sfeer impressie kortebaan draverij egmond aan de hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irisx

Re: sfeer impressie kortebaan draverij egmond aan de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:59

Hele mooie foto's :) Zo heb ik, naast twitter, toch nog iets mee gekregen van de KB van Egmond! :)
Ben echt heel erg fan van de kortebaan.

Uit mijn hoofd heeft Ruud Pools met Origan du Bois gewonnen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 21:47

haha fijn toch nog een poolsje die gewonnen heeft t is meestal of in ieder geval afgelopen jaren was t aad vs ruud maar dit keer was aad al gauw er uit en bleef ruud idd over enkel t eind niet meegekregen omdat me batterij leeg was en ik dus naar huis ging.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:42

Ben ik nu de enige die vind dat er vreselijke in die monden getrekt wordt?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:48

Ja. Dravers die zoveel snelheid moeten maken zoeken zelf juist steun op het bit. Dit is echt heel iets anders dan rijden.

Heb het met mijn draver ook gehad, als ik een flinke draf van hem vroeg, ging dat het hardst, best en vooral het meest constant wanneer hij behoorlijk in m'n handen hing. En dat terwijl hij met het gymnastieken in de bak op 2 pinken te rijden was.

Overigens zie ik ook geen getrek. Ik zie alleen paarden die gewoon hun mond open doen.

TS, geweldig gave foto's hoor, vind het altijd heel gaaf om te zien! Mooie tak van sport!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:55

Dan zie jij wat anders dan ik, ik zie toch echt bitten die half uit die mond getrokken worden etc. En ik geloof dat ik ook zie dat er touwtjes in hun mond zitten? Wat is dáár het nu van?

Nee, ik vind het er allemaal niet zo vriendelijk uit zien, mijn ding is het niet.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 01:02

Zit op mobiel dus misschien zie ik het allemaal wat minder erg. Touwtjes weet ik het fijne niet van en heb ik ook nog nooit gezien..

Wel jammer dat je alleen reageert op het alle negatieve dingen. Dravers hebben gewoon meer steun nodig op zulke snelheden en zoeken het ook zelf op. In real life op de baan zie je ook eigenlijk geen getrek, meer constante druk/steun.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:53

Maartje1990 schreef:
Dan zie jij wat anders dan ik, ik zie toch echt bitten die half uit die mond getrokken worden etc. En ik geloof dat ik ook zie dat er touwtjes in hun mond zitten? Wat is dáár het nu van?

Nee, ik vind het er allemaal niet zo vriendelijk uit zien, mijn ding is het niet.

Die touwtjes die jij ziet zal wel het checkbit zijn. Dat jij het geen fijne sport vind mag je zelf weten. Ik vind het een mooie sport en heb nog nooit met zulke werkwillige en leergierige paarden gewerkt. Ze zijn ook zo braaf!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:04

Prachtige foto's!
Het is enorm moeilijk om met deze snelheden en dit weer zulke mooie foto's te maken!
Leuke details ook, pen en startlijst.

Ik vind het er heel vriendelijk uit zien hoor :D ach ja, op een foto zie je het bit. Ik weet niet hoe jij een paard terug neemt die in volle snelheid loopt en maar door wil racen? Die paarden willen vooral voooooooooor uit en het liefst HARD ;)

Het touwtje:
Dit is om de tong vast te maken. Dravers en renpaarden (dacht ik ook) slikken hun tong nog al eens in. Dat wil je niet meemaken!
Is dus net zo'n maatregel als die klos aan de keelriem nl zorgen dat het paard niet stikt.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:47

Maartje; voordat je oordeelt ga zelf eens naar een koers. Er wordt echt jiet in die monden getrokken van de oaarden, ja, als ze de paarden op het einde, na de finish terug moeten rijden. Maar niet tijdens het lopen zelf. Dat zijn, zoals hiervoor gezegd, de paarden die steun zoeken op het bit. Het is op zo'n hoge snelheid heel erg belangrijk dat de paarden een goede steun en balans hebben, anders klappen ze voorover en dan gebeuren er ongelukken. Dat 'touwtje' in de mond van het paard is, zoals hiervoor al gezegd, zodat ze de tong niet inkunnen slikken, maar ook een klein beetje een voorzorg zodat de paarden hun tong niet over het bit kunnen gooien, dat is zeker belangrijk op de kortebaan omdat de mensen erop staan (hekken staan heel dicht op de baan). Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken wat er allemaal kan gebeuren als er geen stuur meer op eepaard zit wat 60 kilometer per uur gaat.

