PRE Sueño, 4 jaar, dit is pas Power!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoeyDercks

Re: PRE Sueño, 4 jaar, dit is pas Power!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:44

En wat vind je nu van de draffoto's?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:48

nombrado schreef:
van mij niet ;-) kwil graag de paarden over 4 benen houden en niet op de voorhand....dat gebeurd veelal met teveel voorwaarts.
dan zie je in de draf(foto's) een dragendvoorbeen en afzettend achterbeen
das geen 2 takt

op de power foto's zie je dat hij al wat meer gewicht op achter neemt! Das super knap voor zon jong dier
vandaar dat dat mijn favo foto is *D
kvind dat je super goed bezig bent hoor!

Voorwaarts neerwaarts is niet de diepte in, wat lengte in de rug, neusje er wat uit.

Denk dag wij elkaar niet geheel begrijpen, mijn 'kritiek' is dan ook zeker niet negatief bedoeld. Ik geef de puntjes aan die IK zie. Andere mensen kunnen dit anders zien.

Ik zie spanning in de kaak, een wat weg gedrukte rug, wat wil ik dan zien? Een ontspannen paard.
Verder zie ik op sommige foto's een mooi onderstrepend achterbeen, helemaal top! Maar alsjeblieft beugels langer als je hierdoor zo ver achter in het zadel zit, dit is voor het paard nier erg prettig waardoor hij misschien wel de spanning in zijn kaak opbouwd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:52

ZoeyDercks schreef:
Nachtlampje schreef:
Gaaf paard, hij treed echt mooi onder :)
Wel vind ik dat je het kwijlen misschien toch eens nader moet bekijken.
Een beetje schuimen is niets mis mee, maar echt kwijlen zoals jouw paard doet kan duiden dat hij niet goed kan slikken. Misschien door iets met zijn keel, zijn hoofdhouding of juist het bit.
Misschien dat het bit net een tikje lager of hoger moet liggen, net iets dikker of dunner moet zijn of een andere vorm (ongebroken, dubbelgebroken, etc).

Dankje!
Ik denk eigenlijk dat het meer komt van stress of spanning.
Zelfs van 10 minuten wandelen schuimt hij al een beetje.
Als het zijn keel zou zijn; zou hij dan in de wei ook schuimen?
Misschien dat ik anders de neusriem een keer een gaatje losser doe, dat die te strak zat.
Wil hem geen problemen geven natuurlijk ;)

wisselen en hengstentand komt meestal door rond deze leeftijd
smoeltjes zijn dan wat gevoeliger.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:53

Leuk paard (al ben ik bevooroordeelt omdat hij bij mij geboren is) vind dat hij het netjes doet voor zijn leeftijd.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:54

Ik vind het alleen maar fijn om te horen waar ik aan kan werken!
De volgende keer zal ik mijn beugels langer doen en hem er wat uit proberen te rijden. Ik wissel ook al wat in tempo, zodat hij goed reageert op hoe ik mijn lichaam gebruik.

Denk inderdaad dat ik hem hier misschien iets in de weg zat ja, en dat hij daarom spanning in de kaak opbouwt. Hij hangt overigens niet; het voelt tenminste alsof ik niks in mijn handen heb.

@nombrado: Zou daardoor het zoveel schuimen kunnen komen ja? Hoop niet dat hij er last van heeft. Ben er heel zuinig op.

@SandravdB: Haha wat toevallig! Dankjewel :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:57

Balou_k schreef:
Voorwaarts neerwaarts is niet de diepte in, wat lengte in de rug, neusje er wat uit.

Denk dag wij elkaar niet geheel begrijpen, mijn 'kritiek' is dan ook zeker niet negatief bedoeld. Ik geef de puntjes aan die IK zie. Andere mensen kunnen dit anders zien.

Ik zie spanning in de kaak, een wat weg gedrukte rug, wat wil ik dan zien? Een ontspannen paard.
Verder zie ik op sommige foto's een mooi onderstrepend achterbeen, helemaal top! Maar alsjeblieft beugels langer als je hierdoor zo ver achter in het zadel zit, dit is voor het paard nier erg prettig waardoor hij misschien wel de spanning in zijn kaak opbouwd?

voorwaarts neerwaarts wordt tegenwoordig in een veel te hoog tempo uitgevoerd.
dan valt je paard te extreem op de voorhand (en daar is ie niet voor gemaakt)
een ruiter zit best boven de schouder, dus de druk bij de schouder is meer dan hij ervaart zonder ruiter.
vandaar dat je heel erg op je tempo moet passen. draf met neusje eruit is prima , neusje over de grond ook goed, maar teveel voorwaarts (tempo, zoals je het bedoeld) heeft niets met voorwaartse drang te maken.
voorwaarts is namelijk ook in piaffe, wat bijna draf op de plaats is.
het tempo is dus zo, dat de draf door het paard in 2 takt uitgevoerd kan worden.
anders moet het dier compenseren.
dit even uitleg op bovenstaande ;)
Nogmaals, ik zie zeker verbetering met je andere topic +:)+

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:59

Dankje nombrado, fijn om te horen.
Vind het ook echt super dat ik tips krijg, een mens is nooit uitgeleerd ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:01

ZoeyDercks schreef:
@nombrado: Zou daardoor het zoveel schuimen kunnen komen ja? Hoop niet dat hij er last van heeft. Ben er heel zuinig op.

