Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:02

Yelly schreef:
Mooie paarden hierboven :)!

Wat zijn bij jullie de grootste aandachtspunten momenteel :)?

De hoefsmid vroeg laatst wel aan mij of ik nog aan een aanlegtest of specifieke competitie ging deelnemen met dit paard :D Naar mijn idee heb ik daar als amateur helemaal niets te zoeken en heeft het ook alleen nut om mee te doen als je een paard hebt dat al wat aparter beweegt onder het zadel :+ Maar het was vast vriendelijk en complimenteus bedoeld :D

Dat idee had ik voor mezelf dus ook al. Ben nou maar trots dat ie dat zegt (zegt ie ja niet voor niks :D )

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:57

tita schreef:
Alles onder de 8 vind ik jong. Uitspraken van met 6 moet ze M/Z klaar zijn vind ik gevaarlijk.

Niemand heeft gezegd moet. Dat is alleen met een normaal patroon aannemelijk te noemen. Ga je wat trager of komt er wat tussen dan is dat zo.

Offtopic: Waarom is het onder de 8 jong en niet onder de 7?
Ts had het gewoon over 3 jarige paarden die 4 worden, lijkt mij, zoals al eerder vermeld, dan ook leuk om deze leeftijdsgroep aan te houden. Een 6 jarige is toch echt iets heel anders.

Ernie061111 schreef:
De onderdelen van de proef oefenen we ook gewoon los. Al moet ik zeggen is de middendraf toch een regelrechte ramp krijg er veel te weinig verschil uit maar goed wordt aan gewerkt.

Jonge paarden proeven zijn er bij ons in de buurt maar heel weinig dus denk niet echt dat ik daar de kans voor krijg om daar aan mee te doen.

Op 1 onderdeel (of 2 als het er 2 x in zit) een slecht cijfer, is geen ramp. Wel leuk dat hij zo braaf mee het dorp in gaat!
De B vind ik toch ook eigenlijk wel een jonge paarden proef. Veel hoef je nog niet te kunnen. Zou gewoon lekker in de B gaan rijden. Evt paar keer onderling of HC. Komt zeker wel goed.

@ Yelly. Daarom de mijne uitbesteed voor de VSN. Paard heeft het talent wel om daar onder de directe top wel mee te draaien. Nu de ruiter nog :P. Winnen zal hij het niet, maar dat hoeft ook niet.
Vind het ook wel erg leuk om een cijfer voor alles te krijgen van de experts. Mochten ze hem niks vinden op de VSN, gaat hij geen enkele andere competitie meer lopen in die trend maar gewoon met mij mee op wedstrijd :)

absque_dubio

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:07

Leuk dit topic!
Ik wil in 2013 ook met mijn topper starten. Een 3,5 jarige merrie. Alletwee nog nooit officieel gestart dus dat wordt een uitdaging! (En we vergeten even dat ik voor haar 2,5 jaar niet heb gereden. En de 2 jaar daarvoor een beetje lol met je knol type was) Ik zie vooral op tegen het alles moeten uitzoeken. Ik heb geen flauw idee hoe alles werkt (laatste keer dat ik mee ging als groom is jaren terug) dus dat wordt nog wat. :=
Paardje rijd ik nu een maand. Wij hebben vooral moeite met de basis onder de knie krijgen zoals been=reactie. Paard heeft net een blessure gehad dus hebben ook nog niet heel veel kunnen trainen. Ben dus erg benieuwd naar hoe jullie je jonkie zo goed op de hulpen krijgen. :) En tips voor de wedstrijden lees ik ook graag!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:15

Ook ik hoop met een puppy te starten, geen 3 jarige, maar een 4jarige die laat zadelmak is gemaakt. Nu iets van 15x onder het zadel geweest. Stap/draf/galop lijkt nu goed te gaan, met af en toe het okeikdoehetmaarikbenheternietmeeeensbok!. Balans en rechgerichtheid staat nog beetje op 0 punt, dus genoeg om aan te werken. Toch hoop ik hem ergens 2013 mee op wedstrijd te kunnen nemen !

Ook hoop ik de 6jarige merrie die ik rijd mee te kunnen gaan nemen, maar deze valt niet helemaal in de doelgroep :P (zou met niet verbazen als ik eerder ben met de 4 jarige :P, fijner te bewerken paard)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:08

Citaat:
Ts had het gewoon over 3 jarige paarden die 4 worden, lijkt mij, zoals al eerder vermeld, dan ook leuk om deze leeftijdsgroep aan te houden. Een 6 jarige is toch echt iets heel anders

Klinkt zo cru een 6- jarige die nog nooit weg is geweest, is in der hoofd zet zo als een 3-4 jarige.
Ik heb geen 6-jarige hoor :D maar behoor ook niet tot deze doelgroep.