Voordat je commentaar levert, weet dan alsjeblieft waar je over praat.

Jij mag wat tegen de drafsport hebben, maar er zijn hier ook liefhebbers van de drafsport. Je hoeft niet iedereen de grond in te gaan stampen omdat JIJ het een 'zielige' sport vindt. Ik kanniet anders zeggem dan dat ik zie dat de paarden genieten van het werk wat ze mogen doen. Dravers zijn super beesten om mee te werken, onwijs werkwillig en over het algemeen de meest makke dieren in de omgang.
Maar ondervindt het zelf, ga eens naar een koers toe. Als je dat gezien hebt mag je van mij pas zeggen of je het zielig vindt of niet. Maar jouw mening is alleen maar op foto's gebasseerd en dat slaat werkelijk op kaas.

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:38

xIirtJj schreef:
Maartje; voordat je oordeelt ga zelf eens naar een koers. Er wordt echt jiet in die monden getrokken van de oaarden, ja, als ze de paarden op het einde, na de finish terug moeten rijden. Maar niet tijdens het lopen zelf. Dat zijn, zoals hiervoor gezegd, de paarden die steun zoeken op het bit. Het is op zo'n hoge snelheid heel erg belangrijk dat de paarden een goede steun en balans hebben, anders klappen ze voorover en dan gebeuren er ongelukken. Dat 'touwtje' in de mond van het paard is, zoals hiervoor al gezegd, zodat ze de tong niet inkunnen slikken, maar ook een klein beetje een voorzorg zodat de paarden hun tong niet over het bit kunnen gooien, dat is zeker belangrijk op de kortebaan omdat de mensen erop staan (hekken staan heel dicht op de baan). Ik denk dat je zelf wel kunt bedenken wat er allemaal kan gebeuren als er geen stuur meer op eepaard zit wat 60 kilometer per uur gaat.

Jij mag wat tegen de drafsport hebben, maar er zijn hier ook liefhebbers van de drafsport. Je hoeft niet iedereen de grond in te gaan stampen omdat JIJ het een 'zielige' sport vindt. Ik kanniet anders zeggem dan dat ik zie dat de paarden genieten van het werk wat ze mogen doen. Dravers zijn super beesten om mee te werken, onwijs werkwillig en over het algemeen de meest makke dieren in de omgang.
Maar ondervindt het zelf, ga eens naar een koers toe. Als je dat gezien hebt mag je van mij pas zeggen of je het zielig vindt of niet. Maar jouw mening is alleen maar op foto's gebasseerd en dat slaat werkelijk op kaas.

AMEN _/-\o_

Hele mooie foto's gewordend! Super knap op zo'n klein stuk.
De drafsport is zo bijzonder! Heb een tijdje stage gelopen, en ik vond het fantastisch! Derek Effe voor de sulky gehad ook. Wat een adrenaline heerlijk! Ik denk dat de drafsport 1 van de weinige paardensporten in Nederland is, die het paard laat doen waarvoor het gebouwd en gemaakt is. En dat vind ik zo mooi!
Kortom, schitterende foto's van een super sport! *\o/*

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:47

Maartje1990 schreef:

nou volgens mij moet jij maar eens een dagje gaan kijken op de drafbaan of eens gaan meehelpen bij een stal...
de touwtjes die je ziet is om de tong vast te zetten zodat ze deze niet over het bit heen kunnen gooien want als dat gebeurt kan de pikeur niet meer remmen of sturen en als je dan met een paard meer dan 50km per uur gaat (en geloof me ze gaan snoeihard die paarden) dan lijkt mij dat absoluut niet fijn om achter een paard te zitten wat dan niet meer te stoppen is...
al dan niet te denken aan t publiek wat er om heen staat/zit bij de baan nou dan zit je niet te wachten op een paard wat aan de kletter is

in de mond getrokken nou ik weet niet waar je dat ziet.
Maar deze paarden zijn zo heet als ze op de baan lopen soms moeten ze dan tegen gehouden moeten worden van voren omdat ze zichzelf anders al met het warm lopen "oplopen" en dan hebben ze geen energy meer voor de echte wedstrijd.
maar verder komt er echt geen ruk en pluk werk aan te pas zoals met dressuur en springwedstrijden hoor :=
en ik denk dat ik dit 1 van de meest vriendelijkste paarden sporten vind de paarden mogen doen waar ze goed in zijn en dat is keihard draven als je ziet hoe blij die paarden over de baan lopen ik vind dat echt genieten...
de oortjes naar voren en gaan met die banaan en als je dan sommige paarden ook ziet kijken naar t andere paard ernaast als ze moeten starten ja dat is gewoon echt een waanzinnig gezicht want je ziet de paarden vaak ook echt meedenken met de pikeur en t lijkt ook vaak alsof de paarden zoiets hebben van ik wil winnen...

