Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:40

hm ik kan dit echt niet fijn vinden om te zien..
naar mijn idee hoor je niet eens op dit punt te komen, en ik denk dat als het nu alleen nog een geestelijk probleem is (wat je nooit zeker weet natuurlijk) het beter was geweest om heel rustig helemaal opnieuw in te rijden zodat je paard weer vertrouwen krijgt.
Maar goed ieder zijn manier en jullie hebben iig professionele hulp gezocht

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:41

Mooi paard, ik ben niet echt 100% voorstander van Gert's zijn manier (Gelijk met sporen, hulpteugels en heb ook een filmpje gezien dat ie direct na 5 rondjes ging springen) Maar ik sta altijd wel met open mond te kijken hoe hij zo makkelijk blijft zitten..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:44

xBerber schreef:
Mooi paard, ik ben niet echt 100% voorstander van Gert's zijn manier (Gelijk met sporen, hulpteugels en heb ook een filmpje gezien dat ie direct na 5 rondjes ging springen) Maar ik sta altijd wel met open mond te kijken hoe hij zo makkelijk blijft zitten..

Toch beter kijken en gaan tellen want gert gaat niet gelijk na 5 rondjes springen.. Iedereen zo manier, misschien hebben deze mensen wel verschillende dingen aangepakt om te proberen maar niet gelukt.. Niet altijd gelijk conclusies gaan trekken..

MerleSimone

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:45

Vind de manier waarop ook niet fantastisch, ookal is dit de eerste keer dat ik 'zijn werk' zie, maar wat knap dat hij dit voor elkaar krijgt.

Prachtig paard vind ik het, en wat een gangen, vooral die draf. Ontzettend mooi beenwerk als die ontspant.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:46

Bijzonder hoor!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:47

Jammer dat het zover moet komen dat het nodig is, maar ik vind zijn manier wel bewonderingswaardig hoor! Hij voelt meteen de pijnpunten en durft door te zetten!

Ok vond ik er op een gegeven moment echt fijne stukken tussen zitten om naar te kijken.

gaaf paard ook! Hoewel ik er van mn levensdagen niet op hoef (ik ben totaal geen held haha). Hopelijk kunnen jullie straks ook weer lekker gaan rijden en plezier hebben zonder verzet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:50

xBerber schreef:

Dat is tijdens flimpje 2, dus zat hij er al een tijdje op ;)

Ook de slof heeft hij er niet direct op zitten maar later erom gedaan. Misschien toch even beter de filmpjes bekijken voordat je (onterechte) conclusies hier neerzet.

Knap dier om te zien, soms is een man als Gert het laatste redmiddel voordat hij bij de slager beland dus ik vind het zeker knap dat hij behoorlijk veel paarden weer in het gareel krijgt.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:50

Ellie_F schreef:
Wanneer een paard verzet toont (om welke reden dan ook) vind ik dat nooit spectaculair of gaaf. Ik heb respect voor de manier waarop Gert deze rit uit kan zitten maar begrijp al die ramptoerisme niet.

Het heeft helemaal niks met ramptoerisme, het is gewoon respect voor hetgene wat hij kan bereiken op een bepaalde manier. En daar wordt het woord gaaf nu eenmaal aan gelinkt of voor gebruikt!
Dus gewoon puur respect voor hem, i.p.v. dat zo'n paard meteen wordt afgeschreven of met geweld aangepakt gaan worden.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:51

xBerber schreef:

Het springen is niet voor de lol hoor. Dat heeft een functie. Met het maken van een sprong dwing je het paard zijn rugspieren anders te gebruiken. Dat geeft even lucht na de inspanning van het verzetten. Voorkomt dus blessures!

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:52

cobiie schreef:
xBerber schreef:

Dat is tijdens flimpje 2, dus zat hij er al een tijdje op ;)

Ook de slof heeft hij er niet direct op zitten maar later erom gedaan. Misschien toch even beter de filmpjes bekijken voordat je (onterechte) conclusies hier neerzet.

Knap dier om te zien, soms is een man als Gert het laatste redmiddel voordat hij bij de slager beland dus ik vind het zeker knap dat hij behoorlijk veel paarden weer in het gareel krijgt.

