Diaz is weer thuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:57

Ik kies voor mijn paard... De stal waar ik eerst stond en waar ze gewoon te weinig naar buiten gingen was super... Alles tot in de puntjes verzorgd, maar voor hem te weinig naar buiten, dus ik had een chago paard dus ik ben verder gaan kijken, geen overhaaste beslissingen genomen, maar toen ik merkte dat het invloed op hem had, terwijl er echt was beloofd veel naar buiten, wat opeens niet meer kon... tjah... Dan ga je verder kijken... Of je gaat er een hele middag zitten met je paard in het losgooiweitje, zodat ie toch wat meer buiten is... Dan maar daar zitten met je studieboekje tot je een goede oplossing hebt, omdat dat niet werkt...

Ik heb geen luxe nodig, ik weet wat mijn paard nodig heeft, en dat zoek ik.. Niet meer, niet minder :p En dan liever slepen en paard even laten wennen en dan weer een happy paard...

Maar dat is vaak het probleem: beleid op de stal verandert... of ze beloven je dingen die ze niet waar maken...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:58

Is diaz gedekt? Of is dat niet meer doorgegaan?

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:59

Geweldig paard!
En dat gezeur mag achterwege blijven.
Zo te zien heeft je paardje het goed :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 12:01

shilady schreef:
Is diaz gedekt? Of is dat niet meer doorgegaan?

Er zijn nooit vaste plannen geweest.. en nee, ze is dus niet gedekt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 12:02

senna21 schreef:
Little-King. blijkbaar ken jij TS. Een topic is geen ruimte om ruzie te zoeken.

Hij/zij kent me niet, daarom word ik er ook zo boos om...

Voor de rest. thanks voor de reacties ;) Ze is inderdaad een vrolijke meid, en dat is voor mij het belangrijkst!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:04

Lianne86 schreef:
Echt serieus... reageer dan ook even op mijn bericht... Mijn paard doet het werkelijk niets... Zolang ie maar met andere staat... En het is de eerste dagen even wennen aan het andere ritme en alles is nieuw, maar dat was het ook? Zolang ie er goed staat, en hij krijgt alles wat ie nodig heeft.. waarom dan moeilijk doen?

Het is niet zo zwart wit dat je dingen van te voren altijd weet etc.

Als je dat zo graag wil:
Je spreekt jezelf al tegen: mijn paard heeft er niks van moet alleen wennen. Juist.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:08

Diaz en andere, zoals ik al schreef bij mijn vorige bericht, ik blijf weg uit het topic.
Waarom jij dan nog moet zeggen blijf weg??
Ik blijf weg omdat het anders toch alleen maar een welles nietes spelletje wordt.
Ik ken TS niet, maar ze heeft al zoveel geschreven over die pony en haarzelf dat je heel goed de redenen weet.
Nogmaals, denk er over, en een jaar gelden schreef ts trouwens zelf dat veel verhuizen niet goed is voor een paard, waarom ze dan haar eigen schrijven niet opvolgt is mij een vraagteken.
Ik reageer niet meer op quotes met mijn naam.
Maar elk paardenmens weet dat veel verhuizen een paard veel doet.
En 4 keer in een jaar tijd is veel. Extreem!! veel.
dat is wat anders als 1 keer in de 4 jaar omdat een stal veranderd.
Laat mij nu dus maar links liggen, dat is het fijnste voor iedereen.
Nou mensjes nog een fijne dag.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:15

smurffie schreef:
Lianne86 schreef:
Echt serieus... reageer dan ook even op mijn bericht... Mijn paard doet het werkelijk niets... Zolang ie maar met andere staat... En het is de eerste dagen even wennen aan het andere ritme en alles is nieuw, maar dat was het ook? Zolang ie er goed staat, en hij krijgt alles wat ie nodig heeft.. waarom dan moeilijk doen?

Het is niet zo zwart wit dat je dingen van te voren altijd weet etc.

Als je dat zo graag wil:
Je spreekt jezelf al tegen: mijn paard heeft er niks van moet alleen wennen. Juist.

