Hoe een leuke wandeling een compleet drama wordt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:43

wow dat ziet er heftig uit!

veel beterschap!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:45

LOLLYYwood schreef:
bigone: het is een jaarlingmerrie, dus het is niet zo van zelfsprekend om zomaar een bit in te doen en mee te nemen naar buiten.
Best neem je een ervaren iemand erbij als je de volgende x naar buiten gaat. Nu gaat de gezondheid van de merrie voor.

Ik bedoel ook de volgende keer, niet dat ze dit nu had moeten doen. Maar het is misschien een optie om het dier er aan te wennen, aan een halster met touw hou je nog niet eens een shet die in paniek raakt. Ik weet dat het een jaarling is en dat het goed gaat met het dier is het belangrijkste maar ts zal ongetwijfeld weer gaan wandelen, dan is het belangrijk dat zij zich iig zeker voelt want anders voelt het dier het direct.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Hoe een leuke wandeling een compleet drama wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:47

Zou jij echt bij een jaarling al een bit in doen :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:48

Heeft ze ook een antibiotica gekregen, prikkeldraad gaat best wel diep en de boel regelmatig even afspuiten(vooral de komende dagen met de hitte) is niet verkeerd. Misschien dan de voorkant ook even wassen met ontsmettende shampoo, bvb Betadine.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:48

bigone schreef:
LOLLYYwood schreef:
bigone: het is een jaarlingmerrie, dus het is niet zo van zelfsprekend om zomaar een bit in te doen en mee te nemen naar buiten.
Best neem je een ervaren iemand erbij als je de volgende x naar buiten gaat. Nu gaat de gezondheid van de merrie voor.

Ik bedoel ook de volgende keer, niet dat ze dit nu had moeten doen. Maar het is misschien een optie om het dier er aan te wennen, aan een halster met touw hou je nog niet eens een shet die in paniek raakt. Ik weet dat het een jaarling is en dat het goed gaat met het dier is het belangrijkste maar ts zal ongetwijfeld weer gaan wandelen, dan is het belangrijk dat zij zich iig zeker voelt want anders voelt het dier het direct.

Daarom hoef je bij een jaarling nog geen bit in te doen.
Er zijn ook andere manieren om je paard op zo'n moment beter onder controle te houden.
Zo kun je een hengstenketting gebruiken en deze op een bepaalde manier om doen zodat je meer controle kunt uitoefenen.
(zal hier even een afbeelding van zoeken.

Wat een schrik zeg.
Heb zelf ook een jonge haflinger. Nu 2,5 en die kan soms ook erg paniekerig worden buiten. Vooral als er auto's van achteren naderen.
En dat is heel eng. Gelukkig kan ik hem steeds beter houden omdat hij wel op je gaat vertrouwen.
Maar snap dat dat vertrouwen nu even helemaal weg is en dat je behoorlijk geschrokken bent.

Gelukkig zijn het oppervlakkige wonden... heel veel sterkte !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:49

Bellatrix schreef:

Als het nodig is om erger te voorkomen, ja.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:50

bigone schreef:
Bellatrix schreef:

Ok, niet mijn ding.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:52

Diertje had je in deze situatie ook echt niet gehouden met een bitje in.
Alleen het risico met nog extra schade en pijn aan het mondje ... :n

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:53

bigone schreef:
Bellatrix schreef:

Een jaarling heeft nog niet genoeg ruimte in zijn mond om een bit in te hebben.
Hier richt je alleen maar meer schade aan.

Je kunt dan beter een hengstenketting gebruiken en deze over de neus laten lopen of aan beide kanten door het halster doen en dan in het midden aan de clip van de hengstenketting vast maken. Hierdoor oefen je ook druk uit doordat het paard als het ware een schokje tegen zijn onderkaak krijgt waardoor hij uit zijn paniek getrokken wordt door de tik die hij krijgt van de ketting.

En daarbij had je het paard in deze situatie ook niet gehouden met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:54

Een paard wat in paniek is, hou je echt niet tegen met een bitje of hengstenketting

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:59

Shirley schreef:
Diertje had je in deze situatie ook echt niet gehouden met een bitje in.
Alleen het risico met nog extra schade en pijn aan het mondje ... :n

helemaal mee eens! Ts meid, wat zal jij geschrokken zijn! gelukkig zijn het geen diepe vleeswonden (want prikkeldraad snijd zo gemeen)
dat houd niet in dat dit niet erg genoeg is! vreselijk die waakhonden....ik kan met je mee praten daarover :(
hoop dat je kleine meid er weer gauw bovenop komt! :(:)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:59

Ik zou eerder die hond een ketting omdoen..... zo'n hekel aan die onopgevoede *piep*.

Gelukkig nog goed afgelopen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:02

Cowgirl schreef:
Ik zou eerder die hond een ketting omdoen..... zo'n hekel aan die onopgevoede *piep*.

zo kwaad kan ik daarom worden he! van die brutale * honden, ik heb er eerlijk waar is eentje een trap verkocht toen ik met mijn welshje ging lopen, en die hond haar van voren wou gaan bijten! moest je die eigenaren zien kijken :wow: die hond heeft mij namelijk eerder gebeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:03

Cowgirl schreef:

Hond was toch gewoon op eigen terrein? Dus waarom zit de hond fout? Omdat hij aansloeg? Komop zeg! Onze honden willen ook wel eens aanslaan. Helemaal als een dier vlak voor het terrein langs loopt

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:04

jee wat schrikken! Ik heb mijn haf al vanaf dat die veulen is als ik buiten ga wandelen een touwhalstertje om, daar heb ik meer controle mee als ik er naast loop! Werkt bij die van mij super!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:05

Bit komt er echt niet in. Ik ben sowieso geen voorstander van bitten, maar ze trapte nu bijv. al een paar keer op het halstertouw, dus als dat dan aan haar bit vastzit.... brr nee liever niet.