Maar goed TS heeft het over een jonkie en heeft zelf een paard van 3.5 ik lees nergens een leeftijdgrens.. ik vind 6 jaar ook een jonkie.

Waarom 8 omdat een paard dan halfwas is.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:14

tita schreef:
Citaat:
Ts had het gewoon over 3 jarige paarden die 4 worden, lijkt mij, zoals al eerder vermeld, dan ook leuk om deze leeftijdsgroep aan te houden. Een 6 jarige is toch echt iets heel anders

Klinkt zo cru een 6- jarige die nog nooit weg is geweest, is in der hoofd zet zo als een 3-4 jarige.
Ik heb geen 6-jarige hoor :D maar behoor ook niet tot deze doelgroep.

In het hoofd zijn ze echt al wel verder ontwikkeld (kan overigens een nadeel zijn!) , maar vooral lichamelijk heb je een heeel ander paard. Kwa training en aanpak, totaal anders. In mijn ogen dan!

Terug Ontopic :D (niet dat dit geen leuke discussie is, maar wel een andere)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:14

_Jolien_ schreef:
Hoi, Ik ga in 2013 zeer waarschijnlijk ook starten met mijn bijrijdpaard (ook van Ahoy). Helaas kunnen we met dit weer niet veel trainen, dus zal meer richting het voorjaar gaan (het liefste start ik eerst een paar keer binnen maar dat is nog even afwachten..)

Toevallig! ik wil in mei-juni 2013 gaan starte met mijn jonkie ook eentje v. ahoy

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:18

Vooral dat ik zei 6 worden. Ze is 5 en net zoals de meeste paarden in het voorjaar geboren (juni). Maar alle paarden worden in januari een +1 jaars.

Vind het ook een verkeerd beeld geven van leonie dat hier alleen 3-4 jaars mogen die starten. Niet ieder paard is daar op die leeftijd klaar voor. Mijne was zelf voor het basis werk nog niet klaar en heeft hierdoor 1 jaar langer op de weide moeten staan, terwijl ik er thans heel zuinig mee was. Nu pas kan ik er echt mee aan de slag.

Voor mij zijn alle paarden tot 7 nog jong.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:21

Dit topic is idd bedoel voorde jonkies die hun B-debuut maken in 2013 waar ze 4 worden maar iedereen is van mij hartstikke welkom hier zolang iedereen netjes blijft en er niet wordt gekat zoals ik dat wel eens voorbij zie komen in andere topics. Zo nou heb ik mijn niet leuke opmerking geplaatst.

Wat wij nu heel veel doen waar ik Ernie (ja de naam past gewoon als je hem kent hihi) is schijn overgangen rijden daar krijg ik hem lekker actief mee op het been. Dus ff joggen en er dan weer uitrijden en doet ie best fijn vond ie in het begin echt niet leuk hoor maar nu maakt het hem niks meer. Hij wil ook best wel eens een dag hebben van neuh dat been heb ik niet gevoeld of die ophouding was da ken ik niet. Tip van mijn lesgeefster wat echt toppie werkt en ik dus nu ook meeneem als ie ff een ik wil het niet snappen dag heeft heel kort achter elkaar net als een wespensteek 2 a 3 keer snel been geven (met beiden) dan is ie dus meteen wakker.

Galop gaat redelijk al moet ik zeggen heb we soms wat moeite met mooi op de hoefslag blijven en tja een hoek uitrijden lukt niet altijd maar daaraan wordt gewerkt en niet te vergeten het is een baby hij hoeft niet als een Z paard die B proef te lopen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:24

Galop is hier ook een moeilijk punt, in een hoek doorgaloperen vind ze moeilijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:24

@ Betadine

Ik snap jou helemaal, paar weken terug was de veearts bij mijn paard en die dacht dat ze 2.5 was :=
Mijn doel is iid paard uitbrengen in de sport maar ook gezond houden, vandaar ik zeer rustig aan deed en nog steeds doet.
Paard zal met 6 jaar echt geen Z lopen, volgend jaar winter hooguit L1.

Ik zou het leuk vinden om van zowel jonge paarden (speciaal voor de gene die jong jong vinden 3-4 jaar) te volgen als de paarden die voor het eerst weggaan en ook "jong" zijn.
Een 10-jarige die voor het eerst weggaat is toch anders dan een recalictrante puber van 6 die nu dus 5.5 is en IMO jong.

Maar misschien moet TS even duidelijk vermelden wat ze precies bedoel... ik ben tenslotte vorige week voor het eerst onverwachts gestart...met mijn jonge paard.

Sorry ts :D jij was sneller ik denk jij schrijft daarna ik weer ...te laat

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:27

SteffiiY schreef:
_Jolien_ schreef:
Hoi, Ik ga in 2013 zeer waarschijnlijk ook starten met mijn bijrijdpaard (ook van Ahoy). Helaas kunnen we met dit weer niet veel trainen, dus zal meer richting het voorjaar gaan (het liefste start ik eerst een paar keer binnen maar dat is nog even afwachten..)

