Mijn ode aan.... mest scheppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:16

Uitmesten is nog goed voor iets: werkt een kater weg. := Gisteren met een feestje iets te ver gegaan en na het uitmesten van de stal (2 uur mee bezig geweest, moest helemaal leeg) was ik weer helemaal helder en hoofdpijn was weg :D

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:35

pmarena schreef:
In theorie kan het wel rustgevend / ontstressend zijn inderdaad :j

In de praktijk ervaar ik het meer als 1 van de vele dingen die ook nog moeten gebeuren op een dag...in de tijd van het scheppen van drollen had ik dan liever iets anders op het lijstje gedaan, iets dat minder kansloos is zeg maar, wat duurzamer resultaat geeft :P

Zeker als de Fjord nog even door de drollen heen stampt in de paddock waardoor ze lekker verkruimeld ONDER het zand komen te liggen i.p.v. als een makkelijk op te harken drol bovenop het zand {:)-:

Het gepruts om al die stront-vezeltjes tussen het zand of gras uit te prutsen, blegh, tijdrovende rotklus.
Om nog maar te zwijgen van die kak die in voetsporen of andere scheve randjes ligt waar je ze bijna niet fatsoenlijk uit krijgt >;)

ik heb daar een zeer goede riek voor , eentje met meerdere tanden , werkt als een tiet

PreHungaro

Re: Mijn ode aan.... mest scheppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:44

BRAVO! Ik dacht even dat ik zeldzaam was,
daarom vind ik mijn bijbaantje als stalhulp zo heerlijk! lekker scheppen je hoofd leegmaken en nergens aan denken :) en na 3 uur wegdromen een hoop mooie stallen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:48

Mest ruimen kan heerlijk Zen zijn .
Behalve nu een drol die net in een hoef stap ligt die er niet uitwil ed.
Maar verder vindt ik het een fijn verstand op 0 karwei ....
Kijk al weer uit naar morgen .

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:54

ik werkte op een stal met 60 paarden en een keer in de week ging alles eruit... nou geloof me leuk is anders... al moet ik zeggen dat het altijd een voldaan gevoel geeft om al die paardjes in een schone box te zien...
maar mijn hobby.. echt niet!!

al denk ik dat als ik mijn werk niet had.. en alleen mijn eigen paard zou het anders...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:01

Blij dat jullie er zo van kunnen genieten. :P Ik vind het een bijzonder frustrerende klus. Weiland uitmesten, prima, ziet alles er weer mooi glad uit. Stal uitmesten, vind ik een leuke klus die voldoening geeft.

MAAR die paddock := Baaaahhh. Het is een gedraineerde paddock met geel zand. Zelfs met het meest beroerde weer kunnen de paarden er fijn in staan, terwijl het weiland blank staat en ze daar alle kanten op zouden glibberen. Mijn spaargeld zit in die paddock. Elke euro zelf betaald en ik was van plan om 'm goed te houden. Helaas vinden mijn paarden het fantastisch om door hun mest te rennen als ze aan het spelen zijn. Slidings door hun eigen drol, dat is natuurlijk prachtig. En dan moet ik al die kleine stukjes met het harkje en bakje tussen het zand vandaan zien te vissen. Soms doe ik er wel een uur over om de paddock schoon te krijgen, tewijl ik het elke dag helemaal schoonmaak en er slechts 3 paarden in staan. Lamme arm van dat stome harkje. Loodzware mest door al het zand dat meekomt. En zo m'n best doen om alle mest eruit te halen en daarbij zo min mogelijk zand mee te scheppen. Pff. Maar als ik het niet zo grondig doe, dan werkt mijn drainage straks niet meer dan dan schiet de paddock z'n doel voorbij.

Ik vind het echt de meest rottige klus van alle dagelijkse werkzaamheden. :(

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:09

Heel herkenbaar, vooral stal uitmesten. Ik noem dat altijd "even aarden".

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:10

Ooh dit is zo herkenbaar! Ik vind het ook heerlijk om de paddock uit te mesten, gedachten op nul en gewoon lekker hersenloos bezig zijn.
Wat ik wel verschrikkelijk vind is de wei uitmesten want dan blijft het gras weer haken aan mijn poepschep(geen idee hoe zo'n ding heet trouwens, het is er zo een: klik. Echt een ideaal ding!) en als de paddock nat is vind ik het ook minder fijn. Stal uitmesten vind ik niet leuk maar gelukkig staan die van mij 24/7 buiten met een inloopstal waar zand in ligt!

Maar als het gewoon droog zand is is het echt een relax momentje! Wel doe ik het elke dag want anders is het zoveel werk ineens en dan is het toch minder fijn haha! Ik ben er ook altijd heel perfectionistisch in, geen drolletje mag blijven liggen en als iemand anders dan heeft uitgemest die het minder netjes heeft gedaan ga ik het vaak later toch stiekem nog even na :') Echt erg eigenlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:42

Kingie schreef:
Ik ben er ook altijd heel perfectionistisch in, geen drolletje mag blijven liggen en als iemand anders dan heeft uitgemest die het minder netjes heeft gedaan ga ik het vaak later toch stiekem nog even na :') Echt erg eigenlijk.