Ik heb alleen de eerste gekeken, omdat ik het er sws al niet heel paard vriendelijk uitzag. Maar dat is mijn mening. En ik had het over een ander filmpje.. Van lezen gehoord? :)*

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:53

Tja, die man kan goed blijven zitten. Fijn voor hem en handig voor paarden die bokken om het idee van iemand op hun rug te hebben. Een filmpje van hem waar hij met een halster (zodat hij niet in die mond kan lopen rammen) op een paard zit en die gewoon uit laat bokken vind ik veel logischer, maar ik vind het verschrikkelijk hoe hij de hele tijd met zijn handen loopt te hangen en te zwieberen, laat staan de sporen en de slof die gelijk om moet zodra dat paard een béétje ontspannen is. Voor mij duidelijk dat die vent geen flauw idee heeft hoe hij het op eigen houtje zou moeten oplossen, alles moet weer met hulpmiddelen.
Net zoals het springen, MOET dat nou? Wat een onzin, is imo gewoon pronkerig vertoon van "kijk hoe goed ik ben hij kan nu zelfs springen". Laat dat paard met rust zeg, die heeft al genoeg te verwerken gekregen met alles van daarvoor.
Als het voor de ontspanning is, wat dacht je van afstappen :7 en dat paard gewoon even lekker laten loslopen.

Amaris

Ik ben qua zadelmak maken geen fan van de (werkwijze van) Gert van den Hof. Dat 'overvallen' is niet zo mijn ding.

Maar dit... jeetjemina zeg. Om te beginnen: wat een GAAF paard!

Ik vind het heel tof om te zien. Op het laatst heeft Gert het dier gewoon helemaal met zijn gedachten ergens anders, in plaats van de pijn in zijn nek. Dat springen helpt volgens mij ook enorm om het dier uit zijn normale stramien te halen.

Gaaf hoor. Hebben jullie er zelf thuis nog op gezeten of gaan jullie er pas weer op in samenwerking met Gert?

Hikarii

Consort schreef:
xBerber schreef:

Het springen is niet voor de lol hoor. Dat heeft een functie. Met het maken van een sprong dwing je het paard zijn rugspieren anders te gebruiken. Dat geeft even lucht na de inspanning van het verzetten. Voorkomt dus blessures!

Mag allemaal wel zo wezen, maar dressuur is de basis dus ik vind sowieso dat je er minimaal 3x gewoon mee gereden mee moet hebben zonder rare dingen. Maargoed, ieder zijn mening. :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:58

Gezien het niveau van het paard kun je er wel vanuit gaan dat die dressuurbasis wel goed zit.

Ik snap echt niet waarom over deze sprongetjes (want hoog is het niet) zo moeilijk gedaan wordt.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 02-04-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:59

Hij begon naderhand steeds fijner te lopen! Echt knap hoe gert het kan aanvoelen en daarop verder kan inspelen. Na de demonstratie was ie hem ook nog even buiten aan het rijden, pittig (maar ontzettend mooi!) beessie.

@ TS: Heb ook nog twee filmpjes ervan, misschien leuk om ook te hebben:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:00

tja....ik ken die man niet.
Het zal wel een soort van goeroe zijn?
Wat ik zie is iemand die met hele korte beugels,harde hand en sporen er recht in een paard zit te pesten.
Wat misschien ook moet om de grens te bepalen tussen paard en ruiter?Geen idee.
Ik ken het paard niet.
Daarna zie ik een vrij strakke slof,daar krijg je over het algemeen veel paarden tam mee ;)

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:02

Nachtlampje schreef:
Tja, die man kan goed blijven zitten. Fijn voor hem en handig voor paarden die bokken om het idee van iemand op hun rug te hebben. Een filmpje van hem waar hij met een halster (zodat hij niet in die mond kan lopen rammen) op een paard zit en die gewoon uit laat bokken vind ik veel logischer, maar ik vind het verschrikkelijk hoe hij de hele tijd met zijn handen loopt te hangen en te zwieberen, laat staan de sporen en de slof die gelijk om moet zodra dat paard een béétje ontspannen is. Voor mij duidelijk dat die vent geen flauw idee heeft hoe hij het op eigen houtje zou moeten oplossen, alles moet weer met hulpmiddelen.
Net zoals het springen, MOET dat nou? Wat een onzin, is imo gewoon pronkerig vertoon van "kijk hoe goed ik ben hij kan nu zelfs springen". Laat dat paard met rust zeg, die heeft al genoeg te verwerken gekregen met alles van daarvoor.
Als het voor de ontspanning is, wat dacht je van afstappen :7 en dat paard gewoon even lekker laten loslopen.

Verdiep je eerste even in de techniek van het springen en het ruggebruik van een paard. Door het springen rek en strek je spieren die daarvoor strak en kort waren door het verzet. Het is niets anders dan stretchen na het sporten om spierpijn te voorkomen. Gert denkt juist goed om het welzijn van het paard!

geerke

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:05

als Gert zo goed denkt aan het welzijn van het paard waarom draait hij hem steeds zo kort?

