op wedstrijd, veel succes TS! :)

Wat was je uitslag trouwens van vandaag? Het zag er goed uit ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:24

:D
In de eerste proef net geen winst. Had wel een paar storingen. Tweede proef een vierde plek met ruim 63%

Bedankt voor de complimenten. :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 22:10

Vanmiddag mocht ik de presentatie geven. Er waren best wat mensen aanwezig en ik vond het erg leuk dat een aantal luisteraars ook echt aangaf goed last te hebben van spanning.

Na afloop ook nog een aantal luisteraars wat verder op weg kunnen helpen en ik zou het leuk vinden om te horen of het ook gelukt is.

Via mijn FB kreeg ik ook al leuke reacties binnen. Bokt ook bedankt dat jullie me deze mogelijkheid gegeven hebben! :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:34

Zooist, je presentatie was erg leuk en zinvol. Bedankt voor de tips die we van je kregen, we zijn er op de terugweg in de auto gelijk mee begonnen. Dochter rijden, ik met een schrijfblok op schoot!
We houden je op de hoogte!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 07:40

Dat hebben jullie goed aangepakt!

Leuk, ik ben erg benieuwd! Heel veel succes!

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:00

ik heb ook je presentatie gezien (meisje met de appel.. :+), bedankt voor de nuttige tips; ook ik ga het lijstje maken! :j

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:10

Vond je presentatie erg leuk :j
Heb natuurlijk aandachtig zitten luisteren!

Ik heb voor mezelf ook voorzichtig een planning gemaakt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 18:16

Top! Leuk om te horen! Neem rustig je tijd!

Talent / Ambitie / haalbaar doel / feedback!