:') :o Alsof je m'n gedachten kan lezen!!!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:49

FuegoJoy schreef:
pmarena schreef:
In theorie kan het wel rustgevend / ontstressend zijn inderdaad :j

In de praktijk ervaar ik het meer als 1 van de vele dingen die ook nog moeten gebeuren op een dag...in de tijd van het scheppen van drollen had ik dan liever iets anders op het lijstje gedaan, iets dat minder kansloos is zeg maar, wat duurzamer resultaat geeft :P

Zeker als de Fjord nog even door de drollen heen stampt in de paddock waardoor ze lekker verkruimeld ONDER het zand komen te liggen i.p.v. als een makkelijk op te harken drol bovenop het zand {:)-:

Het gepruts om al die stront-vezeltjes tussen het zand of gras uit te prutsen, blegh, tijdrovende rotklus.
Om nog maar te zwijgen van die kak die in voetsporen of andere scheve randjes ligt waar je ze bijna niet fatsoenlijk uit krijgt >;)

ik heb daar een zeer goede riek voor , eentje met meerdere tanden , werkt als een tiet

Ik werk met een bladerharkje, werkt naar mijn mening beter dan wat dan ook, maar het blijft een klöteklusje om stukjes poep uit pootafdrukken te krabben zonder al teveel zand mee te nemen :P

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:26

Ik mest iedere ochtend een stuk of 12 stallen uit, en inderdaad het is fysiek best zwaar maar ik heb wel alle tijd om rustig over vanalles na te denken.. en inderdaad de spierballen zijn er bij mij ook :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 12:48

Voor de stalmedewerkers die graag willen ruilen, als het werk is, is het inderdaad niet zo fijn. Dan heb ik altijd extra stress ipv minder :')

Blijkbaar is het zo herkenbaar dat het op de bokt-facebook gedeeld moest worden _O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:48

JoyCiej007 schreef:
Kingie schreef:
Ik ben er ook altijd heel perfectionistisch in, geen drolletje mag blijven liggen en als iemand anders dan heeft uitgemest die het minder netjes heeft gedaan ga ik het vaak later toch stiekem nog even na :') Echt erg eigenlijk.

:') :o Alsof je m'n gedachten kan lezen!!!!!

*kuch* me 2 8-)

Ik heb wat van die slangen met kerstverlichting opgehangen om de mest beter te kunnen vinden, want ik sta er 's morgens voor mijn werk (7 uur) en 's middags na mijn werk (5 uur) in het donker en als ik dan in het weekend bij daglicht kom, schrik ik me rot...... dan blijkt dat ik toch wel eea vergeten ben doort de week.
Ik doe dit alle dagen van het jaar en zie ineens een gat in de markt: therapeutich poepscheppen! :$ :$ :$

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:02

Helemaal mee eens. Ik begin elke door de weekse dag met 18 stallen scheppen en als ij dan nog niet genoeg heb gemediteerd, heb ik ook nog wel 2 weides om te scheppen ;)
Heerlijk.
Bijkomend voordeel, gespierde armen, schouders en rug.
Mensen in mijn omgeving snappen er niks van, maar laat mij maar lekker scheppen ^^

Op vrijdag is t minder Zen. Dan moeten de stallen helemaal leeg. En das best zwaar.
Maar de blije paarden in schone stallen is dan wel weer fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:16

In de stallen poepbolletjes vissen is altijd een avontuur en een klein beetje schattenjacht, ze begraven ze namelijk graag hier. Denk je "yes hele stal schoon" zie je plots nog wat liggen, je schept, komt er als een wonder nog een hele hoop tevoorschijn onder het vlas vandaan en kan je opnieuw beginnen :\

Paddock en de bak? Fijn, als het droog is, schept lekker vlot. Bij regenweer kleeft alles aan elkaar en is het een rotklusje om alles bij elkaar te vissen.

Weiland? Leuk om te doen, gaat vlot bij elk type weer (vooral omdat ik er alleen lente-zomer-begin herfst sta) MAAR paardjes vinden het heerlijk om op verschillende locaties, liefst zo ver mogelijk van de mesthoop hun pakjes te deponeren. is vaak 1 hoop wegwerken, 50m naar de mesthoop hobbelen, krui leegmaken, 50m terug hobbelen, peuteren tussen het gras, weer 50m terug hobbelen... Zo leg ik mijn metertjes wel af. Handig met een jonge hengst die elke keer ook de krui moet komen bekijken en besnuffelen alsof ik echt wel alles mee heb _O- Gelukkig heeft ie afgeleerd om hem om te gooien. Maar hij heeft nog niet afgeleerd om op een onbewaakt moment mijn harkje te pikken om er vervolgens vrolijk mee rond te gaan rennen :+

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:19

jahoor vind het erg fijn om te doen, vooral in drukke periodes is het iets waardoor ik kan nadenken en tot rust kom. Nee vind het geen vervelende klus het helpt mij weer even te onthaasten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:23

