Dodge na lange tijd weer eens op bokt. #Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Dodge na lange tijd weer eens op bokt. #Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:44

Ik vind het tweede filmpje een mooi beeld geven, zeker vergeleken het eerste filmpje, mijn vraag alleen lijkt het zo of zit je nou zo gespannen ? Ook lijkt het een beetje dat je op t filmpje beetje hard neerkomt net het zitten, maar vind super verder uitzien !! mooi paardje ook

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:55

Goh had ik een heel verhaal getikt, stopt ie ermee :S

Om het dan maar even kort te houden;
Op het eerste filmpje maakt hij zich er makkelijk vanaf, weinig rug en achterhand gebruik en aanleuning is net wat te rommelig. Dit paard kan veel beter! Stel je hem weleens wat lager en ronder in?

Het tweede filmpje geeft het beeld wat ik zou zoeken, maar van daaruit zou ik veel actiever en meer verzameling willen zien. Het is een Z paard, die kan wel wat meer dan in een arbeidsdrafje met het neusje laag rondjes sjokken. Dus meer bij elkaar rijden met de neus laag en rond, goed actief houden en als hij goed verzamelt komt en lekker over de rug blijft gaan zou ik hem langzaam wat hoger instellen.

Zowieso denk ik dat rekken goed is bij dit paard, af en toe goed laag en rond maar ook de buiging links en rechts. Ik zie op het eerste filmpje een appuyement? Daar zou meer buiging moeten zijn en veel meer actie, hij stapt amper over.
Dus niet te voorzichtig rijden, meer actie.

Maar ik vind het wel een supergaaf paard om te zien, helemaal mijn type! En hij kan duidelijk beter dan dit, echt!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:08

Anneliesdj, dat het paard Z gekwalificeerd is betekent niet dat hij het ook aan kan op dit moment en dus maar gewoon moet doen. Denk dat daar juist veel paarden door vast komen te zitten "hij maakt het zich makkelijk" "hij is al 8 of loopt al Z dus moet het maar gewoon doen". Dat hij niet schaart en buigt in de zijgangen komt omdat hij het níet kan, hij doet heus zijn best maar heeft gewoon teveel tekortkomingen in zijn lijf in de zin van stijfheid en gebrek aan kracht en balans om de hulpen ook correct uit te voeren.
Juist dat simpele werk is goed voor zo'n paarden want ook in het -zoals jij dat noemt- "in een arbeidsdrafje met de neus laag rond sjokkelen" laat hij behoorlijk nog wat stijfheid en onbalans zien. Dáár moet het eerst kloppen vóór je überhaupt kunt gaan verzamelen. Verzameling komt niet voor niks achteraan in het rijtje van de Skala der Ausbildung ;)
Meer actie ja, maar dan in het simpele loswerken activeren, snel en los maken! Dat hij nu zo loopt komt waarschijnlijk mede door te snel willen verzamelen en trucjes rijden en daarbij de basis uit het oog verloren. Eerst naar voren en lengte in alle spieren en dan dat lijf sluiten en met de verzameling komt de oprichting en geslotenheid vanzelf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:18

Moet zeggen dat je het paard wel erg goed kent vanachter je pc.
Ik zeg niet dat ze dat in 10 minuten moet gaan doen, juist dat ze een paar stappen terug moet doen en van daaruit weer verder rijden. Laag en rond en vandaar actiever rijden, dan meer verzamelen en pas daarna meer oprichten.
Wat hij op het eerste filmpje aan scharen laat zien kan wel beter, ookal is hij niet helemaal soepel. En dan bedoel ik niet dat je dat moet forceren, maar hij is wel gekomen op het niveau waar hij nu loopt, dan zal hij echt wel betere dingen hebben laten zien als op het eerste filmpje. Soepel maken kun je ook doen door de oefeningen op een simpele manier uit te voeren.
Volgens mij stond er wel in mijn post dat ik het even heb samengevat.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:21

Wat knap dat je alle tips zo goed oppakt.
Ik ken jou gevoel, ik liep met mijn pony geheel vast in de M2. Ik heb nu ook mijn wedstrijd voor Februari afgezegd en ga nu eerst één maand alleen maar aan de basis denken. En na 2 weken merkte ik al gewoon verschil en pakte ik er langszaam weer wat oefeningen bij. Voelde ik dat ik weer terugviel in het oude patroon dan laste ik weer een dag of 2 de basis in.
Wanneer die basis er weer even inzit zul je zien dat je oefeningen stukken beter gaan.
Heel veel succes zo even en ga zo door want je zit nu op de goede weg.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:24

Anneliesdj, ik ken het paard niet maar ik kom in mijn werk wel tal van zulke combinaties tegen en de ervaring leert me dat dat meestal (er staat ook waarschijnlijk) op de manier die ik beschreven heb mis gaat. Nogmaals dat hij Z mag starten betekent niet dat hij dit op deze manier aankan en beter heeft gekund (ken jij het paard soms ook zo goed vanachter je scherm?).

