Fortune Cookie (v. Valeron) zadelmak!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:00

Bedankt voor de leuke reacties! :D

Ariebombarie schreef:
magootie schreef:
Ik rij haar zo'n 2 keer per week en soms met 2 weken ertussen ;) Heb er nog niet vaak op gezeten maar ze doet het alsof ze al jaren doet!
Wil haar nu goed zadelmak hebben om haar van de zomer een tijd op de wei te zetten. Doordat ze alles zo goed oppakt ben ik juist heel erg voorzichtig dat ik niet teveel doe! Ik wandel ook heel veel met haar ;)

prima aanpak, en volgens mij weet iedereen wel dat je heel voorzichtig met haar doet qua opbouw. wie daaraan twijfelt heeft wat topics gemist denk ik :o

Cookie is echt een gouden paard joh, niet normaal!

Bedankt voor je superleuke reacties!! En idd Cookie is echt een gouden paard!! Had me geen leuker, beter, gaver, mooier, liever en fantastischer 1e paard voor kunnen stellen!!! <3

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:01

Fortune Cookie is echt een van mijn favo paarden op bokt! :D
Ziet er echt als super goed uit jong :O loopt al goed. mijn verzorgpaard van 7 jaar loopt slechter :')

GaitMonster

Re: Fortune Cookie (v. Valeron) zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:05

Wauw, ze doet het echt heel goed. Geniet ervan en wees er zuinig op :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:06

Wauw, dit paard was als veulen prachtig, als jaarling, en nu nog steeds. Bijzonder dier, wees er maar trots op :D

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:09

Wat een leukerd!!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:12

Wauw, cookie is toch ook zo'n geweldig mooi paardje. Vind het persoonlijk wat jong nog, maar ik geloof je wel op je woord dat je er voorzichtig mee bent, dus dat komt vast allemaal goed! Ze ziet er wel al als een heel volwaardig paard uit zo met een zadel erop zeg! Gaaf dier, werkelijk waar!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:13

Tja ik zie natuurlijk alles al voorbij komen op Facebook, maar zo'n eerste rijtopic is toch wel erg gaaf hoor! :D
Jullie zijn nu al een mooi stel. Ben heel benieuwd hoe dat verder gaat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:33

Wauw knap gedaan! *\o/*
Mag ik vragen hoe je methode was? Eerst longeren met/zonder bijzet? Etc. Hoe het gas, rem en sturen erop gekregen?
Ben daar altijd heel erg nieuwsgierig naar, kan ik wat van leren! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:07

Ik ben zo verschrikkelijk weg van dit paard. Als veulen al en zo onder het zadel groeit dit enorm! Ze is net zo makkelijk als mijn paard was met zadelmak maken maar hou er rekening mee dat er nog een terugslag kan komen. Denk dat dit ook een paard is, dat je een btje tegen zichzelf in bescherming moet nemen voordat ze overspoelt raak in het koppie en in dr lijf. Weet zeker dat je dr dalijk nog de tijd op de wei geeft om nog wat te groeien en jong paard te zijn, daar lijk je me kundig en wijs genoeg voor. Geniet van je geweldig leuke paard!! <3

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:22

Eindelijk onder het zadel! Wat is het toch een gave! Ik had juist een heftigere zadelmakperiode verwacht :P
Ziet er goed uit! Ga zo door, kan niet wachte n op het volgende topic alweer hihi!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:34

MirandaFuego schreef:
Echt een mooi beestje maar als je wil dat ze straks ook nog plezier heeft in het rijden, zeker een stuk rustiger aan, met deze kou en dunne vacht zo laten zweten is al echt veel te veel! (das echt niet rustig aan)
Juist als ze zo braaf zijn is het jouw taak om het binnen de perken te houden. :j

Wat een gezeur zeg. Kou en dunne vacht? Volgens mij is deze nog volop in verharing, en ja dan raken ze bezweet. Mijn verzorgpaard was ook bezweet vandaag, zonder dat hij heel veel had gedaan.
Ik geloof dat magootie het beste voor heeft met haar paard, zeker als ik haar op facebook ook volg en alle updates zie. Het ene paard is uitgegroeid met 3 jaar, het andere niet, deze ziet er aardig "af" uit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:42

Dat een paard er 'af' uit ziet wil nog niet zeggen dat dat daadwerkelijk ook zo is Marjolein.
De ruggegraat van een paard is pas rond het zesde levensjaar daadwerkelijk uitgegroeid en 'volledig belastbaar'. Let wel op voordat je dit soort uitspraken doet. :)

Maargoed, dit is offtopic verder, dus mijn excuses.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:44

upendo schreef:
Dat een paard er 'af' uit ziet wil nog niet zeggen dat dat daadwerkelijk ook zo is Marjolein.
De ruggegraat van een paard is pas rond het zesde levensjaar daadwerkelijk uitgegroeid en 'volledig belastbaar'. Let wel op voordat je dit soort uitspraken doet. :)

Maargoed, dit is offtopic verder, dus mijn excuses.