Het is even allemaal nieuw.. maar ik noem de eerste dag even rondkijken, nieuwe vriendjes maken als "wennen"... Als het binnen een paar dagen gewoon weer normaal is? Dan is het toch niet dat je zegt van "God, wat was dit vreselijk"... Als ik verhuis, dan is het ook even mijn draai vinden, maar na een paar dagen weet je ook alles te vinden ;)

En met wennen zijn het vooral de "nieuwe" paarden die hij ziet met wie die kennis wil maken... Als ik hem bij wijze van morgen meeneem om een week naar de Veluwe te gaan, dan is dat toch ook geen ramp voor hem... Hij zal de eerste dag wat drukker zijn, maar dat is het? :) Zolang ie maar eten/drinken/maatjes heeft/krijgt is het goed... Je kunt overal drama van maken.. Maar uiteindelijk kies je toch voor je paard, wat voor je paard beter is? En zolang dat gedaan is, dan is het geen ramp... Als jij een paard hebt wat een paar maanden schrikkerig blijft en nerveus is, ander verhaal.. Die heb je er ook bij zitten.. Paarden die echt tijd nodig hebben om te wennen.. maar die 1-2 dagen.. tjah...

En eerlijk is eerlijk. je verhuist niet voor niets :) Tenminste, dat neem ik aan...

pipo

Re: Diaz is weer thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:19

Sorry het was niet mijn bedoeling om een rel te ontketenen.. Ik vind Diaz nog steeds een erg gaaf paardje en daarom doet het me wat meer om te lezen dat ze weer verhuisd is. Het is jouw paard en jouw beslissing.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:23

Ziet er goed uit hoor. Ze ziet er echt een heel stuk mooier uit als in het begin toen ze nog echt een puppypaard was. Ze is echt mooi uitgegroeid. Loopt ze nog onder het zadel?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 13:47

we rijden heel af en toe, en hopen dit nu wat.meer op te kunnen pakken ;)

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:51

Wat een super mooi paard!! Laat de rest het lekker uitzoeken, jij weet als enige wat goed is voor jou paard :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:42

Lianne86 schreef:
smurffie schreef:
Als je dat zo graag wil:

Het is even allemaal nieuw.. maar ik noem de eerste dag even rondkijken, nieuwe vriendjes maken als "wennen"... Als het binnen een paar dagen gewoon weer normaal is? Dan is het toch niet dat je zegt van "God, wat was dit vreselijk"... Als ik verhuis, dan is het ook even mijn draai vinden, maar na een paar dagen weet je ook alles te vinden ;)

En met wennen zijn het vooral de "nieuwe" paarden die hij ziet met wie die kennis wil maken... Als ik hem bij wijze van morgen meeneem om een week naar de Veluwe te gaan, dan is dat toch ook geen ramp voor hem... Hij zal de eerste dag wat drukker zijn, maar dat is het? :) Zolang ie maar eten/drinken/maatjes heeft/krijgt is het goed... Je kunt overal drama van maken.. Maar uiteindelijk kies je toch voor je paard, wat voor je paard beter is? En zolang dat gedaan is, dan is het geen ramp... Als jij een paard hebt wat een paar maanden schrikkerig blijft en nerveus is, ander verhaal.. Die heb je er ook bij zitten.. Paarden die echt tijd nodig hebben om te wennen.. maar die 1-2 dagen.. tjah...

En eerlijk is eerlijk. je verhuist niet voor niets :) Tenminste, dat neem ik aan...

ja maar dat betekend dus dat het voor ieder paard wel impact heeft, dniet 0.0 verschil maakt, dat is gewoon niet waar en daar reageerde ik op. Verder vind ik alsnog dat je moet voorkomen dat je paard te vaak moet wennen aan nieuwe vriendjes en een nieuwe omgeving, 1 keer kan, 2e keer kan pech hebben zijn, maar 4 keer in 1 jaar?
Kies je dan nog echt voor je paard als er zo vaak iets fout gaat in die keuze?

Vakantie is anders omdat ze daarna snel weer terug komen op hun vertrouwde plekje.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 15:50

smurffie schreef:
Lianne86 schreef:

ja maar dat betekend dus dat het voor ieder paard wel impact heeft, dniet 0.0 verschil maakt, dat is gewoon niet waar en daar reageerde ik op. Verder vind ik alsnog dat je moet voorkomen dat je paard te vaak moet wennen aan nieuwe vriendjes en een nieuwe omgeving, 1 keer kan, 2e keer kan pech hebben zijn, maar 4 keer in 1 jaar?
Kies je dan nog echt voor je paard als er zo vaak iets fout gaat in die keuze?

Vakantie is anders omdat ze daarna snel weer terug komen op hun vertrouwde plekje.