kan niks anders zeggen dan ga eens lekker een dagje avondje of wat dan ook kijken naar de drafsport.
hou eens een praatje met de eigenaren of de pikeurs of de verzorgers ze kunnen je een hele hoop uitleggen...
praat eens met wat mensen die vaker naar de baan komen en ook gokken je zal horen hoe mensen er over denken sommige weten wat dingen over t paard te vertellen enzo het is echt een hele leuke vriendelijke sport

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:00

ruitje schreef:
hotchocolat schreef:
Wie is de pikeur op de derde foto in het rood? Toevallig (Cees Imming)

Jup :)

Mooie foto's!!

Volgens mij was hij er ook bij tijdens de kortebaanrennen op Koninginnedag in Helmond?
Daar heb ik nog een paar foto's van :) (maar die halen het niet bij de kwaliteit van deze)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:13

Klijntje schreef:
Volgens mij was hij er ook bij tijdens de kortebaanrennen op Koninginnedag in Helmond?
Daar heb ik nog een paar foto's van :) (maar die halen het niet bij de kwaliteit van deze)

Over het algemeen zie je dezelfde pikeurs op de kortebaan verschijnen.
Cees Imming is er eigenlijk vrijwel altijd bij, net als Aad Pools en Ruud Pools, en zo zijn er mog wel een paar. Er zijn maar weinig kortebanen waar zij niet naartoe gaan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:20

Mooie foto's heb je gemaakt! Het is toch een aparte sport, dat kortebanen, die traditie hebben we hier in het zuiden helemaal niet dus ik vind het altijd mooi om daar foto's van te zien (nog nooit in het echt gaan kijken).

Als je bedenkt dat deze paarden het ene moment supermak en braaf moeten zijn, het andere moment moeten exploderen om op een kort stukje snelheden van >50 km/u te halen, en meteen na die inspanning weer mak als een lammetje moeten zijn, begrijp je beter wat dit voor prestatie is. Het is een hele specifieke tak van sport waar lang niet alle dravers voor geschikt zijn!
En dat ze enkele voorzorgsmaatregelen nemen om de veiligheid van iedereen te waarborgen vind ik heel begrijpelijk, je moet ook bedenken dat ze deze dingen (tongbandje, check/opzet, keelrol) maar heel even om hebben: van vlak voor de koers tot meteen erna. Vaak worden die dingen meteen na het finishen als eerste losgemaakt.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:24

ah ik was dit topic een beetje kwijt geraakt. Ik vind alle uitleg over de tuigage erg interessant. Het is een minder bekende tak van sport hier op bokt dus het is wel fijn als we uitleg krijgen over sommige dingen.
Dat mensen gelijk een oordeel vellen snap ik niet, de dravers mensen hebben ook gewoon hart voor hun paard en willen het beste voor hun paard. Bovendien als deze paarden zo slecht behandeld zouden worden zou je nooit de top prestaties zien..

Nee ik ben vooral geïnteresseerd in wat alles doet, want als je het vergelijkt met een 'normaal' mentuig zie je toch hele andere dingen, terwijl ik vroeger verwacht zou hebben dat het helemaal hetzelfde was of hetzelfde maar dan minder gewicht...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 11:34

ik kan eventueel wel keer filmpje maken op de baan in alkmaar en vragen of de pikeurs of verzorgers wat willen vertellen over het tuig of onderdelen er van omdat het voor veel mensen zo onbekend is
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 17-07-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:35

Geweldige foto's en een geweldige tak van de sport... Komen gelijk een hoop goede herinneringen weer terug :)

Korte banen is een aparte tak van de sport en idd zeer zeker niet voor elke draver geschrikt, niet enkel omdat je de echte sprinters ervoor nodig hebt maar ook juist gedeelte tussen de mensen, redelijk kunnen ontspannen en toch kunnen exploderen wanneer het mag/kan...