Marjolijn ;)

Daar heb je gelijk in, maar dan moeten we in dit geval wel even elk topic gaan neerhalen waarin iemand op een paard dat onder de 6 jaar is, vind je niet?
Je kunt aan de buitenkant redelijk zien of het af is of niet, het ene paard zie je dat duidelijk aan en het andere paard helemaal niet :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:47

Dat zeg ik niet, lees mijn voorgaande post ('volledig belastbaar'), maar het trainingsschema moet daar zeker op aangepast worden mijn inziens. ;)
Ben ik het mee oneens. Ik zag pas een topic voorbij komen over een tweejarige die er 'van buiten' uitzag alsof hij heel graag aan het werk wilde. Maar daar zou iedereen wél van gaan steigeren.

Misschien interessant om te bekijken:
http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf
Scroll vooral door naar het schema waarbij staat wanneer de botten ongeveer uitgegroeid zijn..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:49

Bokt steigert sowieso, dus dat maakt weinig uit :Y)

Maar ik lees in de posts van magootie, dat ze daar mee rekening houd. Een echt trainingsschema heeft ze niet (Hooguit 2x per week, soms 2 weken rust). Nou daar gaat zo'n dier echt niet dood van hoor :Y)
En een schema kun je wel posten, maar dat verschilt toch per paard. Je moet per paard kijken wat goed is voor het dier en wat er allemaal kan. Dat kun je niet uit een boek halen ofzo, daarvoor moet je kennis hebben van het dier en weten wat het kan of niet :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:52

Maar soms kan dat steigeren wel terecht zijn.
Jij bent jouw mening toegedaan, ik de mijne.

Ik vind de trainingsmethode van Magootie niet verkeerd met een jong dier, maar ze is op 2,5 al begonnen en dat vind ik toch wel erg vroeg, ook voor een dier dat er 'van buiten klaar voor is'.

Wetenschappers zullen toch zeker wel wat meer kunde en kennis hebben dan mensen van een jaar of 19/20 'met kennis van het dier'.

Anyhow, ik ga m'n bed in, ook gezien dit onderwerp eigenlijk in een ander topic thuis hoort. Fijne avond! :)

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:53

Wat een super gaaf paard!!
En ja ik heb even zitten zoeken naar andere foto's en filmpjes. Ik moet zeggen toen ik alleen deze foto's zag dacht ik, jeetje das vroeg. Maar ik heb je filmpjes gezien, en daar is duidelijk te zien dat je zelf je hand stil houd en je paardje het echt opzoekt! Complimenten!!
Ook ik ben wel van mening dat het wijs is wel rustig aan te doen met zo 1, maar dat zei je zelf gelukkig ookal:) Top!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:56

Met 2,5 beginnen, als het paard er klaar voor is, waarom niet? Het is zo godse makkelijk om te beoordelen van een computerscherm. Magootie staat er dagelijks bij, die kent haar paard en die weet wat het beste is voor het dier.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 01:06

Bedankt voor de vele leuke reacties!

Share schreef:
Ik ben zo verschrikkelijk weg van dit paard. Als veulen al en zo onder het zadel groeit dit enorm! Ze is net zo makkelijk als mijn paard was met zadelmak maken maar hou er rekening mee dat er nog een terugslag kan komen. Denk dat dit ook een paard is, dat je een btje tegen zichzelf in bescherming moet nemen voordat ze overspoelt raak in het koppie en in dr lijf. Weet zeker dat je dr dalijk nog de tijd op de wei geeft om nog wat te groeien en jong paard te zijn, daar lijk je me kundig en wijs genoeg voor. Geniet van je geweldig leuke paard!! <3

Bedankt! Daar ben ik me zeer zeker van bewust, ik probeer ook elke keer wat anders te doen om het leuk te houden, dit werkt erg goed bij haar! We hebben aan stal een stuk bos zitten waar we vaak gaan wandelen, losgooien en spelen in de bak vind ze ook helemaal geweldig! En ze krijgt de rust en tijd die ze nodig heeft! ;)

Kirsten_S schreef:
Eindelijk onder het zadel! Wat is het toch een gave! Ik had juist een heftigere zadelmakperiode verwacht :P
Ziet er goed uit! Ga zo door, kan niet wachte n op het volgende topic alweer hihi!