Zou best kunnen. Ik zit hier met een 5 jarige waarvan de hengstentandjes nog net niet doorzijn.
Hij is daardoor happerig, pakt alles vast (geef hem veel wortels om tandvlees te masseren) en anders even tandarts erbij?
Tandarts is bij mij net geweest, hij had ook wat haken (en in spanje doen ze niet aan tandartsen)
Ik heb een dubbelgebroken bitje in, niet te dik. Maar onrust blijft nog wel even totdat die tandjes doorzijn is mijn ervaring.
Gewoon weten dat het er is, is al voldoende. Rustig met je handen en op zit je paard rijden en sturen.
vertrouwen geven in je hand...

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:03

nombrado schreef:
ZoeyDercks schreef:

Zou best kunnen. Ik zit hier met een 5 jarige waarvan de hengstentandjes nog net niet doorzijn.
Hij is daardoor happerig, pakt alles vast (geef hem veel wortels om tandvlees te masseren) en anders even tandarts erbij?
Tandarts is bij mij net geweest, hij had ook wat haken (en in spanje doen ze niet aan tandartsen)
Ik heb een dubbelgebroken bitje in, niet te dik. Maar onrust blijft nog wel even totdat die tandjes doorzijn is mijn ervaring.
Gewoon weten dat het er is, is al voldoende. Rustig met je handen en op zit je paard rijden en sturen.
vertrouwen geven in je hand...

Okee, dat zal ik doen. Zal ook opletten of hij er geen last van heeft.
Ben sowieso redelijk rustig in mijn handen, loop niet te zagen oid. Afentoe wel iets te streng met mijn binnenhand, daarom ben ik ook begonnen met het proberen met sturen door mijn zit. Het is echt een heel fijn dier om te rijden, erg wendbaar en buigzaam.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:04

ZoeyDercks schreef:
Ben sowieso redelijk rustig in mijn handen, loop niet te zagen oid. Afentoe wel iets te streng met mijn binnenhand, daarom ben ik ook begonnen met het proberen met sturen door mijn zit. Het is echt een heel fijn dier om te rijden, erg wendbaar en buigzaam.

hihi, dat zijn vaak de lastigste (vouwen zo alle kanten op), maar voor een ruiter de meest leerzaamste paarden

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:07

nombrado schreef:
ZoeyDercks schreef:

hihi, dat zijn vaak de lastigste (vouwen zo alle kanten op), maar voor een ruiter de meest leerzaamste paarden

Ja ik zou hem kunnen dubbelvouwen als ik wil :+
Maar wel handig in krappe bochten hahahaha.

Ik vind het iniedergeval erg fijn rijden, hij reageert snel, zit heerlijk (voor mij wel een heel verschil met een Draver) en hij doet echt heel goed z'n best voor me.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:08

Hihi nee niet racen! Ik wil een actief paard zien, aan het been, schijn overgangen wat jij inderdaad al noemde TS! Voorhand vallen zie ik inderdaad regelmatig voor bij komen onder het mom voorwaarts neerwaarts dan nemen ze het iets te letterlijk ;)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:12

Haha nee op de voorhand lopen is niet de bedoeling!
Vooral in draf/galop ben ik wat aan het schakelen.
Soms slakkentempo, dan terug naar een stukje dat wat sneller gaat dan normaal.
Het is wel een slimme, als ik hem niet goed bezighoudt wil hij zijn trucendoos wel eens opentrekken.
Baas, rechtuit in draf op de lange zijde vind ik niet leuk. Is travers op de lange zijde ook goed? Dat vind ik wel leuk....
"Ehm Sueño, er is zo een bocht, die haal je niet als je haaks op de hoefslag loopt."
Oh oliebol. *noodbocht*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:14

nou, actief is ie zeker ;-), daar hoef je weinig voor te doen
Voor een 4 jarige zou ik al niet teveel vragen hoor.
Ik begin hier pas met de pre, met 4 1/2 a 5 jaar met rijden. Das vroeg zat . En dan alleen nog maar stap draf , recht rijden, recht een volte in over 4 benen, das voldoende.
de galop neem ik pas later mee, als ze beide kanten wijken en travers gaan op beide kanten gelijk.
(vaak worden die jonkies ook heet in de galop )

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:15

Dankje ;)
Nee klopt, ik vraag ook niet te veel. We stappen tussendoor ook best wel veel, en in draf/galop afentoe wat schakelen.
Sueño is in de galop afentoe inderdaad wat enthousiast.