Heb een tijdland 's ochtends voor de paarden gezorgd en stalbaas zorgde voor het voer 's avonds. Ik moet zeggen, als het ijskoud was, toekomen in het donker op stal (buitenstallen) en dan tijdens het werk in de bijtende kou zien hoe de zon opkomt voor een stralende winterdag... Heerlijk toch?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:32

zo heb ik dat gevoel van ontspannen dus met alles aanvegen.iedere dag weer veel ik alles aan binnen en buiten.kan er niet tegen als t niet aangeveegd is.is t klaar,dan is t ook goed voor mij.mesten hoef ik niet,maar zou t ook geen probleem vinden als t zou moeten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:49

Jaaaa ! Uitmesten werkte bij mij ook prima tegen examenstress. Reeds 33 jaar geleden ging ik op de manege lekker boxen uitmesten en dan haasjerepje naar het examenlokaal. Iedereen stond te stressen in de gang en in leerboeken te turen....alsof dat nog helpt op het allerlaatste moment. Geslaagd, natuurlijk!

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:50

Hahahaha, geweldig geschreven.. en zóóó herkenbaar :j

Na de dood van mn 1ste pony wilde ik niets meer met paarden te maken hebben.

enkele jaren later volgde er, door allerlei andere omstandigheden, een diepe depressie (1 jaar op bed als gevolg)

Mn pap ''dwong'' mij een paardje op i-net te zoeken zodat we konden gaan kijken, met tegenzin -O- (ja echt) aan begonnen,
eenmaal paardje gevonden-gekocht en naar huis gehaald, sindsdien langzaam maar zeker flink opgeknapt..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:27

Nou, vrijwel alles van bovenstaande posts herkenbaar... vind het heel "meditatief", dat uitmesten.
Ik vergeet dan alle kopzorgen, radio aan, en dan begint het om 8.00 uur.

Eerst tussen de 5-10 paarden (wisselend bestand) die op zaagsel staan. De makkelijkste stallen zijn die van de vaste paarden: je weet exact waar die hun poep en pies neersmijten. Ieder dingetje moet er van mij uit, helpt een stagiair eens, en blijft er wat liggen, ga ik er nog eens achteraan, zo'n pietlut ben ik wel.
Komt er nieuw spul op de stal bij merk je het meteen" de vaste garde is dan onrustig geweest en hebben dan blijkbaar de ele nacht staan "tapdansen" in hun stallen, alles uit mekaar gevallen en ondergetrapt... dat wordt dus een soort van "archeologische opgravingen" doen.

Bij de nieuwen moet je steeds weer effe zoeken naar hoe zij er mee omgaan: sommige paarden zijn heel netjes, anderen sh...... in voer of waterbak.

Dit is niet mijn eigen stal overigens.

Thuis heb ik twee Shetten achter huis in paddock met inloop/stro stal.
Dat kan soms iets minder ZEN zijn, bijv. als ze buiten gesh... hebben en het heeft de hele nacht geregend.
Buiten loodzwaar, moet je bijna zeven uit die zandbedekking, met echt rotweer hangen ze toch veel binnen in die inloopstal, maar kuieren dan ook door hun poephopen, waardoor dat heel lastig tussen het nog goede stro uit te frutselen is: ik heb meerdere paren handschoenen, want de kleine Shetten drollen haal ik sneller met de hand ertussen het stro uit dan met welke riek dan ook.

Toch vind ik het nooit rotklussen, want niks gezonder dan deze dagelijkse ochtendgymnastiek, je houdt precies bij hoe de paarden/ponies er aan toe zijn, je ziet iedere afwijking in mest/stalgedrag en als alles weer helemaal schoon en droog is ga je letterlijk en figuurlijk opgeruimd verder de dag in.

Niks mis met uitmesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:27

Paarden houden geen sport? Tuurlijk wel :Y)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:44

Ik vind het ook geen probleem...

Vorig jaar liep ik stage op kantoor, 12u per dag incl reizen.
Toen ik een keer eerder weg kon ben ik smiddags in de stromende regen gaan mesten, heerlijk dat dat was na al dat binnen zitten!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:09

Ik herken mezelf ZO in dit verhaal haha.
Helaas zit ik nu in de positie dat ik het niet zelf kan doen ([LZP] Na 6 jaar revalideren opnieuw betrokken bij auto-ongeluk) en mijn weigenootje doet het, ondanks vele beloftes, ook niet :(. Echt heel frustrerend om hem in zo een vieze wei te zien staan die in binnen een uurtje helemaal schoon kan zijn. Mocht iemand zich geroepen voelen omgeving Geldrop/Heeze :D.
Maar idd het is gewoon een prima werkje om te doen, weer of geen weer. En altijd een fijn gevoel om die volle kruiwagen leeg te gooien en die schone wei te zien :j

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:51

echt helemaal leuk dit!
Hoop dat dit topic een aaneenschakeling word van nog meer grappige verhalen. Had nu al de slappe lach ervan vanwege de manier waarop dingen verwoord worden :P