Hoe dan ook, ik denk niet dat het nodig is om te gaan discussiëren, de amazone doet haar best en wellicht dat het met de andere instructrice en flink basis werk al een stuk fijner gaat. TS heel erg veel succes én plezier!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:28

Ik ga uit van de info die ik heb; nml dat hij 4 wp's in het Z heeft, die komen toch ook ergens vandaan?
Maar ik snap je punt niet zo, volgens mij zijn we het wel aardig met elkaar eens alleen viel het feit dat ik het heb samengevat niet zo goed.
Of vind jij dat ze helemaal terug moet naar de basis, moet ze een maand alleen lang en laag rondstappen en draven?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:35

Wp'en zeggen mij niet altijd zoveel ;)
Ik heb niks gezegd over rond stappen en draven maar wel volledig back to basis ja. Veel wendingen, veel schakelen en snel maken tot hij leert aan het been nageeflijk lopen, de hals laat vallen en de hand gaat volgen voorwaarts neerwaarts en vanuit daar steeds verder buigen en snel maken en dan rol je vanzelf die oefeningen en verzameling in. Nogmaals ik wil hier geen discussietopic van maken want dat lijkt me niet leuk voor TS ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:38

Het zegt niet veel maar toch wel iets hoop ik.
En we hoeven er ook niet om te discussieren, ik ben het met je eens, alleen heb ik het samengevat en zie ik er weinig kwaad in om wat simpele oefeningen mee te nemen. En nogmaals; niet allemaal al op de eerste dag.

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:42

Wat een hoop positieve reactie's!!
Ik ga zeker even een stuk terug!
Winstpunten heb ik allemaal vorig jaar gereden toen hij veel fijner was.
Ik ben hem nu even kwijt.
Maar dat is wel goed dat er nu word gezegt dat ik even terug moet!!
Ik ga zeker nog een paar weken door en daarna plaats ik nog wel een keer een filmpje!

Merkte gisteren wel dat hij het wel lastig vond om alles weer te moeten oprekken..
En het is ook gekomen omdat ik op stage ben geweest en hem daar boven in moest rijden (dus ik ben een beetje vergeten dat ik hem en zeker met dit paard ook hem lang laag over zijn rug moet blijven rijden.)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:25

Solvej, je hebt het in mijn ogen helemaal bij het rechte eind, ik kan het alleen maar voor 100% met je eens zijn. En TS: jij komt er wel met de positieve instelling die je hier laat zien. Petje af hoor!

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:28

Even mijn dikke grote complimenten over het positief oppakken van de reacties en er ook daadwerkelijk wat mee doen! Super! Petje af!
Tweede filmpje ziet er inderdaad veeel fijner uit! Als hij daar wat stabieler is zou ik wat meer gaan schakelen, hij mag dan echt vlugger, sterker en actiever-verzamelder worden en dus meer balans krijgen voor het Z.
Maar met deze positieve instelling gaat het wel goedkomen!

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:31

anneliesdj schreef:
Ik ga uit van de info die ik heb; nml dat hij 4 wp's in het Z heeft, die komen toch ook ergens vandaan?
Maar ik snap je punt niet zo, volgens mij zijn we het wel aardig met elkaar eens alleen viel het feit dat ik het heb samengevat niet zo goed.
Of vind jij dat ze helemaal terug moet naar de basis, moet ze een maand alleen lang en laag rondstappen en draven?

Versta jij dit onder basis?

Imo is basis toch echt iets anders, takt, rechtgericht, impuls, verzameling, souplesse enz... dat is basis, en nee, dat bereik je niet door alleen lang en laag te stappen en te draven.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:13

TS vind het super dat je zo met het commentaar omgaat! En je 2de filmpje is al een stuk beter :)
Veel succes met trainen!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:51

Het tweede filmpje is al een stuk blijer paard! Als je van daaruit nu je oefeningen opbouwt en terugkeert naar dit uitgangspunt dan gaan jullie zeker knallen deze zomer! *\o/*

Goed bezig TS, ga zo door! :D

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:39

Dank jullie wel voor de leuke reacties!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:53

Basic_ schreef:
Versta jij dit onder basis?