Je kunt niet altijd alles van te voren zien.... Ik ben ook een paar keer lekker voorgelogen door een staleigenaar terwijl er mensen bij stonden die er stonden en alleen maar ja en amen zeiden... En dan sta je daar en dan komt opeens van "ow, in de winter niet" terwijl ik er specifiek naar gevraagd heb... Wat doe je dan? Of als ze opeens "het gras" gaan sparen en de paarden niet meer naar buiten mogen (4 uurtjes in de zomer vind ik niets...)....

Hier is het probleem vaak "de winter" geweest... En ik snap dat je het beter niet kan doen... Maar eerlijk is eerlijk, als het voor het paard beter is, dat liever dan blijven staan en zelf niet tevreden zijn en een niet vrolijk paard hebben...

Zelf ben ik in 2012 ook 3x verhuisd... Eerst die bitch van een staleigenaresse waardoor ik daar mijn paard niet met een rustig gevoel achter liet... (Ok, en elke keer als ik haar zag was er ruzie want ik kon der iets wel iets aandoen... En zij zat alleen zielig te doen waardoor ik nog meer geirriteerd raakte, maarja... Paard stond er super, maar het idee dat iemand dingen met jou paard gaat doen, wat jij niet wilt.... (En dankzij haar al een DA-rekening hebt....) je kan niet 1,2, 3 een andere stal vinden.... 1e keuze zat natuurlijk vol... Rond gaan kijken en dan pak je het beste alternatief... "Ja ze komen hier veel buiten"... bleek in de winter maar een half dagje als ze al naar buiten kwamen... Pony niet meer vrolijk dus sowieso al verder aan het kijken (en geloof me, voor mij was het luxe, binnenbak, kantine, de ruiter had er alles) maar ik had een doodongelukkige pony op stal... We stonden elke avond 1-2 uur aan de hand nog te grazen zodat ie wat meer buiten kwam... Maar dit was het beste alternatief.... En toen begon er een nieuwe stal in het dorp, gaan kijken, gepraat met de mensen, ook de mensen die er al stonden etc. (had zoiets van "deze keer gaan ze me niet nog eens voorliegen") en ook qua voeren etc. (Meer ruwvoer) want dat was op het "beste alternatief" naar mijn idee ook onder de maat...

Maar wat had ik dan moeten doen? 1e stal: wachten tot het een keer echt fout gaat? (Nouja, vind hechting net onder het oog al fout genoeg).... Of op stal 2 blijven staan, waar naast het weinig buiten komen, ook de sfeer vreselijk was? Maarja, ik moest iets?

Ik zeg ook heel eerlijk dat het vake verhuizen van mij niet had gehoeven... Maar soms kom je situaties tegen dat het wel "Nodig" is... En dan liever 1 dag even vreemd, maar een vrolijke pony, dan blijven staan en hopen dat het goed gaat?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:05

ik vind diaz er heerlijk bij staan! lekker rollen in het zand super hoor.
mijn schimmel heeft een hekel aan verhuizen, maar soms moet je wel eens iets, gelukkig vinden me bruine en zwarte het minder erg waardoor de schimmel der ook wat makkelijker door heen rolt.
diaz ziet er blij uit rolt meteen al lang uit in het zand nou dan zal ze der plek wel snel gevonden hebben

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:55

Dit is toch niet je eerste stal met Diaz? Kon me daar minder leuke verhalen van herinneren...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 00:05

Sorry maar eens met little king, jammer dat je in Diaz haar topics alleen maar positief mag regeren. Discussies (positief) zijn nooit mogelijk. Jammer.

Btw. Iedereen weet toch dat paarden minimaal! 6-8 maanden moeten wennen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 00:09

little_king schreef:
Diaz wat is er fout aan mijn opmerking?
Dat jij je niet wilt verdedigen is dat omdat je weet dat je fout zit?
Hebben mensen het al eens vaker gezegd misschien?

_O- _O- _O-

Ook dat 6-8 maanden, paard dat ik heb went binnen no-time aan zijn omgeving, zet hem in een box en hij gaat net als in zijn vorige box lekker slapen of eten, kijkt niet om en vraagt niet om aandacht, is 'thuis', zelfde op weiland.
Even alle paarden afgaan om te leren kennen en dan in een hoekje weg van de rest staan vreten, zet je hem op een andere wei zelfde verhaal, boeit die toch niks.

Paard is nu niet depressief, krijgt eten en beweging, ik zie het probleem niet?