Ondanks dat ik er zelf tussen heb gezeten kan ik me ergens voorstellen dat het er voor sommige 'pijnlijk' uitziet voor de paarden, immers, veel tuig wat bij de (korte baan) draverijen wordt gebruikt komt in de dressuur- spring en zelfs mensport niet voor... en ja, onbekend staat helaas vaak gelijk aan onbemind en staan mensen er vaak afwijzend tegenover...
Toch zal ik de drafsport als een diervriendelijke sport beschrijven, uiteraard, ook in de drafsport gebeurd genoeg dingen die niet zouden mogen... maar als ik nu om me heen kijk en vergelijk, in de dressuur en springstallen waar ik stage heb gelopen, of de stalling waar ik nu sta zie ik veel meer paarden met kapotte monden, wondjes van tuig en dergelijke dan dat ik in de tijd in de dravers ben tegengekomen...

En voor degene die er kritisch tegenover staan, ga eens een dagje naar de koers, naar een korte baan, loop eens op een doordeweekse dag Duindigt bijvoorbeeld op en zie eens verder...

Tis zo een mooie tak van de sport, die hier prachtig vastgelegd is...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 11:45

wat gaaf trouwens dat mijn topic nu zowel op bokt facebook is uitgelicht en op bokt zelf *\o/* dank jullie wel allemaal daarvoor

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:30

Moet zeggen, toen in Helmond was voor mij de eerste keer, ik was ook wel verbaasd over de optuiging van de paarden, het meeste had ik echt nog nooit gezien en dan ga je je toch staan afvragen waar het allemaal voor dient (ik had het goed gegokt mbt zo'n koker onder de keel ;) ).
Maar goed, als je bij een concours bij het inspringen gaat staan kijken, weet je ook niet wat je ziet. Dat sommigen überhaupt nog van de grond komen met al die bitten en hulpteugels...
Anyways, wij vonden het erg spectaculair om eens van zó dichtbij te zien!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:39

Laatst bijgewerkt door gerlindie op 17-07-13 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:43

xIirtJj schreef:

Jemig, overdrijven is ook een kunst zeg. Ik zeg alleen dat ik het er niet zo vriendelijk uit vind zien (nergens neem ik de woorden 'zielig' in m'n mond) en meteen maak jij er van dat ik het 'de grond in stamp' :+ Ik ben over het algemeen niet zo'n voorstander van het bit, en 'steun zoeken aan het bit', daar geloof ik niet zo in. Verder an zich vind ik met de sport niks mis hoor, maar blijf erbij dat ik dat bit er gewoon niet zo vriendelijk uit vind zien, dat mag ik toch vinden of niet soms?

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:48

Maartje1990 schreef:
Jemig, overdrijven is ook een kunst zeg. Ik zeg alleen dat ik het er niet zo vriendelijk uit vind zien (nergens neem ik de woorden 'zielig' in m'n mond) en meteen maak jij er van dat ik het 'de grond in stamp' :+ Ik ben over het algemeen niet zo'n voorstander van het bit, en 'steun zoeken aan het bit', daar geloof ik niet zo in. Verder an zich vind ik met de sport niks mis hoor, maar blijf erbij dat ik dat bit er gewoon niet zo vriendelijk uit vind zien, dat mag ik toch vinden of niet soms?

Hoezo, daar geloof je niet zo in? :?
Het is gewoon zo, zowel bij dravers als bij renpaarden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:57

Als de mijne (bijna antieke draver hihi, jaar of 23) ook zijn benen mag strekken moet ik ook veel contact op het bit hebben en haar goed ondersteunen, anders verliest ze haar regelmaat en valt ze in galop (waar ze ook weer beter gaat met steun dan als ik de teugels los laat).
En dat is nog altijd een vriendelijker contact dan menig dressuur/springruiter (ben zelf helemaal van de dressuur en springsport, dus ik kraak geen enkele sport af) heeft in een training/concours met gezaag (oh nee, 'contact-wissels').

Super foto's ts!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:01

Ze gaan zo geweldig snel die dravers! _O_

Maakt dat paard rechts op foto 6 (of 5) nou een flinke galopade?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:03

Volgensmij zit die beide keren in het zweefmoment. Op foto 6 zie ik twee ijzers (LA, RV), zie ik RA naar voren gaan en is LV 'verdwenen' en dus wss gewoon ver naar voren.

EDIT: De foto ervoor lijkt inderdaad op een galoppade