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:06

geerke schreef:
tja....ik ken die man niet.
Het zal wel een soort van goeroe zijn?
Wat ik zie is iemand die met hele korte beugels,harde hand en sporen er recht in een paard zit te pesten.
Wat misschien ook moet om de grens te bepalen tussen paard en ruiter?Geen idee.
Ik ken het paard niet.
Daarna zie ik een vrij strakke slof,daar krijg je over het algemeen veel paarden tam mee ;)

Denk dat je dat verkeerd ziet, als een paard echt niet wil/ kan door wat dan ook, gaat ie het met een slof ook echt niet doen hoor.
Dan gaan ze nog liever liggen of klappen achterover of iets....Vindt persoonlijk dat dit nog meevalt aan reacties van het paard. En denk dat Gert hem dan niet omgedaan had. Ik denk dat de slof nu wordt gebruikt om de belasting van de hals te testen, aangezien daar het probleem zit/zat.
Verder heb ik Gert nog niet eerder met een slof bezig gezien.
Het korte draaien is ook om te testen of het paard reageerd en dus pijn heeft......

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:07

Paard is zeker de moeite waard.
wat ik wel opvallend vind is dat hij tijdens het stijgeren en staken zijn oren naar voren houd.. maar kan natuurlijk zijn dat hij gewoon allert is in de nieuwe omgeving.
ik vind het een goede keuze om dit op deze manier te doen maar hier op bokt heb je 1000 verschillende meningen als het er niet meer zijn, en zeker over gert van't hof! ik vind dat hij dit goed aanpakt en leuk nog op het einde die sprongen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:07

geerke schreef:
als Gert zo goed denkt aan het welzijn van het paard waarom draait hij hem steeds zo kort?

Omdat het draaien nou net het probleem was. Dier wilde niet linksom. Kun je wel leuk linksom ontwijken, maar daar kom je geen stap verder mee natuurlijk. Je ziet dat hij de voltes steeds kleiner maakt, gewoon om de oefening van het draaien. Draaien doet geen zeer, terwijl paard denkt 'ik draai niet want dat doet zeer!'

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:08

Hoegaat het nu met het paardje ? kunnen jullie dr nu redelijk normaal op rijden of moet Gert er nog wat vaker op?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:10

prachtig paard! Ik ben zelf wel iemand die de wijze van Gert respecteert.
Met zo´n paard kun je rustig aan opnieuw gaan beginnen, maar geheid dat je een boksessie gaat krijgen op het punt er weer iemand op gaat zitten.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:12

Hoort niemand wat Gert daar zelf over zegt in het filmpje? Of je nu een voorstander bent of niet van een hulpteugel. Het paard zet zich vast in de nek/hals...hierdoor heeft hij de kans constant in het verzet te gaan door zijn rug weg te drukken, hoofd bij god op tafel... zoals Gert zelf ook zegt: dat win je niet...of zien we liever constant geruk in zijn mond.....ik zie dat niet en ook niet met de slof, ja tuurlijk vraagt hij stelling en komt daar wat druk op....je zult wel moeten om het op te kunnen zoeken, het op te kunnen lossen en dit te doorbreken. Er moet reactie komen, of dit nou op puur kuitdruk is of een stil been met spoor....is mij persoonlijk om het even..... Ik zie een man met gevoel, let constant op het paard en geeft ook mee waar daar ontspanning is. Wat voor ons langs de kant als ontspannen lijkt....hoeft helemaal niet zo te zijn of te voelen....

Goed dat er professionele hulp is gezocht en of dat nu handig is publiekelijk te doen of niet......in ieder geval geen amateuristisch geruk, trek of getrap...

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:12

Jeetje wat een belachelijke opmerkingen gelijk!
Inderdaad wat al gezegt is dat springen rekt zijn rug en maakt hij zich bol, maar daarnaast kijk even wat een plezier hij hier heeft, hij lijkt op te bloeien..
Er word in het filmpje ook gesproken over het overbelasten van paarden en af en toe is een bosrit maken en zorgen voor afwisseling, dit was duidelijk even wat anders voor dit paard en hij staakte geen één keer!
En Oja, voordat de slof erom heen ging liep hij al weer een stuk zonder te staken.. en bovendien kon hij zich ook nog prima verzetten met slof om dus waarom de ophef? maar slofteugel is sowieso een verboden woord op bokt..