Dankje! :D Ik had ook wat heftigers verwacht haha :P

upendo schreef:
Maar soms kan dat steigeren wel terecht zijn.
Jij bent jouw mening toegedaan, ik de mijne.

Ik vind de trainingsmethode van Magootie niet verkeerd met een jong dier, maar ze is op 2,5 al begonnen en dat vind ik toch wel erg vroeg, ook voor een dier dat er 'van buiten klaar voor is'.

Wetenschappers zullen toch zeker wel wat meer kunde en kennis hebben dan mensen van een jaar of 19/20 'met kennis van het dier'.

Anyhow, ik ga m'n bed in, ook gezien dit onderwerp eigenlijk in een ander topic thuis hoort. Fijne avond! :)

Ze is toen ze dik 2,5 was pas uit de opfok gekomen en heb heel veel gewandeld, dus ik ben niet met 2,5 begonnen met belastend werk!! Ik heb tot en met Januari elke avond na mijn werk met haar gewandeld, door de bak, door het bos aan stal, tussen de lesklanten, overal over het terrein om haar veel dingen te laten zien! Als ze goed zadelmak is krijgt tijd om bij te komen en alles te verwerken ;)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:26

Dat ziet er heel veelbelovend uit voor de toekomst! Ze lijkt erg veel balans te hebben voor een 3 jarige!

Top hoor! Veel plezier!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 06:48

Marjoow schreef:
Met 2,5 beginnen, als het paard er klaar voor is, waarom niet? Het is zo godse makkelijk om te beoordelen van een computerscherm. Magootie staat er dagelijks bij, die kent haar paard en die weet wat het beste is voor het dier.

Een paard dat er met 2.5 klaar voor is? Dat bestaat niet. 2.5 jaar is voor het gestel van een paard veel te jong (de eerste groeischijven zijn dan nog nieteens gesloten) en dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Je kunt er genoeg over vinden op google wat dit met de gezondheid van een paard doet. Een paard kan op 2.5 dus niet 'klaar zijn' om bereden te worden. Dat is gewoon door mensen als excuus verzonnen om er wat vroeger op te kunnen klimmen en het goed te kunnen praten.

Cookie is een erg leuk dier. Wees er maar extra zuinig op! :) Ga je er nog mee naar de keuring dit jaar?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:31

Beginnen op 2,5 met zadelmak maken is iets, anders dan bereden worden met 2,5...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:25

Apart dat er geroepen word dat 3 echt te jong is... wat denken jullie van die 4-5 jarigen die op hengstenkeuringen de benen onder hun lijf vandaan moeten lopen..? Denken jullie echt dat die net een paar maandjes gereden worden....? Daar word toch echt wel wat meer van verwacht dan een beetje stappen draven en een galopje. En DAN hoor ik bokt alleen maar WOWWWWWWWW roepen.

TS doet rustig aan.

TS, heerlijk diertje! Ga zo door!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:44

Ik blijf het een geweldig dier vinden en je rijdt haar erg netjes!
En over dat te vroeg inrijden tjah dat krijg je hier op bokt.
Men leest een wetenschappelijk artikel en denkt gelijk de wijsheid in pacht te hebben.
Bij ieder levend organisme gaat de groei anders. In zo'n artikel staan dus de gemiddeldes of gaat iedereen beweren dat bijvoorbeeld de menseneook allemaal op dezelfde manier groeien. Nou een hoop van mijn groeischijven waren al lang dicht toen leeftijdsgenoten hun groeispurt nog moesten krijgen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:03

Ik heb der altijd al heel knap gevonden, het ziet er harstikke goed uit meid! Helemaal mijn paard, als ik kon kiezen :j
Ik vind dat je rustig aan doet hoor met je paardje :j sommige mensen zijn er alleen maar op uit om een topic zoals dit te verzieken? Als ze het dan te heet word, dan gaan ze snel weg en doen ze alsof hun neus bloed :n
Ik maak ook mijn paard zadelmak met 3 en ik weet net zoals ts, wat wel en niet kan! :D