Mounted archery - de eerste stapjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 23:16

Catzkillz, voor het leren van een goede techniek begin je op de grond, dus je kunt je prima aanmelden bij een 'gewone' handboogvereniging. :j Van mijn vereniging rijd ook niemand paard (al vindt iedereen dit wel gaaf dus wie weet in de toekomst...). Voor zover ik weet is maar een vereniging in Nederland die zich echt richt op boogschieten te paard, dat is 'Horsebackarchers of Holland'. Ze hebben een facebookpagina.

Thanks Jorieke! Zeker doen! Voor een gelegenheidscombinatie met Muzanna houd ik me aanbevolen hoor! *\o/*

Heb jij aan Yabusame gedaan Airnt? Dat is echt fantastisch!
Even doorbijten met die cap is jouw advies dus, ga ik doen. :))
En ik had de quiver graag achter het zadel gehangen, hij zit aan de voorkant bij gebrek aan een lusje/ringetje achter.

Leuk dat jullie er ook mee bezig zijn Henkje!
Ook op eigen houtje of met instructeur erbij?
Trouwens, wat komt jouw paard op een leuke manier aan zijn naam.

Airnt

Re: Mounted archery - de eerste stapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:30

naja strict genomen is het geen 'jabusame' want dat wordt in japan door monniken gadaan in traditionele jachtkleding, niet in een japans harnas. verder is dat een rituele meditatie, en wij deden het als militaire demonstratie.

we deden het wel met japanse bogen, japanse techniek, met japans tuig, maar weer op de irish draught horses die we hadden.

Ik moet wel zeggen dat ik heel blij was dat ik mocht overstappen op de 'mughal' presentatie bij de boogschietshows. die uitrusting was weliswaar bij elkaar geraapte zooi, maar ik had iig een recurveboog die gewoon werkte.

wij maakten het ons ook een stuk moeilijker door in een kringetje om het doel te galopperen met meerdere ruiters, daardoor moest je heel hard opletten of er niet een collega achter het doel in je schootsveld liep, daar hebben ze bij jabusame geen last van. (rechtuit voor ca 500 meter)

bij een boogschiet vereniging wel ff melden dat je 'barebow' en intuitief wilt leren schieten, dat scheelt heel veel onnodige dingen leren.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:06

Je bent zeker eens van harte welkom haar vlakke gangen zelf uit te proberen! Ik denk zeker dat ze hier heel geschikt voor zou kunnen zijn. Is ook van niks onder de indruk, dus ook over het boogschieten zelf maak ik me geen zorgen. Ben je ook van plan met een geschikter zadel te gaan boogschieten of was dit op zich wel te doen zo?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:52

Hartstikke leuk! Heb je haar al onder het zadel? Kom ik zeker een keertje langs! :j

Ik zou dolgraag eens in en traditioneel Hongaars zadel rijden.
Maar Jo is niet mijn eigen paard en haar eigenaresse is echt een dressuurruiter, dus daar zal ik dat niet mee doen.
Mijn eigen dame van 35 is met pensioen en ik ben ook echt uit haar gegroeid - ik kreeg haar op mijn twaalfde en dat was 13 jaar geleden. :D
Tot dan toe staan mijn plannen dus in de ijskast. Da's even jammer, maar ik doe mijn oudje er niet voor weg. :)
Staat allemaal op het 'to do-lijstje' van mijn toekomstige paard! (Een behoorlijk lang lijstje inmiddels... te beginnen met het Kikkulli programma... :D )

Wellicht nog leuk, twee filmpjes van leerlingen van Lajos Kassai. Hij heeft (letterlijk!) het boek geschreven over het moderne boogschieten te paard.

Hier eentje van zijn trainingen. Zie vooral hoe de paarden worden getraind en gereden vanaf de tweede minuut!

Vanaf 4.00 een aantal van zijn leerlingen die een wedstrijd doen. Het merendeel zonder zadel: zitten, zitten, zitten. Schitterend.
(Wat zijn dressuurwedstrijden toch ongelofelijk suf. :') )

love_Jojotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:01

cool hoor

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:31

Wauw, echt wel impressionant die training..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:12

Leuke filmpjes! Ik heb de 2e al eens eerder gezien en heb ook al de prachtige spullen bewonderd die Kassai aanbiedt. Muzanna is idd onder zadel, afgelopen jaar hebben we haar ingereden en al moet ze nog worden bevestigd, is het een heel fijn dier dat vooral buiten graag haar best doet en niet snel onder de indruk is. Ik weet van een aantal AT eigenaren en fokkers in Hongarije die de traditionele Magyar ruiterkunst beoefenen met hun Tekes dus wat dat betreft maak ik me weinig zorgen. Ik geloof dat de meesten van hen er zelfs demonstraties en dergelijke mee doen.
Dat je je oudje van haar welverdiende pensioen laat genieten lijkt me evident, getuigt ook van respect naar haar toe. Een vast rijmaatje komt wel weer eens, maar als je af en toe eens een gelegenheidscombinatie kunt vormen met bijv. Jo is dat alleen maar leuk. :D En als je dan weer gaat boogschieten weer eens een topic hier openen, haha. *\o/*