Toevallig! ik wil in mei-juni 2013 gaan starte met mijn jonkie ook eentje v. ahoy

Leuk zeg 3 jonkies van Ahoy TOPPIE

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:29

Vind wel dat als je weggaat ook al is het een jong paard dat ie er wel klaar voor moet zijn en dat je winst moet kunnen halen.
Tis levend wezen dus je kan niet alles doen.

Ik wilde mei 2012 starten maar paard werd ziek duurde tot sept.
Mijn galop was ook issue ze sprong op de rechterkant constant over.... toen ze normaal volte kon galloperen besloot ik weg te gaan.
Wel met cross fingers.

Goed helaas in mijn proef compleet verpruts.... allemaal overspringen en bokken... toch spanning voor de jonkie

leonie87

Betadine, het is niet zo dat het van mij niet mag, Maar er is een topic voor B debutanten. Ik vond het iniatief van de Ts gewoon erg leuk om dat je dan echt goed kan vergelijken. Ze zijn immers allemaal even oud.

Ernie06, 2 of 3 x een hulp geven zou ik zelf nooit voor kiezen. 1 hulp = reactie. Geen reactie, iets sterkere hulp (evt zweepje lichtjes kietelen). Maar die van mij wil ook nog wel eens doen alsof hij het niet gevoeld heeft hoor :P. Dan hoef ik alleen maar te wijzen met mijn zweep :P.

Galop was in het begin bij ons ook lastig. Verkeerde galop en scheve rechte lijnen. Gaat nu eigenlijk prima. Gewoon veel binnenhoefslag in galop. En veel volte sluiten en openen. Worden ze sterker van en kun je ook makkelijker die hoek doorkomen straks.

Ik ben ook zeker van mening dat je mee moet kunnen rijden anders heeft het echt geen zin. En dit zeker niet ten koste van je paard. Maar dat kan prima met paar maandjes zadelmak en 3 x in de week 20/30min trainen.

Wat leuk al die ahoy nakomelingen :P.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 06-12-12 17:32, in het totaal 3 keer bewerkt

_Naomii_

Afbeelding

In januari ga ik mijn startkaart aanvragen en zodra deze binnen is gaan we kijken waar we kunnen starten.. Ik wacht wel tot het voorjaar. Bon zit in de vervroegde puperteid *\o/* en aangezien ik zelf niet zo lekker in me vel zit kunnen we soms pittig botsen..
In mei 2013 wordt ze 4 jaar. Met veel ups en downs is ze nu in totaal denk ik 4 tot 5 maanden onder het zadel..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:36

Zou zeker niet volte sluiten en openen met een heel jong paard... sterker.... vind meer belastend.
In galop bedoel ik, eerst maar eens gewoon op de hoefslag.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:41

Wauw ziet er al netjs uit Naomi!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:42

SteffiiY schreef:
Wauw ziet er al netjs uit Naomi!

We hebben ook heel veel downs hoor helaas.. Zal ook wel eens een foto maken hoe ze er dan bij loopt..
Niet uit te zitten!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:42

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:45

Wat een leukerd ook!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:48

Zeg is er iemand van jullie die dit al eens geprobeerd heeft.

Was net met vriendin aant overleggen ivm middendraf en vindt het nog niet zo gek klinken. We gaan dus 1x per week uitstappen en beetje draven. Er is een heel lang pad dat is zeker met gemak 500 mtr. Als we daar nou eens proberen omdat ie daar genoeg tijd en ruimte heeft en ik hem ook de tijd kan geven ivm de lengte van het pad (fijne met zand) de middendraf te oefenen. Ik merk namelijk duidelijk dat ie buiten als ie meer ruimte heeft er makkelijker uitkomt. Misschien niet zo slecht om hem zo te oefenen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:50

Ik denk inderdaad dat het een goede manier is om te oefenen, alleen is het wel zo dat hij sneller in galop aan zal brengen omdat hij de ruimte ziet.
Je zal hem dus wel zelf moeten begrenzen zodat hij niet verspringt.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:52

@Naomi ik vindt het er ook netjes uitzien hoor (ps denk dat ze allemaal wel eens een wil ik niet zien of voelen moment hebben)

@Steffiiy nou jij mag ook niet klagen zeg

wordt toch echt tijd dat ik weer eens foto's ga maken kunnen jullie mijn aardappel ook eens zien

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:53

Ja ik ben benieuwd naar Ernie :j

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:54

Neuh hij springt niet in galop aan das het fijne aan hem. Blijft echt bij je en vooral als mijn vriendin in middendraf voor hem blijft doet ie dat al helemaal niet. (stel je voor daar wordt je moe van hihi das echt Ernie)