Verder, wat zijn die 1/2/3 dagen 'wennen' en dus bij haar nu ongeveer (4x3) 12 dagen op een jaar tijd, op een paardenleven tijd? Niks.

Leuke tinker, echt een mooie :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:39

Ik vraag me wel een beetje af als je nu zo blij bent om terug te zijn, wat dan de reden was om daar in eerste instantie weg te gaan? :o

Maar hoe dan ook erg fijn dat je blij bent met deze stal en je paard ook!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:45

pipo schreef:
Jee alweer verhuisd? Ik hoop voor Diaz dat ze nu eens mag wennen aan een plek en de maatjes die er staan en zo het kuddegevoel mag ervaren. Ze heeft afgelopen jaar al heel wat voor dr kiezen gehad.

+1

Ik verbaas me ook wel over hoeveel jij met je paard sleept eerlijk gezegd.
Sowieso, dan weer verkopen, dan verleasen, ik heb al van alles gezien.
Ik ben hier niet om je te ver-oordelen, absoluut niet.
En natuurlijk krijg ik niet alles mee (duh :+ ) maar ik hoop oprecht dat je paard nu de rust krijgt bij je die ze verdiend. :)
Het kost een paard 3 tot 4 maand om aan een nieuwe omgeving te wennen, en een verhuizing is voor een mens al ingrijpend, laat staan voor een paard.

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:48

Leuke foto's Diaz! Rij je nog western met haar? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:51

kleine diaz word groot. Wordt een echte mooie tinker dame.
Veel plezier op je oude nieuwe stal. Ik hoop dat jullie je draai kunnen vinden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:36

Nou, omdat er nu ook serieuze verbazing, twijfels en vragen zijn, zal ik voor jullie even het hele verhaal neerzetten. ;)
Ik doe dit niet te verdediging of om dingen goed te praten, maar wellicht geeft dit meer inzicht in waarom ik deze keuzes heb (moeten) maken.

Diaz heeft dus vanaf ik haar had een jaar op de stal gestaan waar ze nu weer staat (Beiersche hoeve in Stolwijk)
Een super gezellige stal, volpension. Maar niet dicht bij mijn huis.

Diaz was natuurlijk nog jong toen ik haar kreeg, en omdat alles rondom gras e.d. erg veel jeuk veroorzaakte, stond ze in de paddock. Swinters was de paddock eigenlijk niet te doen, en het zag er naar uit dat Diaz hier zomers dus weer moetst staan wegens het gras-probleem. Ook werd er niet gevoerd in de paddock, en ik merkte dat het niet voldoende was voor Diaz om alleen snachts te eten. Diaz had meer TLC nodig van mij ook, en ik vond een stalling heel dicht bij huis, waar ik zelfstandig heen kon.

Dit was een kleinere (nieuwe) stal, duurder, geen binnenbak, maar het leek mij beter voor Diaz omdat ze hier in een droge paddock kon in de zomer, met continue ruwvoer. Ook was het dus zelfs bijna loopafstand van mijn huis. Ze is hier snel ook bij gekomen, (duh.. 24 uur per dag eten haha) en ik heb haar stapje voor stapje aan het gras laten wennen, en dit ging eigenlijk heel goed! Zo heb ik haar opgebouwd tot de wei.

Ondertussen speelde mijn gezondheid helaas, en ik viel alleen maar meer flauw en was ontzettend vermoeid.
Tot op het punt dat ik niets anders deed dan de steeds meer verplichtingen die er gesteld werden (uitmesten, voeren, vegen, bak harken e.d. dit werd steeds meer!!!) en ik steeds minder kon en deed met Diaz..
Het ging niet meer, er kwamen steeds meer taken bij, en ik ging steeds meer achteruit.

Tot ik de diagnose ME-CVS kreeg. Een vermoeidheids/energietekort ziekte. En dit in combinatie met een achtelijk lage bloeddruk, beperkt mijn doen in alles ontzettend.
Ik moest met mijzelf aan de slag. Ik kon er niet tegen dat ik nu alsnog niet de TLC kon geven aan Diaz die ik wilde! En ik betaalde ondertussen €275,- voor weidegang + zelf hard werken.

Ik wist het niet meer, ik ging opzoek naar een koper of leaser voor Diaz. 1 ding was al snel uit de baan.. de verkoop.. dat kon ik ECHT niet.. Diaz was mijn maatje! die doe je niet weg.. Ik ging opzoek naar een leaser voor onbepaalde tijd, tot ik zelf alles op een plek had rondom mijn ziekte.
Er was een leaser gevonden, en ik had de stal opgezegd.
Toen belde de leaser een week van te voren af.. ze had een paard gekocht...