Imo is basis toch echt iets anders, takt, rechtgericht, impuls, verzameling, souplesse enz... dat is basis, en nee, dat bereik je niet door alleen lang en laag te stappen en te draven.

Ach als je over elk woord gaat vallen :roll:
Het ligt nogal aan het paard wat je voor je hebt als het over basis gaat, bij een 3 jarige is de basis heel wat anders dan bij een 10 jarig Z paard.
Maar hoe krijg jij takt, rechtgerichtheid, impuls, verzameling en souplesse? Dat begint niet met ontspanning en nageeflijkheid in stap en draf?
Als je even de post leest waar ik op reageerde dan zie je dat het ergens anders over ging.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:05

Anneliesdj, wat mij betreft blijft de basis juist wel hetzelfde bij zowel 3jarigen als paarden op hoger niveau. Alleen steeds extremer en fijner afgewerkt maar je wilt precies hetzelfde en blijft dat ook op dezelfde manier vragen (hoewel de hulpen steeds kleiner worden) want zo blijft het duidelijk voor het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:11

Maar bij een 3 jarige kun je nog niet die verzameling, souplesse en rechtgerichtheid verwachten als van een paard wat al veel verder is in training. Dat is wat ik bedoel, bij een meer ervaren paard verwacht je een ander beeld dan bij een onervaren paard.
In die zin is de basis ook een doel op zich.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:18

Maar die verzameling kun je óók bij Z gekwalificeerde paarden pas vragen als ze er aan toe zijn dus simpel voorwaarts neerwaarts kunnen lopen (net als wat je van die drie jarige wilt) als hij dat niet kan dan moet ook dat Z paard dat eerst leren of opnieuw leren. Al heeft ie GP gelopen ;) De stappen blijven hetzelfde en je moet hem trainen zoals hij op dat moment loopt en niet meer stilstaan bij wat hij op papier zou moeten kunnen omdat hij al ouder is of trucjes kent. Op het tweede filmpje zie je dat hij op een gewone volte nog niet volledig over de rug gaat, activiteit, rechtgerichtheid, lengtebuiging en balans mist dus net als die drie jarige éérst dat en dan pas sluiten. Die verzameling komt echt wel, eerst op eigen benen los door het lijf marcheren. Hoe kun je sluiten als je niet openen kan (hij volgt de hand niet voldoende over de bovenlijn)? Ik snap je idee maar je slaat de belangrijkste stap over zo.

Edit: stomme autocorrectie heeft behoorlijk wat woorden veranderd..
Laatst bijgewerkt door Solvej op 17-01-13 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:22

Nee hoor, hoezo? Ben het helemaal met je eens.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:24

Nou ja, ik weet ook niet meer wat je nu precies probeert te zeggen dan haha ;)

Het klopt wat je zegt als t om een goed afgericht paard gaat maar een niet goed afgericht Z paard moet je soms wel een tijdje als een 3jarige africhten zodat ze weer durven lopen, loslaten en balans krijgen. Uit jouw stukjes haal ik meerdere malen dat hij omdat hij Z zou moeten kunnen lopen ook maar in actie moet komen. Moet gaan verzamelen en scharen etc. Maar dat is het eindresultaat en dit punt is bereikt omdat een aantal stappen daartussen door verkeerde begeleiding verwaarloosd zijn. Verzameling is nu dus helemaal niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door Solvej op 17-01-13 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:27

Ik zie wel dat het in mijn eerste bericht wat ongelukkig neergezet is idd, beetje te kort door de bocht.
Maar ik had al een heel verhaal getikt en toen was ik alles weer kwijt en ik had geen zin om alles weer zo uitgebreid neer te zetten :P

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:30

Zo zie je maar weer dat tekst heel anders geïnterpreteerd kan worden ;)

TS, hoe dan ook. Sorry voor de discussie, hopelijk leer je er wat van, heb je er iets aan en kun je nog veel plezier uit je paard halen!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:32

Ja das waar maar daarom is het ook een forum, als het niet duidelijk is kan het altijd nagevraagd worden ;)

Ik vind wel dat TS heel sportief reageert, zelden zo'n open persoon gezien op bokt ;)
Ben benieuwd wanneer het volgende topic komt, zo'n gaaf paard wil ik wel vaker zien.