Voorlopig ga ik met haar niet meer bij de buren langs. Tezijnertijd zal ik met m'n andere pony daar gewoon regelmatig langslopen. Dat iemand anders met hem loopt, ik met haar en dat ze er dan aan went. Want m'n andere pony geeft er namelijk niks om (is overigens ook de eerste keer wel geschrokken en m'n vorige paard ook, terwijl zij allebei van niks schrokken behalve die honden, zijn echt enge bakbeesten).

wat de hond betreft, ja, hij zit op eigen terrein. Maar ik heb een gruwelijke hekel aan 't beest ondertussen. Bij iedere voorbijganger gaat hij echt helemaal in een woedend geblaf over, blijft je gewoon een heel stuk blaffend achterna. Waaks is prima, maar dit is gewoon niet leuk. De andere hond (zelfde ras) is ook een keer ontsnapt en heeft ook iemand aangevlogen. Vermoed dat dit beest hetzelfde zou doen.

Berifan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:07

nou dat was even schrikken, maar hebben de mensen van die hond nog wat gezegd?
En gelukkig dat het paardje naar huis rende en niet kilometers verder.
Laatst bijgewerkt door Berifan op 16-06-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:08

Mijati schreef:
dat is flink schrikken.

Ik weet niet wat de DA heeft gezegd over eventueel koelen van de knieën, daar lijkt ze een flinke smak op gemaakt te hebben, misschien is het wel verstandig om dat toch te doen. Als ze het toelaat, rustig aan haar er aan wennen.

Hij zei wel van misschien slim om te koelen, maar beest is al 1 keer compleet uit haar dak gegaan, en de tuinslang kent ze ook nog niet. Er zit nu ook wondspray op (met moeite erop gekregen) en die spoel ik er dan ook weer af. Dus, dan zwelt het maar wat op.

Mensen van de hond heb ik niet gezien. Dus geen idee. M'n pony stond in de wei te hinniken, dus daar wou ze naartoe gaan.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:10

Wat een geluk dat ze dan toch naar jullie eigen wei is gegaan.
Wel eerst richting de verkeerde waardoor ze die wonden heeft opgelopen.
Maar ik zou toch proberen om wel te koelen. Desnoods met een emmer met koud water en dan een doek om tegen de plekken aan te houden.

Mijn haf is ook panisch voor water. Maar hij moet het toch leren.

Ben bang dat als je niet koelt het wel eens erger kan worden dan de zwellingen nu lijken.

Hoop dat ze gauw weer op knapt. Niets erger dan je paarden zo zien lijden

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:15

Jemig. Dat is nou niet bepaald een leuk einde van een wandeling .. :(
Ik hoop voor jou & je paardje dat het snel weer beter zal gaan ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:18

Is Polly ook bang van water, Maartje ?
Anders zou je bij hem ook de beentjes kunnen afspuiten met een heel slap straaltje en dan zo spelenderwijs op de hoefjes van Lucky ( en dan zachtjes naar boven .... )

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:21

Maartje1990 schreef:
Bit komt er echt niet in. Ik ben sowieso geen voorstander van bitten, maar ze trapte nu bijv. al een paar keer op het halstertouw, dus als dat dan aan haar bit vastzit.... brr nee liever niet.

Voorlopig ga ik met haar niet meer bij de buren langs. Tezijnertijd zal ik met m'n andere pony daar gewoon regelmatig langslopen. Dat iemand anders met hem loopt, ik met haar en dat ze er dan aan went. Want m'n andere pony geeft er namelijk niks om (is overigens ook de eerste keer wel geschrokken en m'n vorige paard ook, terwijl zij allebei van niks schrokken behalve die honden, zijn echt enge bakbeesten).

wat de hond betreft, ja, hij zit op eigen terrein. Maar ik heb een gruwelijke hekel aan 't beest ondertussen. Bij iedere voorbijganger gaat hij echt helemaal in een woedend geblaf over, blijft je gewoon een heel stuk blaffend achterna. Waaks is prima, maar dit is gewoon niet leuk. De andere hond (zelfde ras) is ook een keer ontsnapt en heeft ook iemand aangevlogen. Vermoed dat dit beest hetzelfde zou doen.

ik volg je :) maar je halstertouw hoort niet over de grond te slepen, dus in principe kan ze er niet op trappen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:24

Dat zal gebeurd zijn toen Lucky zich los had gerukt, denk ik zo :?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:24

LOLLYYwood schreef:
Maartje1990 schreef:

ik volg je :) maar je halstertouw hoort niet over de grond te slepen, dus in principe kan ze er niet op trappen

uhm dat was gebeurt toen ts haar pony niet kon houden dus hoe moest ze dat dan precies doen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:27

Toen ze losliep ja. Zit nu met een coldhotpack in de wei. Geen akelig gedoe met water en koelt goed