Opluchting aan de ene kant, want Diaz zou niet 'weg' gaan (ze zou naar woerden, dat is zo'n 30 min rijden..)
Maar toen.. ik heb toen gekozen voor het doortrekken van de weidegang, maar dan voor €80,- in de maand, zonder iets te hoeven doen. Diaz ging naar Moordrecht. Ik kreeg gelijk een verzorgster, die alles van mij over kon nemen (Diaz moest wel ingesmeerd (neus tegen verbranden, manen en staart tegen schuren) en gepoetst) En Sterre, die kon heerlijk de hele zomer dit voor mij doen, zodat ik niet over mijn grenzen hoefde.

Ook ging sterre af en toe rijden in de wei, mochten we af en toe in de bak van de weideverhuurster, en zo kon ik genieten zonder te veel energie.
Ik wist al van te voren dat dit alleen voor de zomermaanden was, aangezien je een paard in de polder nou eenmaal niet in de winter in de wei kan houden. Maar het was al vanaf het begin bekent dat er op de hoek (echt 2 min lopen) een stal was voor de winter. Dus daar ging ze in november heen.

Sterre kon zo blijven verzorgen, en ik heb deze stal ook echt gedaan voor haar, en in overleg met haar, want het was een doe het zelf stal, en Sterre zou hier dan helaas de zwaardere taken samen met mijn man op zich moeten nemen.
Verder zou het gelukkig geen probleem zijn dat ik niet dagelijks kon, aangezien ze met een rooster voor voeren e.d. zouden werken, en zo zou alles dus gaan lukken.

We kregen een huisje op het oog in februari, waar Diaz aan huis kon komen, helaas is dit niet door gegaan, maar ook de situatie op de stal in moordrecht was onhoudbaar geworden, aangezien stalgenoten het toch maar niet eens waren met een voerrooster, en wilde dat ik meer deed ook buiten het rooster (dat dus helaas niet ging) dat we sowieso zouden verhuizen per nu.. Of naar het koophuis, of naar een andere stal.

Ik heb gekozen om terug te gaan naar de eerste stal, omdat ik hier een jaar met veel plezier heb gestaan.
De grootste bottlenek, namelijk de paddock, is opgelost, aangezien ze 2 nieuwe paddocks hebben aangelegd. Ik kan nu zelfs Diaz los gooien. En diaz dus lekker mee op de wei kan!
Ik betaal weer meer dan in Moordrecht, maar ik weet dat ik en Diaz hier gewoon weer lekker staan!
De sfeer is gewoon super (en dit heb ik zelfs gemist) en de afstand is zelfs iets dichterbij dan moordrecht. Zelfs Sterre kan blijven komen in het weekend, en lekker rijden met Diaz. Het is voor haar ruim een half uur fietsen, maar ze hoeft niet meer te mesten of voeren. dus echt alleen lekker aandacht voor Diaz.
Diaz gaat volgende week met de kudde mee de wei op.

Diaz is gelukkig echt heel makkelijk met verhuizen, bijv. van de zomerwei naar winterstal op de hoek zag ik echt niet als verhuizen het was al op het korte-buitenritje-route, maar ook aan Diaz is er niets te merken met een verhuizing. Ze gaat de 1e dag lekker showen naar nieuwe paarden, maar dit doet ze ook als er een nieuw paard op haar huidige stal komt bijv. Rollen, eten, alles meteen. Lekker sociaal naar de andere paarden.

Ik hoop dat het zo een beetje een duidelijk verhaal is hihi.
Ik zou het wellicht anders hebben gedaan als ik alles van te voren had geweten. Bijv. van de zomerweide gelijk door naar de Beiersche hoeve. Maar dingen zijn helaas zo gelopen.
Ze staat nu iniedergeval weer lekker op de plek waar ze tot nu toe het langst heeft gestaan. En ik ben benieuwd hoe we (Sterre en ik) het komende jaar Diaz eens een beetje kwa rijden ook kunnen gaan oppakken.
Voorlopig kan ik lekker zitten in het zonnetje en genieten van hoe mijn meisje geniet.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:05

Nou karlijn. das toch duidelijk! :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:11

hoop het hihi ;)